HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Svartvit bild från datorn, men ljudet funkar!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:09:05  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Dett är iofs lite off-topic för hela forumet men jag vet inte hur jag skall lösa det här problemet annars.

Jag vill få ut bild från datorn tillsammans med ljudet till TV. Ljudet är just nu inga problem, men bilden kommer ut svartvit. Jag har kopplat en 4-polig mini-DIN från grafikkortet på datorn in i en scart-kontakt och får ut svartvit bild. Hur får jag färg?

Flyttat till FlerkanalsHifi,,, Passar bättre där.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - Zalve on 2004/09/16 19:33:13

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:14:13  Show Profile Send Anton a Private Message
Du har PM!
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/09/16 :  19:20:56  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Det här är nog ett av de vanligaste fel som finns när det gäller kopplingar. Du måste ställa in ingången på TV:n på s-video. Scartkontakten kan leverera olika typer av bildsignaler och datorn skickar ut s-video. Däremot är ofta scartingången inställd på kompositsignal. Anton kanske har svarat på det via PM men om inte så har du nu svaret.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/09/16 :  21:07:29  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Kompisen hade ett liknande problem med sin Compaq.
Visade sig att man i BIOS kunde ställa om utsignalen på video skulle vara i NTSC eller PAL.
Ställde om den till PAL och nu fungerar det.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/16 :  21:28:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Skriv ett nytt inlägg om du inte får det att fungera via ovanstående tips.
Jag har skrivit ett utförligt svar på denna fråga tidigare, borde gå att hitta om du söker.

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:00:39  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Ingen av TV-apparaterna har inte några inställningsmöjligheter så vitt jag kan förstå av manualerna.

Hur kommer jag åt bios till grafikkortet? Jag hittar inte något som verkar tillämpligt i "egenskaper - desktop- inställningar - avancerat" annat än att jag kan välja vilka skärmar osv (kort = Radeon 7000 VE)

f95toli: Jag har försökt att söka och fått en hel del träffar men ännu inte lyckats hitta just "rätt" artikel . Jag har för mig att jag för länge sedan läste om just det här problemet någonstans på hifi-forum men jag kan inte hitta det som löser just mitt problem (jag har hittat liknande trådar). Den här frågan känns som om den borde ligga i någon FAQ-tråd för flerkanal. Är någon villig att börja skapa en FAQ-sektion ungefär som Mickes kokbok?

Jag skall försöka att skaffa en ny adaptersladd som bara har det gula rca-stiftet ut för att se om det kan bli en färgbild av det men om någon har lite fler tips så tar jag tacksamt emot dem.

Jag har för mig att jag läst någon om en kondensator som kunde lödas på lämpligt ställe men kanske mins jag fel?

Vet någon något om B&O's DIN-standard för A/V-ingången? Verkar vara en stor DIN med 5 pinnar runt om och ett 6:e stift i mitten, kan detta användas för bild och ljud?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/09/17 13:02:10
Go to Top of Page

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:29:37  Show Profile Send Stralis a Private Message
Hej,
Du måste ju kunna välja vilken typ av signal du skickar ut via grafikkortetsinställningar, har du XP så högerklicka på skrivbordet välj egenskaper (properties), sedan fliken inställningar (settnings), där finns det en stor möjlighet att du har en speciell flik för ditt grafikkort. Förhoppningsvis kan du där välja vilken typ att bildsignal du ska skicka via utgången. Även om det är en s-video kontakt så ska du skicka kompositsignal. Det brukar alltid finnas någonstans att du kan välja det. Du ska inte behöva gå in i bios för att ställa in det, om det nu inte är så att du har en fabriksmonterad dator, typ compay, dell osv, för dom brukar ha lite egna lösningar för sig.

Då kommer du får färg på tv´n.
PS kom ihåg att skicka PAL format.

mvh Stralis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/17 :  14:09:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är inte alltid det går att ställa in på vare sig TV eller grafikkort. Jag hade samma problem men det går att lösa genom att löda en liten kondensator mellan två ben på S-Video kontakten, tyvärr kommer jag inte ihåg vilka ben eller värdet på kondensatorn på rak arm men det ska finnas i något av mina inlägg.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/09/17 :  20:16:32  Show Profile Send Cyber a Private Message
Nu är bildfrågan besvarad och vi lägger bildtråden till handlingarna. Hoppas problemet löste sig/Cyber
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000