HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelförespråkarnas åsikter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/29 :  11:05:23  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag vill starta där här tråden som en motpol till tråden "Kabelskeptikerns formelsamling" som ni kan läsa här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31128

I den här tråden vill jag att kabelförespråkarna ska få ge sina åsikter utan inblandning av kabelskeptiker. De ska få förklara varför kablar verkligen gör skillnad och varför de inte tycker det bara rör sig om placebo som vissa hävdar.

Börja skriv!

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/07/29 :  11:27:56  Show Profile Send Smackman a Private Message
Visst är det skillnad på kablar och kablar ..

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/07/29 :  11:30:53  Show Profile Send svejk a Private Message
Att lura hela hifivärlden går 1 gång. Att lura hela hifivärlden i 30 år är omöjligt! I ca 30 år har vi hållit på med olika kablage till våra anläggningar och att tro att det skulle gå att lura oss hifi konsumenter så länge tycker jag är absurt. Mer kritiska och ifrågasättande konsumenter ån oss är nog svårt att hitta!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/29 :  11:41:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ett försök till ett ödmjukt inlägg.

Först ut är jag med "faran och risken med placebo". Den spelar spratt ett ibland. Säkert. Fötterna på jorden, va ingen jollrande idiot och testa lugnt och stilla hemma.

Men vad gäller kablar så är det så ofta som det blir i nån mening blint. Placebo är enligt mig att i förväg få höra att kabeln (eller produkten) A låter si eller så och sen säger man att den minsann låter så.

Jag gör själv tester med mina egna Wire One och ibland hänger det med en Transparent (båda är signalkablar). Att det är skillnad hoppas och tror jag att de flesta är överens om. Det som är kul är att min kabel som ännu inte har något rykte får samma kritik, samma epitet, samma ljudprofil beskriven från en mycket stor del av testarna (allts, nästan alla). Att kabeln, Wire One, har mycket bra elektriska värden kan jag redan nu säga och likaså har Transparent'en det. Skillnader (mot kundens tidigare kabel) beskrivs i ord som jag inte begriper hur man kan relatera till R, C och L. Få andra lyckas hitta en relation mellan uppfattat ljud och mätvärden.

F.ö. tycker jag att motpoler är lite farligt då dessa tenderar till att än kraftigare polarisera de båda lägren vilket jag inte ser någon glädje i.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:14:41  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det här gillar jag Den här tråden är kanon ..

Många gånger när det kommit upp en fråga angående kablar har det inte funnits argument eller förklaringar för varför det är bättre med dyrare kablar!!
För min del är jag väldigt intresserad av bra kablar till rimligt pris vilket jag själv tycker är svårt att hitta!!

Dom gånger jag varit på jakt efter kablar och pratat med folk i butik så har dom sagt mer pengar mer kvalite stämmer det?

Jag skulle gärna även testa dyrare kablar bara för att testa
Det kanske kommer exempel i denna tråd på kablar som är bra pris/prestanda samt andra som inte är det??
Det skulle jag tycka vara kanon

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:48:16  Show Profile Send patrikf a Private Message
OT/Pac
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:54:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
OT/Pac

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/29 :  13:02:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
Så pass stora nyansskillnader som det kan vara mellan kablar och dessutom att ett så pass stort antal människor kan komma fram till samma sak tycker jag visar att kablar inte är placebo. Vad är det t.ex. som gör att folk uppfattar en Transparent kabel som lite varm och mjuk i ljudet? och en Nordost mer analytisk? kan det bara tillskrivas utseende, produktbeskrivning och marknadsföring? don't think so....

När vi pratar om kablar så är det ju högtalarkablar, signalkablar, nätkablar och digitalkablar vi pratar om. Jag tycker t.ex. personligen inte att signalkablar gör någon större skillnad och att högtalarkablar gör störst skillnad. Jag tycker ofta att skillnaden vissa tycker kablar ger är överskattad. Visst finns det vissa fall där skillnaden är ganska extrem men det är inte ofta. Det rör sig ofta trots allt om ganska små skillnader, men skillnaden finns där.

Jag har själv testat en hel del tweaks, tillbehör och kablar och jag har inte hört skillnad på allt som vissa kabelskeptiker verkar tro att vi gör. Jag har inte hört skillnad på många signalkablar och inte hört någon skillnad med Shakti med mera t.ex...

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/07/29 :  14:17:24  Show Profile Send hjort a Private Message
Tycker det är lite konstigt med kabel diskusionen att det inte diskuteras om man har tillräckligt bra grejor, rum och öron att höra nån skillnad med.
Tex. om jag hade Dali eller B&W högtalare skulle jag också varit kabelskeptiker.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/07/29 :  14:36:52  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hjort, jo så är det nog. Alla skeptiker sitter med ett par B&W N802, eller ett par Dali MS5or där hemma. Inte så konstigt att det inte går att höra någon skillnad med sådana skräphögtalare

Edited by - Rebo on 2004/07/29 14:37:27
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/29 :  15:05:09  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja vad ska man säga marbrink, utryckte du inte i din text, ""Utan inblandning av kabelskeptiker"" och redan så har två letat sig in, läge för en moderator att göra ett inlägg kanske.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/29 :  15:06:43  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
OT/Pac

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/07/29 :  15:20:26  Show Profile Send Rebo a Private Message
OT/Pac
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:35:32  Show Profile Send patrikf a Private Message
EA, ok, jag hänger med lite bättre nu, men inte helt i det andra stycket(men nästan)

OT/Pac
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:57:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Rebo! Vad jag ser så är det ditt och hjorts,patrikf inlägg eller hur
Sen skriver Marbrink.
quote:
I den här tråden vill jag att kabelförespråkarna ska få ge sina åsikter utan inblandning av kabelskeptiker.

Varför ska det vara så svårt att respektera detta

Edited by - FBK on 2004/07/29 17:08:00
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:09:13  Show Profile Send patrikf a Private Message
FBK, kom igen och svara på Marbrinks fråga istället!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:24:05  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
OT/Pac

Jag har ingen förklaring till varför jag hör skillnad på vissa kablar. Jag tycker dock att det är försumbar skillnad mellan t.ex. signalkabeln Kimber PBJ och QED silverspiral. Jag tycker mig ibland höra en liten, liten skillnad. Mellan EKK och QED silveranniversary högtalarkabel är dock skillnaderna relativt stora.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/07/29 17:34:02
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:27:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
hmm..det går lite trögt...kul om vi kan hamna "on topic"..=)
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:35:59  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Jag kan inte förklara varför eller hur, en kabel gör skillnad på en anläggning men det finns dom som påstår sig kunna det. Bland annat några tillverkare som tex Transparent,Nordost, och MIT. Jag kan bara konstatera ATT de gör det. Ett utav de märken som jag räknade upp har en ganska intressant syn på kabelns inverkan i systemet, MIT.

MIT har flera "white papers" på sina teorier och mätningar som de styrker sina argument för sina kablar på. Det är bara att läsa på http://www.mitcables.com/technology/wp.asp. Tro vad ni vill om dem.

Senaste tiden har mina kabel erfarenheter ökat ganska så mycket pga STAX. Min polare Neodynuim har ju ett STAX Omega II system som vi provat många olika kablar och cd-spelare i. Att lyssna i Stax lurar innebär att man helt tagigt bort rummets inverkan på ljudet och att man har ett "verktyg" som anses vara ett av de mest neutrala som finns. Ska man matcha dessa lurar med ett rum och högtalare så hamnar notan på miljoner. Enda direkta nackdelen är att det är lite bökigt att prova högtalarkablar.

De STOOOOOOOOORA skillnaderna som presenteras i Staxen går inte att missa, jag garanterar att nästan vem som helst kan skilja kablar åt i detta system. Grejen är ju oxå att det inte går att skylla på akustik,högtalare,högtalarkabel eller slutsteg.....

Storleken och värdet på dessa skillnader kan vi aldrig enas om då alla värderar olika om allt i tillvaron. Att det är skillnader är alla överens om i denna tråd och "motpolstråden".

Grunden för en sund och trevlig kabeldiskussion är att vara medveten om att andras värderingar inte är som min egen och respektera dessa utan att idiotförklara den andre.

Mvh
Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:46:29  Show Profile Send patrikf a Private Message
OT/Pac

Edited by - patrikf on 2004/07/29 17:50:00
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:46:53  Show Profile Send Rebo a Private Message
OT/Pac
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/29 :  18:13:34  Show Profile Send FBK a Private Message
OT/Pac

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/29 :  18:24:18  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag tycker faktiskt Patrikf har en mycket bra syn på detta, trots att han må vara en kabelskeptiker

quote:

Jag är nog vad man kan kalla kabelskeptiker. Även om jag inte kan tala för andra kabelskeptiker så påstår jag absolut inte att jag inte kan uppfatta skillnader mellan kablar med identiska elektriska egenskapen.
Däremot gör jag ett medvetet val att inte lägga penger på kablar för ljudets skull. Kan däremot tänka mig att "uppgradera" till måttligt dyr kabel av estetiska skäl. Jag kan tom tänka mig att jag skulle uppleva att det lät bättre på köpet!

Som sagt, en sund syn på kabeldebatten.

Enligt mig är en stora frågan angående kablar;
-Rättfärdigar priset de ljudskillnaderna en dyr-kabel presterar?
(tror många kabelskeptiker blandar ihop detta.. de stirrar sig blint på priset (ordvits faktiskt) och av detta så tycker de att ljudskillnaderna är helt obefintliga.

Mitt svar på frågan; no no. MEN,...jag köper dem ändå, för att det är ett nödvändigt ont. Jag har själv testat allt från riktigt billiga kablar, till sådana som får hela ekonomin att svettas de närmsta åren. Hur jag än försöker motarbeta begäret till dyr-kablar, så kan jag omöjligt titta mellan fingrarna och säga; "-jag klarar mig med en no name-stump". För jag upplever skillnaden så pass stor att det i slutändan är ett måste för mig att öppna plånboken igen.

Det största beviset som kabelförespråkare måste enligt mig vara all den respons man får från helt okända människor på kablagets karaktär hit och dit. Det slår a-l-d-r-i-g fel! Som t ex det Marbrink skrev om Nordost och Transparent. Precis de samma kommentarerna som jag själv skulle gett, om någon frågade mig hur jag uppfattade dem. (Sitter vi kabelförespråkare på en hemlig lista över olika "påhittade" egenskaper varje kabel har, ifall en skeptiker skulle förhöra oss helt plötsligt?) Givetvis skiljer sig dessa på vissa parametrar..Kan ha med olika typer av förstärkare/högtalare att göra.

Vad jag menar är; Om nu all världens hifi-press + alla som någon gång har hört skillnad på en kabel skulle ha fel, men ändå ha trott sig att "den kabeln låter si och den kabeln låter så".
Vi talar då om tidernas största och mest utspridda masspsykos.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2004/07/29 :  20:50:44  Show Profile Send Rob a Private Message
Några funderingar och erfarenheter !!!!

Jag har haft allt mängder med olika kablar i olika system över åren, ex. Supra, Monster, Nordost, HT och PAD. Det jag funderar över är vad i kabelns uppbyggnad som påverkar närvaron, klangbalans, ljudbilden i alla dimensioner, samanhållningen och mikrodynamiken mm ??? Går det att mäta ????

Det jag märkte vid mitt senaste högtalarkabelbyte var att just alla dessa parametrar plötsligt föll på plats... Det går inte längre att lyssna efter enstaka saker i musiken utan man tvingas att lyssna till helheten... Samtidigt uppfattas det som att allt finns där plus lite till... Gissa om jag är nöjd... Tidigare kablar har framhävt enstaka delar istället för helheten... Man har ibland blivit sittande och lyssnande på ex. mikrodetaljer eller annat... Koncentrationen dras bort ifrån musiken...

Mina minnen ifrån s.k billiga kablar var att de grumlade till helheten, spretade både uppåt och neråt i registren, saknade detaljer mm men det skall tydligen ändå vara alldeles tillräckligt med sådana kablar enligt vissa...

Jag minns ett besök hos "Dennis Hifi" på den tiden han höll till ute i Mörbylånga. Han hade kopplat ihopp en budget anläggning, under 10 loppor (Rotel), och anslutet PAD värsting slangar... Kan bara säga att det inte lät som den relativt enkla elektronik det var... Blev väldigt förvånad över vad dyra kablar kunde göra för ett sådant enkelt system... Det kan väl sägas att kablarna kostade många gånger mer än resten av anläggningen... Men ändå....

Det jag har märkt nu i mitt nuvarande system är att banne mig allt påverkar resultatet... Grejerena runt omkring börjar närma sig värdet av elektronik och högtalarna tillsammans... Det är rack, skiljetrafo, digtal-, signal-, nät-, högtalarkabel, koner av alla de material och kuddar.... Skulle inte vilja koppla på en Ply, Biltema signalis och standard nätkabel igen.... Aldrig i livet... Även om de skulle mäta alldeles perfekt....

Det var min åsikt och undran... Någon som har några kommentarer...

/Pelle

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/29 :  20:56:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kul med era utförliga åsikter och erfarenheter!

Edited by - marbrink on 2004/07/29 20:56:48
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/29 :  22:09:46  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Jag håller med dig Rob!

Har i den andra tråden efterlyst någon blindtest som är upplagd på vetenskapligt sätt och som därmed går att granska från alla håll och kanter. Kableförnekarna hänvisar ju ofta till att en sådan test ska avslöja att det inte finns någon skillnad mellan olika kablar. Någon sådan test tycks inte finnas. Det borde verkligen vara ett område för vetenskapen att hugga tänderna i, eftersom så många påstås ha blivit lurade över hela världen. Anledningen till att någon sådan seriös studie inte gjorts beror förmodligen på att det är uppenbart för de flesta att det finns skillnader mellan kablar. Alla tänkbara finansiärer tycker troligen att deras pengar kan användas på bättre sätt än till en meningslös studie.

/Johan -ej med i någon kabelkonspiration

Edited by - johan_kjell on 2004/07/29 22:16:53
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000