Author |
Topic |
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 09:32:46
|
Bra inlägg Matson; alltså dina kommenterar på Bebop's sammanfattning. Det inlägget skulle kunna vara en slutpunkt på denna typ av debatt, men naturligtvis öppna för nya trådar av annan karaktär. Om alla verkligen begrundade vad Matson skrev, skulle debatten i varje fall inte komma tillbaka till ruta ett, som den ofta tenderar att göra. |
markih |
Edited by - markih on 2004/07/29 09:33:44 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 09:37:10
|
Harry_up: Att bevisa att det inte är någon skillnad är definitionsmässigt omöjligt, det är som att bevisa att ex. en medicin är helt ofarlig (vilket en del tycks tro att det går). Allt man kan göra är att vissa att SANNOLIKHETEN för att det inte är skillnad/medicinen är ofarlig är hög.
Däremot går det att visa att det FINNS skillnader, två korrekta mätningar som visar skillnad är allt som behövs.
Man kan aldrig bevisa att en effekt inte finns, det går ju alltid att komma på anledningar till att effekten inte syns i en given mätning.
|
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 09:38:13
|
Johan Kjell: OK, som jag trodde. Harry up: Det är rätt att man inte ska vara styv i korken utan ödmjuk, särskilt då man anser sig ha rätt. Jag tror inte att många som skriver här har gjort nån blindtest. Däremot har ingen "lyckats" genomföra en sådan där skillnad påvisats. Tills detta sker håller jag mig skeptiskt, liksom till allt som går emot mitt förnuft. Jag ändrar mig alltså gärna om det finns anledning. |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 09:39:36
|
markih:
Absolut. Förespråkarna hänger upp sig på små sakfel man eventuellt råkar klämma in i ett inlägg, och så förtsätter det..
Exemplet med 1.500.000kr-cdspelaren var klockren. |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 09:43:17
|
Otto: Detta berör även andra, men jag råkade läsa din text nu. Jag tycker att man ska undvika epitet som "kabeldyrkare" och "kabelförnekare" Det bidrar inte till att öka förståelsen för varandras argument direkt. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 09:43:54
|
Verkar som vi glider off topic eller? Från kabelstartarens första inlägg: quote: Jag vill att denna tråd håller sig till "kabelskeptikerns" argument, vilket jag hoppas respekteras.
/ Bernt |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/29 09:44:45 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 09:47:22
|
Jag gjorde nyligen ett ofrivilligt blindtest av kablar då jag kopplade ihop min anläggning efter att ha kopplat ur allting ett tag. Det var någonting som inte stämde riktigt och efter lite letande såg jag att en signalkabel inte var den som brukade sitta på en viss plats, jag bytte till den ordinarie och ljudet föll på plats igen. Inget vetenskapligt test på något vis men ändå...
Kabeln ifråga var en fabrikstillverkad Supra DAC som satt där istället för min egentillverkade kabel med samma Supra DAC men bättre kontaktdon och kortare kabel. Dessutom är mina egentillverkade bara anslutna till skärmen i en ände. Om det är längden, kontaktdonen eller den annorlunda skärmningen som gör det vet jag inte men det finns i alla fall lite fysikaliska parametrar att ta på.
Beträffande mätningar som visar att det är skillnad på kablar så finns sådana (ben Duncan), om det sedan är hörbart eller inte kan man nog tvista om länge.
|
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 09:51:03
|
quote: om det sedan är hörbart eller inte kan man nog tvista om länge.
Tur det... |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:06:31
|
Det jag tycker är intressant är att varför så pass många människor köper ganska dyra kablar och det här beror alltså bara på placebo?? Alla tusentals Valhalla som har sålts har jag väldigt svårt att tro att de enbart sålts pga placebo... Sen till en annan grej som jag tycker är intressant...Man kan se klart synbara skillnader mellan olika bildkablar...varför skulle det då vara så konstigt med klart hörbara skillnader mellan ljudkablar?? |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:08:52
|
quote: Man kan se klart synbara skillnader mellan olika bildkablar...varför skulle det då vara så konstigt med klart hörbara skillnader mellan ljudkablar??
Hur vet du det? Har några blindtest gjorts på bildkablar?
Sorry, OT men jag kunde inte låta bli.
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:12:38
|
Bernt: Jag tycker vi har tagit upp bra argument och besvarat motargument på ett bra sätt. Detta är den mest städade kabeltråden jag har varit med om.
Motargumenten handlar ofta om hur vilktigt det är med isolering, mikro-elektriska parametrar. Vi tar ett exempel: Din brutala OTL hyllas av alla som lyssnat på den, låter väldigt fint. Tittar man på kabeldragningen inuti så rör det inte sig om dyrkablar direkt. Så varför skulle en 1m-stump göra så stor skillnad? Det är en karamell jag sugit väldigt länge på. Det gäller givetvis inte just din OTL utan nästan alla rörhäckar som är "hard-wired". Det finns inget svar på den frågan skulle jag tro.
marbrink: Där handlar det om helt andra (höga!) frekvenser, ofta långa till projektor. Har aldrig sett skillnad på vanlig TV.. fast det kanske finns stora skillnader.
MatsT: |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:12:41
|
Otto: Du svarar inte på mina PM, så kan vi inte ha det. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
allbinn
Member
119 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:12:49
|
quote: Hur vet du det? Har några blindtest gjorts på bildkablar?
ASGARV!
Nu pratar vi om en helt annan frekvens, inte så konstigt att det blir skillnad, mycket enklare att misslyckas med kabeln. |
Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:17:03
|
f95toli: Ja det vet jag, men om man blindtestar kablar och vet att det är kablar man testar så kommer man helst inte höra nån skillnad om man inte tror/vet att kablar gör skillnad. Människan av naturen vill eventuellt kanske möjligen ha fel, inget man föredrar. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:20:32
|
Hmm..det var inget vidare bemötande av mitt argument...
Blindtesta blir ju svårt som ni förstår. Men jag har själv sett tydliga skillnader på bildkablar. Och det har väldigt många andra också gjort. Så återigen, varför skulle det inte kunna vara skillnad mellan ljudkablar när det finns synbara skillnader mellan bildkablar??
Gerhard46: Ingen lär väl använde dyra bildkablar på en vanlig medioker tv och där lär de heller inte göra någon skillnad... |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:27:21
|
Bildkablar är en helt annan sak. Som jag skrivt flera gånger så kan det skilja rejält mellan kablar när man börjar komma upp i några MHz, dessutom är en TV känslig för högfrekventa störningar så kabeln skärmning är viktig (betydligt viktigare än för signalkablar till ljud, även om det även där kan hjälpa).
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:29:03
|
quote: Jag tycker vi har tagit upp bra argument och besvarat motargument på ett bra sätt. Detta är den mest städade kabeltråden jag har varit med om.
Det håller jag med om. Det var en allmän uppmaning som jag kände var på sin plats, det finns inlägg som är off topic, jag vill dock inte gå in och rota mer. / Bernt |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:35:16
|
Marbrink: Klart man kan blindtesta bildkablar. Bara för att det heter blindtest behöver man ju inte sticka ut ögonen på sig själv. Det viktiga är ju att du inte vet vad som är inkopplat.
HarryUp: Det där är ett argument som är känns väldigt konstruerat. Det finns ingen på detta forum som inte först hör skillnad under öppna tester innan eventuella BT startar. Om man inte hör skillnad under det öppna testandet så är det ju helt meningslöst att dra igång ett blindtest. Vad man vill göra med blindtest är ju att kolla om ens intryck från det öppna testandet finns kvar eller om det var ett hjärnspöke.
FBK: Om 2 st förstärkare låter olika så betyder det att minst en av dom inte är neutral. Om man har som mål att hitta just en neutral förstärkare då kommer ju återigen minste en av dom att inte klara kraven, varför den då kan anses felkonstruerad. |
Mvh |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:36:17
|
quote: Hmm..det var inget vidare bemötande av mitt argument...
Du har rätt marbrink och därför har det raderats. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:50:08
|
Matson: Tycker jag inte, om en person "vet" att det inte är skillnad på kablar och vet att han testar kablar så kommer förstås inte höra någon skillnad. Om man tror att man kanske lyssnar på försteg eller olika CD spelare, men lyssnar på olika kablar, så kommer man att vilja försöka höra en skillnad. Sen om man gör det är en annan fråga. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:55:05
|
Hmm...skulle inte ha skrivit i den här tråden..ursäkta! Svårt att låta bli dock. =) |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:55:24
|
T.A.Edison! Visst får du anse vad du vill, men jag blev mycket fundersam över detta inlägg. quote: Om två apparater låter olika så är åtminstone en av dem felkonstruerad. Förstärkare ska förstärka, inte mycket mer än så. Undantag gäller högtalare och hörlurar. Man kan inte påstå att alla högtalare är felkonstruerade för att de alla låter olika. Orsaken är att det inte går idag att konstruera den perfekta högtalaren. Inte ens med digital korrektion.
Om jag tyder det rätt så är alltså nästan alla apparater felkonstruerade enligt dig, för de flesta låter ju olika allt ifrån Nad till Krell och rörhäckar osv.
Marbrink! quote: Det jag tycker är intressant är att varför så pass många människor köper ganska dyra kablar och det här beror alltså bara på placebo?? Alla tusentals Valhalla som har sålts har jag väldigt svårt att tro att de enbart sålts pga placebo... Sen till en annan grej som jag tycker är intressant...Man kan se klart synbara skillnader mellan olika bildkablar...varför skulle det då vara så konstigt med klart hörbara skillnader mellan ljudkablar??
Bra inlägg, men tyvärr så lär du inte få några vettiga svar, ja kanske angående bildkablar, svaret lär bli placebo som vanligt. Det är bara att inse att hata kabel maffian kommer inte att vika sig en tum ifrån sina uppfattningar, även om de skulle höra skillnader. Den ödmjukheten finns inte hos en del av denna kabel hatar maffia tyvärr. Så man får stå ut med att man är lättlurad och prylbög, så har vi ju det berömda placebo. Tur att man har så bra hörsel som man haralla har inte det
Mvh Per
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 10:58:48
|
matson igen: OT skillnader mellan 2 bra förstärkare kan skifta mellan olika högtalarkombinationer, i en anläggning föredrar man den ena i nästa anläggen så kan förhållandet vara det motsatta.
Nåt som stör mig är att båda lägren hör alltid samma sak. Ändera så spelar kablar roll, eller också inte alls. Finns det ingen mer än jag som hör skillnad ibland och ibland inte. Menar då även i blindtest vilket jag faktiskt genomfört x-antal ggr.
edit:stavfle |
Edited by - Harry_up on 2004/07/29 11:01:42 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 11:00:27
|
quote: så alla ljudintryck ifrån allt som har att göra med Hifi är bara inbillning. Ja då kan hela forumet åka till Onoff och inhandla en super stereo där för 1995kr
Det var väl knappast inte det jag påstod, långt därifrån faktiskt.
|
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 11:03:13
|
FBK skrev: "Bra inlägg, men tyvärr så lär du inte få några vettiga svar, ja kanske angående bildkablar, svaret lär bli placebo som vanligt."
Han har ju fått svar på frågan om bildkablarna flera gånger redan. Har du missat det? Jag såg då inte att någon nämnde Placebo vad gällde bildkablarna. |
|
|
Topic |
|