HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tävling: Mitt bästa HiFi-minne!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Event_HiFiForum.nu
Administrator

12 Posts

Posted - 2004/08/02 :  18:32:52  Show Profile  Visit Event_HiFiForum.nu's Homepage Send Event_HiFiForum.nu a Private Message
Tävling på HiFiForum.nu: Min bästa HiFi-upplevelse!


HiFiForum.nu, i samarbete Arken 2004, har nöjet att utlysa en foto- och skrivartävling!

Vinsten är en av de åtråvärda platserna på "VIP-natten" som kommer att gå av stapeln natten mellan Fredagen den 10/9 och Lördagen den 11/9 på Arken. Vi blir guidade på en "tyst" Arkenmässa och får chansen att lyssna till utvalda demoanläggningar under ordnade former och med en mycket begränsad skara människor. Förra gången det begav sig var det många av deltagarna som fick sig sitt livs HiFi-upplevelse...

Temat är "Min bästa HiFi-upplevelse!".

Deltar gör man genom att skriva en liten anekdot och/eller ta lite bra bilder som anspelar på temat som man postar här samt skickar på PM till Event_HiFiForum.nu Tävlingsbidragen kommer senare att sammanställas på HiFiForum.nu, kanske i en artikel.

1/9 är sista dag för att delta, så posta i tid

Jury för denna begivenhet är Mods och Admin på HiFiForum.nu.

Vi ser verkligen fram emot att läsa och se tävlingsbidragen! Ladda blixten och vässa pennan,
nu kör vi!

Edited by - Zalve on 2004/08/02 20:02:44

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/04 :  17:04:15  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ingen som är intresserad ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:29:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Zalve, jag är intresserad, mina skrivar kunskaper är dock begränsade. skall dock börja fila på något, fast om jag hinner få det färdigt till "deadline" vete 17.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:51:27  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Själv uppfattade jag det första gångerna som att det var från mässan som man skulle ta foton etc men nu ser jag att det inte är så.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:06:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag får väll ta o vara först ut med ett litet trevligt hifi minne

Det hela utspelar sig någon gång i den senare hälften av 80-talet.
Platsen var Ekoxen i Linköping o hifi-mässa stod på schemat.

Vi var väll ett 10-tal personer som hade satt oss tillrätta i ett skapligt stort rum för provlyssning av Linn Sondek. Det enda av kringutrustningen som jag minns var ett par stora monster högtalare från B&W. Personerna som körde demon var av den gamla stampa takten skolan o bara de är ett trevligt minne. Men nu till själva provlyssningen.
Vi lyssnade på samma drivverk och tonram men med olika pickuper.
Samma PU o samma drivverk men med olika tonarmar.
Så till slut även samma PU o tonarm men olika drivverk.
Allt hade sin egen ljudbild. Vissa lät väldigt lika varandra men det var alltid något litet som skiljde dem åt. Vad som lät bäst kan jag inte uttala mig om men det var inte det som var det viktiga.
Minns att jag var väldigt fascinerad av att man kunde höra skillnad mellan de olika drivverken samt tonarmarna och att de påverkade ljudet så pass mycket. Att olika pickuper lät olika visste jag redan innan
Detta trevliga minne har hängt ganska länge nu o det ligger till grund för insikten att varje del i systemet påverkar ljudet, vissa mer vissa mindre.

Det var det hela/T

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/05 :  17:17:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Åtgärdat

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/08/06 13:04:36
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/08/06 :  14:14:42  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Jag har ett jätte bra Hifi-minne som ofta kommer upp i mitt huvud.
Det hela hade och göra med lycka på hemmaplan, förlovning, och tillsammans med det en HiFi-upplevelse som sitter fastetsad i minnet.

Har inga bilder från just den stunden, men här är ett bidrag som får stå för just den kvällen och just den känslan av välbefinnande:



Mvh Patrik

Edited by - patrikpolly on 2004/08/06 14:15:11
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/08/06 :  14:56:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Mitt bästa hifiminne var under mellandagarna julen 2001,vid detta tillfälle så hade jag varit runt och lyssnat på både dynamiska högtalare som Monitor Audio Gold 50, och elektrostatiska högtalare som Martin Logan Ascent, Martin Logan Aerius och Quad ESL 989.Tanken var att jag skulle hitta högtalare som jag skulle kunna ha under en lång tid framöver.

Det här var dock lättare sagt än gjort,men när jag kom in hos Hifi Consult och fick höra QRS Saturnus var letande efter mina nya högtalare slut.Nu var jag hemma, de ger ett ljud så att jag inte tycker mig hitta något som skulle fungera bättre för tillfället och inom rimliga prisklasser. Tackvare stativkonstruktionen, så slipper man det lådljud som man ofta kan få från golvhögtalare.


Trots att de är stativkonstruktioer så ger de en mycket bra och kraftfull basåtergivning,men ej den bas som ligger med i billigare högtalarkonstruktioner, utan endast vid de tillfällen då musiken kräver det.

Jag har efter att jag flyttade hemifrån bl a sänkt diskantregisttret på högtalarna som annars tendera till att bli för kraftfull vid filmer.


Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/08/07 14:39:52
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/08/06 :  19:57:24  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Mitt HIFI-minne som alldrig försvinner; 1954 Köpte min far en rörradio direkt från tyskland ( en ZauberJuwel ) den var utrustad med "3 D ljud" den hade 4 inbyggda högtalare och fjärrkontroll, jag var själv 7 år och allt var mycket spännande. Den Radion hade fjärrkontroll; d.v.s. en gummiblåsa som gav ett mycket högfrekvent ljud, då stänge radion av, ett nytt tryck och radion gick igen. Nåväl jag firade födelsedag i Maj med div. kompisar. Vi tävlade om vem som kunde skrika "högst", detta hade till följd att den stackars radion till sist la av att fungera med "fjärrkontrollen". Någon åkte på "rumsförvisning". Min Far var mycket arg på mig, fjärrkontrollmottagaren till radion lyckades man alldrig laga. Det här är ju 50 år sedan. Jag kom på detta häromdagen, radion var kvar i källaren, den fungerar fortfarande med ett underbart "mjukt" ljud. Men fjärren ...... gummiblåsan sprucken torkad och jag kan inte skrika så högfrekvent längre.
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/08/06 19:58:24
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:30:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Min bästa hifiupplevelse är långt tillbaka i tiden.
Jag var i 14-15 årsåldern i mitten på 60-talet och var emellanåt på beök hos Ågrens på Södra Vägen i Göteborg. Det är inte samma butik som Ågrens idag och Mr. Ågren eller vad han nu hette var en allvarlig herre i duvblå kostym med en matchande perfekt stärkt fluga och polerad flint.
Han ingav respekt men han tog oss småpojkar på samma allvar som andra
kunder som hade mer välfyllda plånböcker och demonstrerade anläggningar för oss utan brådska och tack vare detta blev jag senare kund till honom.
Ågrens hade fått in en högtalare som han var ivrig att få visa vad den gick för till mig och min kusin som alltid var med när jag skulle in och lyssna på nyheterna i butiken.
Det var en nästan 3 meter bred stereohögtalare som hette Altec Lansing Paragon. Vi såg denna enorma högtalare med stora hornöppningar och förväntade oss en demo med åska och dunder och brak.
Musikstycket kommer jag inte ihåg men jag kommer ihåg det som Mr. Ågren sa innan han drog igång anläggningen och det klassiska stycket som han spelade:
"Lyssna på det allra sista lilla instrumentet hur klart och tydligt det klingar"
Det var en liten klocka av allra minsta slag som klingade i slutet av musikstycket och det var det sista vi hade förväntat oss att lyssna på med dessa jättehögtalare. Jag var ofta där för att lyssna på det plinget och det var nog en av mina allra bästa hifiminnen.

Jag var VIP-gäst på förra Arkenmässan och lämnar detta bidrag utanför tävlan då jag anser att det det är dags för andra att få delta i denna VIPnatt. Så jag avstår att delta i tävlingen men ville ändå bidraga med ett trevligt hifiminne.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/08/07 01:31:36
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/07 :  01:38:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi tackar för detta nostalgiska minne Jorma och din generositet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/07 :  16:19:50  Show Profile Send Blue a Private Message
Detta är inte bara mitt bästa hifiminne. Det var dessutom mitt livs första riktiga kontakt med något som kunde kallas hifi. Det fantastiska, när man tänker på det sähär snart 15 år senare, är att detta ju var relativt billiga grejer, men att detta enkla system kunde förmedla musik på ett sätt som fick mig att inse att bra musik kan bli ännu bättre om man har en bra anläggning.

Jag hade just börjat gymnasiet och min nye klasskompis tog mig med till hans pappa för att visa dennes skivsamling. Och oj vilken skivsamling! Två hela rum fyllda med vinyl och en vägg med cd-skivor (trots att cd-formatet vid den här tiden fortfarande var ganska nytt i Sverige). Här fanns mer eller mindre kompletta samlingar av Beatles, Byrds, Rolling Stones och Dylan... och mängder av jazz.

Min kompis drog fram några amerikanska originalvinylutgåvor av Zappa-album från sjuttiotalet. Jag var tokig i Zappa på den här tiden. Skivspelaren var en Thoréns försedd med en Shure-pickup (exakt vilka modeller det var minns jag ej, och ej heller kompisens pappa som jag nu kontaktat i ärendet - han gjorde sig av med dom för några år sedan...). Förstärkare var en NAD 3100 och högtalarna Snell type E-III (högtalarna har han fortfarande kvar). Kablar okänt.

Ljudintrycket? Det kändes liksom som att det här systemet älskade musiken det spelade. Det spelade ingen roll om vi lyssnade på Zappa eller Beach Boys (som jag blev förälskad i från denna dag). Det fanns en värme och känsla för detaljer som (naturligtvis) var helt okänd i mina föräldrars Hitachi allt-i-ett-stereo. Inte heller hos andra kompisar med gigantiska Jamo-högtalare, och allt vad folk hade på den tiden, hade jag upplevt något liknande!

Detta blev början på mitt hifi-intresse och jag skaffade mig snart efter detta en egen liten trevlig anläggning uppbyggd kring en NAD-stärkare. Lite kul tycker jag också det är att mannen som ägde systemet var och är tämligen ointresserad av hifi-prylar. Däremot är han ju en skivsamlare och musikälskare av sällan skådat slag.

Och, när allt kommer omkring, är det väl precis vad hifi egentligen ska handla om: Att göra det roligare att lyssna på musik!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/08/08 :  13:07:18  Show Profile Send ulf a Private Message
Runt 1998-99 hade jag på allvar börjat satsa på en riktig tung anläggning och just köpt Audio Artistry Dvorak högtalare av Tobbe Hammar (dåvarande importör och en riktig entusiast). En fantastisk högtalare (ca 90.000:- nya) med ett stort luftigt ljud. Jag var av den åsikten att kablar inte var så betydelsfulla och såg med misstro på de "idioter" som betalade fanatsisummor för kablar.Jag behövde många kablar eftersom Dvorak kräver biamping (dubbla signalkablar till slutstegen,dubbla högtalarkablar mm).Efter en del testande (Harmonic Tech, PAD mm) köpte jag Van den Huul högtalarkablar och XLR signalkablar från en man (bekant till Tobbe) i Skåne som tillverkade dem själv. Totalt pris runt 8.000:-. Jag var nöjd och räknade med att behålla denna uppsättning länge. Kort tid därefter dök Tobbe upp bubblande av entusiasm med en låda full av kablar som jag bara måste prova. De var från en ny liten amerikansk tillverkare, Silversmith, och Tobbe hade fått nys om dem dom från Peter Westberg på tidningen High Fidelity. När jag fick reda på priset för den kompletta uppsättningen, över 100.000:-, skakade jag bara på huvudet över sådan idioti. Men eftersom Tobbe var där så fick han koppla in kablarna. Vi satte på första skivan och snacka om tappade hakor. Hela anläggningen lyfte in i himelen! Allt blev så mycket bättre. Ljudbilden växte, artisten flyttade ut ur högtalaren och in i mitt vardagsrum, minsta detalj framstod klockrent.Det fanns en musikalitet i allt som var fantastisk! Det var inte roligt att sedan koppla in de gamla kablarna igen. Snart tillhörde jag själv de "idioter" som satsat fantasisummor på kablar! Peter Westberg skrev sedan en entusiastisk test om kablarna i High Fidelity och kablarna finns kvar än idag hos mig även efter jag gått upp i tyngsta klassen med Audio Artistry Beethoven, dubbla Rowland amps,Forsell CD combo (transp+DAC) mm.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:07:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Det var i början av 70-talet. Sverige gick på högvarv, alla konjukturer pekade uppåt och prylarna haglade in i folkhemmen runt i landet. Nu hade de flesta inhandlat televisionsapparater med färg så nästa fluga var en stereoanläggning som skulle ställas i bokhylleväggen i vardagsrummet. Våra farsor åkte till Broddmans och liknande affärer och kom stolta hem med stereon. Den kopplades snabbt in, högtalarna ställdes ovanpå bokhyllan eller där dom fick plats. Dessa uppställningar skulle få en sann audiofil att begå harakiri. Våra föräldrar köpte Lp skivor med Demis Roussos, Flamingo kvintetten och Klaus Wundelich (tysk orgelfantom) Vi tonåringar tog in våra repiga Deep Purle och Black Sabbath vax och kranade volympottarna i botten. Grannsämjan började knaka i fogarna i synnerhet när någon hade FF och soffborden av valnöt fylldes med mellanöl grillchips och små Prince.

Som prylsugen tonåring började jag kolla in hifibutikerna på stan. Harmankardon, Marantz och JBL var några som jag kollade in, lyssning var det sämre med. Hifinasare med slips och nylonskjorta lade inte märke till en fjortis. På radioavdelningen på Domus hittade jag DEN. Anläggningen med stort A Sonab! Den blanksvarta förstärkaren med stora rattar som gled silkesmjukt när jag vred på dem, den stora grammofonen och högtalarna! Dom spelade uppåt det satt en massa diskanter i hela härligheten stod på en låg bänk. Denna stereo vart genast en våt oupnålig dröm den kostade 5-7000 kronor. Ofta när jag var på stan gick jag och kollade in min drömanläggning, vred på rattarna och led av mitt habegär.

I samma veva fick jag en ny kompis i slalomklubben. Han var villaunge och hade tätare föräldrar än mig. När jag var hemma hos honom första gången föreslog han att vi skulle lyssna på en ny bra platta hans storebrorsa precis köpt. Jag följde med ner i gillestugan. Där stod den! Min våta drömstereo Sonab med Carlsson högtalare. Min kompis tog fram ett skiva och lade på den. Pink Floyd dom är fräna. Chocken när nålen sänktes ner på skivan och Money dånande ut i rummet glömmer jag aldrig. Så rent, så högt, så otroligt fantastiskt. Han fick spela skivan gång på gång. Jag var hypnotiserad av detta ljudlandskap som stod mitt i rummet. Jag har fått många många kickar av musik och hifi-anläggningar efter denna upplevelse. Men ingenting har kommit i närheten och kommer att komma i närheten av Dark side of the moon spelat på Sonab och Carlsson våren 1973.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/08/10 :  23:52:55  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Mitt största hifi minne var en jättekall vinterdag förra året när jag varit ute på promenad. Kokade mig varm choklad, fixade till lite ostmackor, på med en underbar platta som då var Totta Näslund. Där satt jag och kurade i soffans sweetspot.

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

klatuu
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/08/11 :  13:28:35  Show Profile Send klatuu a Private Message
Har faktiskt två minnen som svetsat sig fast ,det ena är första gången surround gjorde intrång i 2-kanalsvärlden.Var inne i på Erikssons Hifi i JKPG. Då hade Yamaha dsp-100 precis fått kompletterande centerhögtalare .Mr Eriksson bad mig att sätta mig tillrätta i soffan och satte på videon Top Gun ,vred volumen så långt så men blev en smula nervös,framför mig stod det ju ett par rejäla pjäser från JBL ,efter fem min. och med ett efterföjande pip som verade två dagar i öronen blev jag totalfast för sorround ,köpte både stereovideon och de tre st burkarna från Yamaha av honom.
2-kanal upplevelsen dröjde så länge som 40 år,och kan man tänka sig den kom på 2002Arkenmässan.Råkade snubbla in i rummet där det skulle spelas QRS-hade vid tillfället aldrig hört talas om detta märke men oj oj oj var jag var in for a surprise,efter att ha fått höra vad en viss man -vi vet väl alla vem- ansåg om mp3,så spelade han upp låten Visa från Utanmyra och fastän jag satt på ett bord utmed sidoväggen så reste sig håret på både nacke och armar av denna fantastiska ljudupplevelse ,trots man är inbiten hårdrockare så blev man nästan tårögd. Nu vet jag (och alla vänner jag berättat för vad de har missat) hur det kan och ska låta men av ekonomiska skäl aldrig kommer att låta i mitt hus.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/08/13 :  10:47:23  Show Profile Send mapem a Private Message
När jag var arkitekturstuderande i slutet på 60-talet bedrevs undervisningen i projekt, vilket var mycket radikalt. De radikalaste av oss skulle inte rita hus åt rika brackor utan genom samhällsplanering förbättra människornas eländiga liv. Och allra elädigast var det i nedläggningshotade bruksorter, ansåg vi. Vi befann oss därför några stycken i en Värmländsk bruksort djupt inne i skogarna, mest känd för bandy och stållinor. Där fanns ett bibliotek. Dit gick vi för att undersöka ortens och traktens historia.

Bibliotekarien var en mycket vänlig gammal dam som var glad att få besök av studenter från teknis i storstan. Annars var de flesta bruksbor vi träffade ytterst skeptiska mot oss, med all rätt. Bibliotekarien var i alla fall mycket stolt över att biblioteket också hade samling skivor, utöver böckerna, vilket var mycket nytt och modernt på den här tiden. Hon frågade om vi inte ville lyssna på något medan vi luskade i hyllorna. Eftersom det inte var några litteraturintresserade bruksbor närvarande behövde vi ju inte vara tysta.

Medan vi tittade på skivorna för att se vad som fanns, rullade hon fram det lilla bibliotekets ljudanläggning. På var sitt rullbart stativ uppenbarade sig två Quad-elektrostater av klassisk modell, och på en liten vagn elektronik från Quad den också. Överst tronade en Thorens-skivspelare, tror jag. Kanske inte riktigt vad man väntade sig i de djupa värmlandsskogarna och inte heller av en grånad vänlig sockenibliotekarie. Men den lilla brukskommunen hade tydligen en ambitiös kulturbudget.

Nå, vi bläddrade igenom skivorna. Det var mest klassisk musik, men vi enades om att lyssna på Beatles "Abbey Road" som också fanns i samlingen och var helt ny då. Vi hade inte hört den och var nyfikna på den. Den gamla damen blev alldeles tydligt bestört över vårt okultiverade musikval, men accepterade.

Ur högtalarna strömmade alltså strax första spåret "Come together". Jag lyssnade och gapade. Dels för att musiken var så enastående bra. Jag hade inte varit så förtjust i Beatles, men det här var något nytt. Men också för att jag inte hade någon aning om att en musikanläggning kunde återge musik så rent, naturligt och oförfalskat. Och med en sådan musikalitet. Jag hade aldrig hört något liknande. Fortfarande kan jag återkalla minnet av hur det lät denna gång för trettifem år sen. Att minnet etsat sig fast kanske delvis beror på de som jag då tyckte osannolika förhållandena. Att ett litet bruksortsbibliotek i en bortglömd del av Sverige hade det bästa i ljudåtergivningväg som fanns att uppbringa vid denna tid stämde inte med mina dåvarande fördomar. Men det var verkligen en stor ljud- och musikupplevelse.

Så än i dag är minnet av hur Abbey Road lät i Lesjöfors bibliotek hösten 1969 min huvudreferens om jag nån gång vill bedöma en musikanläggning, trots att jag numer mest lyssnar på helt annan musik. Men "Come Together" står sig som en av de bästa rocklåtar som gjorts. Om jag gör något "tweak" hemma så plockar jag fram min gamla vinyl-Abbey och spelar den låten för att höra om det låter bättre på något sätt. Men det låter aldrig lika bra som den gången!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2004/08/14 :  12:30:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vilka fina bidrag!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/08/14 :  21:04:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Att ett litet bruksortsbibliotek i en bortglömd del av Sverige hade det bästa i ljudåtergivningväg som fanns att uppbringa vid denna tid stämde inte med mina dåvarande fördomar.


Jag är född i Rämmens komun inte så långt ifrån Lesjöfors så det finns kanske en anledning till att det har blivit hifi för hela slanten
Esias Tegner och Frödingsläkten kommer också från Rämmen men det har inte smittat av sig på mig. Jag är inget vidare på att skriva poesi.
Det jag har skrivit är inte helt rumsrent så jag besparar er den biten

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/08/14 21:35:16
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/08/18 :  07:34:37  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Minns det som igår
Jag var ca 10-12år och var på besök hos en familj.
Han ville visa upp sin stereo som var så mäktig!!
Och ljud blev det i mängder jag aldrig hört tidigare!!
inte upplevt något liknande sen dess heller ...
och där stog man rätt paff
Go to Top of Page

Enis
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/08/18 :  11:05:11  Show Profile  Visit Enis's Homepage Send Enis a Private Message
Mitt största audio/video minne i alla kategorier utspelade sig på mässan vision-86 i stockholm. Där hade vad jag kan minnas JVC byggt upp ett slutet rum i mässhallen, där de hade en helt egen lineup med suround förstärkare, laserdisc och STOORA högtalare.Som demo så körde de den inledande konserten med tillhörande tumult från filmen Streets of fire(http://www.imdb.com/title/tt0088194/).

Om det var "bra" ljud eller bild med dagens mått har jag svårt att säga men den omslutande upplevelsen, ljudtrycket, bilden och suveräna filmen har för all framtid etsat sig fast i mitt minne.

Naturligtvis så har jag denna film på DVD idag och varje gång jag sätter på den känns det som jag sugs in i en tidsmaskin och på någotvis återuplever de där 10 minuterna, 17 år ung i JVCs monter på vision-86

/Enis
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/18 :  11:12:19  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jag har varit Hifi-intresserad sedan barnsben, första "anläggningen" var en bordsradio och en Tandberg rullbandspelare (en sån som fanns i skolan förr) hemma hos föräldrarna. På den gjorde jag blandade band från radio, lade mycket tid och intresse på detta. Åren gick, intresset fanns kvar, jag hade flyttat hemifrån och jag hade kommit fram till en Nad 3140 samt ett par Yamaha NS-10M. Skivspelaren var en Thorens TD166 med en SME3:a.

Hifi-Consult skulle ha mässa på stadshotellet (vi talar början/mitten av 80-talet, tror det var -83). Gick där och tittade på mestadels Japan-prylar, kommer ihåg att Technics demade DBX i sina kasettdäck, skrämde livet ur folk med gevärsskott, ånglok och liknande från "brusfria" kasetter. CD demades också, var nytt och exklusivt. Högtalarna var modellen med platta element om ni kommer ihåg dem? Jag flöt mest runt och började bli lite uttråkad. Sen hände det...

Jag gick in i ett rum där det skulle finnas Carlsson-högtalare. Jag kände till märket, en familj jag brukade sitta barnvakt hos hade Carlsson-högtalare, de med en massa diskanter på toppen... I rummet fanns bl a ett par Carlsson OA51 (modellen var helt ny) som drevs av ngn rörförstärkare, vet ej vilken. Mannen som demade satte på "Jazz at the Pawnshop"...

Jag blev helt mållös! Framför mig försvann väggen helt och jag befann mig i inspelningslokalen. Jag hade aldrig hört något liknande. Alla hår som kunde resa sig reste sig. Jag SPRANG och hämtade kompisen, detta måste han bara höra... Nu visste jag vad jag ville ha för högtalare! Mitt problem vara bara det vanliga, pengar...

Det gick några månader med suktande, längtande, drömmande... En dag fick jag telefon på jobbet, det var från min bank. "Grattis, du har vunnit 10000 på ditt vinstsparkonto!". Gissa vad som hände??

Ett par besök senare hos HifiConsult och anläggningen bestod av ett par OA51 samt en Luxman "Brid", dvs en Mosfet-rörhybrid. Jag gick på moln, det var inte många timmar på dygnet anläggningen var avstängd! Anläggningen förändrades en del de kommande åren men förstärkaren samt högtalarna hängde med i 18 år (!) innan de åkte ut. Förstärkaren står nu hos en kompis son och högtalarna är sålda, jag fick mycket mer för dem än jag räknat med...

Det kan också vara kul att nämna att HifiConsult sålde - om jag minns rätt - under de 3 första veckorna 42 par OA51 till Alingsåsarna; de körde en inbyteskampanj och högtalarna försvann nästan fortare än de kunde leverera!

/P
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:36:34  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Ett av mina minnen utspelare sig på Arkenmässan 1998 tror jag att det var, året då imponatorfaktorn var på topp och likaså volymen på förstärkarna hos de flesta utställare.

Det var på lördagsmorgonen och av någon konstig anledning så var jag där ca 1,5h innan det hela drog igång. Det stod ingen i entren så jag tänkte att jag går väl och spanar runt lite, man hittar kanske något kul att spana på.

Efter en stunds traskande i korridorerna så råkar jag snubbla in i Jamos rum där de körde någon 7.1 kanals anläggning ala´ THX med Onkyo som drivning.
Jag förklarar för dem att jag är lite tidigt ute och ville spana runt lite, då erbjuder de mig att se på en konsert tills mässan öppna officiellt.

Sagt och gjort så slänger de på en konsert med Tina Turner ger mig fjärren. Där sitter jag sedan som fastklistrad i en storm av ljud och känslor, musiken bokstavligen vräker ut ur anläggningen. Live känslan är på topp, närvaron är total. Känslan av att sitta på en stol med 50 000 skrikande Tina fans runt sig är obeskrivlig.

Jag har aldrig varit vidare förtjust i vare sig surround eller Tina men live är ju alltid live så att säga, detta är så nära himmelriket jag någonsin varit i multikanalsträsket. Imponator faktorn är på topp, inget direkt finlir utan fullt ös medvetslös är det som gäller här.

Ett minne som troligtvis kommer att finnas kvar länge till.

Det är dock inte något jag strävar efter att ersätta detta med ett annat imponator minne, utan idag är det mer en känsla jag eftersträvar en känsla av harmoni, närvaro och fullkomlighet. En känsla som förhoppningsvis kommet att infinna sig någnon gång inom de närmaste 50 åren.
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/08/18 :  22:08:26  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Mitt bästa hi-fi minne utspelades sommaren 1987. Jag var 14 år och hade fått mitt första riktiga sommarjobb. Jag skulle jobba med pappa på det komunala fastighetsbolaget i Vadstena i 6 veckor som fastighets-skötare, egentligen var det målning av ett helt bostadsområde. Entre' dörrar,husgavlar,fönster etc skulle skrapas och målas......

Vad som fick mig utstå denna plåga i form av stekande sol och färg-fläckar som varade tills skolan började var.....en ny stereo. Jag hade tills denna sommar haft en vanlig kassett-bandspelare som jag kopplat med en DIN kabel till mina föräldrars gamla Luxor Dirigent som jag övertagit sedan några år.

Hela våren innan sommaren och under sommar-jobbet så bläddrades det för fullt i Technics,Yamaha och Pioneer kataloger så mycket att jag fick hämta nya flera gånger. Efter mycket snack med polare om watt och watt så fick det bli en hel Yamaha rigg. Vinyl,tuner,EQ,enkel-kassettdäck,integrerad förstärkare och ett par högtalare med dubbla 8'basar.

6 veckor tar ju slut även dom ,trots en 14-årings väntan, och det vankades leverans av STEREO-PRYLAR ! ! Den dagen var den lyckligaste jag haft i hifi/stereo sammanhang. De prylar man packade upp var ju det absolut bästa som fanns. Vem hade hört namn som Krell,JmLab,Purist Audio etc då? Världen var mycket enklare , ingen som sa "fixa rummet","byt kabel" (hade lakrits-snören ju ).

Tiden efter detta inköp var helt underbar, det gick att spela ruskigt högt till mina föräldrars förtvivlan. Ingenting kunde stoppa mig i musikens värld, gitarrer morrade, trummset smattrade och röster ylade över grannskapet.

Frågan är om det någonsin kommer vara så "problemfritt" mera.
Bara musik och inget annat.


/Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2004/08/19 :  21:02:29  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Har i stort sett samma "bästa hifi-minne" som redan nämnts (vi är kanske många?). I varje fall, året är 1973. Musik har det spelats i massor, på olika former av rullbandspelare och enklare stereo - Dux, Philips etc. Man lärde sig att räkna watt och var nöjd med det Deep Purple, Hendrix etc som kom ur de tjusigt (?) tygfrontklädda orginalhögtalarna. Så gör storebror en investering i en Sonabförstärkare och Carlson OA5. En lika nyinköpt Pink Floyd's Dark side of the moon läggs på och där satt i många timmar och dagar finniga tonårspojkar med stripigt hår och gapade ...........

Det var inkörsporten till ett intresse för HiFi för mig och sannolikt många fler i min ålder.

Nisse2
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2004/08/23 :  10:05:43  Show Profile Send poppen a Private Message
Mitt bästa hifiminne går tillbaka til min barndom ca 7 år gammal då jag hälsade på min mormor. Hon hade en gammal rör radio från 50-talets slut. med denna kunde man ju lyssna på hela världen. Spännande för en lite grabb. Man kunde hör på Radio Luxenburg och hör poplåtar 6 månader innan de kom till Sverige.
Sedan nån månad tillbaka står denna radio Telefunken Andante 9/ s hemma hos mig.
Hur låter det då ? ja det är ju inte Hi end men bättre än plast apparaten i köket och den är betydligt vackrare att se på.
Att byta ut 6 st Telefunken el 84 rör kostar jui en hel del. Frågan är om det är värt priset.

Men kul var det ju att lyssna på hela världen som liten grabb och det är det ju fortfarande också.

Edited by - poppen on 2004/08/23 10:08:00
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000