HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer dvd- världens ärligaste spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/04/07 :  16:16:29  Show Profile Send B Peter a Private Message
Ja, den här 668:an hyllas ju inte bara av Carlssonplanet utan även av diverse brittiska hifitidningar (ex. Hifi News och Hifi Choice) och nu senast i vår svenska Hifi & Musik (i.o.f.s. den större modellen som jag tror heter 868, det lär vara samma mekanik och ljuddelar i vilket fall). Ljudtekniska sällskapet rekommenderar den och lär (jag har inte läst det själv) ha mätvärden på den som tyder på oerhört låg förvrängning. Huruvida Pioneeren låter "bättre" än andra spelare är ovan nämnda källor inte helt överens om men alla tycker att den låter bra.

Nu undrar jag hur en sådan här "ärlig" spelare låter, är det någon som har lyssnat?

Edited by - B Peter on 2004/04/08 08:13:34

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/04/07 :  18:00:21  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja, jag råkar äga en sådan. Upplever den som helt neutral med en sanslöst hög upplösning. Har nog aldrig hört en spelare med så hög upplösning. Eftersom den är neutral så är den såklart elak mot dåliga inspelningar. Det låter precis som det är, skit. Men på bra inspelningar vet jag ingen bättre spelare, och då räknar jag även in spelare för 100.000:-

I denna spelare har Pioneer också skippat det värdelösa LegatoLink arrangemanget vilket är mycket positivt ljudmässigt. Den har riktiga Burr&Brown-omvandlare 1738 och inget DeltaSigma skit.

Denna spelare kunde utan vidare haft en 0(nolla) till i priset om chassit vägt 10 kg mer och varit i fräst 10 mm aluminium.

Bra DVD-A-inspelningar låter extremt bra. SACD är tveksammare, men där ligger ju begränsningen i formatet och inte hos spelaren.

Jag har köpt den för att använda som ren CD-spelare så för mig är allt det andra option som jag fått på köpet.

Kritik: Spelaren finns bara i silver. Alla utom Pioneer vet väl att HiFi-apparater skall vara svarta. Spelaren kunde också vägt lite mer, tjockare chassi osv. Men då hade ju priset blivit högre.

Vad HiFi-Musik tycker saknar ju intresse då det är lika vanligt att en dålig apparat skrivs upp som att en suverän skrivs ned. De verkar haft tur den här gången.

Mvh
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/04/07 :  18:19:48  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag skall låna hem en imorgon för att bedömma hur den
låter med mina prylar.
Kommer att köra den med advantage försteg/slutsteg.
Skriver sedan ner mina intryck.
Go to Top of Page

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/04/07 :  18:42:40  Show Profile Send Galactron a Private Message
Woland,

Att apparaten är högklassig tvivlar jag inte på. Det blir dock lite lustigt när du berömmer kretsarna (1738) och avfärdar delta/sigma. Faktum är att 1738 är en flerbits delta/sigma. Alltså en hybrid-DAC

Out of time
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/04/07 :  23:29:04  Show Profile Send jonte0 a Private Message
se kommentarer inom paranteser ....

Ja, jag råkar äga en sådan. Upplever den som helt neutral med en sanslöst hög upplösning. Har nog aldrig hört en spelare med så hög upplösning (synd!). Eftersom den är neutral så är den såklart elak mot dåliga inspelningar. Det låter precis som det är, skit. Men på bra inspelningar vet jag ingen bättre spelare, och då räknar jag även in spelare för 100.000:- (Skämtar du - detta stämmer inte med min uppfattning - CD är dock spelarens starkaste sida där den är ganska OK faktiskt)

I denna spelare har Pioneer också skippat det värdelösa (Jepp - håller med) LegatoLink arrangemanget vilket är mycket positivt ljudmässigt. Den har riktiga Burr&Brown-omvandlare 1738 och inget DeltaSigma skit.

Denna spelare kunde utan vidare haft en 0(nolla) till i priset om chassit vägt 10 kg mer och varit i fräst 10 mm aluminium. (Sorry men nej - träna växer inte till himmelen)

Bra DVD-A-inspelningar låter extremt bra (Lät direkt dålikt på DVDA men provade bara ett par skivor). SACD är tveksammare (lät riktigt dåligt på SACD!) , men där ligger ju begränsningen i formatet (Fel, fel å jätte fel) och inte hos spelaren (spelaren är skit på SACD).

Jag har köpt den för att använda som ren CD-spelare så för mig är allt det andra option som jag fått på köpet. (då träffade du rätt!)

Kritik: Spelaren finns bara i silver. Alla utom Pioneer vet väl att HiFi-apparater skall vara svarta. Spelaren kunde också vägt lite mer, tjockare chassi osv. Men då hade ju priset blivit högre. (spelaren ser ganska tråkig ut)

Vad HiFi-Musik tycker saknar ju intresse då det är lika vanligt att en dålig apparat skrivs upp som att en suverän skrivs ned. De verkar haft tur den här gången. (just det!)

(äru me i LTS ;-) )

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/04/08 :  08:19:14  Show Profile Send B Peter a Private Message
Tack för svaren, om jag förstått det rätt så är det väl bara Woland som har någon längre erfarenhet av spelaren? Eller, jonte0??

Gärna fler åsikter, det vore också kul om någon jämfört med någon annan spelare (jag har redan läst om en Linn Genki-jämförelse), både på cd, sacd och dvd-audio.

Off topic: Jag bryr mig inte ett smack om huruvida någon är med i LTS, SNF, Röda korset eller någon annan ideell förening.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/04/08 :  09:58:01  Show Profile Send Woland a Private Message
Nej, jag är inte med i LTS.
Jag hade fel om DACen. Det är faktiskt en hybrid. Slarvigt av mig.
Hävdar dock att SACD är ett tveksamt format på grund av all ultraljudsdistorsion vilket hörs i högupplösande spelare. Det låter inte bra.
Spelaren låter i mitt tycke mycket bra på BRA DVD-A inspelningar.
Det låga priset på spelaren är ju en sensation tycker jag.

Mvh
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:37:53  Show Profile Send matså a Private Message
Blir spelaren så mycket bättre om den hade varit tyngre`? För annars kvittar det ju.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:47:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Stabilitetär alltid bra, lättare spelare har jag tyngt ned med så att det blivit stabilare och det tycks ge effekt på ljudet till det bättre. Givetvis kan detta inte uppväga tveksamma komponenter, men det mesta är ju, som alltid, en kompromiss mellan pris och kvalitet.

Bravo
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:52:21  Show Profile Send rowa a Private Message
Bidrar med en länk
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=107750

Och en bild

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:52:47  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
matså:
Spelar det roll hur bildörren låter när man stänger den?
Tyngd kan betyda att man använt kraftiga och mer robusta material vilket kan tilltala kunder vad det än är för produkt.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/04/08 :  15:57:19  Show Profile Send rowa a Private Message
Det känns ju även alltid bättre med en tung produkt tycker jag iaf.
Ger ett mer kvalitativt intryck.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/04/08 :  16:22:48  Show Profile Send KennethS a Private Message
Japp, håller med. Tycker att det känns mer gediget med tyngre apparater, har därför alltid varit en "sucker" för Denon:s kassaskåpskänsla, kom aldrig riktigt över att min Arcam CD82T kändes för lätt och plastig.. Gillar mastodont grejer helt enkelt

EDIT:Stavfel.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/04/08 16:23:58
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:41:48  Show Profile Send nin a Private Message
Bilddelen lider av problem. Sedan att LTS gillar den säger inte mig mkt, att denna kunde låta ännu mer transparent än den tidigare referensen som var helt transparent säger ju en del tycker jag. Rätt intressant spelare skulle det varit om den inte var problem med bilden.

Edited by - nin on 2004/04/08 18:50:15
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/04/08 :  18:53:53  Show Profile Send CC a Private Message
Eh? Upp till 100.000kr? Fantastiskt! Så detta är världens bästa spelare? Utan konkurens? Otroligt bra! Då kan ju alla andra tillverkare lägga ner och Pioneer lär inte behöva lansera nyare modeller då detta är avklarat! Om nu de bara fattar detta på Pioneers utvecklingsavdelning så att de istället sänker priset på detta världens åttonde underverk så att alla får möjlighet att köpa denna maskin!
Fantastiskt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/08 :  19:15:02  Show Profile Send sker a Private Message
>epkpeng
Tyngden kanske inte säger att en cd-spelare är bra eller inte men drivverket ger väl vibrationer i från sig som kanske kan bli mindre om lådan är tyngre och stabilare. Min Teac gav ganska starka vibrationer som jag tog bort genom att ställa ett par stenblock på den och då försvann problemet. Om Teacen hade varit ännu tyngre från början så kanske inte detta problem uppståt alls. Jag är inte så teknisk begåvad så du får gärna fylla i.
>Woland, vilken cd-spelare för 100.000kr har du testat Pioneeren i mot?
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/04/08 19:16:16
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:06:25  Show Profile Send Guldis a Private Message
Äger 868:an o har jämfört den ingående mot min Primare D30.2

Slutsats:
Hade jag inte ägt o jämfört med D30.2 så hade jag förmodligen tyckt att det är världens bästa CD spelare.

I en rak jämförelse så förlorar den i upplösning, 3D känsla etc men framförallt i känslan av "analogt CD ljud". Primaren har en utpräglad förmåga att låta "analog" där 868:an låter mer "digital", det kan låta märkligt men så är det.

Primaren är enkelt utryckt mer fyllig i sin återgiving, mer tryck o mer kött på benen så att säga.

Men som sagt, det örat inte hör saknar det inte....868:an är ingen dålig CD spelare.

(med reservation för kringutrustning, i mitt fall Advantage Thor o högupplösta hemmabyggen med alu/keramik element).

// G
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/04/08 :  20:48:32  Show Profile Send yalpa a Private Message
Spelare behöver inte vara tunga. En Linn Karik väger endast 4kg, men den är robust ändå. Jag begriper inte varför alla spelare ska vara så stora? Har man inget att fylla lådan med, då kan man lika gärna göra den mindre. De flesta använder ändå rack. Sen kan man undra varför Woland tycker att Spelaren kunde också vägt lite mer, tjockare chassi osv, den är ju bäst redan som den är väl?

Att Pioneern låter transparent och ofärgad etc. betvivlar jag inte, men att den skulle plocka fram lika mycket detaljer ur skivan, eller ha samma kanalseparation och sväng som en Linn cd12 mfl. är ju helt befängt. Ni kanske behöver omvärdera sättet ni lyssnar på, hitta andra perspektiv, ngt man kan göra även om man har varit hifi-intresserad i xxår. Det behövs nog för att ni som tycker att pioneern är "bäst", ska kunna förstå hur vi andra tänker.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/04/08 :  21:31:55  Show Profile Send B Peter a Private Message
Hmmm, kan det vara sampelvariationer som påverkar intrycken här? (syftar då på intrycken från de som faktiskt har lyssnat) Priset är ju trots allt inte särskilt högt (med hifimått mätt) så det kanske skulle kunna tänkas att apparaterna inte blir helt identiskt ihopskruvade? Mekaniska variationer skulle ju eventuellt kunna påverka ljudet.

Apropå den andra diskussionen i den här tråden (den om vikt) så hör jag till lägret som tror att det går att bygga en stabil spelare utan att den blir särskilt tung (spelar ju själv på en Karik ).
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/04/08 :  21:40:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
B Peter,
Självklart. Bara för att en bro VÄGER mycket betyder det inte att den håller!

Tyngd är precis som så mycket annat inget direkt mätetal på kvalite, lika lite som hästkrafter direkt gör en bil snabb eller stora fjädrar gör att påfågeln flyger bra. Det är lite kväll-tidnings-mentalitet att sätta EN egenskap till "hela världen". Vi ser det på effekt, ampere, distortion, klass a, motkoppling mm innom hifi.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:07:17  Show Profile Send sker a Private Message
Nej visst är det ingen självklarhet att en cd-spelare låter bra för att den är tung, det var bara en liten tanke som jag hade att om lådan är tung så kan den motstå drivverkets vibrationer, i andra fall så är kanske drivverket är så pass bra upphängt eller fjädrande att det inte behövs någon tung låda, vad vet jag. Hoppas ingen missförstod min tankegång jag tror visst att det går att göra en cd-spelare som inte väger så mycket

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2004/04/08 22:17:53
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:16:48  Show Profile Send Jonas N a Private Message
nin skrev:
quote:
Bilddelen lider av problem

Exakt vad för problem lider 668:an av? Jag har en på ingående och det skulle vara väldigt intressant att veta.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/08 :  22:32:04  Show Profile Send matså a Private Message
Han menar Chromabuggen som man kan se om man har projektor. Men har du tv så kan du nog inte se chromabuggen. Tror jag i alla fall inte för 565 (som också har bra cdljud)där kan inte jag se någon chromabugg på tv och då borde det inte vara annorlunda för 668:an.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/09 :  02:11:20  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Woland, vilken cd-spelare för 100.000kr har du testat Pioneeren i mot?

Jag är riktigt intresserad av att se detta svar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/09 :  02:49:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ett rangligt låda påverkar negativt, ett stabil låda minskar dessa problem men behöver givetvis inte nödvändigtvis ha med enbart tygden att göra.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/09 :  08:57:15  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Av det jag har läst om den kan man saxa detta angående maskinens byggkvalitet:

Inuti Pioneeren är det separata chassier samt kompetent gjorda sektioneringar som medför isolation mellan delar som i annat fall skulle störa varandra, och detta utan att fjantnonsens såsom bikastampade plåtar, skivtallrikar eller förkopprade ytor stör sinnet.
Analogkortet är inte bara separat, utan dessutom avskärmat från störande nätdels-, och digital- och servokort med en ordentlig plåt. Tänk om alla tillverkare har koll på hur god layout kan åstadkommas....
Det verkar som om marknadsfolk hållits fullständigt borta eller i varje fall på behörigt avstånd, från samtliga apparatens inre lösningar. Alla lösningar tycks ha gjorts av ingenjörer som bara sett till funktion och inte alls brytt sig om vad som är attraktivast att redovisa i en broschyr, eler vad som är lättaste babbel för en säljare att lära in.

Det verkar ju vara en vettig maskin.
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000