HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inbränning- Sanning eller myt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/12 :  14:45:50  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Ska jag vara ärlig så har jag inget "guldöra". Frågan är nu om det är jag det är fel på eller de som har "guldöron" som överdriver...När det gäller att "bränna in" nya produkter har jag alltid haft en någorlunda skeptiskt attityd. Vad är det som bränns in egentligen?
Kan det inte vara så att det är personen som blir van vid ljudet som blandar ihop det med en "inbränning". En liten rolig anekdot: När en vän till mig provade min mycket kostsamma och fina cykel fick jag kommentaren: "Fan, va oskön den var...Den går ju inte att cykla på".
Efter lite övertalning (och sårade känslor från min sida) så fick jag honom att använda cykeln under en vecka för att verkligen lära känna den. Det gjorde han, dock motsträvigt. Efter en vecka var hans kommentar:"Så den kostar inte mer än 17000? Den är helt underbar..."
Han hade helt enkelt vant sig med cykeln och därmed var den så bra helt plötsligt. Samma sak gäller ju ofta med skor...

Är det inte samma sak som händer med ny HiFi-utrustning. Vi vänjer oss med den och upplever en slags förbättring, som dock endast sitter i vår skalle. Hade produkten låtit riktigt bra från början så är dock sannolikheten större att vi varit ännu mer nöjda.

För ett tag sen stötte jag på den här artikeln. Mycket intressant...
http://bruce.coppola.name/audio/BurnInLegend.pdf

Den hade jag hittat i en lång diskussion mellan kompetenta High-End människor på det här forumet:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=0fbc9ba5b4fc863bd0dd8a00c78b8240&threadid=396035&perpage=20&pagenumber=1

Så, vad tycker ni här på forumet. Sanning eller myt?

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:11:37  Show Profile Send freann a Private Message

Kablar: min personliga erfarenhet är att vissa måste brännas in, hos andra upplevs ingen nämvärd effekt.
Mitt svar blir alltså: nej, det är ingen myt. Undviker alltså ordet "sanning".
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:24:20  Show Profile Send HMartin a Private Message
På många prylar finns det mätbara skillnader mellan innan och efter inspelningsfasen. Samma sak med att stereon låter bättre efter att den blivit varm. Och jag talar inte enbart om högtalarelement (ex. lägre fs) utan även om t.ex. kablar (ex. lägre resistans) och förstärkare (ex. lägre/högre distortion). Så även om man inte tror på de många tweaks som inte ger mätbara skillnader så måste man nog hålla med om att inbränning gör skillnad (bättre/sämre?).

/Martin
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:37:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!
Kul att du sökt reda på AVSforum's diskussioner, vi har en sökfunktion på detta forumet också...

Detta har diskuterats många gånger så det finns mycket information att ta till sig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/12 :  15:55:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
>Vi vänjer oss med den och upplever en slags förbättring, som dock endast sitter i vår skalle. Hade produkten låtit riktigt bra från början så är dock sannolikheten större att vi varit ännu mer nöjda.

Allt sitter väl i vår skall, där registreras även ljusvågorna som vår skalle ömvandlar till nån form av känlsa.

Jag tror klart på att vissa har guldöron. Det finns ju folk som har absolut gehör (Kan tala om vilken ton som spelas på ett piano tex).
Mattegenier, HUmansiter som lär sig språk på OTROLIGT kort tid.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/05/12 15:56:11
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/12 :  16:20:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den här frågan kommer upp med jämna mellanrum.
Min erfarenhet är att allt kräver inbränning. Fenomenet upplevs nog tydligare ju mer transparent system man har. I början låter det ofta hårt, vasst och kyligt.
Tillvänjning är det inte, för jag tycker fortfarande att apparater som låter hårt, vasst kyligt, låter just hårt vasst och kyligt, något som också mina apparater gjorde innan dom blev inbrända, vilket dom definitivt inte gör nu längre.

Dom flesta tillverkare varnar ju också för detta, så fenomenet är ju välkänt.

Intressant är att även kablar ändrar egenskaper efter att ha suttit i anläggningen något dygn.
Något att tänka på om man jämför kablar.
Förmodligen beror det på att isoleringsmaterialet laddas upp.
Deeta märkte jag tydligt när jag testade kablar.
Jag kunde då koppla två uppsättningar kablar parallellt från cd-spelaren och jämföra dom genom att växla ingång på förstärkaren. Jag hade hela tiden min gamla kabel som referens, därför kunde dom förändringar jag hörde inte bero på tillvänjning. En ny kabel lät ofta tunt och just, för att efter ett dygn låta betydligt fylligare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:04:22  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jag tycker ni lite missar frågan, alla svarar vad de upplever inte vad som är verifierat som faktisk förbättring. En hel del av vad som skrivs här kan vara en vanesak.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:11:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Efter att jag försökt påvisa att det inte hanlar om tillvänjning så skriver du att det handlar om tillvänjning.
Du har säkert rätt. Jag och många andra, bl.a. tillverkare sitter säkert och hallucinerar.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:22:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Jag och många andra, bl.a. tillverkare sitter säkert och hallucinerar.
Ja det högst troligt, i vilken grad är dock svårt att säga.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:25:22  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jag tycker nog du är lite onödigt spydig. Poängen är att det är bara ett påstående. Jag håller i princip med dig. Frågan gäller mer är vi riktigt säkra eller är det tillvänjning?

Att en apparat låter bättre när den är varm är lätt att verifiera för det går att återskapa, samma fenomen uppstår varje gång man sätter på den.

Andra subtila förändringar är värre.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:30:02  Show Profile Send patrikf a Private Message
Björn-ola, hur har du försökt påvisa att det inte handlar om tillvänjning? Vad jag förstår hänvisar du till dina upplevelser som är helt omöjliga att förhålla sig objektiv till.
Hallucinerar???
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:36:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Att en apparat låter bättre när den är varm är lätt att verifiera för det går att återskapa, samma fenomen uppstår varje gång man sätter på den.
Jo det är sant, dessutom finns fysikaliska förklaringar.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:43:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Genom att hela tiden jämföra med en referens, som jag försökte beskriva ovan.
All lyssning är ju subjektiv på så sätt att jag inte kan printa ned mina upplevelser på ett papper genom att koppla en skrivare till ett uttag i hjärnan.
Så mer objektivt än så har kan det nog inte bli från min sida.
Om det finns några mätningar som kan verifiera det som tillverkare skriver om inbränning vet jag inte, jag har aldrig frågat eftersom mina egna subjektiva upplevelser är så entydiga.

Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:43:13  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Pac: Sorry för mitt nybörjarfel...Blev lite ivrig att bidra med någon tråd på detta eminenta forum.

Inbränning är ett annat begrepp än uppvärmning. Inbränning syftar till att det händer något "speciellt" med komponenterna första gången de utnyttjas och som därmed blir ett nytt tillstånd som tydligen bibehålls för alltid.
Det jag blir förvånad över är hur dessa inbränningar alltid verkar leda till bättre ljudkvalitet. Varför det? Varför skulle en förändring av komponenenten förbättra CD/kabeln osv, förmåga att läsa av, förstärka eller transportera signalen? Man tycker att det lika ofta borde kunna leda till en försämring?!

Edited by - MasterChief on 2004/05/12 17:44:46
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:46:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ofta upplever man förändringar som förbättringar, om det blir reela förbättringar är svårt att säga. Maila några komponenttillverkare vetja, det borde ha koll hur deras komponenter ändras med användande

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/12 :  17:48:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad gäller rör ger en alltför lång tids inbränning sämre ljud...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/12 :  18:03:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Mycket riktigt ett ämne som (livligt) diskuterats tidigare både här och på många andra ställen.

Jag skulle vilja bemöta en av de vanligaste kommentarerna "mot" inspelning/bränning. Nämligen "man vänjer sig".
Själv upplever jag skillnad på inspelad elektronik jmfr med "rå". I ett antal fall har jag inte mer än lyssnat när jag precis fick produkten och sen satt den på inspelning med motstånd som last => jag lyssnar under tiden på annan utrustning (i den mån jag har nån) eller lyssnar jag inte alls (vilket är jobbiga veckor...).

Skall man vara skeptisk så är en mer riktig kommentar att humöret kan svänga och att man därför upplever ljudet som bättre eller sämre. Om det kan jag inget säga mer än att det har isf har slumpat sig väldigt ojämt.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/12 :  18:31:25  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Enda sättet att ta reda på det är att jämföra "inspelade" prylar med identiska, färska. Lämpligen under kontrollerade former för att slippa allt tjafs om att testmetoden var för dålig.

Känt: Vi (dvs alla personer) hör olika bra olika dagar. Vi hör inte med öronen, utan med hjärnan. En massa saker påverkar upplevlsen. Öronen tar bara upp signal. Hörseln är dessutom inte helt pålitlig då sinnet har en tendens att anpassa sig och det ganska snabbt. Så att säga att t.ex. "den här kabeln låter helt annorlunda nu än för 100 timmar sedan" håller inte. Hörselminnet fungerar inte så. Inte hos någon, även om det finns dom som tror det.

Att man upplever en förändring behöver inte betyda att det faktiskt finns någon. Ingen har hitils kunna beskriva vad som skulle förändras vid "inbänning". Dessutom är fenoment så vitt jag vet något som enbart Hifi-freaks pratar om. Bränner man in lab-utrustning t.ex.? Ska det nyinköpta ocsilloskåpet stå på 14 dagar innan det presseterar sitt bästa? Har aldig hört talats om sådant. Däremot florerar det en hel del konstigther i HiFi-branchen, av olika skäl. Fast inbränning är ju egentligen inte något att haka upp sig på. Det kostar ju inget, och tycker man det är viktigt köper man begagnat och får grjjorna inbrända och klara till lägre pris! Kan det bli bättre?

Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/05/12 18:48:45
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:02:00  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Skillnad på hörlurar efter inbränning, ja.
Skillnad på kablar efter inbränning, nej.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:02:24  Show Profile Send yalpa a Private Message
Varför ingen kan göra ett test så vi får tyst på alla dessa tvekare som inte litar på sina sinnen

Det är bara att beställa in 6st nya Thor stärkare, bränna in hälften i 1000 timmar. Sedan efter en timmes uppvärmning görs mätningar, såna som finns i H&M då de testar högtalare. 3D grafen borde med all önskvärd tydlighet avslöja eventuella ljudskillnader, om de nu finns.

Enda problemet är att de som har resurser till att göra ett sådant test är redan övertygade och orkar inte lägga ner 120kkr och 6 veckors tid för att bevisa nånting de redan känner till. Det blir enklare/billigare att argumentera på nätet.

P.S. om någon är skeptisk till den föreslagna testmetoden, hitta på en egen. Var kreativ istället för "jag vet bäst".
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:03:37  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Skillnaden kan vara från att vara omöjligt att lyssna på till fantastiskt... Har stött på saker som har låtit ruskigt dåligt oinspelat som sedan har ändrat sig så mycket att man inte hade ens kunnat gissa att det hade varit samma komponent.. från saker som har låtit helt ok från början och inte ändrat sig märkvärt mycket under "inspelningstiden".

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:15:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
3D grafen borde med all önskvärd tydlighet avslöja eventuella ljudskillnader, om de nu finns.
Vad menare du för 3D graf, inte vattenfallsdigramet hoppas jag

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:20:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
yalpa:
3D grafen borde med all önskvärd tydlighet avslöja eventuella ljudskillnader, om de nu finns.
Min åsikt är nej! 3D grafen berättar inte om alla ljudliga skillnader.
Var kreativ istället
Bra skrivet (även om jag kanske naggade lite på den)!!!
Jag håller med - ett sätt att testa är att köpa hem flera olika av samma modell och det är mycket viktigt att man verifierar att dom inte skilljer sig åt allt för mycket. Vetenskapligt kommer man ändå kunna "skylla" på att rummet, lyssningspanelen eller nått tredje inte var optimalt - om man inte fick fram statistisk signifikans (inget vidare ord).

Jag förstår sällan intresset i att alla skall vara sammstämmiga i vissa frågor.

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:21:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Rydberg:
Jag misstänker att impedans, effekt och fas grafen åsyftas. Men det är mitt antagande!

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:29:54  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag vet inte vad grafen heter, resultatet ser ut som ett berg med amplitude, tid och frekvens på axlarna. Under grafen brukar de kommentera eventuella ringningar och resonanser. Den grafen borde ändras om man byter ut stärkaren, eller har jag fel?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/12 :  19:30:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
epkpeng> "såna som finns i H&M då de testar högtalare" ja det borde han mena men de har ju inget med högtalare att göra, nåväl, han kommer nog bringa klarthet snart

Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000