Author |
Topic |
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 08:58:48
|
dali: .
Jakten på dem som kommer med språkliga kommentarer börjar snart likna hetsjakten på "kommunister" i efterkrigstidens USA... |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 09:01:07
|
aton
Det var en mkt dålig jämförelse, det är en väsentlig skillnad i tonen mellan dessa grupper |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 09:40:26
|
Minns när jag pluggade för några år sen. På B och C nivåerna hjälptes vi åt med att korrekturläsa varandras uppsatser och pm. Det var skrämmande. Jag uppskattar att 50% hade så svåra "skrivproblem" att dom inte skulle ha blivit godkända i svenska på högstadiet på "min tid"! Uppskattar att högst 10 % skrev som man ska. (Jag är född 68.) En halv generation kan väl inte lida av Dyslexi? Är detta en försämring som har sett på senare år? Kan det bero på att "dagens ungdom" inte läser skönlitteratur? Om tex rexlamtexter eller serietidningarar är normen för det skrivna ordet kanske är en del av förklaringen? Kan också tänka mej att inställningen att "man ska göra som det passar individen" hos lärare och föräldrar har fördärvat språket. Vet inte om det är rätt med pekpinnar i trådar, men det är lite som om nån har mat i mungipan vid en middag... |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 09:47:39
|
Hur menar du nu? Kan du förklara det där. Vad menar du med xxx?
Har ju inget med språkpoliseri att göra, eller
Det heter xxx, inte xxx! Det heter ett x, inte en x!
Här snackar vi språkpoliseri som inte har i en tråd att göra. Lägg särskilt märke till utropstecknen. Om det inte är vart ett PM så är det definitivt inte värt ett inlägg. Att påpeka fel offentligt leder bara till uselt debattklimat.
Jag måste bara slutligen bekänna när jag vill språkpolisa. De och dem! för i h**vete kan du inte använda det rätt så skriv dom! (kolla utropstecknet) Jag kan, någon gång; när någon skrivit något riktigt provokativt och samtidigt gjort de/dem fel påpekat detta Skäms på mej. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 10:15:43
|
dali:
quote: Är alla som skriver fel barnsliga? Var vi inte överens om att man aldrig någonsin får påpeka att någon uttrycker sig otydligt, för då är man SPRÅKPOLIS och FÅR INTE VAR MED HÄR!
Alltså, skojar du eller läser du inte vad som står? Det är ju såklart en STOR skillnad mellan att råka skriva "över tid" istället för "övertid" än att skriva så barnsligt som Flint gjorde. Det är samma logik som barn sysslar med. Såklart man kan påpeka när man inte kan läsa vad som står men om man inte klarar av att läsa och förstå den meningen jag beskrev så har man stora problem.
quote: Jag antar att du kommer att avsluta ditt medlemskap med omedelbar verkan.
Öhhh, och varför skulle jag göra det? Så skärp till dig lite du med.
Flint
quote: Är inte utrycket "JonasQ, SKÄRP dig!" också en form av polis verksamhet?
Nja, jag påpekar att han får skärpa sig för vi ska inte ha massa språkpolis på forumet. Men det kanske var för svårt detta med eller? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 10:18:54
|
nin Jaha. |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 10:32:49
|
Nin, kanske kan det vara taktiskt att sopa rent framför sin egen matta först... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 10:36:31
|
Som "patrikf" mycket riktigt påpekar så tycks ju felen öka i takt med sjunkande ålder och en så pass drastisk ökning av språksvårigheter bland yngre medborgare tror jag inte på. Tyvärr lär inte några tillrättavisanden på Forumet kunna vända syndafloden heller. Någonting säger mig att skolan har bytt perspektiv i svenskundervisningen från att lära sig läsa, skriva och kunna uttrycka sig väl till någonting annat, oklart vad. Vi börjar alltså få flera generationer med elever utan tillräcklig skriv- och läs- vana, vilket leder till främst det skriftliga språkets förfall. (Undantages nu alla som lider av olika typer av språkliga handikapp givetvis.) |
Bravo |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 10:40:02
|
Stavningsnissarna kan oftast inte använda språket grammatiskt riktigt så det jämnar ut sig!
|
Edited by - qsecofr on 2003/12/22 10:40:24 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 10:48:13
|
Oj då här var det fullt snöbollskrig. Tydligen ett engagerande ämne . Skall Ni komma in och få en kopp choklad innan ni fortsätter ?
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 10:54:18
|
qsecofr, Jag tror varken att jag eller Bravo ser det som ett krig mellan "stavningsnissar" och människor som lider av att inte behärska skrivkonsten tillfredsställande. Jag tycker att det är tragiskt och leder till att många begränsas i karriärmöjligheter, trovärdighet etc. Enligt mig i de flesta fall rimligtvis pga brister i undervisningen. |
Edited by - patrikf on 2003/12/22 10:55:03 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 11:09:34
|
Tyvärr måste jag instämma med "patrikf" gällande undervisningens kvalitet och att denna kvalitet, eller snarare brist därpå, främst drabbar elevernas framtida utvecklingsmöjligheter. |
Bravo |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 11:13:24
|
Skulle tro att dom vi pratar om mycket väl vet vilka skrivregler som gäller men att beteendet är en kul revolt som retar oss "äldre". Jag ser det som ett barnsligt stadie som går över. Tippar att en CV skulle bli ganska felfri.
edit; stavfel |
Edited by - Flint on 2003/12/22 13:12:39 |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 11:27:38
|
Tror inte att studenter som får tillbringa timmar med att korrigera språkfel gör sånt avsiktligt. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 11:54:03
|
Man kan fråga sig om den som blir rättad är intresserad av ett sådant of topic inlägg. Knappast, alltså är det helt onödigt. Om det sedan stör vissa individer låt dem sitta hemma framför sin egen skärm och ondgöra sig över detta. Låt oss andra slippa dessa inlägg.
|
Edited by - qsecofr on 2003/12/22 12:02:02 |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 12:00:25
|
quote: Kära Empelina
Det är ju just detta ett forum är till för; att diskutera, argumentera och faktiskt komma fram till saker och ting. Ibland är man ense, ibland inte.
Jag förstår inte de som öppet kritiserar felstavningar, det är ju trots allt inte det vi är här för. Men å andra sidan blir jag ibland mörkrädd när jag läser inlägg...jag tror inte att vi har så många dyslektiker här på forumet. Det handlar nog ofta om okunskap, tyvärr.
Off topic: Du får jättegärna utveckla och förklara "taktningen" som din fosterfar lärde dig.
Ingen är perfekt...eller
Kram på dig också, flickan...
*"Empelina" skrattar gott* (hm.....Empelina det var ju också en knorr*
Japp det är så det skall var till för. Märks att denna Topic (Språkpoliser nejtack) behövdes. Även om det kostade mig att få lov att använda blå färg numer. Men det bjudera jag admina och moderatorena på. Grön finns ju kvar och den är ju skön.
Detta med taktning som farsan gjorde mot mig går ut på att man spräcker upp ett ord med bokstäver i grupper på två eller tre åt gången.
Exempelvis: 'Handfängelse'
Då gjorde han så här. Ha-nd-fä-ng-el-se. Så skapde han en liten tacktfast melodi till det hela. Med en jämt takt slag. Som typ trummisen slår på golvpukan. Han började med två bokstäver sedan ökande han på med två bokstäver och hela tiden la till två eller tre bokstäver i en jämn takt. När jag hade lärt mig ordet framlänges så fick jag lära mig samma ord på samma sätt med taktning men då fick jag ta det baklänges. När jag skall lära mig nya svåra ord så använder jag mig av denna ide. Men är det en ny människa så ber jag gubben komma i håg ordet åt mig och så ger han mig det senare så att jag kan sitta och takta in det. Känner jag människor och de kommer med ett nytt ord så känner jag ju mig mer friare och kan takta i närheten av vännerna. För då vet dom vad det är frågan om.
När jag gick på utredningen så berättade de att de är faktidskt en metod många dyslexipedagogger använder sig av. Men min fosterfar fick det bara som en snilleblixt då han såg att jag hade det svårt att lära mig stavning. Då på 1980-talet så var det det sista årtiondet som man skyllde på "latmasken" eller att man "var svag i svenskan" i alla lägen när man hade problem med stavningen här i Sverige. Men ändå kan man missa. För att ibland så låter vissa ord på ett visst sätt, så att det smyger sig in ändå. Har lite problem med att höra skillnad på E-I eller E-Ä och O-Å. Och man kan tyvärr inte ha alla ord i minnet. *Klappar min ordbok som ligger på datorbordet brevid monitor*
Kram/Emp
|
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
Edited by - Empress on 2003/12/22 12:05:08 |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 12:00:26
|
Jag tror inte heller att den som blir rättad är "intresserad" av det!
|
Edited by - patrikf on 2003/12/22 20:15:20 |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 12:08:22
|
Empelina --> Lustigt att du valde "handfängsel" som exempel...
Kram
Pinhead |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
|
|
Empress
276 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 12:39:38
|
Pinhead:
Eller kanske inte. *ler i mjugg*
|
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 12:40:45
|
Hej, Skulle vi kunna lämna denna diskussionen nu? Det finns en regel enligt:
quote: §.11 Språk på HifiForum.nu §.11.1 Svordomar, könsord Svordomar, könsord och andra olämpliga uttryck tillåts ej på Hififorum.nu. §.11.2 Anmärkningar kring svenska språkets användning Anmärkningar kring svenska språkets användning som inte faller inom ramen för det ämne som diskuteras (t.ex rättstavning), är inte tillåtna.
Skynda ut å köp julklappar!
// Pär
|
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 12:42:31
|
den ända gongen ja agerar språkpolis är när någon varit tarrvlig i sit upsot. så det så |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 14:00:06
|
nin,
Det som Flint skrev är förlängningen av "över tid" och andra språkliga felaktigheter. Jag förstod exakt vad han skrev, betyder det att det är acceptabel svenska? Tycker inte det.
Det handlar inte om att dyslektiker har läs- och skrivsvårigheter, det handlar om amerikanisering av ungdomar. Som andra redan har påpekat så kan unga idag inte skriva korrekt svenska pga bristande utbildning och medias språkmassakrer. Ska man acceptera att alla har sin egen stavning på ord så kommer vi till slut inte förstå varandra. Då lär alla forum självdö och då löses problemet av sig själv ...
Jag tycker du ska sluta uppmana folk till höger och vänster att skärpa sig, jag har hittills inte sett något du skrivit som ger dig rätt att mästra någon ... i något ämne. |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
Empress
276 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 14:31:40
|
Dali.
quote: Det handlar inte om att dyslektiker har läs- och skrivsvårigheter
Ber ödmjukast om ursäkt för denna påpekan. Men det är just exakt det vi dyslektiker har, Läs och skrivsvårigheter.
Men visst jag håller med om att inflytningar från egelspråkiga länder gör att det har häranlett till mer särskrivningar. Men det är lite fel att _bara_ skylla på amerikanksan. Många ungdomar föredrar även det brittiska.
Och detta gör att det kan även påverka oss dyslektiker med. Till att vi kan bli osäkra. Jag får oftafråga när min gubbe är hemma om vilka ord som skall var särskrivna och ihopskrivas. Jag har kommit på mig själv med att skriva ihop alla möjliga ord ibland. |
Edited by - Empress on 2003/12/22 14:45:34 |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 14:34:02
|
§.11 Språk på HifiForum.nu §.11.1 Svordomar, könsord Svordomar, könsord och andra olämpliga uttryck tillåts ej på Hififorum.nu. §.11.2 Anmärkningar kring svenska språkets användning Anmärkningar kring svenska språkets användning som inte faller inom ramen för det ämne som diskuteras (t.ex rättstavning), är inte tillåtna.
mao lås denna tråd
|
Edited by - qsecofr on 2003/12/22 14:34:21 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 14:54:33
|
Tycker inte ni moderatorer att ni även har ett ansvar att vårda språkbruket på forumet? Frågan är inte ställd som en provokation.
|
|
|
Topic |
|