HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pioneer dvd- världens ärligaste spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:14:03  Show Profile Send matså a Private Message
Det skall i alla fall bli kul om någon av er gör en grundlig test antingen på 668 eller 868. Om den är så bra som de flesta säger så är det bara kul.

Sampix: jag brukar höra för det mesta att om en apparat har en billig prislapp så kan de vräka ut sig och döma ut, utan att ha hört den.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:28:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag är helt övertygad om att den där Pioneer-spelaren inte har en chans mot en välgjord och påkostad maskin för tex ca 35000 kr. Det skrivs så mycket om "mirakelmaskiner" både på internet och i tidningar att jag tröttnat på det för länge sen. Mitt bästa tips är att ALDRIG köpa en hifi-apparat enbart på fina recensioner! Jag tar det mera som en annons som kan få mig intresserad av en maskin men inte mer. Det kanske svåraste av allt är att inte påverkas av massa åsikter från handlare och recensenter utan att själv lyssna kritiskt. Har själv gått i fällan så jag vet hur svårt det kan vara. För att ta en recension på lite mer allvar bör man veta mycket om den personen som skrivit samt veta vilken smak han/hon har. Det finns faktiskt recensenter som är ganska omusikaliska osv och som dessutom skiver mest med tanke på att en produkt ska sälja bra. Slutsats: Pioneer-spelaren kan vara bra (jag har inte lyssnat på den) för pengarna, men att säga att den är så bra som det tydligen påstås på den där sidan på nätet gör mig misstänksam som bara den. Bara en sån sak som att billiga komponenter inte kan ge den transparans osv som mer påkostade kan, är ett slags bevis på att den inte bör kunna ge samma kvalité som en mer påkostad spelare. Har jag fel kommer marknaden för dessa spelare inte existera länge till .
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:32:40  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sampix: Likväl som man stirrar sig blind på det höga priset, och då måste det ju vara ooooofantligt bra. Som du säger så säljer ju Pioneeren i bra många fler ex än spelare för 30-100 glada laxar. Dessutom lär ju pioneer inte ha sin utvecklingavdelning i en källarskrubb direkt

Som en medelkass jämförelse kan nämnas att Saab 9000 hade lägre produktionskostnad än 900an fastän den var en både större och bättre bil, men den var trots lägre kostnader dyrare i handeln.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:48:23  Show Profile Send sampix a Private Message
Lasselite>
Jag tror inte heller att utvecklingsavdelningen är en hög med mindre begåvade människor (bara det att deras kundgrupp råkar vara det).
Säger heller inte den dyraste anläggningen är den bästa jag hört. Långt ifrån faktiskt.

Men det är skillnad när någon säger att en produkt under 10000:- sopar mattan av samtliga motståndare på marknaden,..
I vissa fall har personen inte ens hört spelaren, utan förlitar sig till 100% på Molt etc

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/09 :  18:53:50  Show Profile Send Margaux a Private Message
Likväl förväntar jag mig att det snart kommer att smälla rejält på prestanda sidan.

Med HDMI 1.0 och HDMI 2.0 så kommer det att bli så mycket enklare att överföra både ljud och bild signaler.

Redan nu så finns det tester (TAGs chef själv som indikerade detta) som visar att spelare med HDMI 1.0 (överför digitalt direkt till projektorn pixel för pixel) som kostar några tusen piskar min TAG McLaren DVD32R (50 000 kr +) som måste överföra en analog signal (component som sedan görs om till digital igen i projektorn).

Med HDMI 2.0 nästa år så kommer överföringen av ljud till processorn att bli grymt prisvärd för DVD-A, DD och DTS. En spelare för tusenlappar kommer att låta lika bra som en för 100 000. Bitarna är desamma!!! Se till att er processor går att uppgradera till HDMI 2.0.

PS Gäller inte CD-skivor med PCM

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/04/09 18:55:38
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:10:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vad jag hört är bilden inte i topp precis som nin hävdar.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:32:08  Show Profile Send nin a Private Message
Jonas N, 668 ska ha samma MPEG2 dekoder som 868:an och USA modellen, 59AVi. Att Pioneer inte lyckats lärt sig arbeta bort Chroma bugen under alla dessa år är riktigt illa. Här har vi testet med 59AVi: http://www.hometheaterhifi.com/cgi-bin/shootout.cgi?function=search&articles=114
Sedan kan den säkert vara en bra spelare men trist att en sådan dyr spelare inte klarar av detta bättre.

hifirocker, Hur kan 668:an vara mer transparent än Diana som var helt transparent innan?
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:37:01  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Vad jag hört är bilden inte i topp precis som nin hävdar

Jag antar att detta även gäller om man kör via HDMI (DVI)?

Det skulle i så fall vara kretsen som gör om till progressive scan som ställer till det. Om man kör ut den ursprungliga digitala interlaced signalen utan påverkan till en videoprocessor med HDMI ingång så borde resultatet vara perfekt. Frågan är om kan kan köra ut en sådan (interlaced) signal från Pioneeren?

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:42:42  Show Profile Send lasselite a Private Message
MMMMMMindre begåvad var det. Jo jag antar att det var mindre begåvat av mig att hoppa på psykologprogrammet och att köpa en pioneer, bland annat.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:54:49  Show Profile Send sampix a Private Message
Lasselite>
Jo, det är mycket möjligt. Det avgör du själv.
Det var menat som ett skämt.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/09 :  19:57:53  Show Profile Send matså a Private Message
Rydberg: Du kan ju testa den vetja så får du det hört bekräftat eller så hade dom väldigt fel.

Snutten: du kan väl göra en test för du verkar ju väldigt tveksam till den och din recension blir därmed mer trovärdig.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:11:42  Show Profile Send sampix a Private Message
Ja Matså, låna ut din mätutrustning till Snutten så kanske vi får oss ett bildreportage

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:25:16  Show Profile Send sker a Private Message
>matså
det blir väl också mer trovärdigt om de som uttalat sig positivt om Pioneeren tar och testar den. Den har väl ingen betydelse om man uttalar sig negativt eller positivt om en produkt om man inte lyssnat på den.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:21:26  Show Profile Send matson a Private Message
nin: Jag är inte helt hundra på detta, så ta det för vad det är.

När LTS tekniksektion testade spelaren har ingen kunnat skilja den från DiAnan med tillfredställande signifikans. En person har dock fortsatt att testa med egna inspelningar gjorda på väldigt låg nivå (ca -80 dB). Här har denne person ansett att Pioneeren gör ett klart bättre jobb än vad DiAnan mäktar med. Enligt uppgift skall det inte skilja något i klang utan endast upplösning(på dessa -80 dB inspelningar alltså)

På vanliga skivor hittills ingen skillnad alltså.

För övrigt så är det ju en väldigt märklig debatt som pågår här med prislappar och viktangivelser som jag inte riktigt orkar bry mig om. Jag skall bara säga detta: Om en tillverkare vill pressa priset så är just vikt väldigt viktigt att hålla nere. Kolla själv vad det kostar att skicka något som väger 10 Kg kontra 30. Fundera sen på vad som händer om man skall skicka mer än 1 st. Kanske rent av 100000 st.

Edit: Tillfällig ordblindhet

Mvh

Edited by - matson on 2004/04/09 21:55:43
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:42:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Rydberg: Du kan ju testa den vetja så får du det hört bekräftat eller så hade dom väldigt fel.

De jag snckade med hade jämför med en Arcam spelare och i det sammanhanget var Pioneerspelaren underlägsen. Jag litar till fullo på de som testat bilden, jag känner dem väl.

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/09 :  21:56:05  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Nin: läs vad matson skriver.

jag kan dock förtydliga genom att säga att en apparat som utsatts för F/E-lyssning utan att man lyckats beslå den med några hörbara färgningar, betraktas inte som "bevisat" transparent, bara "möjligt" transparent.

Man kan kommentera att man inte lyckats påvisa hörbara färgningar, men inte påstå att inga hörbara färgningar kan finnas hos apparaten. Däremot gäller det motsatta: en hörd färgning bevisar att apparaten färgar ljudet.
Detta är vetenskapens första lag: man kan aldrig bevisa frånvaron av något, bara konstatera att man inte alltid lyckas visa närvaron.

Edited by - hifirocker on 2004/04/09 21:56:27
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:02:05  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Detta är vetenskapens första lag: man kan aldrig bevisa frånvaron av något, bara konstatera att man inte alltid lyckas visa närvaron.

Du glömde skriva "citat" och "slutcitat"

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:07:57  Show Profile Send sker a Private Message
>hifirocker
jag förstår till viss del resonemanget angående test vad det gäller färgning men vad jag inte riktigt förstår är hur man bedömmer vad som är en färgning eller ej. Det måste väl vara ganska subjektivt vad som är en färgning eller ej. Är inte så insatt i olika typer av tester så jag är mycket tacksam för svar
MVH

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:09:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
sampix: jag orkade inte...

vill man läsa hela texten kan man ju gå in på:
www.lts.a.se/artiklar/FE-lyssning.pdf

Sker: jag tror du får en klarare bild om du läser Mårten Kilhbergs artiken ovan (länken alltså)...den är vettig och intressant tycker jag.

Edited by - hifirocker on 2004/04/09 22:11:39
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:21:51  Show Profile Send matså a Private Message
Sampix i vilken av dina drömmar hade jag mätutrustning?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:24:25  Show Profile Send matså a Private Message
Rydberg vilken Arcam var det?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:27:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Rydberg vilken Arcam var det?
Vet inte om det var Diva DV88 elr dv27 faktikst, dock är båda de bättre än Pioneerspelaren.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:29:08  Show Profile Send sampix a Private Message
Matså>
Måste varit i samma veva som jag hade en Supra-mardröm

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:57:13  Show Profile Send matså a Private Message
Sampix, vad har detta med Supra att göra??

Rydberg. Lite konstigt för Pioneeren har ju bättre specar, men där ser man. Men de kostar ju också mer och (jag gillar Arcam) och hos dom så får man inte med både Dvd audio och Sacd.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2004/04/09 23:12:48
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/09 :  23:08:01  Show Profile Send sker a Private Message
Tack för läken hifirocker, den var mycket intressant

PS detta har varit en rolig tråd med varierande samtalsämnen och en trevlig ton, låt den förbli det också DS (detta var inte riktat mot dig hifirocker)

Edited by - sker on 2004/04/09 23:12:32
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000