Author |
Topic |
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 00:05:39
|
Jorma: Vilka problem syftar du på då? |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 00:16:43
|
quote: Förstår inte folks hat mot klass D förstärkare...
Ser man rent tekniskt till dem så är de ju ypperliga. Distorsionsspektrat ligger nästan precis som man vill ha det (sett ur en psykoakustisk synpunkt). Effektiviteten är hög (aldrig fel) och man kan lika gärna köra in signalen digitalt på en gång för att slippa onödiga DA omvandlingar efter vägen. Volym-kontrollen kan man faktiskt ställa utan att tappa upplösning (om man tänker till lite).
Nej, mätdata är jätteviktigt - Jag har en förstärkare som jag köpte 1981 med fantastiska mätdata - eller vad sägs om 0,0015% vid 100W (0,0025% vid 200W) enligt mätningar i Stereoplay. De kallade den Super-Endstufe och om det är någon som undrar så är det en Yamaha B6..... - Den lät bra på sin tid.....
Nu använder jag två 60W klass A rörmonoblock och nu hör jag detaljerna och har dynamiken - men mätdata
- och sen det märkliga man upplever dom som mycket starkare än B6:an som uppmätte 300W i Stereoplay's test. |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
Edited by - eliot on 2004/03/06 00:19:25 |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 00:20:15
|
eliot: Jo men det jag syftar på är att en klass D förstärkare har ungefär samma mätdata och ljudmässiga kvalitér som en rörhäck. Det som skiljer är i princip effektiviteten.
Kvoterar Lars Bachram som på tidigt 80-tal började bygga förstärkare med låg TIM: Varför använder man över huvud taget rör nu för tiden? Med moderna MOS-transistorer kan man ju om man vill få precis samma data och hörbara effekter som med ett rör... |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 00:32:39
|
Av de varianter av Ice-förstärkare jag hört så har de alla låtit annorlunda. Trots samma modul i grunden. Det är som med CD-spelare..ofta samma dac'ar, ofta väldigt olika ljud. Från topp till botten, jag har ännu inte hört en bättre förstärkare till mina högtalare och min smak. Jag känner mig definitivt färdig med stora, varma trissesteg..Rör däremot..skulle gärna prova dina EAR Jorma.. Dessutom kommer jag snart o terroriserar dig med mina Icesteg..du behöver prova fler varianter än den du lyssnade på..
Sorry Rydberg, lite OT här..
|
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 00:38:38
|
"Av de varianter av Ice-förstärkare jag hört så har de alla låtit annorlunda."
De har förmodligen (förhoppningsvis) varit olika kopplade, haft olika nätdelar el. dyl :)
Menar inte på något sätt att inte olika förstärkare låter annorlunda, tvärt om, olika förstärkare låter väldigt annorlunda. Och visst är det så att inte allting som örat upplever kan mätas med instrument. I så fall så skulle det ju inte vara några som helst problem med att bygga en matematisk modell över hur människans hörsel fungerar... Och först då skulle man kunna bygga den ultimata förstärkaren :)
Sörry Rydberg.. Väldigt of topic här... |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 01:07:18
|
Rör har som regel en högre harmonisk distorsion än transistorförstärkare. Rör är mer linjära i sin förstärkning än transistorförstärkare och det ger att dom trots en högre harmonisk distorsion låter naturligare, men det säger inte allt. Rörförstärkare har mer problem med bla. tillförlitlighet. Det är ju trots allt mer som en glödlampa gentemot en lysdiod. Glödlampan vet man inte exakt hur länge den hänger med. Klass-d förstärkare har en typ av distorsion som man inte kommer runt med dagens vetande. Den distorsionen ligger procentmässigt långt under dom flesta andra förstärkartyper, men det är en distorsion som hörs igenom musikmaterielat på ett sätt som normal hörsel detekterar på ett mycket tydligt sätt. Klass-d förstärkare har helt enkelt inget sätt att komma runt detta med dom typer av halvledare som används idag, men det kan vändas på detta i framtiden. Men idag finns inte lösningen på dessa problem. Då snackar jag alltså om high end produkter. Inom den vanliga hemelektroniken kommer förmodligen klass-d förstärkare att ta över pga. den vanliga konsumentens krav. Men i high end segmentet kommer det inte att bli på det viset inom en överskådlig framtid. Förutom i basregistret där klass-d förstärkarnas nackdelar inte hörs, men däremot dess fördelar kommer fram mycket tydligt. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 01:10:40
|
quote: De har förmodligen (förhoppningsvis) varit olika kopplade, haft olika nätdelar el. dyl :)
Förhoppningsvis..? Nej, de har alla varit kopplade med likadana, samma XLR o högtalarkablar. Vad gäller nätdelar så har de däremot skiljt sig åt väsentligt. Det är här man kan labba o testa o plocka fram en hel del extra välljud. Störst trafo o flest lytar är inte självskrivet bäst vad gäller Ice. Det har jag fått ljudliga bevis för.
quote: Och visst är det så att inte allting som örat upplever kan mätas med instrument
Whoaa..försiktigt..den stigen vill vi nog inte trampa in på igen.. Men jag säger iallafall inte emot dig där..
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 01:12:43
|
Jorma: Jag tror att du har fel. Klass (kalas?) D kommer ta plats innom high end. Löjligt att tro att det skulle "ta över", men det kommer helt klart att ta plats. Själv kör jag med P-P kopplade rör, men har även lite ICE på lagret och när lusten faller på så...
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 01:16:52
|
quote: det är en distorsion som hörs igenom musikmaterielat på ett sätt som normal hörsel detekterar på ett mycket tydligt sätt.
Ok då, jag har väl aldrig varit normal..
quote: Men i high end segmentet kommer det inte att bli på det viset inom en överskådlig framtid
Vi är redan där..Jeff Rowland är en..flera tunga namn är på väg.. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 02:12:23
|
flera tunga namn är på väg
En av dom tyngsta är Micke Bladelius och han är inte på väg ännu. Men vem vet? Kanske i framtiden? Men inte i detta nu iallafall!!! |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2004/03/06 02:13:07 |
|
|
mmx_2
Member
430 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 02:22:00
|
Rydberg, prata med Rene, han har ganska bra koll på ML och ML-priser. Jag har själv gått i 332-tankar. |
Riktiga förstärkare går på 3 faser! |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 02:34:14
|
quote: En av dom tyngsta är Micke Bladelius
Micke vem.. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 10:47:51
|
De flesta klass-d förstärkare har väl blivit ganska väl emottagna, eller? Acoustic Realitys har fått mycket bra kritik, Embla har visat sig vara extremt prisvärda och PS-Audios HCA-2 är väl en av de mest positivt kritiserade slutstegen i världen. Så att inte klass-d kan prestera välljud tror jag inte en sekund på. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 11:38:28
|
Tact spelar bra också tycker jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 12:10:11
|
Rydberg hade du inte en test med ML 383 och Callisto 2200 samt någon mer. Där borde du få en vägledning om karaktären hos ML ijämförelse med gryphon ljudet. ML:s konstruktioner har enligt mina källor haft sitt karakteristiska ljud så förvänta dig inte allt för stor skillnad mellan ML:s modeller. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 12:19:58
|
quote: Rör har som regel en högre harmonisk distorsion än transistorförstärkare. Rör är mer linjära
Detta är en motsägelse
Nu hoppar vi on topic igen tycker jag och lämnar ice-bergen bakom oss och styr mot varmare breddgrader!
Det verkar inte som att det finns mer kunskap om ML336 stegen just nu men jag har även tänkt på andra steg, det finns idag 5-6 huvudkandidater som jag gärna skulle vilja höra lite synpunkter om:
Krell FPB 300/600
Krell FPB 300C
ML 335/336
Passlabs X-250/X-350
Classé 401/Omicron(gamla)
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2004/03/06 12:24:21 |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 13:33:16
|
I karaktären så liknar krell 300il ganska mycket FPB serien men allt är mycket bättre och framförallt mer. Mycket fina steg . Du lär inte bli missnöjd. |
|
|
mmx_2
Member
430 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 13:50:01
|
300C ska du undvika. Den tillhör första generationens CAST-serie som hade stora problem med barnsjukdomar. CAST har du dessutom enbart nytta av om du kör CAST från CD till slutsteg. Ett vanligt 300 är därför bara ett bättre köp. Lägre pris, mer beprövad konstruktion etc. 300Cx är en uppgraderad version av gamla 200C och kan således inte jämföras med 300C. Skillnaden mellan 300Cx och 200C är uteffekten i 8 och 4 ohm. De har samma nätdel och 200C har därför bättre lågimpedansegenskaper. 600C är bara en större variant av 300C. Tyvärr är Krellpriserna inget vidare i Sverige om man jämför med USA, men det är ju ett ganska generellt problem vad gäller Hifi. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 14:07:02
|
Ok, det är allså de gamla FPB man ska kolla efter eller CX. Det där var viktig info minst sagt! |
|
|
|
mmx_2
Member
430 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 14:22:46
|
Finns en ML333 på ebay för det facila priset av 4700€
|
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 14:49:57
|
Har hittat ett ML336 220v för €4360, kanske kan vara nått |
|
|
|
mmx_2
Member
430 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 16:45:59
|
Helt klart intressant pris. Får nog snacka snällt med flickan först... I mitt fall skulle jag nog hellre vilja ha ett krellsteg. Min A300 lär ju vara ganska lik ML till karaktären.
336/333 är minst sagt häftiga steg annars. Trafon är på 2x2450VA!! och det sitter 4x50000 mikro farad i dem! Matchvikt 70kg!
Du är inte sugen på import? Jag var i kontakt med den danske nordenimportören och frågade vad en ombyggnad gick lös på. Förutsatt att man hade kvitto från en amerikansk butik så skulle det inte vara några problem med garanti och dylikt. 5000dkr skulle det kosta. Det är endast en mindre transformator och ett kretskort som byts ut. Annars skulle det varit bra mycket dyrare!
Synd att 336/333 inte fick 33:ornas strömregenerator också, men då skulle de nog kostat betydligt mer... |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 16:48:37
|
Intressant! Jo jag har kollat lite på olika marknader, ska väl införskaffas 2 steg och ett blir nog ett Passlabs X-250 skulle jag tro. |
|
|
|
mmx_2
Member
430 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 16:48:40
|
Alek K i Tranemo har ett FPB200 som han ville ha mellan 45000kr och 50000kr, men jag är lite tveksam. |
|
|
mmx_2
Member
430 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 16:50:07
|
Hur är karaktären på passlabs? |
|
|