HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsrum i 1,5 plans villa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dre
Member

98 Posts

Posted - 2004/05/01 :  13:38:22  Show Profile Send Dre a Private Message
Hej

Igår vann vi budgivningen på ett hus

En vanlig villa med ett tomt rum på övervåningen. Vet ej storlek på rum men ca 4*5 meter. Rummet har snedtak och en låg vägg på varje (2)sida. Dessa skulle komma bakom högtalarna och lyssningsplatsen.

Några nackdelar med detta rum. Någon som har det så?

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/05/01 :  16:06:10  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har ett nästan exakt sådant rum också på en övervåning och jag tycker att detta fungerar alldeles utmärkt. Mit rum är 4.5m * 9.5m. Jag har ställt anläggningen efter långväggen så att snedtaket kommer upp bakom högtalarna och det ställer inte till med några problem utan tvärtom tror jag att detta kan dämpa stående vågor och liknande för basen är mycket detaljerad i detta rum.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/05/01 :  16:07:04  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har ett nästan exakt sådant rum också på en övervåning och jag tycker att detta fungerar alldeles utmärkt. Mit rum är 4.5m * 9.5m. Jag har ställt anläggningen efter långväggen så att snedtaket kommer upp bakom högtalarna och det ställer inte till med några problem utan tvärtom tror jag att detta kan dämpa stående vågor och liknande för basen är mycket detaljerad i detta rum.

Stereotypen
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/05/01 :  16:41:39  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ljudenergi fungerar som ljus, i alla fall mellanregister och diskant, vilket gör att man med några sneda vinklar i ett rum slipper många problem med ex stående vågor. Några fällor kan dock vara att man reflekterar för mycket energi till lyssningspositionen detta avhjälps genom förflyttningar och/eller anvädning av absorbenter eller diffusorer. Ett enkelt sätt att kolla var den direkta energin tar vägen är med hjälp av speglar, detta kräver dock att man är två st personer. Du sitter vid tänkt lyssningsposition högtalarna ska vara uppriggade, din polare går med en spegel utmed väggar och snedtak där du ser ena eller andra högtalaren i spegeln har du en reflex, märk upp med tex postit-lappar. Ändra poitionen så du slipper reflex rakt ifrån snedtaket bakom dig och gör om proceduren(och flytta postitlapparna) sen är det bara att med möbler eller företrädesvis bredbandsabsorbenter eller diffusorer bryta reflexerna.
Jag kan tänka mig att ljudet blir bättre om högtalöarna inte fårhjälp av det främre snedtaket, det blir en mycket tidig reflex=problem, utan flytta fram dom istället, å andra sidan kan en mycket tidig reflex ge upphov till en ökad illussion av rymd( typ Carlson högtalarna) Hursomhelst sneda ytor ger dig ett bättre utgångsläge än ett fyrkantigt rum med paralella väggar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/05/02 :  01:35:22  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Ett enkelt sätt att kolla var den direkta energin tar vägen är med hjälp av speglar, detta kräver dock att man är två st personer. Du sitter vid tänkt lyssningsposition högtalarna ska vara uppriggade, din polare går med en spegel utmed väggar och snedtak där du ser ena eller andra högtalaren i spegeln har du en reflex, märk upp med tex postit-lappar.

Mycket bra knep att ta till. Jag har själv gjort detta,..
Och det är alltid roligt att låta flickvännen ta del av ens hobby
=Hon fick vara personen med spegeln

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/02 :  10:36:21  Show Profile Send Aton a Private Message
Det är väl endast basen som är rundstrålande och därmed kan reflekteras av snedtak bakom högtalarna. Eller har jag missat något?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/05/02 :  12:39:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Förvisso, basen fungerar mer som en gas. Vad jag manade är att om högtalaren kommer för långt bak kan en reflex uppstå precis över/framför= den tidiga förstareflexen blir ännu tidigare.
Prova med spegeln.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000