Author |
Topic |
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/04/27 : 23:34:48
|
Jag har ändrat invinklingen på mina högtalare och testat med olika avstånd till lyssningspositionen för att se vad detta gör för ljudet. Jag tycker jag kan ge mig på en liten generalisering: Liten invinkling -> liten ljudförändring då lyssningspositionen flyttas fram/bakåt men större ljudförändring om jag rör på huvudet i sidled. I analogi med detta - större invinkling - Liten ljudförändring då huvudet flyttas i sidled men ganska stora förändringar om lyssingsplatsen flyttas framåt/bakåt.
Nån som har samma erfarenhet? Dessutom tycker jag att det dyker upp "noder" då jag vinklar in högtalarna. Om jag flyttar huvudet bara lite grann i sidled kan jag i vissa lägen få fantastiskt ljud! Hur får man denna "nod"/sweetspot att bli större så man kan sitta mer avslappnat?
Intressant är ju också att olika högtalare kan ha så vitt skilda rekommendationer vad gäller invinkling. Mina förra Audiovector skulle vinklas in rejält och det lät bra. Amphion rekommenderar mkt liten invinkling för sina högtalare och jag tycker det stämmer - jag vinner ingenting på en kraftig invinkling. |
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 00:06:22
|
Tja, tonkurvan ser ju olika ut när man flyttar sig i sidled. Det är dock en fördel för dom lyssnare som är utanför sweetspot med invinklade högtalare. Resultatet man får är dessutom beroende av hur nära man har till sidoväggar. Har man nära är kraftig invinkling ett måste(nåja). |
Mvh |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 08:32:11
|
Med invinklade högtalare minimeras sidoväggarnas påverkar på ljudbilden. Jag har testat en stor mängd olika vinklingar med både QRS Tellus och QRS Saturnus och slutresultatet har blivit att jag föredragit en bättre stereoverkan framför invinkling.
Jag tycker att ljudet mestadels blir för direkt med invinkling.Mvh Kristofer |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 09:47:05
|
Bättre stereoverkan?
Det enda du gör om du inte vinklar in är att du lyssnar ca 20 grader off-axis och att första studsen i sidoväggen blir starkare(har man minst 1 meter till sidovägg så är det kanske inte så farligt).
20 grader off-axis är det få högtalare som presterar en vettig tonkurva(om man nu skall prata återgivning). |
Mvh |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 10:09:53
|
Mina vinklar jag inte in ALLS, dom låter bäst off-axis.... |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 10:17:47
|
Jag lyssnade på en representant från Dali som besökte Hifi-klubben i Uppsala i måndags kväll. Dalis uppfattning är att deras högtalare inte ska vinklas in alls pga att distorsionen är som störst mitt framför högtalaren (något som ska gälla alla högtalare). Av det skälet designas alla Dalis högtalare till att inte vinklas in. Rätt mig gärna om jag missuppfattat något av vad Dalis representant berättade.
/Hans |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 11:45:45
|
Precis som matson skriver så får man en bredare sweetspot med invinklade högtalare. Dessutom får man mindre reflexer från väggen.
Högtalare som inte är gjorda för lyssning on-axis kan man ju vinkla in mer. Det är alltså inget skäl till att ha dem stående riktade rakt fram.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 12:10:12
|
Instressant det där med Dalis filosofi. Första reflexen ska jag f.ö. försöka dämpa bort. |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 12:34:20
|
Jag brukar nästan få en mindre sweetspot med invinklade högtalare.... Jag har upplevt att en rak högtalare får en större ljudbild i sidled än om man vinklar in den, men som sagt så är detta ett fenomen som kan variera med olika högtalare och typer och ingen generell lag... |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 12:42:47
|
Väck med både första och andra reflex och ni får ett MYCKET Bättre 3d!! Och visst gör det mycket att jobba med invinkling! Går att jobba mycket och det går att få till helt otroligt mycket bättre ljud om man ger det lite tid.. Jobba på!!
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 12:46:33
|
quote: Högtalare som inte är gjorda för lyssning on-axis kan man ju vinkla in mer. Det är alltså inget skäl till att ha dem stående riktade rakt fram.
Gromit> Borde det inte vara precis tvärt om |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/04/28 : 13:06:35
|
Nej, tänk inte så fyrkantigt!
Man vinklar förstås in dem "förbi" lyssningspositionen. Då får man de fördelar som invinklingen medför samtidigt som man minskar störande sidoreflexer.
Som andra har sagt, det existerar ingen allmängiltig sanning men man ska definitivt inte dra sig för att testa. Bara för att högtalarfabrikanten säger en viss sak behöver ju det inte innebära att detta stämmer i alla lyssningsrum.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 14:40:13
|
Att jag upplever en bättre stereoverkan genom att inte vinkla in dem kan ju givetvis ha med det att göra att jag har ett så litet lyssningsrum. Mvh Kristofer |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 15:20:56
|
SF föresspråkar kraftig invinkling nästan så axis ligger framför lyssningspositionen, med i deras manual följer förträfliga digram, ritningar och mätkurvor på hur högtalaren beter sig i förhållande till lyssningsposition , väggar samt höjdled och lutning. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Woland
Member
143 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 17:01:08
|
Vinklar man in högtalarna så minskar ju dels tidiga reflexer från sidoväggar, och man får också en bättre stereobild även man inte råkar sitta med exakt samma avstånd till vardera högtalare.
Mvh |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 17:40:41
|
Den här sortens trådar gillar jag, enkla tweaks som lätt glöms bort till förmån för mer esoteriska spörsmål!
Är det någon som vet om det finns generella tumregler vad gäller invinkling för olika högtalartyper? Eller är det helt fabrikatsberoende? |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 18:00:01
|
Om man nu inte har ett helt perfekt lyssningsrum d.v.s. rummet inte är likformigt pga dörrar o.s.v. så kan det ibland bli bättre med olika vinklingar av högtalarna. Jag föredrar dock en vinkling där båda högtalarna är mer vinklade utåt än innåt mot lyssningspositionen. En sak många glömmer är att högtalarna ska helst stå exakt vinkelrätt med golvet. D.v.s. de ska stå helt lodrät.
mvh Leif |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 18:31:26
|
Jag är knappast någon expert på högtalarkonstruktion, men såvitt jag vet så är konstruktören ofta tvungen att kompromissa vad gäller ex. delniningsfrekvensen på filtren, det är inte alltid samma punkt är optimal för både on- och off-axis. SÅ om konstruktören optimerar högtalarna för off-axis ska de nog inte vinklas in och tvärtom.
Sedan tillkommer naturligtvis problemen med reflexer och annat men detta förklarar kanske varför olika tillverkare ger olika rekommendationer,
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 19:46:23
|
Det här med vinkling vertikalt och/eller horisontellt har med konstruktionen att göra. Mina tidigare högtalare - sonus Faber Electa Amator 2 - spelade absolut bäst med en så kraftig invinkling att skärningspunkten fanns en halvmeter framför ansiktet. Det hördes till och med i angränsande rum att dom spelade snyggare då. Mina nuvarande Coltrane är invinklade också, men inte mer än att dom är riktade ungefär vid ytterdelen av mina axlar. Det finns också högtalare som låter bäst om dom inte vinklas alls eller minimalt och till dom hör Sonus Faber Amati.
Mårten Designs högtalare ska heller inte stå rakt. Dom är konstruerade för att luta bakåt och det finns fler fabrikat som har den konstruktionen. Talspolen hamnar med bakåtlutad konstruktion i linje med varandra och det är enklare att få en faslinjär övergång mellan dom olika elementen.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 20:05:33
|
Hej, Kul tråd, jag har vinklat mina Infinity så att skärningspunkten ligger bakom lyssningsplatsen men innan bakre väggen. Tyckte att det blev bäst så (stereobilden alltså). Skall dock ta och utvärdera detta igen då denna tråd väckte mitt intresse för vinklingen igen. Infinity rekommenderar en viss invinkling. Kul att påverka ljudet positivt utan att det kostar. Trevlig valborg på er!
Mvh |
*Iron Maiden* |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/04/30 : 12:01:10
|
Hej, Nu har jag använt mig av LFL metoden och istället för att ha skärningspunkten strax innan bakre väggen har jag den nu ca 30cm bakom huvudet, det blir ca en meter från bakre väggen. Klart bättre skärpa i stereo perspektivet vilket medför mycket bättre närvaro känsla. Jag använde följande musik: Norah Jones, Heather Nova, Iron Maiden och Andrea Boccelli. Kul att öka prestandan utan att det kostade. Tog dock en del tid. Mvh |
*Iron Maiden* |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/04/30 : 12:50:48
|
Högtalarnas placering är grymt viktig här erfodras mycket exprimenterande och fin slipning, generelt gäller följande: ju lägre avstånd till angränsande väggar och tak desto mindre förstärkningar av basfrekvenser och ökande persektiv. Diskanten bör vara placerad i öron höjd eller i dess närhet, om högtalaren är för låg kan man exprimentera med lutningen så örat hamnar on axis, många anser att det är fördel att luta baffeln för att minska ekoeffekterna i rummet. Invinkling är en smaksak kraftig invinkling medger större avstånd mellan högtalarna dvs bredare ljudbild med ökad precision. När man hittat det optimala stället för sina ljudsulpturer är det finjustering som gäller måttståck är ett måste, mm.passning är det som gäller. Att golv och tak påverkar lika mycket som väggar är ngt att iaktaga, högtalarna är konstruerade för att verka vid normala takhöjder, prova att påskoj höja eller sänka högtalaren samt anpassa lyssningpossitionen får du höra stora skillnader, en möjlighet att finslipa frekvenskurvan, lycka till. PS Börja med en meter ut från bakväggen flytta sedan 10cm i taget framåt eller bkåt gå sedan i n på finjusteringen, 5cm och slutligen mm.passning. DS |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2004/04/30 12:52:16 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/04/30 : 13:16:25
|
Jag tror nog inte man kan säga några generella regler för invinkling, de är mycket beroende på rummets utformning men oxå högtalarens konstruktion...
Mina Totem högtalare SKALL stå helt rakt fram, utan invinkling om man inte har väldigt stor avstånd mellan dom, då kan man jobba med en liten invinkling. Detta gör att man får en större ljudbild och bättre spridning i hela rummet.
Men som sagt så är det för Totem och andra måste man jobba på andra sätt med.. Så testa och exprimentera, och våga göra riktigt stora vinklingar och se vad som händer, det kanske blir riktigt bra !!
/Martin |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/04/30 : 13:37:08
|
Mina nuvarande högtalare är vinklade såväl uppåt som utåt och inåt samtidigt. Så är dom också designade av en viss herr Carlsson. Sweetspot kan man inte tala om, stereoperspektivet är lite lagom diffust överallt i rummet. Men klart behagligt! Om/när jag skaffar konventionella högtalare är ett absolut krav att de sprider så bra i horisontalled att invinkling blir ointressant. |
|
|
Woland
Member
143 Posts |
Posted - 2004/04/30 : 23:32:38
|
Ja , Carlssons högtalare verkar återge vadu hör på en konsert. I praktiken verkar det inte finnas något sådant som att kunna peka ut var basisten eller violinisten står. Det är bara en artefakt av inspelningen. Sitt på en symfonikonsert och slut ögonen, inte fan kan du höra var det engelska hornet kommer ifrån.
Mvh |
|
|
Topic |
|