Author |
Topic |
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2004/05/25 : 19:04:16
|
satt och undra .....när jag va typ 13,14 år så kom jag på den geniala iden att koppla på ett par högtalare till på b ingången och spela på den samtidigt som a , och oj va jag tyckte det lät stort och dynamiskt med 4 högtalare istället för 2 eftersom man inte använder sig av 4 istället för 2 nu för att man skulle väl bli utbuad + att det kanske inte skulle låta så bra som det gjorde för 17 år sen så tycker jag att iden med att dynamiken , ljudtryck samt rymd borde ju bli bättre om jag hade 4 carlsson oa 52.2 istället för 2 lite laborering om placering av de 4 och sen så !!!! nu skulle jag bli glad om nån forum räv eller annan räv förklarar för mig vad det är som jag inte fattar.... |
|
JAWEN
Member
310 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 01:25:22
|
Klart att det blir mer ljud på lägre volymer, men stereoljudet försvinner, d.v.s du kommer inte att höra dom fina instrumentljuden som kommer i dom olika kanalerna, utan allting blir bara ihop blandat. Söker du bara mer/högre ljud, och inte njuter av just stereo, så är det bara en possetiv åtgärd att använda 4 högtalare. Det ultimata är ju att köra 5-kanal's ljud eller 7-kanal's ljud, då får du "större" ljud men ändå stereo-separationen, ett 5/7-kanal's ljud kräver också en 5/7-kanals dvd, minst en Dolby Digital eller helst en DTS-inspelning.
Mvh Jawen |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 12:32:30
|
Frågan är vad du vill åstadkomma. wacko.wonder. Vill du ha mycket ljud (som i från många olika håll) kan din lösning med 4 högtalare vara en ide. Ur alla andra synvinklar finns uppenbara problem med det du föreslår:
Dymanik & Ljudtryckskapacitet: Hur bra du kan återge den på skivan inspelade dynamiken handlar om ljudtryckskapaciteten hos dina högtalare och effektresurserna du har i förstärkeriet. I en vanlig boendemiljö brukar det inte vara problem att med ett par välkonstruerade högtalare uppnå direkt öronovänliga ljudnivåer. Men om jag förstod dig riktigt är det inte ljudtrycket i sig du är ute efter utan någon slags upplevd dynamik. Tycker du att dina 52.2 inte spelar tillräckligt högt eller dynamiskt?
Rymd: Återigen är detta en begreppsfråga vad du lägger i begreppet "rymd". När jag talar om rymd i stereosammanhang menar jag att återge den rymd som finns på inspelningen, och inte nödvändigtvis att alltid erhålla maximalt med ”rymdkänsla”. En korrekt återgivning av stereofoniska inspelningar förutsätter två ljudkällor och inte fyra. Sedan kan du troligen få mer rymdkänsla i betydelsen ”ljud från fler håll” med flera högtalare, men du tappar som sagt förmågan att korrekt återge den känsla av rymd som (eventuellt) finns på inspelningen.
Jag tror liksom Jawen att du skulle fundera på att bygga ut din anläggning till multikanal med en välkonstruerad surroundförstärkare och högkvalitativa bakhögtalare. Använd då gärna flera bakhögtalare istället, exempelvis 6 eller 8st även om du bara använder dig av ett 5.1-system. På så sätt kan du erhålla en utökad rymdkänsla i vanliga stereoinspelningar (t.ex. med DPL2) utan att du förstör förutsättningen för korrekt återgiven rymdkänsla från huvudhögtalarna
|
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2004/05/26 : 12:55:46
|
Du skulle ju kunna koppla en Dynavector Superstereo processor till dina extrahögtalare. http://www.klubben.net/html/dynavector.html
Naim och Audio research bla har tillverkat avancerade versioner av "Hafler matrix" apparater för att förvandla stereo till fusk 4 kanal. I moderna HT recivrar finns också fusk 4/5 kanaleffekter, det har kommit en ny version av dolby prologic som tydligen är avsedd för musik i stereo.
problemet med att koppla 2 stycken högtalare till samma kanal är att man kan få konstiga utfasningseffekter mellan diskantelementen. Fast om du har en carlssonhögtalare som står som vanligt och en som står vänd med diskanten in mot väggen så undviker du ju en del av detta samtidigt som du efterliknar de gamla carlsonhögtalarna som riktade en del ljud mot bakväggen.
Att köpa ett extra par högtalare erbjuder således ändlösa tillfällen till roliga experiment fast det diskvalificerar dej ju samtidigt som en seriös hifi entusiast, sådana ska ju sitta i sweetspoten mellan sina 2! högtalare och lyssna på Jazz at the pawnshop och försöka avgöra om plinget från kassaaparaten låter "realistiskt". |
|
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 20:53:42
|
Att köpa ett extra par högtalare erbjuder således ändlösa tillfällen till roliga experiment fast det diskvalificerar dej ju samtidigt som en seriös hifi entusiast, sådana ska ju sitta i sweetspoten mellan sina 2! högtalare och lyssna på Jazz at the pawnshop och försöka avgöra om plinget från kassaaparaten låter "realistiskt".
HA HA HA .. ja det är ju sant , tack för bra och förståeliga svar. jag har köpt mig en 6.1 reciever nu och tycker att det börjar låta så som jag vill att det ska låta , problemet blir ju att hitta matchande center och bakhögtalare som låter lika trevligt som carlson'arna jag passar på att hålla liv i tråden min genom att tigga om tips på ovanstående högtalar förslag jonny99 , du kanske har nått roligt tips ??? jag tror du redan sitter på en surround reciever |
|
|
|
Topic |
|
|
|