Author |
Topic |
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/07/29 : 22:14:13
|
herregud vad skriver ni alla :) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 00:18:08
|
Jag är kabelskeptiker!! Och samtidigt kabelförespråkare. Jag säljer ju kablar så det sistnämnda är väl ingen hemlighet, men med kabelskeptiker menar jag att det finns en hel del kablar därute som inte är mycket bättre eller ibland tom. sämre än nästan gratis lakritssnören. Inga namn nämnda, men jag har testat en hel del olika kablar och det är sunt och rätt i vissa fall att vara skeptisk.
För ca. 3,5 år sedan var jag så skeptisk till nätkablars inverkan att jag vägrade att testa sådant. Jag hade då en betydligt enklare anläggning än min nuvarande. Det har gått i vågor med anläggningarna. På 70talet hade jag highendprylar, men kablar var inget som det snackades så mycket om då. Varför vet jag inte.
På 80talet och in på 90talet var det Supra som gällde för min del och första gången jag testade en bättre kabel till min cdspelare var för ca. 12 år sedan då jag köpte en japansk silver RCAkabel som reades ut för halva priset på Ågrens. Jag tror att den kostade 900 kr, fabrikatet kommer jag inte ihåg. Jag tog hem den enbart för att jag fick ta den på öppet köp. Väl hemma så var det som om en dimslöja som jag dessförrinnan inte hade märkt försvann. Efter några dagar kopplade jag in mina gamla lakritssnören och det var inte trevligt att lyssna på så jag blev 900 kr fattigare och hade lyft min anläggning till en nivå som jag inte hade trott vara möjligt med ett signalkabelbyte. När cdspelaren, en Nackamichi byttes in mot en Cdfix - jag hade tidigare köpt en Amplifix - så var det dags att börja leta nya kablar. jag hade också något år tidigare köpt nya högtalare av Jan Stridbeck - ett par 55X för 13000 kr. Först var det signalkablarna som jag skulle prova ut och jag hade hemma 2 par begagnade signalkablar - en Cardas modell?? och en som jag inte kommer ihåg namnet på.
Jag letade efter Silk också och fick i samma veva kontakt med Jonas D. i Göteborg som sålde Silk. Jag skulle låna hem ett par och testa mot dom övriga. Väl hemma hos Jonas frågade han om jag inte skulle ta och prova en Transparent Super nätkabel - den med 3 klumpar på. Han hade 2 st. till salu och sa att det kostade inget att testa, det var ju bara att lämna tillbaks dom om jag inte tyckte dom. Jag vägrade först med orden: "Jag har elutbildning och har även läst elektronik, vad skulle en nätkabel kunna tillföra. Den ligger ju inte ens i signalvägen. Tror du att jag är dum eller?"
Men Jonas var envis och det slutade med att jag tog hem en av kablarna.
Efter 3 dagars testande av signalkablar hade jag bestämt mig för Silken och nätkabeln skulle återlämnas nästa dag. Det var sent på kvällen och jag hade glömt av den, men pliktskyldigast tänkte jag att jag kopplar in den en stund, så kan jag imorgon lämna tillbaka den med rent samvete och säga till Jonas att "Vad var det jag sa"
Men när jag kopplat in den på Cdfixen trodde kag inte mina öron. Nätkabelbytet var mycket tydligare att höra än när jag testat mellan signalkablarna. Fortfarande skeptisk och med tanken att nu måste jag vara trött kallade på frugan och hon fick sitta i soffan när jag skiftade nätkablarna. Hennnes komentar var: "Tror du att den gör lika stor skillnad på förstärkaren"
Vi provade detta också och det slutade med att jag köpte bägge av Jonas.
CC och Wolfgang här på forumet känner Jonas och har säkert hört detta direkt från Jonas och haft mycket kul över detta.
Vad som hänt efter detta är historia och jag har testat en hel del olika prylar som jag aldrig hade kommit på tanken att göra innan nätkabeltesten.
Jag läser en del amerikanska forum och har den vägen hittat Bybee,s efter ett tips från CH. Jag såg där att det var samma typ av skeptiker och övertygade som bråkade om Bybee,s. Dom som var mest skeptiska och försökte föra övertygande tekniska förklaringar eller kanske otekniska var sådana som aldrig skulle komma på tanken att testa Bybee,s i sin anläggning. Samtliga som hade köpt dom och hade dom i sin anläggning var lika övertygade om att det var en av dom bästa tweakprylar som dom någonsin hade provat. Detta övertygade mig om att jag måste ta hem dom och testa.
Det var samma typ av diskussioner som pågår där som här om kablar. En del skeptiker kommer kanske att svälja sin stolthet och erkänna så småningom att han hade fel. Ingen som har provat bättre kablar i sin anläggning och hört vad dom kan tillföra kommer någonsin att backa tillbaka och bli skeptiker igen. Jag känner bägge folk ur bägge lägren sedan många år (jag har ju hållit på med denna hobby i närmare 40 år) och skeptikerskaran har i samma åldersgrupp minskat. Nya skeptiker tillkommer, men dom har bara börjat sin väg mot att upptäcka saker som dom inte tror på idag eller så upphör hifiintresset och något annat intresse kommer istället.
Som att tjöta på internet istället för att upptäcka hur trevlig det är att lyssna på musik med eller utan finkablar.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2004/07/30 09:13:51 |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 00:26:07
|
Bra inlägg Jorma! =) |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 00:31:32
|
Mycket trevligt inlägg Jorma, kul att få reda på lite av dina upplevelser på kabelområdet. Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 01:14:41
|
OT/Pac |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 01:17:57
|
OT/Pac |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 01:18:04
|
Har förstått att en del vill ha reda på mina erfarenheter angående kablar, så här kommer min kabelhistoria Kan börja med att jag var också kabelskeptiker i början av denna hobby. Mitt Hifi-intresse började 1990 och som många andra så lades det inte några stora pengar på kablar i början, utan jag körde på den tiden med billigaste modell av märket Monster till högtalarna och svart lakritssnöre mellan elektroniken. Efter några år så prövade jag en lite dyrare Monster kabel som var lite grövre, och på den tiden så var jag mycket skeptisk, men efter att ha läst Hifi&Musik sen 1990 så ville jag testa och se om det var skillnader. Och det var det, fick en fastare bas och överlag renare ljud. Och i samma veva så inhandlades det ett par billiga Monster signalkablar som jag använder än idag ibland. Sen om jag minns rätt så fick Monsterkablarna hänga med ända till ca. 1997 då det inhandlades ett par riktiga slangar i form av Esoteric Ultrapath som fick ljudet på mina nyinskaffade JBL XPL-140 till nya höjder. Och efter 1997 har det även använts en del olika signalkablar i de billigare sortimentet med bla. resultat. Och för ett år sedan så köpte jag min a första dyr-kablar i form av ett par MITerminator 4biwire högtalarkablar (har låda på magen) samtidigt som en kompis köpte den dyraste i serien, 2biwire. Och vi gjorde en del jämförelser och kom fram till att mina var mer prisvärda än hans modell. Ljudet var lugnare med hans 2or men annars så hittade vi inte några skillnader som vi var säkra på.
Så mina erfarenheter säger att det är större skillnader mellan olika högtalarkablar än signalkablar. Men då skall tilläggas att jag har jag aldrig testat några dyr-kablar på signalsidan. Och av de billigare signalkablar som jag testat så har jag ibland upplevt skillnader och ibland inte några alls. Så jag har den uppfattningen att visst är det skillnader mellan olika kablar, ibland stora och ibland mindre eller inga alls. Sen handlar det mycket om hur bra är annlägningen som man testar på, naturligtsvis så är det svårare att höra skillnader på en annlägning som inte har så hög upplösning än om man testar på ett par B&W N802 som lär avslöja allt om det finns skillnader.
Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2004/07/30 01:23:56 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 09:57:24
|
quote: En del skeptiker kommer kanske att svälja sin stolthet och erkänna så småningom att han hade fel.
Här är en till i gänget. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 10:41:19
|
OT igen../Pac |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 11:04:51
|
Hade varit väldigt GLAD ifall man inte hörde skillnad på kablar, tänk så mycket billigare det hade blivit: ) |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 11:21:48
|
OT/Pac |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 17:04:14
|
Varför är det skillnader mellan olika kablar Ja när man jämför två billigare mot varandra,särskilt signalkablar så tycker jag att det oftast är svårt att höra skillnader, inte alltid men oftast. Men när man går upp i pris så blir det mycket lättare att höra skillnader. Ja varför är det så. På dyrkablar så brukar det vara mycket olika konstuktioner med olika material osv, på de billiga kablarna går det inte att ta ut svängarna så mycket, utan det är vanliga enkla koppar kablar som är enkla i konstruktionen. Ja det var lite om mina tankar om varför det är skillnader.
Sen vill jag lägga till att det är ju skillnader mellan olika bildkablar, även kabelskeptiker håller med om det och varför skulle det vara annorlunda där, olika material påverkar bild som ljud i min värld. Det är inget hokus pokus tycker jag.
Mvh Per |
Edited by - FBK on 2004/07/30 17:40:46 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 18:31:52
|
quote: Men när man går upp i pris så blir det mycket lättare att höra skillnader. Ja varför är det så. På dyrkablar så brukar det vara mycket olika konstuktioner med olika material osv, på de billiga kablarna går det inte att ta ut svängarna så mycket, utan det är vanliga enkla koppar kablar som är enkla i konstruktionen. Ja det var lite om mina tankar om varför det är skillnader.
FBK> Sant det du säger, men jag bör poängtera att priset absolut inte går hand i hand med prestandan. Oftast så är en riktigt dyr kabel bättre än den billiga, ja. Men det finns även en hög med dyra kablar som verkligen är dåliga, även om deras billigare varianter kan vara mycket bra
Själv tycker jag generellt sett det är större skillnad på signalkabeln än högtalarkabeln |
kabelskitsnackare
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
|
mje1
Member
500 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 20:15:21
|
|
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 23:02:30
|
Söte Jesus.... Hur orkar ni???
Ja men kör med lampsladd då, låter det lika bra hos er så GRATTIS!!! Men just nu verkar det läggas mer tid på att diskutera kablar än att lyssna på musik på detta forum...... |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/07/30 : 23:47:57
|
Kabeldiskussioner kan det aldrig bli för mycket av, men det gäller att ta det i pauserna mellan låtarna för att svalna av lite efter ett hett musikstycke |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 00:51:45
|
Sampix quote: FBK> Sant det du säger, men jag bör poängtera att priset absolut inte går hand i hand med prestandan. Oftast så är en riktigt dyr kabel bättre än den billiga, ja. Men det finns även en hög med dyra kablar som verkligen är dåliga, även om deras billigare varianter kan vara mycket bra
Själv tycker jag generellt sett det är större skillnad på signalkabeln än högtalarkabeln
Ja, jag har hört från lite olika håll att en del dyrkabel är dåliga i förhållande till priset. Så bla du kommer att få Pm av mig i vinter när det ska bytas kablar i mitt system kommer vilja kolla lite erfarenheter av de som testat lite olika märken.
Sen har jag läst att det finns gott om folk som tycker som du att det är större skillnader mellan olika signalkablar.
Mvh Per |
|
|
mje1
Member
500 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 01:00:55
|
quote: Kabeldiskussioner kan det aldrig bli för mycket av, men det gäller att ta det i pauserna mellan låtarna för att svalna av lite efter ett hett musikstycke
Vi verkar vara på samma spår ikväll...
Varmt,varmare, 36kg slutsteg. puh! |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
|
|
Frost
Member
150 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 01:47:48
|
Av anläggningens totala kostnad bör ca 90% läggas på bra kablar. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 01:56:55
|
quote: Varmt,varmare, 36kg slutsteg. puh!
Ännu varmare, 2 x 74 kg slusteg. 2x 500 Watt i tomgångsström. Varmt och gott |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 02:01:23
|
quote: Av anläggningens totala kostnad bör ca 90% läggas på bra kablar.
Jisses, då har jag långt kvar. 50 000 i kablar utgör ca 5.5% av min totala kostnad, rumsombyggnad oräknad (om jag hade betalt fullt marknadspris för kablaget, men jag får låna dom av min utvecklingsavdelning så det verkliga priset är ännu lägre)
|
Edited by - Jorma on 2004/07/31 02:11:36 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/07/31 : 02:07:56
|
De som nu kör med lampsladd och räknar med en kabelbudget på 10%.. vad för grejer får man ihop för de resterande pengarna?
quote: Så bla du kommer att få Pm av mig i vinter när det ska bytas kablar i mitt system
Skicka ett PM du, så slipper vi båda bli lynchade på kuppen |
kabelskitsnackare
|
|
|
Topic |
|