HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer dvd- världens ärligaste spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:18:48  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
sker:

Du har varit hur trevlig som helst att diskutera med.
Jag hoppas inte någon uppfattat en som argsint och nitisk, jag vill bara bidra med mina åsikter och funderingar och försöka göra det på ett förutsättningslöst sätt. Däremot tror jag aldrig det är fel att kunna vara kritisk, så länge man är konstruktiv och öppen för andras åsikter och är intresserad av att utveckla sina ståndpunkter tycker jag det är en bra diskussion (nu blev det kanske ett onödigt långt utlägg).
Kul att du tyckte länken var intressant försten.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/10 :  01:41:45  Show Profile Send sampix a Private Message
Lugn och fin

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/10 :  03:04:53  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
jag kan dock förtydliga genom att säga att en apparat som utsatts för F/E-lyssning utan att man lyckats beslå den med några hörbara färgningar, betraktas inte som "bevisat" transparent, bara "möjligt" transparent.

Nja, men om inte jag minns fel så hade man använt Diana på Blue studio (eller vad det heter) om man hörde ingen skillnad mellan live feeden och den genom Diana. Detta skulle ju styrka LTS som anser att 16/44.1 systemet är helt transparent.

Sedan så betyder alltid vikten lite iaf. Eller vad sägs om mitt senaste köp, 36 kilo laserdiscspelare som är byggd som ett Krellslutsteg!

Jämförelse med min Panasonic DVD och ett DVD fodral:

Size matter
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/10 :  09:44:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Rydberg. Lite konstigt för Pioneeren har ju bättre specar, men där ser man. Men de kostar ju också mer och (jag gillar Arcam) och hos dom så får man inte med både Dvd audio och Sacd.
Sedan när började du kolla på siffror Arcam var tydligen klart bättre bildmässigt, varför vet jag inte.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/04/10 :  10:33:16  Show Profile Send 10 a Private Message
Vilket monster, nin! Tur för flickvännen att man inte började intressera sig seriöst för film hemma innan DVD kom!

Också, respekt till din filmsmak! "American Ninja" är ju en fantastisk serie filmer!!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/04/10 :  10:47:37  Show Profile Send Aton a Private Message
Margaux: HDMI låter ju intressant. Men v g digital ljudöverföring så måste du ju likt "förbannat" köpa marknadens bästa surrounddecoder e d för att få kanonljud. Blir inte billigt trots allt.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:07:52  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Detta skulle ju styrka LTS som anser att 16/44.1 systemet är helt transparent."

Nja, det vet jag inte om LTS anser. Som någon påpekade så är det ju stor skillnad mellan att säga att något är absolut transparent (vilket man egentligen aldrig kan säga) och att något hittills inte kunnat bevisas förändra signalen. När det gäller CD-systemet är det faktiskt lätt att "lura" det så att det inte blir transparent, nämligen genom att använda tillräckligt svaga signaler, så att man hör systembruset. Vid normal musiklyssning på normala nivåer är det dock en annan sak.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/10 :  12:28:26  Show Profile Send sampix a Private Message
Nin>
Det var ingen dålig pjäs du skaffat dig

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/10 :  13:19:16  Show Profile Send nin a Private Message
Magnuz, Ja, men jag tycker mig hört innan hur det sagts att dom inte kunde höra skillnad i studio blue mellan live feeden och en 16/44.1 genom Diana. Så hade dom då fel då eftersom Diana inte verkar vara det hetaste nu? Eller är det pioneer spelaren som förvränger signalen lite?

sampix, hehe, ja och den ser större och grymmare ut i verkligenhet!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/10 :  15:04:21  Show Profile Send Margaux a Private Message
Aton

värstingprocessorna är inte alltid först. Om man skall köpa en sådan så skall är det bra om man tänker på vad som är viktigt de kommande åren och inte bara läser vad tidningen hemmabio tycker är bra just nu.

Om man väntar 12 månader så kommer säkert HDMI 2.0 att finnas i varenda nylanserad processor över 10 000Kr. Kan ju vara bra att tänka på:-).

Sen skall det mycket till för att inte Sony skall släppa till och låta SACD gå över HDMI också (inte bara firewire som inte verkar bli defacto standard)

Snacka om att det händer mycket på denna front hela tiden...

Nä nu skall jag ut i solen. Det är 16 grader ute

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/04/10 :  15:35:14  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Ja, men jag tycker mig hört innan hur det sagts att dom inte kunde höra skillnad i studio blue mellan live feeden och en 16/44.1 genom Diana."

Det stämmer, men i fallet med Pioneeren hade man alltså testat med en extremt svag signal, jag vet inte om man tidigare testat Diana på det viset. Som jag skrev ovan kan man sätta lite press på både själva CD-systemet och på spelare/dacar genom att testa med mycket svaga signaler som man sedan förstärker kraftigt. Tveksamt om det har så stor betydelse för normal musiklyssning dock.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/10 :  19:44:40  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Tveksamt om det har så stor betydelse för normal musiklyssning dock.

Vilket de också skriver i artikeln.
Go to Top of Page

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/04/10 :  20:55:13  Show Profile Send P.R. a Private Message
Intressant med intresset för Pioneer spelare. Själv är jag tveksam till om 668:an är den bästa spelaren. Själv har jag en modifierad DV-656A (svart). Den är liten och lätt, vilket till skillnad från större och tyngre apparater, gör att den inte har samma negativa påverkan påverkan på ljudet. Aluminium är paramagnetiskt och påverkar ljudet, järn ferromagnetiskt och är ännu sämre i sammanhanget. Ju mindre av dessa material desto bättre. Stabiliteten i all ära, den är tillräcklig i Pioneeren. Kort kan jag säga att denna maskin i sin modifierade version är en av de bästa jag hört (upp till c:a 100.000, däröver är jag inte längre intresserad). Modifieringen består i nytt kablage internt, plasten på kondensatorerna borttagen, nya plastfria RCA-kontakter, borttaget nätfilter, nya utgångskondensatorer. Plast är något som absolut inte borde existera i audiosammanhang eftersom det laddas statiskt och däför alltid påverkar ljudet negativt. Gäller även kablar, också i regionen 10.000 +
Synd att spelaren har gått ur produktion. Själv har jag två och har försett mina vänner med ytterligare fem. Alla nöjda. Efterfrågan består men spelaren produceras inte längre vilket får mig att undra om konstruktörerna egentligen vet vad de gör.
Förmodligen inte eftersom den dyrare 668:an låter klart sämre.
Men, statusfenomenet och imponatoreffekte får man inte glömma, jfr rik man - dyr bil. Världen är till för att bli lurad...

"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:15:34  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har en 668:a hemma just nu och det är en bra dvd men ljudmässigt känns den inte sådär jätte märkvärdig. Har en Arcam CD93 hemma just nu och den är betydligt bättre på att förmedla musik. Tycker jag alltså. Nästa vecka kommer en annan cdspelare att vara huvudrollsinnehavare hos mig så vi får se om den kan putta ner Arcamen från tronen

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/10 :  23:37:19  Show Profile Send matså a Private Message
Verkar konstigt det här. Vissa tycker 668 har ett fantastiskt ljud och vissa tycker nästan tvärtom??

Verkar som den är väldigt känslig vad man har för kringutrustning eftersom en del höjer den till skyarna o andra tvärtom. Det brukar ju inte vara så stora skillnader på hur en apparat är. Bara en tanke.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2004/04/10 23:55:26
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/11 :  10:46:00  Show Profile Send sker a Private Message
>matså
Det är väl bara kul att det finns så mycket olika uppfattningar om Pioneeren och vad man i allmänhet har för uppfattning om pris/prestanda, annars hade väl denna tråd inte blivit så lång som den är
Som du säger så kan det nog ha med vad man har för kringutrustning. Det har nog även mycket med vad man har för egna referenser och kanske lite vad man har för grundinställning till priset, många tycker kanske att priset är för lågt för att den ska kunna tävla mot dyrare produkter och sånt kan ju också påverka änns lyssningsintryck, eller det omvända att man avfärdar spelare som är betydligt dyrare och i vissa fall kanske bättre än Pioneeren och hävdar att Pioneeren är bättre än spelare upp till 100kkr. Sen är det väl som alltid att den personliga smaken gör sitt. Själv har jag inte lyssnat på Pioneeren så jag kan inte uttala mig om den
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:07:06  Show Profile Send dali a Private Message
matså,

Vi avhandlar trots allt subjektiva ämnen. Det finns inte en enda produkt i hifivärlden som alla är överens om ... Läser man utländska hifitidningar blir det rent av komiskt; i tyska tidningar vinner tyska tillverkare, i svenska vinner skandinaviska, i engelska vinner brittiska. Man kan avföra det som oseriösa journalister - att de får pengar under bordet, reklamintäkter eller helt enkelt är patriotiska. Jag tror snarare att det beror på att man har olika ljudideal, trots allt prat om "High Fidelity".

Sedan förstörs hifivärlden av alla patetiska överdrifter, allt prat om "natt och dag" och "otroliga skillnader" när det för det mesta handlar om skillnader som är så små att de inte kan avgöras med säkerhet. Hör man inte skillnad så finns det flera patentsvar: du har knäck i lurarna eller så är din anläggning för dålig (läs billig).

Alla dessa superlativer skapar orealistiska förväntningar, de som köper en Pioneer 668 och förväntar sig världens nionde underverk kan inte bli annat än besvikna. Det är en bra spelare, det faktum att press i flera länder hyllar den borgar för att det verkligen är en produkt som sticker ut. Men det betyder inte att den kan gå på vatten ... eller att den spöar allt på marknaden. Det finns INGET som spöar allt på marknaden, för det handlar (än en gång) om subjektiva saker! Det finns inget rätt svar, man måste själv hitta det som passar ens eget ljudideal. Om det är rörförstärkare, vinylsvarvar eller DVD-Audio är egalt, man kommer ändå aldrig att vara helt överens om någonting i hifivärlden.

Vore vi överens så skulle Hififorum.nu inte behövas ...

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/04/11 :  11:37:41  Show Profile Send lasselite a Private Message
Njaaaa, men, hmmm. Tråden handlar inte om ifall någon tycker den låter "bättre" eller "sämre" än... för det är subjektivt. Kanske det neutrala, korrekta inte passar dig/din anläggning/ditt rum.

Många tycker det låter "bätre" "roligare" med loudness knappen intryckt, och må så vara, men neutralt och ärligt är det förmodligen inte. (förmodligen, för rummet och högtalarna kan ju faktiskt samspela så att en gladtonkurva ger rätt frekvensgång vid lyssningsposition)

Så visst kan denna massproducerade spelare vara mer korrekt än mångdubbelt dyrare med tex rör och jox i signalvägen.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:17:26  Show Profile Send matså a Private Message
Nej, självklart kan ingen apparat spöa allt. Men det skulle varit kul om man hade kunnat maskera en Pioneer 668 och sätta det hos ex herr Sampix. Han hade testat den utan att veta vad det var för märke eller hur mycket den kostade. För jag tror man kan bli påverkad av priset. Lika väl som om den hade kostat 100 000. -Oj den kostar 100 000 kr självklart är den bra. Hade en enmans hifiträff för tvåveckor sedan och han hade hört en Krell cd maskin. Den var fantastiskt på att ta fram detaljer och så men saknade totalt musik och värme. Lät kylig som ett sjukhusbesök i Rapsunda. Så tydligen behöver inte dyrt vara bra heller.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:42:45  Show Profile Send sker a Private Message
"Så tydligen behöver inte dyrt vara bra heller" i detta fall med Krellen så handlar det väl om smak, har lyssnat mycket på Krell och tycker att den beskrivning som din vän gör faller in på det mesta jag hört från Krell men det betyder inte att jag tycker att Krell är dyrt och dåligt utan att det inte är min smak. Personligen så tycker jag att det går, i viss mån att skillja på "dåligt" ljud och ljud som inte är min smak. "Dåligt" ljud kan vara en bas som är seg och tjock tex, något som jag tror kan i allmänhet sägas vara en dålig egenskap och inte en smaksak. En smaksak kan ju vara hur man uppfattar en diskant, mycket detaljerad och bra eller kanske för detaljerad så att den blir tröttsam. Detta var inget mot Krell utan bara min syn på smak och vad jag tror många kan enas om är dåligt.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/11 :  12:45:42  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Nej, självklart kan ingen apparat spöa allt. Men det skulle varit kul om man hade kunnat maskera en Pioneer 668 och sätta det hos ex herr Sampix. Han hade testat den utan att veta vad det var för märke eller hur mycket den kostade. För jag tror man kan bli påverkad av priset. Lika väl som om den hade kostat 100 000. -Oj den kostar 100 000 kr självklart är den bra.

Jag hade sågat maskinen vid knäskålarna i vilket fall som helst

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:20:56  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Min skivspelare spöar lätt den där Pioneer sex sex åtta eller vad den nu heter, det kan jag säga utan att ha lyssnat på Pioneeren.
För min skivspelare låter bäst i hela världen.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/11 :  15:27:46  Show Profile Send matså a Private Message
Jag ser fram emot ditt förhoppningsvis seriösa test av Pioneer 686 eller 868. Var glada att det finns apparater som inte kostar multum för att man skall få bra ljud.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/11 :  15:56:34  Show Profile Send crion a Private Message
Ang. HDMI v2.0.
Det positiva med detta interface är just att du kan skicka 8 kanaler i 24bit192KHz okomprimerat.

6 kanalig 24bit spår okomprimerat ligger i de nya specarna på HD-DVD skivorna. Det behöver dock inte betyda att de kommer att användas (tar för mycket plats). Sannolikt kommer något komprimeringsformat att användas.

I bästa fall blir det MLP (standard i DVD-Audio specen). I sämsta fall Dolby Digital (med lite mer bitrate än vad vi är vana vid idag, kanske 1500kbit (motsv databitraten av en CD skiva och har nyligen lanserats av dolby. Detta har dock exempelvis DTS haft i många år.)

Ang. bild via HDMI, detta är forfarande INTE idiotsäkert. Spelare med Chroma upsampling error kommer fortfarande visa chroma felet i all sin glory och det är snarare en regel än ett undantag.

Däremot är HDMI en länk som ej introducerar jitter på egen hand.

Om vi fortsätter använda CD idag som mainstream musikmedium kommer inte HDMI tillföra mycket.

För alla som kör sina analoga 6 eller 8 kanaliga ingångar mellan DVD och försteg kommer det inte vara tillräckligt starka prestandaskäl för att uppgradera.

För de som kör proprietära DVD-Audio/SACD länkar digitalt kommer inte HDMI ge mycket prestanda skillnad om det inte var en design med felaktigheter.

För digital-projektor/plasma ägare är dock HDMI en klar prestandahöjare, framförallt i skarphet när bildkablar dras över längre sträckor.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/11 :  19:43:48  Show Profile Send nin a Private Message
Seriöst, vad är det för mening med HDMI utgång? För dom flesta som kanske bara har DVD till som projektor så kör man kabeln direkt till projektorn och man har ingen nytta av ljudet. DVI/SDI är ju smartare enligt mig.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000