HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rycker i uppgraderingstarmen - förslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/07 :  20:48:24  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jaha så har man då en liten anläggning som man är ganska nöjd med. Men inget är ju så bra att det inte kan bli bättre.. så jag tänkte rådfråga alla trevliga hifirävar här och kanske få lite ideer Kanske är det fler som är i ungefär samma läge och kan dra nytta av ideerna.

Jag har idag följande Rotel-prylar:

RC-995 (jättebra försteg med fjärr, från typ -99, begprisnivå 3-4000kr)
RCD-971 (HDCD-kapabel CD från runt -00, begprisnivå 3-4000kr)
RB-970 (2x60W 30A slutsteg, från -94, begprisnivå 1000kr)
B&W CM2 stativare, ett par år, begprisnivå ca 6000 inkl stativ)

Jaha. Ålder och pris är mest för att ange någon sorts nivå på vilken budget jag kan ha. Jag kan tänka mig att slänga in ytterligare 3-5000kr rätt snart, och kanske ytterligare lika mycket till om jag sparar lite till.

Rummet är drygt 30kvm, högtalarna står på en kortvägg som är ca 4m så det är rätt avlångt. Jag är som sagt nöjd med ljudet men saknar kanske lite bas, inte oväntat med tanke på stativarna. Rapp djup torr bas gillar jag, och jag lyssnar på allsköns blandat - allt från Lena Ph, Gus Gus, Suzanne Vega, osv.
Perspektiv, tredimensionalitet, svärta.. jo sånt har jag gärna mer av. Och även om stereon står inne i ett skåp så är det ju inte fel om det ser lite coolt ut när jag öppnar dörren (absolut inget fel på Rotel-looken dock).

Så. Vad finns det för schyssta prylar därute som ni tror skulle ge nån form av förbättring? Jag har varit inne på
- lite kraftigare steg (RB-980, Vincent SP-996)
- subwoofer (REL Quake, Sunfire Junior) (placeringen är tyvärr inte fri)
- nya högtalare (tror fortfarande att jag vill ha stativare dock)

Andra ideer? Förslag på modell som inte är Rotel? Målet är väl att tillslut ha uppgraderat prylarna så mycket att jag har råd att byta upp mig till nån sån vansinnigt snygg Accuphase förstärkare eller Copland CD eller annat trevligt... men dit är det, tyvärr, en bit. Och att bara spara pengar tills jag har råd är ju så fruktansvärt tråkigt.

Och visst, akustiska åtgärder säger vissa (med all rätt) - den planeringen pågår på ett annat plan tillsammans med den estetiska avdelningen i hushållet.

Hah sorry för detta ultralånga inlägg. Hoppas det kan ge upphov till någon intressant diskussion... jag fattar ju att ingen kan komma med nåt bestämt råd men fasen jag behöver lite nya ideer här känner jag.

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/09/07 :  21:07:33  Show Profile Send rowa a Private Message
Jag skulle lägga pengarna på ett nytt slutsteg..

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/09/07 :  21:24:17  Show Profile Send luften a Private Message
Calle G: Skruva opp ditt försteg och kolla vad det är för kretsar i det. En uppgradering av det är båda billig och troligtvis en stor förbättring i ljudkvaliten. I mitt Rotel försteg (det billigare rc970) så satt det jr2114 (om jag minns rätt), men för tillfället sitter det opa2134, vilket gjorde en stor förändring.

//air
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/07 :  21:28:20  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ujuj skruva - och löda? Verkar komplicerat. Ingen som råkar veta vad som sitter där redan..?
Nytt slutsteg - ok, gärna lite förslag dårå... budgeten hamnar väl runt 3000kr nu, eller det dubbla om "ett tag" - värt att vänta? Vad kan man tänka sig för nåt?
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2004/09/07 :  21:34:24  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Kanske ett beggat Nad C270 (2*120W)? Borde gå att hitta för 3000kr då det kostade 6000-7000kr nytt. Vet inte om det är det bästa man kan få för 3000kr, men bra omdömen har det i alla fall fått.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:14:57  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag har ju själv haft ett liknande system en gång i tiden. Snäppet i Rotelsteget upp på cdn och slutsteget.. (rcd991 och rb980)
Att köpa ett nytt Rotel-slutsteg känns enligt mig lite onödigt. Samma sak..men lite mer kraft. B&W-högtalarna är inte såå ruskigt svårdrivna.

Om jag säger nytt kablage så blir man väl lynchad,.. så jag säger; nya högtalare eller sub. Hur bra dina högtalare än må vara för priset, så finns det högtalare med framförallt större närvaro och pondus.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:22:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Calle G
Intressant system du har. Har själv ägt en Rotel RCD-971 för några år sedan. Och jag ångar att jag sålde den, varför? jo därför att den låter ruskigt bra för priset faktiskt, så den rekomenderar jag att du behåller ett bra tag till dvs den är inte den svagaste länken i ditt systemet.
Fösteget har jag bara läst om, men det ska vara ett bra försteg enligt det jag läst.
Då kommer vi till slutsteget, som jag skulle byta ut först. Men bara om du tänker byta ut en produkt. Har du planer på att lägga mer pengar så finns två lösningar.
1.Byta ut slutsteg och högtalare
2.Byta slutsteg och köpa en sub, om du älskar dina B&W

Så min rekomendation är behåll CDn och försteg och bygg runt dem.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:31:25  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ja, jag har tappat lite av suget efter nytt rotelsteg... NAD-spåret verkade spännande dock, vore kul att testa en C270.

Nya högtalare är klart lockande men tyvärr springer det väl iväg rätt ordentligt i pris.. vi får väl se om det dyker upp några intressanta tips. Mer närvaro och pondus var en bra beskrivning på vad som saknas, det märks var högtalarna stog förut. :)

Kablage ska inhandlas, QED Silver Anniversary får det bli - tyvärr måste jag ha långa (5-6m) kablar, vilket verkar vara svårt att hitta beggat och då är det den prisklassen som blir lagom. Signalkablarna är Audioquest Viper, vilket nog är rätt lagom nivå ett tag tror jag. (och snälla - inga kabelbråk nu)
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:36:11  Show Profile Send Calle G a Private Message
FBK, det är faktiskt ungefär så som jag tänkt. Har du några tips på slutsteg och högtalare? Jag älskar mina B&W, men det är mest utseendet... de låter väldigt bra också, förståss, men det finns det nog fler högtalare som gör, misstänker jag.

Sub är lite knepigt då jag har ett svårmöblerat rum ur subsynpunkt. Helst bör den vara liten och då blir den antingen väldigt dyr eller väldigt omusikalisk, har jag förstått..
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:51:43  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker ditt val av kablar verkar bra.

Jag hade kikat efter en sub. För 5000 kr blir det ganska mycket byte i sidledes i kvalité om du byter högtalare under förutsättning att du inte använder 5000+6000 kr genom att sälja av dina CM2. Runt 10000 kr kan man börja hitta en hel del spännande golvare begagnat.

Spontant tycker jag att 3-5000kr nästan är i underkant för att uppgradera med något annat än en sub till ditt nuvarande system och risken är ganska stor att 5000 kr inte räcker till den sub du vill ha.

Lycka till med akustikåtgärderna , 1000 kr akustik är värt +5000 kronor (mycket lågt räknat) i annan hårdvara.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:03:16  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ja alltså jag har ju tänkt att göra mig av med prylar om jag köper nya, hifibutik tänker jag inte bli ;) Dvs runt 10000kr för högtalare är inte alls omöjligt - men jag är nog fortfarande sugen på stativare tror jag. B&W 705 är ju aptitliga. Jag såg en del tips i en annan tråd också som verkar värda att följa upp - vi verkar ha ungefär samma ljudsmak LeoArietis, Dali har jag hört och de föll inte heller mig på läppen.
Jag känner kanske ändå att slutsteget kommer att bli en trång sektor snart, eller är det bara inbillning? Jag bor ju i lägenhet, så det är inga fantastiska volymer som behövs.. det är nog mest att det känns lite litet. :)

Ett radikalt annorlunda spår skulle ju kunna vara att skaffa en sån här: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=3336
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:07:19  Show Profile Send FBK a Private Message
Eftersom du är lite skeptisk till en sub i ditt rum, så är mitt råd är att du först och främst ger dig ut på Högtalar-lyssningsturne bara för att lyssna och bilda dig en uppfattning hur olika märken och modeller låter, och framför allt hur dyrt skulle det bli för att du ska bli nöjd! Och om du hittar något som du faller pladask för, inhandla dem och uppgradera dvs byt ut slutsteget efter högtalar bytet, blir lättare att få till det ljud som du vill ha då.
Märken och modeller som du bör lyssna på enligt mig är.
Audivectors Mi-serie. Har lyssnat på golvarna i denna serie,riktigt riktigt bra högtalare, är stativarna lika bra så förstår jag om du faller för detta märkes modeller.
Andra märken som gör bra högtalare:
Dynaudio
Monitor Audio
Elac
Sonus Faber
Listan kan göras lång, men jag rekomenderar att du som sagt lyssnar först och främst på Audiovector.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:12:12  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Ett kraftigare steg i form av ett Vincent SP-331 skulle kanske inte va helt fel.
Ett slutsteg som har fått ganska bra betyg och med bra begagnadepriser (4500-5500 kr)

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:13:07  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Mer närvaro och pondus var en bra beskrivning på vad som saknas, det märks var högtalarna stog förut. :)



Märks det så väl
Det är just detta jag saknade med dem. Annars är det mycket kompetenta högtalare i den prisklassen..

Precis som LeoArietis skrev, akustikåtgärder ger väldigt mycket för pengarna. Du kanske skulle satsa på det först,..och se vilka förändringar de innebär. Och sedan så över vad som behöver bytas.

Och för att vara lite extra inställsam så håller jag även med FBK, din cdspelare är bra. Håll hårt i den

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:16:04  Show Profile Send Calle G a Private Message
Ja, en tour de lyssning vore bra. Dock extremt tidsödande och komplicerat - jag tycker det är så svårt att identifiera just högtalarnas ljud när det är olika lyssningsrum och kringutrustning... låna hem och prova är så fantastiskt tidsödande.

Tips på bra butiker i stockholmstrakten då? Reference Audio, Ljudmakarn, Hifiklubben tycker jag är jättebra, finns det fler?


Audiovector var faktiskt ett av alternativen innan jag slog till på Sampix CM2'or. :)
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:26:43  Show Profile Send Calle G a Private Message
Alltså.. jag är inte så säker på att jag har några jättestora akustikproblem.. som sampix skrev, forumets största bredbandsabsorbent mellan högtalarna och allt.. :)

Nångång ska jag koppla in lite mätutrustning (har ju ECM8000-mic och allt redan) och kolla, men jag får ingen känsla av några stående vågor eller så. Bild finns här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24274 Det ser ungefär likadant ut nu bortsett från att jag fixat en ordentlig bänk.

Ibland får jag lust att ordna nån liten forumträff hemma, har sett att folk släpar med sig allt möjligt skoj till såna som kan vara kul att provlyssna. Det är ju så kul att prova nya saker... och att höra hur det _kan_ låta. :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:33:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Jaså du bor i Stockholm, då rekomenderar jag att du bokar en demo hos ljudmakarn, med dessa tre allternativ på lyssninglistan.
Amphion Argon2 Pr.12.720
Audiovector Mi1Super Pr.10.700kr
Bc Acoustique ACT B1 Pr.12.900kr

Det kostar inget att lyssnaboka gärna med Arcam elektronik, de har ett mycket öppet spelglatt ljud, då har du lättare att välja steg efter egen smak sedan när du vet hur de lät med Arcam.
God lyssning
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  09:45:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog säga att visst blir ljudet i rummet mycket efter hur högtalarna är, men elektroniken är oxå viktigt och det ska fungera ihop...

Köper du ett par högtalare för en 10-1500 så kommer du behöva byta din elektronik oxå på sikt, annars kommer du aldrig att utnyttja potentialen i dom...

Men är du medveten om det och kommer göra det så visst, köp en högtalare som passar rummet i första hand...

/Martin
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:00:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle nog kolla in akustikspåret ett varv till ändå. Leoarietis har gjort snygga absorbenter som jag rekommenderar att du lånar designen ifrån och som kommer att accepteras av din partner. Kokboken har en hel andra tips som kan vara bra om du inte gått igenom dom ännu.
Prylar är kul men ger inte alltid så mycket om man inte kan taett lite större steg.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:09:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tycker ju solkart att du ska börja med att byta ut ditt slutsteg mot den skraftigare motsvarigheten RB-980BX.

Fördelar:

Dom syns ofta på beg-marknaden för 2-3.000 kr. Detta kommer ge dina B&W lite mer pondus i ljudet, lite mer stadga och kontroll, fast fortfarande samma karaktär - och den verkar du ju gilla.

Med detta steg som grund kan du sedan se om du längre fram vill byta högtalare, och då kommer du ha större valfrihet i termer av vad steget klarar av att driva.

I ditt läge skulle jag inte blanda in NAD eller Vincent. Rotel och B&W jobbar ju tillsammans i produktutvecklingssammanhang, och det anses allmänt att dom är "a good match". Dessutom kommer det se trevligare ut när alla delar matchar utseendemässigt.

PS. Instämmer i att QED Silver Anniversary är ett umärkt val.

Good luck!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:35:43  Show Profile Send Calle G a Private Message
Blue, tack för stödet :) Problemet är att jag letat efter RB-980 nu i flera veckor, ingen verkar ha nån över. :(
Nåja, bråttom är det ju inte, man blir bara så otålig lixom. På lunchen blir det provlyssning av högtalare, det är ju skojigt om inte annat.

Absorbenter.. mhmmm men jag känner inte att jag har så mycket bas att absorbera, faktiskt. Som kanske framgår på min bild så har jag rätt mycket absorberande material redan mellan högtalarna... milt uttryckt. Och jag känner absolut inte att basen är ett problem annat än att den inte går tillräckligt djupt. Jag har ju egentligen alldeles för små högtalare för ett så stort rum? Men visst, det kan mycket väl vara jag som inte riktigt vet hur det kan låta...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:53:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nä, absorbenter är inte bara för basen, faktum är att de som leoareitis byggt främst påverkar från 250 och upp. Du skall göra det för att ta bort reflexer av ljudet som du har massor av och som döljer detaljer. Du får större klarhet, hör mer detaljer, större ljudbild etc etc, får mer nöje av att lyssna helt enkelt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:29:05  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jaa.. men nu har jag en rätt fet tavla på ena väggen som i mångt och mycket funkar på samma sätt som Leo's läckra skapelse, även om den inte är mineralullsfylld [ännu]. Jag har en del fönster men om man räknar lite med Cara så verkar det inte störa jättemycket - tjocka isolerglasfönster är tydligen hyggligt bra även i det avseendet. Det sitter numera en gardin i ena hörnet också. Även rummets längd (7 meter och dessutom med två stora öppningar på andra sidan från högtalarna sett) lär väl bidra till att reflexerna inte blir särskilt framträdande. Betongvägg bakom högtalarna men i övrigt gips, också ett plus.

Så på det stora hela tror jag det är svårt att göra några större akustikförbättrande åtgärder, åtminstone som passerar estetikavdelningen hemma (som för övrigt även jag ingår i). Men förslag emottages givetvis tacksamt!

Jag slänger in bilden här också för säkerhets skull. Vi är absolut inte offtopic, om nu någon fått för sig det.


Jag tar med en bild på tv-bänken också, lessen att jag inte har nån schysst bild på helheten.


Stereon står i högra delen av TV-bänken. Och nej, soffan är inte primär lyssningsposition.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/08 :  22:28:56  Show Profile Send Calle G a Private Message
Hmm dödade jag all debatt och alla förslag när jag lade in lite bilder? Det var ju inte riktigt meningen, tyckte det började arta sig riktigt bra ett tag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.05 sekunder. Snitz Forums 2000