HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rangordna stativarna åt mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:43:12  Show Profile Send forstheim a Private Message
Just det..vilka 3 stativhögtalare hade ni valt att prioritera en lyssning av i första hand? Rangordna gärna från 1-3!

* Monitor Audio Bronze B2
* Epos M5
* Quad 11L
* Quad 12L
* Dynaudio Audience 42
* B&W DM601 S3
* KEF Q1

Förutsättningar: NAD CD-spelare & förstärkare som i sig har ett ganska varmt och behagligt ljud. Högtalarna ska spelas i ett ca 20kvm stort/litet rum med diverse möblemang. Jag ser gärna att systemet innehar varm karaktär, en hel del detaljer, torr och tydlig bas (men ej dominant) och är rejält spelglad. Högtalarna bör alltså vara ganska allrounda, men framför allt gilla att spela pop & rock (typ Per Gessle/Gyllene Tider, Peter LeMarc, Leonard Cohen, Phil Collins, Rolling Stones mfl)

Om det är någon av högtalarna som ni vet med er inte vänskapar med NAD-grejorna så hojta gärna till!


Vänligen
Jonas

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:07:41  Show Profile Send forken a Private Message
* Dynaudio Audience 42
* Quad 12L
* Monitor Audio Bronze B2
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:11:33  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
1. Dynaudio Audience 42
2. Monior Audio Bronze B2
3. Quad 12L

Tycker då jag... Dynaudio är ju mitt märke så

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:18:32  Show Profile Send Haakan a Private Message
enligt mig så spelar quadarna skjortan av 42orna iaf resten vet ja inte

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:27:36  Show Profile Send Terminator a Private Message
Ni som har rangordnat, har ni lyssnat på alla modellerna?

Jag har bara lyssnat på 601:orna, använvder dem som bakhögtalare, men är väldigt nöjd.

/Hans
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/04 :  22:04:48  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag håller med Haakan. Jag har dock inte hört alla, men Haakan har rätt.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2004/08/04 :  22:18:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Hört alla utom Eposen vid olika tillfällen.

Finns bara ett allternativ i din skara Quad 12L
Denna högtalare spelar i en annan division än resten.
Tvingar du mig till två allternativ till,så blir det Quad 11L och Dynaudio 42. Men dynaudion passar inte riktigt in på torr och tydlig bas (men ej dominant), tycker att den är ganska dominant på dessa högtalare, låter mycket fylliga.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/08/04 :  22:48:16  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag håller med Haakan och FBK. Om jag får slänga in ett till förslag så säger jag Dali Royal Menuette http://hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|178|178|967|pdetail

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/08/05 :  01:19:02  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Det finns ingen annan som kan rangordna dom så det passar ditt ljudideal. Avgör det själv om du ska bli nöjd.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/05 :  01:30:54  Show Profile Send marbrink a Private Message
Quad 12L
Dynaudio
Quad 11L

"reserver": Epos, KEF
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/05 :  02:28:29  Show Profile Send forstheim a Private Message
Ni verkar ganska överens om att Quad 12L och Dynaudio Audience 42 är värda en närmare granskning i alla fall. Inriktar mig på dessa två i första hand! "Pianolacken" på Quaden känns dock inte så tilltalande, men jag förmodar att man kan leva med det om högtalarna ljudmässigt övertygar..


fidelityn..

Du har rätt i det du säger. Jag kommer förstås provlyssna och dra egna slutsatser..men att åka land och rike runt för att få lyssna har jag inte möjlighet till. Jag tar istället min tilltro till vad en större massa gillar och utgår från att jag inte ska ha så mycket mer avvikande smak än de. Tycker nog att någon av tex Bronze B2, Quad 12L eller Dynaudio Audience 42 borde passa. Det visar sig nog framöver..


Passar också på att fråga om stativ. Atacama Nexus 6 har ju fått mycket bra kritik lite överallt..och är också väldigt prisvärda. Är det någon som använder dessa?



Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/05 :  08:46:07  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Av de jag lyssnat på rangordnar jag dem såhär:

Quad 12l
Dyna 42
B&W 601

Dock har jag inte lyssnat på dem i samma rum och med samma elektronik så jämförelsen är väl inte så välutförd.
JAg är ju dock lite partisk eftersom jag själv äger ett par Quadar men FBK här på forumet har ju varit hemma hos mig och lyssnat.
Dock har jag med lite omplacering och diverse dämpning av rummet mycket bättre ljud än när han var här sist.
Vi testade även med hans stärkare och sladdar på skoj. Lät ännu bättre :)

Dock får man tänka på att Quad 12l bör jämföras med Dyna 52 med tanke på elementstorlekarna. Lägg därtill på 900:- för äkta fanér på deras rek pris så är du uppe i 8400:- för dynorna mot Quadarnas 5000:-.
Det är svårt att rekomendera högtalare när det är ens personliga ljudideal som styr men både Quadarna och Dynorna låter väldigt bra men om man väger in ljud och finish/krona är Quadarna svårslagna.

Tycker tyvärr B&W känns något/några snäpp under de andra två.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:05:57  Show Profile Send Jazz a Private Message
12
b2
11

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/14 :  12:49:03  Show Profile Send forstheim a Private Message
De enda högtalarna av ovan listande jag har haft tillfälle att lyssna på än så länge är Monitor Audio Bronze B2. Dock endast i butik med annan signalkälla än min egen. De lät helt okej faktiskt..tills jag lyssnade på en storasyster till B2:an, nämligen MA Silver S1 för 5300:-. Ljudet kändes mer naturligt här, basen var både rappare och torrare och detaljerna kom fram bättre. Ett mer moget ljud helt enkelt! Eftersom min budget sträcker sig till Dynaudio Audience 42-nivå, dvs 5500:- så lägger jag till Monitor Audio Silver S1 på listan.

Vad har ni att säga om S1:an?
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/08/14 :  13:37:05  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag har provat Monitor Audio Bronze B2 när jag skulle köpa nya stativare. De alternativ jag valde mellan var B2 och AE Evo 1. Provade bägge med Micromega minium stärkare och Cd-spelare. För mig var det ingen tvekan om vad jag skulle välja, Evo 1 var bättre på alla punkter, fastare torrare bas, mer detaljerat mellanregister, samt bättre byggkvalitet. Förresten B2 var bättre på en punkt, jag tycker att de var snyggare. Så om det var jag som skulle välja så skulle B2 sorteras bort.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/08/14 :  13:39:39  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag har provat Monitor Audio Bronze B2 när jag skulle köpa nya stativare. De alternativ jag valde mellan var B2 och AE Evo 1. Provade bägge med Micromega minium stärkare och Cd-spelare. För mig var det ingen tvekan om vad jag skulle välja, Evo 1 var bättre på alla punkter, fastare torrare bas, mer detaljerat mellanregister, samt bättre byggkvalitet. Förresten B2 var bättre på en punkt, jag tycker att de var snyggare. Så om det var jag som skulle välja så skulle B2 sorteras bort.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/14 :  15:49:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
Omöjligt att rangordna dem då vi alla har olika ljudideal

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/14 :  16:12:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
dock kan jag nästan lova att 12l arna är det mest prisvärda att köpa just nu... otrolig spelglädje för 5papp måste jag säga

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/15 :  09:36:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
haakan

Det är dem säkert, tycker själv DM601S3 är löjligt prisvärda, men jag kan inte rangordna dem mer än för egen räkning, har dessutom
inte lyssnat på alla vilket gör det helt omöjligt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Altair
Member

79 Posts

Posted - 2004/08/15 :  09:49:27  Show Profile  Visit Altair's Homepage Send Altair a Private Message
Vart hamnar HFLS-1 i rankinglistan?
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/09/06 :  01:37:10  Show Profile Send forstheim a Private Message
Okej, nu är högtalarvalet gjort..

Har haft nedanstående modeller hemma och testat ihop med mina NAD-grejor:

* KEF Q1
* JMLab Chorus 706s
* Monitor Audio Bronze B2
* Dynaudio Audience 42
* Audiovector C1
* B&W DM601 S3

och valet föll på Dynaudio Audience 42!

Med mina grejor spelade den faktiskt en klass bättre än de övriga. Dock blev jag något lyssningtrött i början då jag tyckte att Dynaudion var lite för aggressiv/hård. Men jag förstod relativt snart att det inte berodde på högtalaren utan på lyssningsrummet. Trägolv, kala väggar, ett element samt ett par fönster är inte optimalt för välljud. En tjockare matta hade jag dock framför högtalarna, men det var föga tillräckligt. Nu har jag i alla fall dämpat lite mer med ett par mindre mattor på golvet, ett gammalt påslakan en bit bakom högtalarna och en filt bakom min egen lyssningsposition. Mycket bättre!

Har ni några bra förslag på hur man kan få god rumsakustik? Lovar att också titta i gamla trådar för tips..


Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/09/06 :  01:54:30  Show Profile Send forstheim a Private Message
Sedan var det en sak till - nämligen högtalarkablar..

Under högtalartestet har jag kört med Supra Ply 3.4 (tror det är den beteckningen). Helt okej enligt mig och också den kabeln jag kommer införskaffa så snart som möjligt. Men ändå..vad finns det för vettiga alternativ om man vill få ut maximalt från högtalaren för en rimlig peng? Kan tänka mig att lägga upp mot en tusing eller liknande på ett par bra högtalarkablar. Eftersom jag inte kan biwira Dynaudion och endast vill ha 2x2m så innebär det att jag kan tänka mig att lägga runt 250:-/meter (mattesnille..eller hur!?)


/Jonas
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/09/06 :  08:08:31  Show Profile Send byggarn a Private Message
Hur stort rum har du?
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/09/06 :  09:01:46  Show Profile Send PeterL a Private Message
Har bara hört Quad:arna och Dynaudio. Quad utklassar Dynaudio.

PeterL
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:31:23  Show Profile Send Blue a Private Message
Kul att du hittat ett par högtalare som du trivs med! Och efter en så grundlig "research" kan du ju känna dig nöjd med att ha gjort en riktigt bra urvalsprocess. Ett föredömme för oss andra!

När det gäller kabel då: Känner du verkligen att det räcker med 2X2 m? Du kommer inte att möblera om framöver?

OM det räcker och du kan tänka dig att lägga ca 250 kr/meter så tycker jag att du ska checka in QEDs X-Tube-kablar. Ska vara väldigt bra! Iofs tror jag ju att även den billigare Silver Anniversary räcker gott i ditt system (typ 100 kr/meter), men om du kan få göra en jämförelse så kan det ju vara värt att även testa de dyrare varianterna.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:32:25  Show Profile Send ReKo a Private Message
Forstheim: Lånade du hem quad högtalarna och jämförde? Hur tyckte du de spelade isf?.. Är nyfiken på hur Nad och Quad matchar varandra. ?

MVH / Ante


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000