HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inbränning- Sanning eller myt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/15 :  19:28:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror du missar poängen. Jag kan också uppleva skillnader som inte är direkt mätbara. Ett bra exempel är om man är trött efter en lång dag på jobbet, kommer hem och lyssnar på en bra skiva. Min anläggning låter väldigt bra vid dessa tillfällen.
Men det är ju inte så att min stereo har förändrats över dagen eller kan känna av mitt humör, det är en ren subjektiv skillnad.

Man måste skilja på HUR man upplever någonting och vad som faktiskt sker. Ingen av oss kan helt frigöra sig från de "filter" i form av åsikter, kulturell bakgrund etc som våra sinnesintryck passerar igenom. Poängen med ett vetenskapligt förhållningsätt är att försöka komma runt detta hinder och i mesta möjligt mån förstår vad som händer OBEROENDE av våra "filter".

Detta förhållningssätt tycker jag man bör ha oberoende av ämne, det gäller allstå inte bara hifi.
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/05/15 :  19:56:22  Show Profile Send yudansha a Private Message
Min poäng var självklart inte att det inte finns effekter som är omätbara och som beror på våra sinnen. Jag vet mycket väl hur man arbetar vetenskapligt, men det är inte heller det som är poängen. Frånvaron av bevis bevisar inte frånvaron av effekt! Hittills har i alla fall inte jag sett några bevis för vardera läger och då återstår endast intrycken, de som hör och de som inte hör. Vad lyssningintrycken kan bero på är uppenbart, men jag exkluderar inte möjligheten till en bevisbar effekt.

/Henrik
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/15 :  20:10:35  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Yudansha,

det är helt klart en brist på tester mkt pga av att det inte är helt enkelt att få folk att komma överens om testmetoden, att samlas att göra det etc. Jag vet inte hur länge du varit med, men det har gjorts en hel del tester under 30 års tid. Letar man så finner man.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/16 :  01:49:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Känns inte denna debatt igen.

Bravo
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/05/16 :  16:18:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Skit i testerna och gå efter ert eget omdöme, kablarna hos mig låter i alla fall bättre efter "inbränning"

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/16 :  19:31:47  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jorma hur gör du för att hitta nya förbättrade varianter på dina kablar med tanke på att de tar så lång tid att spela in?

Edited by - qsecofr on 2004/05/17 13:24:44
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/05/17 :  16:15:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Som jag tidigare skrivit i tråden använder jag en kabelbrännare som påskyndar inbränningen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/17 :  17:18:06  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Som motpol till inbränningsteorierna och för att ge lite liv till debatten var vi ganska många som gjorde tummen ner till Nordosts kabelrost på Bristol Show i höstas. Kablar är inte batterier, de har bara två lägen

1. Laddad
2. Icke laddad

En kabel med signal (elektroner i "rörelse") har naturligtvis annan karaktäristik än en "död" oladdad kabel, men kablar har inget minne (Nobelpris till den som kan påvisa det!). Jag har själv läst metallugi på universitetet och kan inte dra några samband med att en spänningssatt kabel skulle få en bestående förändrad kristallstruktur. Det kan bara ske med termiska eller mekaniska samband - inte elektriska. Det verkar som vissa tror kablarna innehåller små flimmerhår som böjs medhårs vid "rostningen" och sedan gör det lättare för elektronrörelsen i framtiden?! Hmm...jag är skeptisk!

Det stannar heller inga laddningar i dielektrikum mellan skärm och mittledare oavsett om det är skummad polyetylen (näst bäst material efter luft) eller teflon (mindre bra men smidigt ur produktionssynpunkt).

Jag har kablar som spelat ett par år daglig användning och nya ospelade kablar av samma modell som drogs i fabrik för bara ett par veckor sedan, det hörs ingen skillnad. Och det förvånar mig inte det minsta. Jag kan tillägga att om kabeln behåller laddning efter att man kopplat ur den har den ett allvarligt fel (kablar skall varken vara batterier eller kondensatorer).

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/05/17 17:27:30
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/05/17 :  17:44:51  Show Profile Send mats31 a Private Message
Om man kopplar ihop tillräckligt många inbrända kablar i serie och med "flimmerhåren" åt samma håll så kanske laddningen räcker till att störningsfritt driva både förförstärkare och CD i månader. ...
Det tycker jag borde fungera??? Varför har ingen byggt en sån strömkälla?

/M

PS. Marcus: Du har så rätt så jag måste nog beställa kablar från dig snart
DS.

Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/17 :  18:16:15  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Intressant utveckling av diskussionen när två oerhört kompetenta och seriösa kabeltillverkare hamnar på två olika poler...

Edited by - MasterChief on 2004/05/17 18:16:46
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/17 :  18:43:36  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
... och jag som använt koaxkablar som kondensatorer i impedansmatchningar till antenner ...

Inbränning av elektronik är välkänt men det sker de första minutrarna, mest så elektrolytkondensatorer hinner formera sig. Rör behöver lite längre tid innan de "sätter" sig, någa timmar kanske. En CD-spelare behöver kanske lite "inbränning" i form av att slita in lager och glidytor i verket möjligen. Behöver en förstärkare 400 timmar inbränning är det ett konstruktionsfel i den anser jag.

Kablar har ingen inbränning. Efter över 30 års debatter kring kablars inbränning kan man tycka att det skulle finnas åtminstone ett indicium på att det existerar men det finns inte.

Jag är medveten om att folk säger att de hör skillnad. Problemet är att man inte kan bevisa för andra vad man hör, det finns ingen möjlighet att förmedla en känsla eller upplevelse till andra. Nästa problem är att man kan höra skillnad men man kan inte avgöra om det är en reell skillnad eller en psykoakustisk upplevelse (fint ord för inbillning). Hör man skillnad är man övertygad om att det är skillnad vare sig det är inbillat eller ej. Jag har själv råkat ut för detta, jag har tyckt mig höra skillnad mellan ett par kablar bara för att senare upptäcka att jag förväxlat dem så att jag tyckte att fel kabel lät bättre. Efter den fadäsen har jag inte hört fler skillnader mellan nya och bättre begagnade kablar.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/05/17 :  20:46:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nordost, Kimber, Audioquest och många fler tillverkare till anser att kablar behöver spelas in. Och det är ingen inbillning.
Men det är olika med olika kablar den tid dom behöver.
Jag behöver inte läsa metallurgi för att veta vad jag hör när jag jämför inspelade och icke inspelade kablar.
Effekten av inspelningen, inbränningen eller vad man nu vill kalla det för är dock inte bestående. En icke använd kabel går tillbaka efter ett tag till ursprungsljudet. Förutom PVCisolerade kablar där PVCisoleringen degraderas med tiden. Försämringen i PVCisoleringen blir bestående.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/05/17 :  20:53:25  Show Profile Send matson a Private Message
Alla plaster reagerar (väl?) med kopparen då det flyter ström i ledaren. Detta oavsett om det är PVC, Teflon eller PE. Här ser man också varför man vandrar i "bullshit-city" när det pratas om kopparens renhet....

Mvh
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/17 :  20:54:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Jag behöver inte läsa metallurgi för att veta vad jag hör när jag jämför inspelade och icke inspelade kablar.

J> Har du blindtestat så att du vet att det är skillnad?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:02:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Tjenna grabbar!

Ni är så förutsägbara att jag skulle kunna göra ett 20 rader långt script som genererar inläggen i denna typ av diskussioner...

En viktig och intressant skillnad mot "tidigare" debatter i denna och liknanade frågor är att vi, helt riktigt, håller personpåhopp, personangrepp och förtal borta från HifiForum.nu. Bra och inte minst - fortsätt så!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:13:17  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jorma skrev:
quote:
Nordost, Kimber, Audioquest och många fler tillverkare till anser att kablar behöver spelas in. Och det är ingen inbillning.

Nej, det är säkert inte inbillning att dom hävdar det.
quote:

Jag uppskattar tydligheten att det handlar om upplevelse, dvs skillnad på vad man hör.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:30:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Nej, det är säkert inte inbillning att dom hävdar det.

patrikf> Hehe, jag observerade också det mycket roliga syftningfel men sa det inte

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:38:05  Show Profile Send patrikf a Private Message
Rydberg, jag såg det inte som ett syftningsfel, utan att Jorma var saklig!
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/17 :  21:57:48  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Det kommer alltid att hävdas bådadera - vi kommer ingenstans i den debatten. Det finns en grupp xxx i branchen som tycker att saker vi andra inte uppfattar, ser, hör eller kan relatera till, är "sanningar" som de själva (vem annars) kan höra och se. Jag kan varken höra, se eller relatera till inbränningar i kablar, that's it!

Någon var inne på psykoskustiska fenomen och där ligger nog betydligt mer sanning när det gäller hur man uppfattar prylar. Dessa fenomen går det att tjäna bra pengar på så jag har väl redan skjutit mig själv i foten när jag sällar mig till "de upplystas" sida!

Det är på sätt och vis lite sorgligt att det är så mycket nonsens i hi-fi branschen, som i mitt tycke skall vara en genuin hobby för oss musikintresserade - inte new age fysik och myter som till slut blir något slags sanningar. Tänk om samma "fysik" applicerades i en annan hobby, t.ex. bergsklättring: "Den här salvan gör att du sitter som klistrad mot berget, den upphäver tyngdlagen - jag har kännt det själv"...bara för att i nästa ögonblick se någon ramla pladask ner för berget. Det finns tyvärr tretton på dussinet sådana "gadgets" och myter i hi-fi branschen. Saker som folk inte ser, hör eller kan förstå varför, men tillverkaren/säljaren har ju sagt att det är så - så då måste det vara så. Eller hur det nu var.

Lite ärlighet och sunt förnuft ligger åtminstone på min önskelista till mina branschkollegor.

Som jag sa tidigare är förtal ej tillåtet.

// Pär Engelholm
// Admin

Edited by - Marcus_editor on 2004/05/17 22:00:46
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:01:47  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Vill också tillägga att man inte MÅSTE diskutera tycke och smak i all oändlighet, vi kan vara överens att vi inte är överens. Det kan vara skönt på sitt sätt.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:05:56  Show Profile Send matså a Private Message
Så du menar Marcus att Gubben Erikssons superlösning inte funkar? Han berättade för mig att "Mats, sätt ett par droppar på din förstärkare med en minuts mellanrums, så skall du se att du får mycket bättre stereoperspektiv"

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:07:06  Show Profile Send belle a Private Message
Tack Marcus_editor! Nu sätter vi .......

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:08:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Psykoakustik har inget med troende att gör.
Det är en vetenskap om hur hjärnan tolkar örats signaler och är en etablerad vetenskap. Psykoakustik är alltså inte något fenomen eller något som har med psykoser att göra.

Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:12:43  Show Profile Send belle a Private Message
Jorma: En nyfiken fråga bara.
Hur lång tid i snitt behövs det för att en kabel skall vara inbränd? Jag antar att du har fler olika kablar i tillverkning!

-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........

Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:15:17  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Jag tror i och för sig att psykoakustik innefattar även förväntningar (på att något skall låta annorlunda kan få personen att tycka att det låter annorlunda). Sedan har det diskuterats på andra ställen i forumet om att man hör olika olika dagar, olika tider på dagen etc ber. på stress, blodtryck, sinnesstämning etc..
Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000