HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Priser i webshop - juridik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2004/09/08 :  20:48:04  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Hej,

kan någon upplysa mig om ett erbjudande i en webbshop på en vara gäller om priser inte kan anses vara orimligt eller orealistiskt?

T ex om du vet att en produkt har ett listpris på 15000 kr men du hittar en shop som säljer för 10000 kr.

Kan "anbud-accept" principen anses gälla? Finns heller inga friskrivningsklausuler på websidorna ifråga (om felskrivningar etc).

Mvh
Henke

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/09/08 :  21:43:33  Show Profile Send Mad a Private Message
Om priset är att anse som allt för orimligt så får du inga varor. Hur orimligt det ska vara vet jag däremot inte.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/08 :  22:36:51  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Många friskriver sig genom att hänvisa i försäljingsvillkoren att priset gäller först sedan en människa har behandlat ordern. Alltså kan felaktiga priser förekomma utan att dom gäller ändå.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/09/09 :  00:19:16  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Brukar varan kosta 15000kr i en vanlig butik och en webshop säljer den på sin hemsida för 10000 så är inte det helt orimligt.
Om webshopen skickar en bekräftelse på ordern så är dom också bundna till den. Anser dom att en människa måste gå igenom ordern innan den är giltig måste dom helt enkelt vänta med att bekräfta ordern till så skett.
Innan dom bekräftat ordern så kan dom dock rätta sitt fel och vägra sälja till det lägre priset.

jämnför H/K DPR2005 som kostar runt 18000kr i vanliga butiker men bara 13000kr i nätbutiker.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/09/09 :  00:28:36  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Rent generellt är information i reklamfoldrar, på internet etc. inte att betrakta som anbud. Anbudet uppstår först när köparen framför att denne vill köpa den och den varan till ett visst pris. Säljarens bekräftelse utgör då accepten, varpå ett avtalsförhållande alltså uppstår. Näringsidkare har m.a.o. ingen skyldighet att leverera till priser som t.ex. är tryckfel.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2004/09/09 :  10:00:39  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Hej och tack!

Beställde i går kväll en Arcam CD192 på Ljudmakarns hemsida (http://www.ljudmakarn.se/) för 10 500 kr. Denna nya spelare kostar 850 pund i UK och om man kollar vad CD73 kostar i UK tillsammans med listpriset i Sverige (6500 kr) anar jag att CD192 kommer att kosta ca 14 000 kr i Sverige. CD93, dess föregångare, kostade 14 500 kr.

Och ja, jag har fått en emailbekräftelse på ordern, förvisson autogenererad men det är inte mitt problem...

Eller så kör Arcam en lanseringsdrive på spelaren men det skulle förvåna mig.

Mvh
Henke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000