Author |
Topic |
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 19:16:27
|
Thomas_Ö: Helt rätt, det var jag som blandade ihop titlarna.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 21:23:32
|
Hinken74: Klart att en kass inspelning låter kass... Det är inte det jag menar. Det jag menar är att man i (ofta mycket dyra) hifiprodukter medvetet överdriver och färgar ljudet i diskanten. Och när man hör detta märkliga ljud händer det ganska ofta att folk som är med kommenterar det "detaljerade ljudet".
Jag tycker man gott kan fråga sig: Om ----- (valfri artist) stod här och sjöng för mig, skulle det låta så här då? eller: Om en ----- (valfritt instrument) stod här i rummet och någon spelade för mig, skulle det låta så här då? Lyssna också för allt i världen på riktig sång och riktiga (akustiska) instrument så referensen är uppdaterad.
Personligen tycker jag detta har i högsta grad med sss-ljud att göra. När man med lätthet kan höra; och höra skillnad på f, s, t, sch, k och vad det nu kan vara för ljud och det låter naturligt och lätt att förstå - DÅ är det rätt. Då har man korrekt diskantåtergivning, inte detaljerad.
Jag bygger med rör just därför att jag - liksom du - vill ha så rent och ofärgat ljud som möjligt. En EQ kommer för övrigt inte över min tröskel. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 22:33:33
|
Oj, lika många olika råd som det är svar i den här tråden nästan. Det är helt riktigt som några påpekat att inspelningen ofta är boven i dramat, samtidigt är det ju också som Bernt säger att många produkter nog har hissad diskant för att låta extra detaljerade. Jag skulle tro att det enklaste botemedlet är att testa andra högtalare. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 23:34:29
|
Enklast är att vända på högtalarna men jag tror inte att det är lösningen. I ett konserthus låter det i regel förvånansvärt mörkt jämfört med dom flesta stereoanläggningar. Ssss-ljud kan ligga också som en elak resonans i mellanregistret. Gå runt och klappa högt med händerna och hör om du har ringande ekon. Dämpa dom i så fall först. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 23:41:08
|
Bernt: "När det låter hifi och inte verkligt så får jag kallsvettningar."
Låter det inte verkligt är det inte HiFi. Så resonerar jag. HiFi => hög trohet. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 23:48:52
|
Ursprungligen är väl definitionen sådan ja, men det har förvrängts lite på resans gång. Tänk t.ex. på när folk pratar om produkter som "satsar på hifiparametrar" |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 01:02:40
|
Skulle satt citattecken runt "hifi" så hade ironin gått fram. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 02:30:12
|
Ser med spänning fram emot Bernt Janssons Moddnings artikel:-) |
Hellacopters LP/7" köpes |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 03:15:24
|
Det är vi många som gör,,, Vissa har faktiskt sett delar av den... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 03:43:31
|
Bernt Johansson: "En EQ kommer för övrigt inte över min tröskel."
Ok, har du anläggningen på en plattform 10 m upp i luften utomhus? En parametrisk eq rätt inställdför att undvika rumsresonanser gör underverk i basområdet. Smalbandiga dämpningar av elaka resonanser dämpas bort med lätthet utan att man behöver ställa in tubetraps etc och dämpa allt. Så detta tror jag bara beror på att du inte testat något bra ännu, eller inte rätt inställd. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 03:45:11
|
Det kan tänkas. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
JohnB
Member
182 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 03:45:37
|
Har inte dina högtalare metaldome? Jag har också metaldome i mina högtalare och hade liknande problem. Jag var nära att sälja dem tills jag införskaffade rörförstärkare och jag tappade inga detaljer alls men det hela blev plötsligt njutbart |
Edited by - JohnB on 2004/05/28 03:50:12 |
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 05:18:18
|
Ja att rör överlag skulle vara mindre detaljerade vill jag absolut inte hålla med om, ej heller att de skulle dölja dåliga inspelningar för det gör de definitivt inte. Det enda jag kan säga är att nästan alla transistorförstärkare jag har hört låter för ljusa för min smak, rören tonar ner detta i min stereo. Och precis som Bernt sade innan, om man ställer upp en sångerska som sjunger för en eller valfritt instrument, så låter de sällan / aldrig som det ljud jag hittintills upplevt med diverse transistorstärkare. När man kopplade in rören så gavs mellanregistret den värme som jag tycker är "verklig" plus att diskanten tonades ner till en mera naturlig och rimlig nivå. Och klaga på basen är inte att tänka på då det faktiskt blev bättre IMO än vad min Primare A30.1 presterade. Det som dessutom slog mig när jag började köra med rör var hur levande ljudet blev, kunde separera alla instrument och höra minsta lilla andetag som sångaren drog. Detaljerna framträdde på ett sätt jag sällan hört förut. Detta var när jag körde med mina Audion Silvernight monoblock som numera e till salu för att jag ska överleva min studietid. Har istället ett rörförsteg som jag anser ger en del av de egenskaper jag söker. En prismässig vinst och en ljudmässig kompromiss. Men det fungerar. Men en sak kan jag säga, Att rör kommer alltid finnas i min stereo om inte något mycket drastiskt händer. |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 08:05:16
|
Om du har högtalarna toed-in kan du vinkla ut dem något för att minska påträngande diskant. |
/Jonas
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 11:47:48
|
Heat: Jag kanske ska vara lite on-topic här: Jag är ganska säker på att det är CDn som är källan till problemet. Man kan dölja det här på olika sätt men för att avhjälpa problemet måste du antingen åtgärda den eller byta. Då kommer flaskhalsen att flytta sig till något annat ställe i din anläggning. Sen kan det ju vara så att en olycklig kombination av komponenter i anläggningen adderar felen så att det blir värre. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 12:55:15
|
Hissad diskant är det värsta jag vet! Generellt brukar Canton göra just detta, lika generellt brukar förstärkare med FETar vara mjukare än bipolära trissor. FETarna förstärker, liksom rören, mest de positiva övertonerna, medan bipolära trissor förstärker de negativa lika mycket. Sss-ljud är just negativa övertoner, liksom naglar mot svarta tavlan och annat njutbart. |
Nicke the Rocker |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 13:14:11
|
Min erfarenhet är att diskanten blir behagligare desto dyrare anläggningen är. Visst kan det finnas undantag men för att ta ett exempel tycker jag att diskanten på SACD är lenare än på CD.
Ett sätt kan vara att fundera på Electrocompaniet förstärkning - dessa har ofta ett litet varmare ljud - eller varför inte ta hela steget och övergå till rör.
Martin |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 15:19:02
|
Som sagt det blir nog lite pulande med cd.n framöver |
Hellacopters LP/7" köpes |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 17:13:47
|
Hur låter det om du spelar radio eller nåt annat då?
Alltså toe-in på högtalare så att dom skär 1 meter framför huvudet i lyssningsposition kan var värt att prova. Mest distorsion och konuppbrytning har en diskant rakt framifrån, Så prova vinkla in rejält. Hur går det med klappandet? |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 21:14:50
|
Mycket prat om olika apparaters förtjänster har det blivit i denna tråd och visst spelar elektroniken en huvudroll i detta sammanhang,men om rummet inte är akustiskt "bra" så blir det inte bra hur man än ansträger sig(beror väl på vilka krav man har).Prova med det gamla vanliga rådet att ställa upp madrasser bakom högtalarna,häng upp filtar på väggarna och placera ut alla kuddar och andra textilier av tjockt material som du äger på div.olika ställen i rummet.Kostar bara besväret men kan ge en vägledning i det fortsatta välljudsletandet.Snyggt blir det inte att titta på men jag brukar blunda när jag lyssnar
|
|
|
Topic |
|