Author |
Topic |
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 09:20:36
|
>hifirocker Var kommer denna information ifrån? Det skulle ju vara kul att veta vad personen i fråga har jämfört maskinens innehåll med. Om man tex jämför uppbyggnaden av Pioneeren med någon billig OnOff produkt så framstår väl många produkter som ett ingenjörsmässigt mästerverk. Det handlar ju mycket om vad man jämför saker med för när man börjar komma upp i 10kkr klassen så tycker alla fall jag att byggkvaliten ofta är hög. MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
VälLjud
F.d. Affe
116 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 09:36:59
|
Säkert är det så att om man köper en Pioneer så får man en bra och prisvärd spelare, en spelare troligtvis utan buggar i programvaran som fungerar som det är tänkt och där man i vissa avseenden använt dyra komponenter och senaste teknik.
Tittar man på dyrare spelare (high end) så hittar man kanske samma Dacar,mekanik och programvara men där man fullföljt det som Pioneer inte gjort och använt genomgående komponenter av bra kvalitet (dyrare) vilket kanske ger det där sista av välljud som man gärna vill ha, sedan om det motsvarar den många gånger flerfaldigt högre prisbild det betingar får ju var och en ta ställning till.
Kanske en Pioneer är lämplig att tweaka...? Mvh |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 09:46:42
|
Den kunde vara riktigt snygg och seriös
men nu är den tyvärr nerklottrad av vandaler
Någon som känner till en bra blästringsfirma?
För övrigt:
Deltasigma omvandlare finns i några av världens bästa spelare/processorer. Så den är säkert bra
För övrigt kan man köpa videoprocessorer för dyra pengar som korrigerar felaktigt konstruerade spelare för chromabuggen.
När den kommer med HDMI 2.0 är den välkommen hem till mig (blästrad)
Glad påsk |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 11:13:24
|
Ska vi försöka oss på något helt nytt här på Hififorum: bara de som har hört en 668 får uttala sig om hur den låter!
Jag skulle aldrig uttala mig om prestandan på något som jag bara läst om eller sett på bild, annat än i allmänna termer ("den har fått bra betyg"). Märkligt att en del kan höra hur bra något är bara genom att lyssna på prislappen ... |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 11:17:35
|
Guldis skrev:quote: Äger 868:an o har jämfört den ingående mot min Primare D30.2
Slutsats: Hade jag inte ägt o jämfört med D30.2 så hade jag förmodligen tyckt att det är världens bästa CD spelare.
På en sträng som jag startade http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27106 (sid. 4) skrev IcedEarth: quote: Jag hade en D30.2 och bytte till en DVD30 och jag tycker att det mesta är förbättrat med med DVD30 men jag hör det mest på diskanten, och den kan möjligen gå lite djupare i basen.
Detta kanske kan ge en indikation om 868:ans kvalitet och därmed även 668:ans.
Jag gjorde en jämförelse mellan CD, SACD och vinyl igår och hade hemma hos mig en kille som sjunger i kör och ofta går på konserter. Hans kommentar när vi bytte från CD till SACD: quote: Det är som natt och dag, man fattar inte att man kan lyssna på det andra.
Jag håller med på alla punkter Vinyl låter sedan ännu bättre......
PS. Jag kanske skall tillägga att Primare DVD30 är den i särklass billigaste komponenten i min anläggning (frånsett pickup'en) |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
Edited by - eliot on 2004/04/09 11:19:49 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 11:35:52
|
För att verkligen kunna bedömma hur bra en viss apparat är så måste man försäkra sig om att begränsningar inte finns någon annanstans i anläggningen. Låter två apparater lika i en anläggning så kan det vara en indikation att det finns något annat som begränsar och ger sin färgning. Det är därför de seriösa HiFi-tidningarna (finns det sådana ?) talar om vad för kringutrustning de har och även testar billigare komponenter som Pioneer 668 i sin referensanläggning. Vi får sedan inte glömma att det finns synergi-effekter som mycket väl kan göra att en apparat som låter bäst (i en viss prisklass!) i en sådan test, låter sämre än en annan apparat just hemma hos Dig. Lutar Din anläggning åt det ljusa hållet så kanske det inte är optimalt med en "ljus" CD/DVD-spelare
- Jag tror att Pioneer 668 & 868 är mycket prisvärda spelare |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 11:41:54
|
quote: Jag skulle aldrig uttala mig om prestandan på något som jag bara läst om eller sett på bild, annat än i allmänna termer ("den har fått bra betyg"). Märkligt att en del kan höra hur bra något är bara genom att lyssna på prislappen ...
Bästa inlägget i denna tråd hittills |
kabelskitsnackare
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 12:04:18
|
Sampix: Det är därför jag använder verkliga jämförelser 868 <--> D30.2 <--> DVD30 för att få mig en bild - och sedan kan man anta att 868 inte är sämre än 668, eller hur |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 12:06:07
|
quote: Jag gjorde en jämförelse mellan CD, SACD och vinyl igår och hade hemma hos mig en kille som sjunger i kör och ofta går på konserter. Hans kommentar när vi bytte från CD till SACD
Det är som natt och dag, man fattar inte att man kan lyssna på det andra
Eliot,
om man skall vara petig så betyder ju detta egentligen ingenting. Kanske bara att spelaren inte spelar CD-skivor bra.
Det kan vara som att jämföra vinyl med CD på en förstärkare med dålig RIAA och sen säga att vinyl är dåligt.
PCM spåret på CD skivan är svårare att DA omvandla utan jitter (jämfört med SACD och DVD-A). Därför är det billigare att tillverka DVD-A och SACD spelare för en viss ljud kvalitet.
Om man lägger pengarna på en CD-spelare som bara är utvecklad för CD så är frågan hur stor skillnaden är mellan SACD och CD egentligen är? Inte så stor som din kompis säger ialla fall
Visst får man bättre ljud med SACD för en viss mängd pengar. Men man har ganska mycket mindre utbud
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 12:11:55
|
quote: Märkligt att en del kan höra hur bra något är bara genom att lyssna på prislappen ...
Vem har gjort det? |
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 12:19:36
|
Självklart ska man inte uttala sig om saker man inte lyssnat på, ibland inte ens då man har lyssnat, för man kan ha hört "fel".
Däremot vågar jag säga att om en ny spelare inte innehåller nånting revolutionerande nytt, då kan den knappast tävla med spelare som är 10ggr dyrare. Det släpps nya spelare konstant, eller uppgraderas i smyg, you name it. Att en tillverkare skulle kunna få ett sådant enormt försprång är väldigt osannolikt. |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 12:20:30
|
Margaux:quote: Eliot,
om man skall vara petig så betyder ju detta egentligen ingenting. Kanske bara att spelaren inte spelar CD-skivor bra.
Det kan vara som att jämföra vinyl med CD på en förstärkare med dålig RIAA och sen säga att vinyl är dåligt.
Då skall Du läsa hela tråden där jag har jämfört den med en erkänt bra CD-spelare som kostade 40'000kr 1996 - och där tyckte jag att den var bättre på nästan allt. - Sedan tog jag med en jämförelse en person gjort på CD mellan DVD30 och D30.2 och en annan gjort mellan D30.2 och Pioneer 868 - kan jag göra det noggrannare
- Detta bör enligt mitt förmenande ge en uppfattning om att den fungerar bra som CD-spelare - eller har jag fel ?
- Det kommer Du att förstå om Du läser mina inlägg att jag alltid talar om i förhållande till vad och hur jag bildat mig min uppfattning. Och som det stod innan så kan jag bara relatera till vad jag har hört .... och det är jag stenhård på!!! |
Edited by - eliot on 2004/04/09 12:22:26 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 12:21:41
|
Sker: info kommer från Musik och ljudteknik nr. 3 2003 om jag inte läst fel.
Detta var den enda apparat man inte lyckats skilja ut med vettig signifikans i blindtest gentemot referensen Sentec Diana. Pioneeren bedömdes låta bättre och troddes vara referensen vid ett tillfälle. Det var ingenting som skiljde sig när det gällde klang och dynamik, men 668:ans rumsliga egenskaper var tydligen ännu mer häpnadsväckande. Ljud som låtit som om de kommer från en och samma punkt i rummet när man använde sig av referens dacen (och alla de hundratals apparater som passerat revy i lyssningsrummet) har nu i flera fall varit fullt urskiljsbara som separerade med Pioneeren.
Skribenten påpekar också att i de allra flesta fall är själva inspelningen begränsningen, men när man hittat de allra rumsligt mest högupplösta inspelningarna så blev kontentan av det hela att man aldrig tidigare hört djupdimensionen presenteras bättre vid stereofonisk spelning. Förhoppningsvis kommer ett ännu mer ingående test av apparaten framöver. |
Edited by - hifirocker on 2004/04/09 12:23:21 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 12:37:34
|
Margaux:quote: PCM spåret på CD skivan är svårare att DA omvandla utan jitter (jämfört med SACD och DVD-A). Därför är det billigare att tillverka DVD-A och SACD spelare för en viss ljud kvalitet.
- Du skall nog ta en funderare på vad Du skrev där |
|
|
sker
Member
488 Posts |
|
sker
Member
488 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 13:12:05
|
"Märkligt att en del kan höra hur bra något är bara genom att lyssna på prislappen" >dali, i det här fallet så var det väl det omvända, att Pioneeren skulle slå allt oavsett pris |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 14:02:18
|
10: Ingen uttryckligen, men en del verkar haka upp sig på jämförelsen med spelare i 100 kkr-klassen. Det är inte helt ovanligt att folk stirrar sig blind på priset, att en produkt är för billig för att vara bra. Så länge man provlyssnar innan man uttalar sig så får man tycka vad som helst om 668 (och allt annat på marknaden), innan man provlyssnar ska man öht inte uttala sig om produkten.
Angående spelare i 100 kkr-klassen; ni som har hängt på Hififorum ett tag vet att det finns exempel på produkter som kostar flerdubbelt mer i Sverige än i andra länder, exempelvis en CD-spelare som säljs för 110 kkr i Sverige där samma modell kostar 35 kkr i Asien. Slutpriset är alltså inte en säker indikator på kvalitet, bara en av många.
yalpa: osannolikt men inte omöjligt, har man inte jämfört så vet man inte ...
eliot: Jag har läst ett test där ljudet i 668 faktiskt föredrogs före 868, så det kan vara skillnad åt "fel" håll (sett till prislapp). Jag har dock inte jämfört själv ... |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 14:24:21
|
Dali skrev: quote: eliot: Jag har läst ett test där ljudet i 668 faktiskt föredrogs före 868, så det kan vara skillnad åt "fel" håll (sett till prislapp). Jag har dock inte jämfört själv ...
- katten också, där föll min argumentation
En argumentation är inte bättre än svagaste länken |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 14:29:26
|
Eliot,
vill inte kriga. Bara förtydliga att jag inte delar dins väns syn på SACD otroliga överlägsenhet över CD.
Vad skall jag fundera på? Att CD:n lagrar sin data i PCM utan klockinformation medan det på en DVD-Audio ligger i kluster med klocka. Detta är bland annat anledningen till att man måste buffra om PCM signaler, klock om dem, ha superstabila transporter m.m. DVD tekniken är betydligt robustare här vilket gör att man kan göra enkare lösningar. Vad är det jag skall tänka om på? |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 14:39:05
|
Jag tycker att det är viktigt att vi på detta forum testar och meddelar vår erfarenhet så att andra kan ta det av vår nya kunskap och dra egna slutsatser. Hör man från många håll ett positivt omdömme så blir man nyfiken på apparaten. - Jag är relativt ny på detta forum (och forum i allmänhet) och jag har redan en uppfattning om vissa på detta forum som gör att jag lyssnar mer eller mindre på deras utlåtanden - men så är det överallt i värden. Ett nyhetsreportage från CNN, BBC, ZDF och TV2 presenterar samma fakta på olika sätt och efter ett tag lär vi oss filtrera så att vi kan bilda oss vår egen uppfattning.
Det enda jag vet är att Pioneer DVD inte är världens ärligaste (läs: bästa) spelare, det är inte min Primare DVD30 heller, inte min skivspelare heller .... Mvh, Sven
|
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 14:40:46
|
Gott mos |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 14:52:30
|
Margaux skrev: quote: vill inte kriga. Bara förtydliga att jag inte delar dins väns syn på SACD otroliga överlägsenhet över CD.
- min vän är oskyldig. Han är inte ett dugg intresserad av apparater mm utan han talade då om vad han hörde hos mig....inte hos dig, inte hos någon annan...
Observera: det var ett citat från en kille som har en anläggning där CD-spelaren kostade 3-4000 för ett antal år sedan, DVD-spelaren 1500, en gammal Yamaha förstärkare och hans stolthet Jamo kompakthögtalare
- Jag tror att TAG McLaren gör bra saker och skulle gärna höra det hos Dig - kan väl vara möjligt att Din låter bättre på CD och att skillnaden är mindre
Gillar också Margaux |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 15:03:49
|
Eliot:
Kul att du tycker om Margaux
Vi glömmer våra vänners citat idag
TAG har sina för och nackdelar. Nackdelarena är bla att de vare sig spelar SACD eller DVD-A. Så CD låter definitivt bättre på dessa spelare .
Går inte så bra för dom annars. TAG Audio nyss sålda till IAG. Sen går det åt h....e i Formel 1 ockspå. Kan inte Mercedes bygga en motor som håller 1 race?. Kanske är det dags för Ferrari att börja bygga Hifi.
OT: TAGs F1 högtalare finns faktiskt i ett ex i Ferrariröd
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 17:30:14
|
ok, men för mig, kvittar det. Om jag väljer den maskin som spelar bäst, så kvittar det om den väger 10 ton mot 5 kilo. OM det inte är nu så att ju tyngre den är desto bättre ljud. Då hade jag också förstått.
Hur som helst det verkar vara en mycket bra spelare. Och jag håller med killarna på Hifi & Musik. Multikanal låter bättre (speciellt om de har kvalite som Dark side of the moon) |
Min fotosida på flickr
|
Edited by - matså on 2004/04/09 17:37:47 |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 18:03:21
|
quote: 10: Ingen uttryckligen, men en del verkar haka upp sig på jämförelsen med spelare i 100 kkr-klassen. Det är inte helt ovanligt att folk stirrar sig blind på priset, att en produkt är för billig för att vara bra. Så länge man provlyssnar innan man uttalar sig så får man tycka vad som helst om 668 (och allt annat på marknaden), innan man provlyssnar ska man öht inte uttala sig om produkten.
Angående spelare i 100 kkr-klassen; ni som har hängt på Hififorum ett tag vet att det finns exempel på produkter som kostar flerdubbelt mer i Sverige än i andra länder, exempelvis en CD-spelare som säljs för 110 kkr i Sverige där samma modell kostar 35 kkr i Asien. Slutpriset är alltså inte en säker indikator på kvalitet, bara en av många.
35´ eller 100´.. spela roll. Det är i vilket fall mycket mer än vad Pioneer´en kostar. Det är ändå uppseendeveckande att man kastar ur sig ett sådant påpekande. Vidare så påstår jag heller inte att prislappen är en indikator angående kvalitén på varan. Men den bidrar.. Hur mycket än återförsäljaren lägger till så kommer tillverkningskostnaden vara betydligt större än Pioneer´en. Iofs så tillverkas säkert den i större kvantiteter =billigare produktionskostnader=billigare pryl för mindre pengar.
Vad jag menar är, att det verkar vara ganska lätt att vräka ur sig en sådan sak, tack vara att man stirrar sig blind på det, ja låga, priset på Pioneer. Och då blir den plötsligt ooooofantligt bra. |
kabelskitsnackare
|
|
|
Topic |
|