HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur råder jag bot på Sss-ljuden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/05/26 :  19:30:31  Show Profile Send Heat a Private Message
Har länge tänk uppgradera/åtgärda ett groende problem i min anläggning. Alla dessa irreterande s-ljud.
min anläggning består av Myryad Mi120 förstärkare, Cambridge 500se Cd, Canton ergo700 högtalare hoppsnörat med Van den hul ultimate samt Taralabs Prism 3tfa.

Tror ni att Taralabs kabeln kan vara boven i dramat?? Jag vill inte på något sätt uppnå ett "vaderat" ljud utan bara få bort lite av den allra värsta intensiteten i toppen.

Hellacopters LP/7" köpes

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/05/26 :  19:58:10  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Rummet då?
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/05/26 :  20:08:26  Show Profile Send Heat a Private Message
Fet soffa(IKEA Göteborg) samt tjocka mattor på golvet i övrigt betongväggar. Gardiner bakom högtalarna

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/05/26 :  20:25:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
S-ljud brukar inte komma från rummet , prova att låna hem lite olika produkter o se om det blir bättre. Kablarna gör nog sitt men jag skulle tro att Cd gör mest.

Ha det bäst
Johan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/05/26 :  21:50:27  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag skulle snarare tro på att det är inspelningarna.
Är problemet verkligen lika påtagligt på alla dina skivor?
Själv har jag skivor där s-ljuden aldrig är påträngande sedan finns det andra skivor där s-ljuden låter betydligt mer påträngande, ofta på grund av att man komprimerat sången alldeles för mycket...

Sen är det som några påpekat, väldigt viktigt med ett bra dämpat lyssningsrum.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:16:08  Show Profile Send edison a Private Message
Är böjd att dela hififrockers analys av detta.
Många CDs låter helt enkelt för taskigt, andra helt grymt bra!
Just dåliga S-ljud är det ofta, ofta tyvärr.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:47:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Låna grejor och testa, men rummet spelar stor roll. Tycker faktiskt inte att Sss-ljud är så stort problem på så många dåliga skivor. Ofta låter dom distorderat och komprimerat men s-ljud kommer ofta ifrån cd,stärkare eller rum.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:48:50  Show Profile Send Gus a Private Message
Jo men visst spelar rummet roll även vad det gäller sssss-ljud.
Jag hade tidigare stora problem med s-ljuden speciellt då på usla inspelningar,dom var i princip ospelbara på normal lyssningsnivå.
Jag dämpade bakom högtalarna samt en bit ut på sidoväggarna,reglar/gullfiber/masonit o.s.v.och resultatet blev att alla dom vassa ljuden som tidigare stutsat omkring i rummet till en viss del försvann.Häpnadsväckande stor del faktiskt,jag kan nu spela på högre volym utan att få hörselskador p.g.a.plötsligt Illfräsande diskanter.
Tilläggas kan att rummet från början förstärkte alla "hårda" ljud,om man klappade i händerna så fick man svar s.a.s.
Nu är rummet i "balans" och handklappning låter bara en gång--
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/27 :  08:35:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller med. Har gjort samma erfarenheter. Reflexer kan bidra med påträngande diskant.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/27 :  09:23:58  Show Profile Send qsecofr a Private Message
bättre högtalare och CD är det som gäller.
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/05/27 :  09:40:12  Show Profile Send Heat a Private Message
Tips på Cd spelare som skulle kunna passa in i mitt system?? runt 5000-6000kr beg.

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/27 :  09:51:47  Show Profile Send qsecofr a Private Message
beg vet jag inte men prova Rega Planet, riktpris 8500 kr i butik.
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/05/27 :  10:07:31  Show Profile Send Heat a Private Message
hur tror du en myryad mcd200 skulle stå sig? fast det klart Regan kanske skulle passa bättre ihop med högtalarna

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/27 :  10:22:00  Show Profile Send qsecofr a Private Message
känner inte till den men jag vet att Regan motverkar det du stör dig på.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/27 :  12:32:20  Show Profile Send Wizard a Private Message
Rensa ut alla elektrolyter i signalvägen Och snabba upp strömförsörjningen.

Wizard
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/05/27 :  13:45:58  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Diskanten (och i viss mån även övre mellanregistret, återgivningen är i övrigt allmänt "slank") i Cantons Ergo serie är tämligen betonad ehuru välupplöst. Det kan vara den som förstärker missförhållanden högre upp i åtegivningskedjan. Jag skulle se över alternativ till förstärkaren om akustiska åtgärder saknar verkan.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/05/27 :  14:51:46  Show Profile Send Peter J a Private Message
Hej!
När man får detta fenomen i en bil med lite bättre prylar så kan man få bort detta problem genom att dämpa lite vid ca 5000Hz samt 17000Hz. Dessa frekvenser är enligt min erfarenhet boven till många problem. Man bör tex inte dela en ögtalare mellen 4-5000Hz tacka vare att det är en känslig del av ljudåtergivningen. Man kan dela där med då bör det ske med "överlapp" i delningarna. Vissa högtalare i hemstereo sammanhang har ibland delningar som ligger i detta område eller väldigt nära.
Obs detta är en väldigt allmän text, det finns element som tål uppbrott i frekvens återgivningen bättre än andra så det finns givetvis undantag. Fast då är det oftast på lite dyrare högtalare.

Viss elektronik som är väldigt ljus eller lite spretigare i ljudåtergivningen kan även orsaka detta ihop med reflektioner från rummet eller liknande.

Ha det
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/05/27 :  15:30:25  Show Profile Send Heat a Private Message
Jag vill betona att det är inte pålånga vägar alla skivor som låter på detta sätt, de flesta låter alldeles utmärkt.därav undrade jag om det fanns någon kabel som var lite "mjukare" än taralabsen?

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/27 :  15:47:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Som redan påpekats här och som diskuterats i andra trådan så finns det skivor som helt enkelt har kraftiga "sss"-ljud pga inspelningen (felaktigt mickning är tydligen en bov i dramat), Diana Kralls "Love Scences" är väl ett exempel. Dessa störanda ljud får du inte bort med mindra är att du börjar manipulera ljudet på något sätt eftersom de finns på inspelningen.
Ex. en CD-spelare som plockade bort sådana ljud skulle därför inte låta bra med korrekt inspelade skivor.
Man får därför vara lite försiktig med vilka skivor man använder som "referens".
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2004/05/27 :  16:06:37  Show Profile Send Heat a Private Message
Ok! lutar nog helt enkelt åt att det är det som är problemet. Synd att det verkar brista hos många när det gäller inspelningskvalitet :-(

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/27 :  16:28:09  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
något som lätt gör saken bättre är rör! Antingen i försteg eller slutsteg..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/27 :  17:50:17  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Det hänger ju på vad du har för ljudideal. Visst kan rör plocka bort s-ljudet men då plockar den bort annat i detaljerna också. rör upplevs ju som varmare iom att det enligt mig skär av lite i de övre registrerna. Själv har jag nu jmlabs nya 907:or. De är tillsammans med min ps-audio kombo hyperdetaljerat. Får helt enkelt välja vad man vill ha. Eagles hell freezes over har några låtar som har lite s-ljud. men det blev mycket bättre när jag flyttade ut högtalarna i rummet. Så visst kan rummet också vara en bov i dramat.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/05/27 :  17:56:29  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Tips på Cd spelare som skulle kunna passa in i mitt system?? runt 5000-6000kr beg.

Behåll den. Det är en artikel på gång gällande modifiering av denna spelare, signerad vår egen Bernt Jansson.
Jag har hört hans spelare i mitt eget system. Den låter så fantastiskt bra att man inte tror sina öron.
Bernt, det är bara att börja ta upp beställningar..

Däremot, en original Cambridge 500se låter inget vidare..säkert en stor orsak till dina påträngande s-ljud..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/27 :  18:12:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Visst kan rör plocka bort s-ljudet men då plockar den bort annat i detaljerna också. rör upplevs ju som varmare iom att det enligt mig skär av lite i de övre registrerna.

Det förekommer mycket struntprat om "rörljud" etc. Nog om detta.

Att en vass och onaturlig diskant upplevs som detaljerad är något jag hört att folk säger då och då. De säger den är detaljerad. Själv tycker jag det är tröttande. När det låter verkligt för mig är jag nöjd. När det låter hifi och inte verkligt så får jag kallsvettningar.
Är det dags för mig att ducka nu?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/05/27 :  18:20:52  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
quote:

Diana Kralls "Love Scences" är väl ett exempel.
quote:

Lite OT , men "Love scenes" låter bra, det är "look of love" som är kass

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/27 :  19:06:56  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Nej du behöver inte ducka. Men tänk själv när du som ex pratar i telefon att det ibland kan förekomma s-ljud i en vanlig konveration. Kan ibland vara svårt att få bort. Dessutom tycker jag inte onaturlig diskant och s-ljud hör ihop. Det har som sagt många gånger med inspelningen att göra. Jag vill ha så rent och ofärgat ljud som möjligt. Är inspeningen kass så får det väl låta kasst då. Annars kan man ju skaffa síg en EQ och justera.....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Edited by - Hinken74 on 2004/05/27 19:07:24
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000