HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ML 333 333.5 336 mfl krell, Pass, Classé
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/06 :  18:02:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Alex K ja, han har ju haft det där steget till salu i snart två år, han inser nog inte att priset är för högt!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/07 :  00:15:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Fler tankar kring stegen?

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/07 :  01:00:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
mmx_2,

Att just 300c skulle ha haft några problem var då nyheter för mig..vad grundar du det på..?

Däremot kan ett äldre 300/600 vara ett bättre köp, de har den gamla designen o betingar ett lägre pris.
Vidare kan alla äldre FPB-steg uppgraderas till den nya cX-specen. Rekommenderas, då lyfter de ännu ett par snäpp..!

Vad gäller ML o Krell så är det nog så att få gillar båda. Jämför man ML 333.5 med Krell FPB 300, vilket jag ju har gjort, så känns Krellen ohyggligt mycket effektstarkare. ML kändes oväntat "tam" i jämförelse..
Detta trots att jag då spelade på Revel, vilket rimligen borde vara den perfekta matchen. Samma koncern, de är framtagna tillsammans..men jag fann inget som talade för ett förstärkarbyte den gången.
Själv rankar jag ett Classé Omicron/Omega före ML..

Nåt annat som kanske borde övervägas är ett Plinius SA-250 MkIV..ett slutsteg jag fortfarande saknar..

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:56:08  Show Profile Send eliot a Private Message
Här finns lite information om Krell och deras produkter genom tiderna: http://hem.passagen.se/xayide/krell/KrellAmplifiers.html

I alla tester skrivs det om att Krell är analytiska och har mycket hög upplösning - utan att gå in på detaljer så vill jag säga att jag upplever att de saknar upplösning och att en bra källa inte kommer till sin rätt. Detta har de gemensamt med Bladelius konstruktioner imho

När det gäller Levinson så har de alltid låtit oengagerat men haft hög upplösning. De har saknat uppenbara fel och för att få till det så måste man "leka" mycket med passiv tuning eller söka komponenter som har lite extra kick. Det kan tänkas att de är så bra att det bara levererar det som källan ger?!? Läs Jorma's inlägg på page 1 där han beskrev hur uppfattningen av en ML förstärkare varierade från anläggning till anläggning.

En transparent förstärkare förstärker bara det den får på ingången och kan då ändra karaktär från anläggning till anläggning, medan en annan förstärkare alltid ger en egen "signatur".

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/07 :  19:05:31  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tackar för den informationen CH, helhetsbilden börjar bli något klarare nu

Tackar för länken eliot!

Edited by - Rydberg on 2004/03/07 19:06:15
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:21:32  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
CH, grundat på vad tidigare nämda Alex K sagt till mig. Han har provat det mesta av Krells produkter och har varit märket troget ett antal år. Själv har jag ingen erfarenhet av barnsjukdomar med 300C, men poängen med CAST är just att hela signalvägen ska ha det, annars gör det ingen skillnad. Cx är en schysst uppgradering, men kom ihåg att effekten ökar i 8 och 4 ohm utan att nätdelen blir större; strömkapaciteten minskar. Kanske inget större problem för de flesta, menn har man en stygg last kan det leda till oönskade effekter.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/07 :  20:57:36  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mark Levinsonförstärkare i serien 331 tom. 336, Ml383 och 400 serien har en karaktär som jag känner igen med olika typer av högtalare. Jag hade 383,an tillsammans med Sonus Fabers högtalare och på Stockholmsmässan 2003 kände jag igen Mark Levinsonljudet ute i korridoren innan jag ens hade sett vad Best Sound spelade på.
Jag tänkte att här körs det ML383, men det var det inte.
Det var 436 som drev ett par Revel F50.
Alltså är dom inte så genomskinliga i ljudet som du¨påstår eliot.
Dom har ett eget skimmer som går att känna igen och det är lite rosafärgat om nu ljud kan vara rosafärgat.
Och upplösningen är bättre med Advantage S250 än vad den är med ML383 eller ML333.5. Jag hade samtliga 3 förstärkare hemma samtidigt för 1,5 år sedan.

Här är trådarna som handlade om förstärkarna för 1,5 år sedan:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=884&SearchTerms=,333.5¨

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=755&SearchTerms=,333.5

En skillnad till som jag kom på senare var att den Advantage S1 cdspelare som CH hade haft hemlånad, lånade jag själv några månader senare i samband med att jag lämnade in min för garantireparation.
Den spelade rått och det var förmodligen något fel på den S1,an.
Jag hade den hemma i samband med att jag några veckor efter Arkenmässan hade Coltranehögtalarna hemlånde en helg och jag fick inte till ljudet. Leif Olofsson kom över med sin egen S1,a och där satt ljudet. Den S1 som CH hade haft hemlånad var alltså inte helt frisk. Och där var ML333.5 tydligast att tala om detta.
Med ML383 hördes det inte igenom.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/03/07 21:20:38
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:29:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Pass stegen då!? Någon som har nått att säga om X-250 eller X-350?

Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/07 :  22:31:24  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Snygga !

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:00:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jorå, inte så tokiga

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:37:26  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
CH, grundat på vad tidigare nämda Alex K sagt till mig

Ok, då vet vi vem som är källan till detta..

quote:
Cx är en schysst uppgradering, men kom ihåg att effekten ökar i 8 och 4 ohm utan att nätdelen blir större; strömkapaciteten minskar. Kanske inget större problem för de flesta, menn har man en stygg last kan det leda till oönskade effekter.

Med eller utan c eller cX-märkning, det är i grunden samma steg. Innan cX-serien, när stereostegen hette 200/300/600 så var de kraftigt underspecade..tex så uppmätte Stereophile FPB 600'an till 935 watt i 8 ohm..eller 3,4 kilowatt i 2 ohm..
Man har alltså inte "ökat" effekten i cX-serien..utan snarare snyggat till de officiella specarna för att markera skiftet från c till cX tydligare..således heter de idag 300/400/700.
Således är inte heller strömkapaciteten mindre..och det existerar inga stygga laster för ett FPB..

Man kunde alltså utan vidare kallat den för FPB 700 redan från början..eller FPB 800..

Edited by - CH on 2004/03/07 23:57:17
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:39:44  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message

Jorma skrev;
quote:
Den spelade rått och det var förmodligen något fel på den S1,an

Inte enligt HiFi-Consult. Den lät som den skulle.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/07 :  23:56:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nu får vi PASSa oss så vi inte glider OT

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/08 :  00:28:30  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Oops..
Förlåt..Pass var det..
Ja, av dem har jag inga egna erfarenheter, så då är det väl bäst att inget säga..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/08 :  00:42:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ingen fara

Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/08 :  01:59:21  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Ch, säker på detta:

"Man har alltså inte "ökat" effekten i cX-serien..utan snarare snyggat till de officiella specarna för att markera skiftet från c till cX tydligare..således heter de idag 300/400/700."

Vad jag förstått är utspänningen från transformatorn ökad och i så fall stämmer det jag sa. FÅr väl kolla med fabriken i värsta fall.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:31:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Pass verkar ju vara okännt villebråd på våra breddgrader

Hur är det med Classé kunskapen? Någon som har nått att yppa om 301 eller 401?

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:40:40  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Kan kanske inflika att jag aldrig riktigt gillat ljudet hos ML, låter lite inbäddat och "soft" enl. mig.

Om det stog mellan Krell och ML hade jag nog valt den första.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:41:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Just nu står det mellan: Classé 401, Pass X-250, Krell FPB300 och ML 335.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:42:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
....och kanske Grendel

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:44:07  Show Profile Send John a Private Message
Angående Pass så kan säkert Subas hjälpa till med info. Fast det vet du ju säkert...
/en john med världens bästa inlägg, not.

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:53:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hehe, jo jag har fått ett erbjudande av Subas så vi får väl se vad som händer.

Edited by - Rydberg on 2004/03/08 12:54:24
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2004/03/08 :  13:31:47  Show Profile Send dole a Private Message
För ett par årsedan hade jag hemma ett par M-L 436 jag ska se om jag hittar resensionen.

Vad 333.5 och 336 anbelangar så är det 2 helt skillda slutsteg varav det ena har fått en uppgradering till något som kan påminna om 336. Men ett 333.5 har fortfarande 300w i 8ohm medans 336 har 350w i 8 ohm och en biffigare nätdel. Just nätdelen en av de saker som man inte ändrar i 333.5.
Utan bara andra komponenter och med tanke på att ett levinson steg är 80% nätdel så är likheterna inte så slående.

Nu låter 436:orna bättre en 336 men ändå, här är resensionen:

http://hififorum.nu.server60.jepponet.dk/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=2466&SearchTerms=,Mark,levinson,436

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2004/03/08 :  13:38:03  Show Profile Send dole a Private Message
Något som jag skulle vilja göra är att testa Krell FPB450Mcx och jämföra dem med 436:orna samtidigt. Tyvärr är det inte lätt att få till ett sådant test men det är inte omöjligt.

mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2004/03/08 :  13:47:00  Show Profile Send dole a Private Message
Kan också iförbifarten nämna att jag testade Adavantage S1, Mark Levinson 390S, Gryphon Adagio och Audionet Art V2 samtdigt fast tyvärr inte med Levinson stegen.

Där gick Gryphon hem med seger tätt följd av Levinson, sen var steget enormt till Advantage som iof vann över Audionet.

Dr Green tyckte att Levinson vann, sen var vi övenens på det övriga.

Som kuriosa.

mvh dole

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000