HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelskeptikerns formelsamling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:04:47  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Tillvänjning är ett ord som ofta dyker upp just i kabeldebatter men är det inte så att en anläggning som låter fel/illa alltid kommer att göra det oavsett hur länge man lyssnar på den. Det är viktigt att ha riktigt ljud som referens både i form av livespelningar och ljud i vardagen som lätt glöms bort. Allt på skivorna är ju inte musik utan det finns en hel del information som går att referera till bland alla "vardagsljud". Om man har denna referens och regelbundet verkligen lyssnar på sin omgivning, framförallt röster, så är det inte så svårt att avgöra om ens anläggning låter trovärdigt eller inte.

Musiclover!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:15:14  Show Profile Send lasselite a Private Message
Man får väl hoppas att en anläggning som är värd att snöra ihop med dyrkabel inte låter särskilt illa alls. Dessutom vänjer man sig vid det mesta. Se på alla oss som bor i städer. Kan vara svårt att somna första nätterna när man bott på landet, men efter ett par dagar hör man inte ens "stadsbruset".
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:27:57  Show Profile Send sulan a Private Message

Ok. nu har jag läst en massa om blindtester hit och dit. min fråga blir så:::

varför inte anordna någon form av forumsträff, med både skeptiker och förespråkare. här skulle det så kunna anordnas nån form av blindtest. (en person i taget med blinda ögon lyssnar till 2 kablar som skiftas ut av en annan person ---- typ) Efterfölgande kan man så mer eller mindre "vetenskapligt" komma till nån form av slutsats med hänsyn till blindtest debatten...

(det smartaste vore kanske att ta lakritssnören eller nån annan "budget variant" kontra nån dyr valhalla kabel...) är det sillnad så kommer man nog höra det!!!

personligen tycker jag att jag kan höra skillnader i olika kablar (både signal, h-talar och nät...). min åsikt är dock att dessa upplevda skillnader endast läggs märke till i A/B dvs under korta perioder. om en kabel är utbytt "över natten" (dvs inte direkt jämförelse) så kan jag inte höra skillnad...

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:36:10  Show Profile Send marbrink a Private Message
patrikf: Jag menar att man behöver höra mer än en skiva innan man bestämmer sig om en produkt är något att ha. Det hoppas jag de flesta är överens om i alla fall...
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:44:08  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
sulan:

Det har gjorts (kanske flera gånger, har iaf sett en tråd som gick ut på det) men då var det svalt intresse från förespråkarnas sida. Väldigt märkligt må jag säga.
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:52:06  Show Profile Send sulan a Private Message

ja det låter ju mærkligt...
mycket konstigt...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:59:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kanske pga att de flesta förespråkarna inte tycker blindtest är en lämplig form av test...

Förresten! Om man gör ett blindtest får man väl lyssna in sig på kablarna under några dagar innan eller? använder man samma låt i hela testet?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:06:11  Show Profile Send lasselite a Private Message
Marbrink, man får testa precis som man vill. Bara man prickar rätt. Å d ska la inte vara några större bekymmer då d e stoooora skillnader, enligt vissa förespråkare.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:08:27  Show Profile Send marbrink a Private Message
Får man välja kablar själv?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:14:26  Show Profile Send lasselite a Private Message
Finns säkert nån stans å e lite OT, men... så här går ett ABX.test till. Du lyssnar på exempelvis två olika kablar öppet. Växlar i vilket tempo du vill och noterar hur dom skiljer sig åt. Det är AB delen, som kan vara ABABAAAAABBBABABBBA. När du vet vad du ske lyssna efter går man över till X, som egentligen är XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX då du ska tala om vilken kabel som är inkoppplad. Även här får du välja hur långt det ska vara mellan växlingarna och vad du vill lyssna till.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:15:53  Show Profile Send lasselite a Private Message
Nja, dom ska ju ha likvärdiga elektriska parametrar.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:28:13  Show Profile Send Rebo a Private Message
f95toli skrev: “-S/N förstår jag spontant inte en hur man kan diskutera för en passiv komponent, vilken signal?”

Får man gissa lite, så har de kanske räknat ut vilket termiskt brus kabeln har per längdenhet. De har kanske tom försökt mäta upp det s.k. 1/f bruset. Men visst, det är ju galet att de inte har refererat till nytto-signalens storlek då de räknade ut dB värdet. Kanske ska man tolka det som dBm. I vilket fall är det en rätt irrelevant siffra, då den är så vanskligt låg.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:32:35  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror många underskattar problemen med AB-test, vid sådana tenderar man att bara höra skillnad i frekvensgång, nivå och kraftig distortion. Kolla gjorda ABX-test så kan ni se att det bara blir signifikans i just de fallen. Detta betyder inte att andra hörbara skillnader inte föreligger. Blindtest däremot uppfattar jag som rimliga men det är oerhört svårt att genomföra sådana utan att samtidigt använda någon form av AB-test, just därför tror jag inte det kommer att bli några vettiga blindtester av kablar.

Om vi tänker oss fallet att någon skull ta på sig uppgiften att under lång tid blindtesta ett par kablar, då krävs det mycket stora uppoffringar från personen i fråga om lyssningsbeteende som gör att det blir olidligt att hålla på med det.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:33:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Finns en tråd om ABX-test här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31081

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:35:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

vi riskerar att glida OT.

Det var inte en argumentation som skulle hållas utan det var argumenten som skulle få komma fram.

quote:
Jag vill att denna tråd håller sig till "kabelskeptikerns" argument, vilket jag hoppas respekteras.

Så för att inte argumenten skall drunka i diskussionen så håller vi diskussionsinläggen till ett minimum.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/07/28 :  13:50:23  Show Profile Send matson a Private Message
Argumenten är väl(?) att det inte är helt rimligt att anta att dom förändringar i bandbredd och dist som 2 meter rimligt dimensionerad kabel åstadkommer är hörbara.

Det är liksom inte helt vettigt att hoppas på att ett byte av 2,5 meter kabel mitt i en 50 meter lång kedja skall ge stora förändringar.

När man har bemödat(som jag) sig att testa blint så infinner sig en viss ödmjukhet inför placeboeffekten. Alltså att skillnader försvinner när jag inte vet vad jag lyssnar på.

Mvh
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:06:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Det är liksom inte helt vettigt att hoppas på att ett byte av 2,5 meter kabel mitt i en 50 meter lång kedja skall ge stora förändringar. "

Då vore det kanske vettigt att utföra ett test med bredbandshögtalare, för där sitter
det väl inga filter ivägen ? eller har jag fattat fel ?
Men dom kanske inte har tillräckligt stort frekvensomfång för att man skall
kunna höra den ev, skillnaden ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:13:48  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
matson:
quote:
När man har bemödat(som jag) sig att testa blint så infinner sig en viss ödmjukhet inför placeboeffekten. Alltså att skillnader försvinner när jag inte vet vad jag lyssnar på.

Fullkomligt överens.

reeltoreel:
Det sitter ofta filter i bredbands, fast i regel inte i serie med elementet.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:16:45  Show Profile Send bebop a Private Message
Trådskaparen tar ordet igen ...

Först en variant på Pac's kommentar - vilka är argumenten för att det inte är någon skillnad? En del har framkommit, framför allt blindtester. Det argumentet är väl lika starkt från båda sidor, kan jag tänka.

En annan reflektion är att någon skrev att om man blindtestar skall kablarna har likartade elektriska parametrar. Varför det? Är det inte här en del av föklaringen till skillnader finns?

Jag har inte fått några kommentarer om vad ni menar med lyssning, vad det är ni lyssnar efter. Frekvensomfång? Amplitud över registren? Djup? Bredd? "Lugn- och tysthet"? Panorama? Hårdhet/mjukhet? Kristisk lyssning eller vardagslyssning? Dyra apparater kontra billigar. Vad lägger ni i begreppet "hörbart"?

Ett par kommentarer kring värdena på Siltechs kablar (som jag fått av tillverkaren).

Siltech säger att värdena i sig är inte hörbara, men en förstärkare jobbar i breda frekvensregister och med stora magnetfält, med låga och höga strömmar/spänningar/förstärkningar. Genom att hålla även "löjligt" låga siffror ännu lägre undviker man interferenser som kan göra det ohörbara hörbart i slutändan. Detta är tillverkarens ståndpunkt. Beträffande S/N-avståndet säger man: "The S/N ratio specified relates to total noise received by the tested cable relative to a standard CD/DVD or SACD output level" Glömde ange induktans och kapacitans som ligger mellan 0,6-0,9uH respektive 25-600pF/m beroende av funktion.

Lite mer sakliga/vetenskapliga argument varför det inte är någon skillnad skulle jag vilja se.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:34:20  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Likartade mätbara egenskaper så att kabeln inte är (med vilje) felkonstruerad, det är nog vanligare än man tror.. så låter det onekligen annorlunda.

Hörbart så tillvida att det inte går att detektera skillnader i något av dina olika kriterium.

Om skillnaderna beror på placebo (om dom inte går att skilja åt blint så lär det bero på det fenomenet) så är det svårt med vetenskapliga bevis.

Värdena du uppger filtereffekter låååångt utanför vårt hörområde.
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:36:59  Show Profile Send Otto a Private Message
Oj,oj ngn vetenskapsman 'e man ju knappast, men jag har ju mina,
kompisars och familjens öron att lita till.

Men ok, en liten trevare: en 60W lampa lyser varken starkare,svagare
vackrare eller med annorlunda sken även om jag hänger på en 20 000:-
lampsladd(om det hade funnits).
Så ja, då var kabelproblemen lösta eller...?
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:37:55  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
bebop: Det är ju just det, i det hörbara området dvs de låga frekvenser som örat uppfattar så är det här värdena betydelselösa. Vi pratar inte MHz,Kwatt eller MV. Då hade dom där siffrorna haft betydelse men inte nu.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:57:13  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Märkligt vad alla är tvärsäkra...argumentationen börjar lukta illa!

Musiclover!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:57:44  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nja, att kablarna redovisar mätvärden som inte borde kunna påverka är ju en sak, men dom betyder en last för förstärkare och signalkälla som möjligen kan ha betydelse. Och utgångar kan påverka ingångar. Tror inte heller att en enskild sladd låter särskilt olika. Men i en djungel bakpå apparaterna med strålning ut ifrån nätdelar och mera högfrekvanta switchade historier etc. så finns det okända variabler.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/28 :  15:01:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Precis, kablar är en hel vetenskap men vid så låga frekvenser som 20 kHz skiljer sig inte de elektriska egenskaperna nämnvärt åt så länge man talar om kablar gjorda för signalöverföring (naturligtvis går det att hitta undantag, en högtalarkabel gjort av konstantan vore nog inte så lyckat pga den höga resistansen).
Däremot skiljer det en hel del i skärmning samt mekansiska/termiska egenskaper.

Går man upp i mikrovågsfrekvenser blir det svårare, men även där ar själva kabeln sällan problemet; det är kontakterna som ställer till det vanlig semi-rigidUT85 kostar runt 70 kr/m och fungerar upp till 60 GHz innan den börjar modda).

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000