Author |
Topic |
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 17:19:09
|
Vilken ska man satsa på för att få mest valuta för pengarna?
Är det någon som har erfarenheter av något av dessa kablage till Audiovector M1 Signatur så kom gärna med input. Systemt idag består av Thule förstärkare, H/K CD och ovan nämnda högtalare och är idag ihopsnörade med Ply 3,4 med ett ganska energiskt diskantområde till följd. Har läst en del reviews om Kimber och de verkar kunna vara vad jag söker. Nåt som kan ta bort S-igheten med andra ord. Men kom alltså gärna med lite input om de bägge nämnda kablagen! Bra och mindre bra sidor t.ex.
Skulle naturligtvis helst testa själv i egen anläggning men har ingen handlare inärheten som för Kimber...
|
"Skit in - Skit ut" |
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 19:21:04
|
Skillnaden mellan de båda förutom storleken är ju att de är gjorde i 2 olika matrial, vilka de 2 är kan jag inte gå in på då jag inte vet, men tydligen ska TC vara betydligt bättre vad jag hört... gick nämnligen i samma tankar och fick tipset att vänta tills jag har råd med 8TC istället |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 20:53:52
|
Du lär få ett ännu mer energiskt diskantområde med Kimber... |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 21:28:50
|
Skillnaden mellan de olika Kimberkablarna i 4 och 8:a serien är dels isoleringen och kvalitén på själva kopparkardelerna. Den bästa, 8TC, har en koppar med extra fin/blank/polerad yta och är dubbelt så tjock som 4TC. TC står för att kabeln har teflon som isolering för bästa egenskaper. Jag använder själv 8TC i singlewireutförande med gott resultat. Jag skulle rekommendera 8TC, kanske begagnad om ekonomin inte tillåter nya. Tillägg: en av orsakerna till att man använder teflon (fick höra detta av generalagenten för Kimber i Sverige när jag träffade honom, mkt trevlig kille) är att kopparn oxiderar mkt långsammare än de kablar med enklare isolering. Så det är inte bara de ljudmässiga fördelarna som är tilltalande med Teflon. |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 21:46:50
|
Finns beggade Kimber 8 TC på www.hifimagasinet.se kan klart rekomenderas. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 22:10:18
|
Figge: Jag såg dem, men de är i kortaste laget tyvärr.
Marbrink: Tror du? Jag har fått uppfattningen att Kimber kanske kunde mjuka upp toppen lite. Jag vill absolut inte "dämpa" men själva "S" problemet kan man ju slippa.
Har någon nån annan kabel att tipsa om? Är det annars Transparent man ska titta på? Har nog bara råd med The Wave 200 eller 100. Skulle de kunna vara något?
Usch jag måste få tag på lite Kimber att testa!
|
"Skit in - Skit ut" |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 22:48:24
|
Jag har haft 4TC som absolut inte är någon dålig kabel. Men den mjukar ABSOLUT inte upp toppen! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 12:12:44
|
Däremot så kommer det garanterat bli bättre än Supran, på alla områden...
Jag skulle nog välja 8VS istället för 4TC då jag tycker den ger mer valuta för pengarna....
Jag har aldrig upplevt Kimbers kablar som hårda eller vassa i toppen, det finns energi men det är inget som sticker ut på nått sätt, man får detaljer och dynamik... /Martin |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 13:14:49
|
Machine: OM du redan har något som drar åt ljusa och analytiska tycker jag inte du ska satsa på 4TC. Då lär ett annat fabrikat eller kanske 8VS vara ett bättre val. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 13:35:03
|
Jag skulle nog hellre sattsa på 8VS, eller nått annat jag med, nu är iof 3,4an ganska spretig och vass uppåt den med, och för mig så är alla audiovector lite vassa i toppen.. Så en kabel som är lite mörkare skulle nog fungera bättre ihop med dina grejer...
Tex Audioquest kan nog vara ett vettigt val... |
|
|
Machine
Member
374 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 14:24:37
|
Ja, systemet kan ibland vara lite vasst som sagt, lite mycket siblians på manliga sångare och cymbaler. Tips på lämpligt kablage uppskattas alltså. Jag kör på Supra nu men har tidigare haft Tara Labs Prism Nexa och den var riktigt jobbig. Supran är bättre men jag tror att det kan bli riktigt bra med en annan kvalitets kabel.... Cd ska bytas och likaså kablaget mellan den och förstärkaren. Den kabeln innehåller silver med alla dess egenskaper så den ska bort!
MartinH: Skulle AQ Slate kanske kunna vara något? |
"Skit in - Skit ut" |
Edited by - Machine on 2004/05/26 14:30:04 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 15:32:01
|
Jo slate kanske skulle kunna fungera, har inte lyssnat på den själv direkt, men dom gör inte många dåliga produkter....
Jag tror nog att byte av cdspelaren kan ge en hel del och kanske mer än byte av kablage..
/Martin |
|
|
Buffert
Member
130 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 21:24:11
|
Jag skulle definitivt rekommendera Kimber över Audioquest till Audiovector högtalarna. Spelar själv på en Kimber 8TC (biwire) till mina M3 Super och det fungerar alldeles ypperligt. Provade Audioquest bedrock & gibraltar men föredrog 8TC. Provade även 8TC i både bw & sw utförande och bw ger STOR fördel (åtminstonde i min anläggning). |
|
|
Twilighter
Member
590 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 23:55:06
|
jag skulle relpm,emdera eichmann exopress 4 eller 6
hade 4 när ja lysnsade på super hos ljudmakaren o sedan bytte till audioquest slate som var betydande sämre lär instängd och avrullad både i botten o toppen
express 6 kunde jag ej höra eftersom den var trasig just då
kringutristing var rotels 02 serie |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
|
|
|
Topic |
|