HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inbränning- Sanning eller myt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 17

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:18:04  Show Profile Send cofra a Private Message
Frågan var om våra personliga åsikter och jag tycker det där med inbränning är skitsnack.

Man ska inte blanda ihop det med att sakerna får stå på så att dom hinner bli varma för det är det ju seriösa tillverkare som räknar med då dom räknar på filterkomponenter mm.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/12 :  22:51:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Tack för svaret.
Om du skulle bytt ut zapsolute till ett oinspelat nytt steg (dock samma uppvärmningstid innan mätning och alla andra tänkbara parametrar identiska), hade resultatet ändrats tror du eller hade det hamnat inom felmarginalen?

Hej - varsågod!
Nej det tror jag inte - inte om jag läser din text 100% nogrannt:
quote:
...och alla andra tänkbara parametrar identiska

Om ALLA parametrar är identiska lär det inte vara nån skillnad.

Den stora frågan, som du egentligen menar , är hur kan man objektivt mäta sig fram till skillnaden. Om det är en skillnad (och jag har upplevt den flertalet gånger utan tillvänjning) så är väl 10'000-krs frågan VAD är det som har ändrats? När vi vet vad som ändrats kanske vi lättare vet vad vi skall mäta efter: stigtider, thd, bandbredd, slewrate, färgen på lysdioden, batteristyrkan i fjärren eller nått tredje. Jag menar - det går att mäta på så många sätt att när alla sätt är mätta är förstärkaren nästan inspelad!

Ett svar på din fråga ang om det hade blivit en skillnad i mitt mätfall så nej. Dessa mätningar gör jag med MLS och tillåter ett lagom stort tidsfönster. Jag har (tyvärr) ingen ekodöd kammare att tillgå så repeterbarheten med hög precision är låg. Jag är dessutom begränsad i hur långt ner i frekvens jag kan mäta.

Lite on topic igen -
var det inte nån (i Kalmar?) som forskat i hur kondensatorer beter sig efter att ha lastats hårt (men innom tiligheten)? Jag tror att man pratade om att kondingarna "mindes ström".
Jag tycker dessutom att Jenving's arbete att ta fram information om spelningsriktning på högtalarkablar kan vara värt att nämna i detta sammanhang.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/05/12 :  23:26:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag förstår vad du menar, men att på ett forum skriva "som natt och dag" till att komma med samtliga nämnda bortförklaringar...hmmm.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/05/12 :  23:30:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Skönt att vi förstår varandra på den punkten.

Men nu förstår inte jag dig:
Har jag skrivit "som natt och dag"? I vilket sammanhand?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/13 :  03:42:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
I dessa så komplicerade sammanhang lär nog folk aldrig komma till samma slutsats, då det finns hur många faktorer som helst som anses kunna vara fel eller bristfälliga eller på något annat sätt inte till fylles för resultatet ifråga.
I stort förefaller det vara så att många upplever en skillnad mellan vissa produkter, men inte andra, ytterligare några andra tycker inte att det överhuvudtaget gör någon skillnad.

Bravo
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/05/13 :  09:58:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Syftar du på bl.a kubmätningar eller? Det är inte stärkaren vi mäter på utan högtalarna som är kopplade till stärkaren. Om jag hör en diskantsänkning på en färsk stärkare, så borde det gå mäta upp det hur enkelt som helst med en mikrofon.

yalpa> Ehh, ska du mäta en förstärkares tonkurva matar du den lämpligast med ett sinussvep och mäter utsignalen över ett effektmotstånd. Att blanda in högtalare gör att du blandar in rummet och bakgrundsljud och då blir alltså mycket svårare helt plötsligt.

Jag syftar inte på kubmätningar då dessa bara mäter effekt vid olika impedaner. Du kan mäta stegsvar, bandbredd, distortion - FFT-analyser etc etc,

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/05/13 09:59:10
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/05/13 :  10:19:50  Show Profile Send Allison One a Private Message
För 20 år sedan gick snacket likadant i HiFi kretsar!
Det är märkligt att ingen har kommit på något sätt att rättvist mäta kablar
Jag tycker det är oseriöst av HiFi tidningar att bara sitta och lyssna på olika kablar och fälla kommentarer som bumlig bas ,vass diskat etc.
Skiljer det mycket ljudmässigt mellan en inbränd och en ny, eller en lång och en kort kabel, så borde det gå att mäta.
Vattenfall på en högtalare borde kunna vara ett sätt att komplettera flumsnacket med.
Hur låter 1 meter av en viss kabel och vad händer med ljudet om man lyssnar och mäter på samma kabel i en 10 meterslängd?
Det borde ju inte vara så svårt tycker jag!
Låter en inbränd kabel bättre så borde väl kabeltillverkaren bränna in dem på fabrik kan man tycka, och på så sätt få ett mervärde i just sina kablar?
Eller måste kabeln brännas in på nytt efter det man kopplat ur den eller inte använt den på ett tag?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/13 :  11:32:21  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Ofta glider sådana här diskussioner i väg. Allt är inte svart eller vitt. Låt mig ge ett exempel. Cyrus skriver i sin produkt information till Cyrus 6/8 ”ha på den i 6 timmar innan du lyssnar seriöst”.

Efter installation är alltid förstärkaren på i ett smyg läge som skall göra att uppvärmning tar väldigt kort tid. Dessa 6 timmar kontra 3 månader för Thor osv är intressanta apropå detta ämne.

”We recommend using good quality cable such as our own, or similar
types made by other quality hi-fi companies. Very expensive cable
claiming to use special materials and technologies, along with 'solid
core' or OFC types, are not recommended, as they often do not
represent value for money.” rega mira 3s manual

Båda dessa rekommendationer är intressanta i samanhanget. Framför allt vad det gäller sans och balans. Det är inte så att antigen så är det skit samma om den är ny eller 1 år konstant använd.

Problemet kvarstår, är det en vanesak eller inte när man tycker det låter bättre efter lång inkörning.

Å andra sidan så spelar det inte så stor roll eftersom alla upplevda förbättringar är av godo!

Edited by - qsecofr on 2004/05/13 11:32:52
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/05/13 :  12:48:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Varför ingen kan göra ett test så vi får tyst på alla dessa tvekare som inte litar på sina sinnen

Det är bara att beställa in 6st nya Thor stärkare, bränna in hälften i 1000 timmar. Sedan efter en timmes uppvärmning görs mätningar, såna som finns i H&M då de testar högtalare. 3D grafen borde med all önskvärd tydlighet avslöja eventuella ljudskillnader, om de nu finns.

Enda problemet är att de som har resurser till att göra ett sådant test är redan övertygade och orkar inte lägga ner 120kkr och 6 veckors tid för att bevisa nånting de redan känner till. Det blir enklare/billigare att argumentera på nätet.

P.S. om någon är skeptisk till den föreslagna testmetoden, hitta på en egen. Var kreativ istället för "jag vet bäst".

Man får väl anta att tillverkarna som rekommenderar inbränningstider på sina produkter har gjort dessa tester.
Egentligen är det här bara ett problem om man ska låna hem kablar och apparater för utvärdering. Många försäljare försöker se till att apparaterna är inspelade, om inte så brukar dom påtala att apparaten inte är inspelad utan kan låta lite rått.
Att ifrågasätta detta fenomen för att man själv aldrig upplevt det är sam att ifrågasätta Kinas existens bara för att man aldrig varit där.
Lite dumt tycker jag, när detta fenomen är så omskrivet i hifi-tidningar och manualer som följer med apparater.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/05/13 :  16:12:32  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Björn-Ola:
quote:
Att ifrågasätta detta fenomen för att man själv aldrig upplevt det är sam att ifrågasätta Kinas existens bara för att man aldrig varit där.

Här gör du väl ett felslut som heter duga.
Bara för att du är övertygad om att horoskop stämmer på dig och det finns 1000-tals böcker skrivna om astrologi (mer än astronomi!) blir inte astrologi med nödvändighet sant...
Eftersom jag ännu inte stött på en vettig förklaring till varför "inbrända" produkter skulle låta bättre av rent fysikaliska skäl så sällar jag mig till skaran som hävdar att det beror på psykoakustiska faktorer. Det är den enklaste förklaringen just nu.
Som jag frågade tidigare, och inte fick något svar på: Varför i allsin dar skulle en "inbränning" alltid ge bättre resultat?

Edited by - MasterChief on 2004/05/13 16:13:05
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/05/13 :  17:18:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nu låter du som dom vetenskapsmän i slutet av 1800-talet som vägrade acceptera dom fysikaliska observationer som hade gjorts eftersom dom stred mot all tillgänglig kunskap och allt sunt förnuft.
Det är inte dom personerna som har hamnat i historieböckerna.
Jag vet inte vad som ligger bakom inspelningsfenomenet. Men jag avfärdar inte det jag faktiskt hör bara för att jag inte vet vad det beror på. Jag försöker ha ett öppet sinneslag och inte låta mina fördomar påverka mitt lyssnande.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/13 :  17:42:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ren nyfikenhet: Vilka fysikaliska observationer har gjort i det här fallet?
Problemet är att så länge alla "observation" består i sinnesintryck så är de inte pålitliga. Om man enbart förlitade sig på vad människor tror sig ar/höra/känna så skulle man ex. tvingas acceptera en stor del av ex. parapsykologin också (inga jämförelser i övrigt, det är bara aett exempel).

Missförstå mig inte nu, det är inget fel i att används sina sinnen; men så länge inte sinnesintrycken kan bekräftas med mätningar (helst ett flertal oberoende mätnignar gjorda av olika personer) så kan de inte anses vara "vetenskapligt" bekräftade.

I grund och botten handlar det om att man inte lita på människans, det gäller båda andras sinnen och dina egna.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/05/13 :  18:17:06  Show Profile Send qsecofr a Private Message
f95toil right on man!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/05/13 :  21:15:08  Show Profile Send lasselite a Private Message
pengen: jag menar inte att du sagt så. Jag menar de som säger sig ha hört dessa milsvida skillnader, och sedan kommer med bortförklaringar.

Om det nu var så gigantiska skillnader så borde de ju gå att peka ut i ett BT. Men ofta är det egentligen och möjligen små, små nyansskillnader som beskrivs och överdrivs.

För vem vill betala, eller erkänna att man betalt, 22 349 kronor för en nyansskillnad som bara hörs när du är riktigt utvilad varannan torsdag mellan 15.00 och 15.23?
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/05/13 :  21:45:59  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
f95toli: " Ren nyfikenhet: Vilka fysikaliska observationer har gjort i det här fallet?"

Jag visste inte att det fanns några alls...

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/05/13 :  22:48:32  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag håller med om att visst är det nyansskillnader som vi pratar om. Mina kompisar som inte är ett dugg hifi-intresserade skulle nog inte höra så stor skillnad på olika kablar hos mig. Däremot jag själv som känner min anläggning så väl, jag hör mycket lätt skillnad när något ändras. Om jag skall testa olika apparater så sätter jag ju också på musik som jag känner mycket väl. Det kan ju till exempel vara en viss låt som man vet med sig har en vass diskant i vissa partier. Som exempel kan jag ta när jag hade köpt mina nuvarande högtalare och tyckt att dessa lät mycket bra hos den jag köpte dem av. När jag sedan kom hem och lyssnade på dem så lät det rent utsagt outhärdligt (jag överdriver inte). Diskanten var så vass så att den skulle kunna skära i betong. Jag ringde till en kompis och frågade om råd och han kom hem till mig med en bunt kablar under armen. Själv var jag på den tiden mycket tveksam över kablars inverkan på ljudet så det var med stor skeptiscism som jag lät honom koppla in kablarna i anläggningen. Döm om min förvåning när jag märkte att med varje kabelbyte så följde en högst påtaglig förbättring av ljudet. Jag var helt enkelt tvungen att byta ut alla mina kablar (dyrt) men efter detta låter högtalarna fantastiskt i mina öron.
Jag vill inte försöka att övertyga någon om någonting men om man kan vidga vyerna lite så kanske man kan ha ännu roligare med den här hobbyn.
Sedan återigen. Hur skulle man kunna mäta sig fram till att t.ex. diskanten låter vass eller att ljudbilden är bred?

Stereotypen
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/05/13 :  23:10:33  Show Profile Send lasselite a Private Message
Diskantljudet går säkert härleda till egenskaper hos kablaget, bred ljudbild kan bli klurigare.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/05/14 :  00:13:25  Show Profile Send mats31 a Private Message
Fascinerande tanke att en vanlig dum kabel kan lagra minnen över dagar...veckor...månader och givet vad som hände förra månaden inse att den ska ge order till biljontals elektroner att flyta lite mer kontrollerat och precist så att ljudbild, transparens, dynamik och gud vet vad förbättras. Klart läge för Nobelpris till den som kan förklara detta!!

björn-ola: jag försöker också ha ett öppet sinne, men det innebär inte att jag utan vidare tror på att bära slutsteget 7 gånger medsols runt huset när det är fullmåne tar bort all vass diskant och ger en oktav till i basen. Nån som vill testa? .

John Dunlavy, designer av de legendariska Dunlavy-högtalana skriver detta om riktingskänsliga högtalarkablar och om inbränning: (exaxt citat i blått från ett publikt email)

"Any competent engineer or physicist will tell you that the notion of a high-quality copper conductor possessing directional resistance properties is utterly absurd. If such conductors did exhibit directivity, its effect on an alternating-current signal (music) would be to rectify it, tantamount to placing diodes in series with each of the cable's conductors. The result would be the creation of very audible (and measurable) even-order harmonic distortion (2nd, 4th, 6th, etc.) that would render a system un-listenable.

And the notion that high-quality cables require a break-in time is equally absurd. Certainly, the audible and measurable properties of copper do not change with the passage of signals over time - except for corrosion that might occur along the outside of a poor quality conductor. But corrosion and break-in time are two entirely different things that have no relation to one another. Corrosion is real - the alteration or re-arrangement of copper atoms within a conductor is a non-entity.

But what about a need for the dielectric (insulating) material to break-in with usage? Again, the perception of changes in sound quality with time is simply attributable to the classical placebo effect, i.e., a listener anticipating a possible audible difference is predisposed to hear one whether or not it exists. From a technical perspective, all modern, low-loss dielectric materials, such as polyethylene, polypropylene, Teflon, etc., possess an extremely stable and precise arrangement of atoms which assemble in a repeating pattern of molecules that is homogeneous and isotropic (uniform and everywhere the same throughout the material). This unique molecular arrangement creates insulating materials that are virtually lossless at frequencies extending into the upper microwave region of the electromagnetic spectrum. Further, their electrical properties do not change with time or exposure to electrical fields propagating through them - barring arcing or melt-down levels of intensity.

The above mentioned false perceptions regarding loudspeaker cables are but a few of the many that are regularly passed along as gospel truths - including such nonsense as electrons producing signal distortion by jumping from strand-to-strand along a stranded conductor, electrons creating distortion by traveling at only 1/25th the speed of sound in air, etc. So! The old Latin statement "Caveat Emptor" - Let the Buyer Beware, still rings true today.

John Dunlavy

John requested that I review his technical comments concerning cable effects (real or imagined) and their causes. As is usual with John, his comments are accurate. (In his example, for the sake of simplicity, he chose to ignore the esoteric effects of magnetic fields on superconducting metals.) In any case, please accept this additional input from a dedicated audiophile and (sometimes) musician. I can guarantee that many, many more technical faults can be found in any active portion of the musical/electronic chain than can be found in even the cheapest of cables! Respectfully -

Mike Guyote, Professor of Electrical Engineering"

Bara att invänta smisk för att man svär i kyrkan nu.

Jag ifrågasätter INTE vad andra har hört, hör de en förbättring så är ju allt gott och väl för deras del. Upplevelsen av musiken är ju vad som gäller...
Vad jag starkt ifrågasätter är att det är "effekten" av inbränning de hör.

Har inget kommersiellt intresse åt något håll...tycker bara att det är trist att detta forum ganska ofta ger råd som förordar det sunda i att köpa kablar för 10000-tals kronor (eller gärna ännu mer)..snubblande nära "ormoljeprodukter" och lägga ner tid/mycket pengar på diverse voo-doo tweaks (det sympatiska med inbränning är väl då att det bara kostar tid ) och inte fokuserar mer på rumsakustik och högtalarkvalitet FÖRST...där dom verkliga förbättringarna finns...

Ja jag vet att detta diskuterats till leda, men MYTER kan väl iallafall få ifrågasättas.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/14 :  00:45:38  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
HajFi,

en diskant's vasshet kan mätas på flera sätt. Använd tonkontroll/EQ så kan du lätt få en mindre vass diskant - och mätbara resultat.

Ljudbild kan upplevas på flera sätt - dels att rummet själv bidrar med ett djup/bredd och dels inspelningen pga av reflexeri inspelningslokalen. Reflexer finns i inspelningen och är bl a relaterade till lågnivådetaljer i och ur fas med signalen. Går också att mäta. Ibland klagas det på att dämpning bakom högtalaren "plattar till ljudet" vilket kan bero på att de egna rummets reflexer försvinner till viss del. Istället kommer inspelningens detaljer fram vilket innebär att inspelningar med mycket rumsinformation kommer fram tydligare och att inspelningar utan sådant kan låta platt.

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/05/14 :  01:17:09  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag instämmer helt i ditt resonemang. Vad jag menade var att detta var exempel på skillnader som jag tycker man upplever mellan olika kablar och även efter inspelning av apparater och kablar och även om man inte idag kan mäta sig fram till skillnaden på t.ex. en kabel före och efter inspelning så anser jag ändå att skillnaden existerar.
Ofta är det väl så att ju längre man håller på med något ju duktigare blir man och min erfarenhet säger mig att de som säger sig höra skillnad på kablar är de som hållit på med denna hobby en längre tid och de skeptiska är ofta de som är lite nyare i gebitet. Har jag fel? Inte meningen att trampa någon på tårna, vet bara hur tvärsäker jag själv var för några år sedan när jag "visste" att alla som lade ner flera tusen på kablar var lurade.

Stereotypen
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/05/14 :  01:33:44  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Jag vet inte om det har att göra med att man är gammal i gemet eller inte. Skepsis beror nog mer på andra egenskaper än det.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/05/14 :  02:02:04  Show Profile Send esl a Private Message
Någon nämnde att det inte krävdes uppvärmning av oscilloskop.. Fel.
Ett skoloscilloskop kanske...

Jag använde ett mycket avancerat oscilloskop i höstas för jittermätningar (ett skåp i den dyrare klassen >200 000 kr) och det mätte alltid högre jitter precis på morgonen vid arbetets början. Kontaktade då experter som menade att det skulle stå på ett tag tills det stabiliserat sig..
Ett fenomen jag inte alls kände mig främmande för, då jag alltid tycker att det låter bättre när apparater stått på ett tag (inte nödvändigtvis med musik på ).
Och jag kan med gott samvete och med ingenjörsbakgrund informera om halvledares temperaturegenskaper.
Slå upp vilken skolbok som helst i ämnet.

Jag kan också berätta om hur apparater jag jobbar med (halvledarbaserade) testas i olika temperaturer med avseende på inte bara ljudkvalitet, utan också ren funktion. Temperaturen spelar stor roll i elektronik, och ju snabbare kretsar du har ju mer känsligt är det, speciellt för jitter (fas variation).
(En SACD har en klocka på 45 MHz, och om ett klockbyte på en sådan kan du läsa om i en annan tråd.)

Själv roade jag mig för många år sedan med att bränna in högtalarkablarna med en svets på 250 Ampere, kan inte säga att det blev bättre men absolut inte sämre! Varmare blev det i alla fall, ja kabeln alltså ;-)

Jag hörde en förklaring till "inbränning" av koppar berodde på de diodliknande oxidskikten som finns mellan varje kopparkristall "brände" igenom. Jag är ingen metallurg men skulle kunna undersöka saken närmare.. hmm återkommer i så fall.
OM det är så att dessa skikten verkar på det viset att en viss genomslagsspäning krävs, då inser vän av ordning att det bör i så fall´vara skillnad på kabeln beroende på vilken signalnivå det är i den.
Typiskt är det 30 ggr högre spänning i en högtalarkabel än i en signalkabel. Likaså är det 400 ggr högre spänning i en signalkabel i jämförelse med en MC pickupp. Svaret bör då ligga i om man med lätthet hör skillnad i en skivspelarkabel i en övrigt bra anläggning. Det måste vara kopparkabel och inte silver eftrsom silver inte är kristalliskt.
Lite kul att silverpickupper, silvertransformatorer samt silverkablar i armrören i skivspelare funnits i mer än 25 år och ansetts som det bästa som finns av HiFi kritiker.. lägger ingen värdering i det utan låter det tala för sig självt.

/esl (kör med koppar, än så länge...)

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/05/14 :  06:50:28  Show Profile Send matså a Private Message
Nja det är nog inte bara vi som tänker på inbränning. På jobb så måste vi ha på scannern en halvtimme innan vi börjar. Justpågrund av att den skall bli varm. Min chef sa att hon hade på scannern länge första gången just för att den skulle brännas in.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/05/14 :  08:00:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Saxat ur Hifi-Consults hemsida:

"Råd till användare av Thor samt de som vill utvärdera den inför ev. köp.

En Advantage Thor är en förstärkare som pga. av sin konstruktion har en del egenheter. Dessa delas av många förstärkare ute i världen men efter att nu ha lyssnat på den i några månader och samlat de första intrycken från många användare så vill vi delge Er dessa.

Varm eller kall.

Thor spelar helt enkelt ganska mediokert första stunden efter påslag. Först efter 3 timmar så presterar den som den skall. Något att tänka på för de som skall utvärdera en maskin mot andra i hemmiljö eller den butiksägare som vill imponera på en kund som har bestämt tid. Skillnaden är ganska stor….

Inspelningstid.

Om vi säger såhär: 1 månad räcker inte…. Liksom de flesta av Bladelius produkter så sker en positiv förändring ännu efter flera månader. Se alltså till att den maskin du utvärderar gått i flera månader."

Nu hade jag kanske själv inte trott på det här om jag inte faktiskt hade upplevt detta många gånger.

Edited by - Björn-Ola on 2004/05/14 08:04:02
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/05/14 :  08:39:14  Show Profile Send Conan a Private Message
Hajfi, Björn-Ola m.fl. Två saker *samtidigt* är giltiga i den här frågan:

1. Ingen kan hävda att ni inte hör/upplever skillnader på olika kablage och inbränning av dessa i era eller andras anläggningar.

2. Det är ytterst osannolikt att inbränning av kablar skulle kunna medföra några som helst överföringsmässiga skillnader som skulle vara hörbara i en kontrollerad och repeterbar lyssningssituation.

Återigen handlar det om *upplevelser* av ljudåtergivning, något som i absoluta termer nödvändigtvis inte behöver vara "sant". Bara man är medveten om detta om inte försöker snurra till det med att det rör sig om fenomen som vetenskapen ännu inte hunnit ikapp. Vetenskapen är både ikapp och sedan några hundratal år också förbi!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
Page: of 17 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000