Author |
Topic |
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 15:35:17
|
Empress:
Visst är det som du skriver, men jag menade att de flesta som skriver "amerikaniserat" (särskrivningar där det inte borde vara) inte är dyslektiker, det är helt enkelt ungdomar som inte lärt sig skriva korrekt. Då tycker åtminstone jag att det är OK om man vänligt påpekar att "över tid" borde skrivas övertid.
Jag brukar inte påpeka stavfel etc i andras inlägg, jag använder istället samma ord i mitt svarsinlägg (fast korrekt) och hoppas att den som skrivit fel ska snappa upp det själv.
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 16:13:09
|
Ungdommar idag har mycket mer än tradiotionell skola att tänka på (mycket är säkert USA-influenser) och där tror jag mycket av språkproblemet ligger. Går man in på Lunarstorm eller liknande blir man nästan mörkrädd. En del skriver säkert så för att det är trendigt, men i många fall verkar så inte vara saken. Det är lite trist, däremot är dom säkert generellt sett duktigare på att kommunicera IRL, bara en spukulation. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/12/22 16:15:31 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 16:14:14
|
Med ungdommar menar jag (i det här fallet) typ <18 år. Jag är själv en glad ungdom på 24 år. |
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 16:18:28
|
Och med tanke på hur effektivt MS-Word rättar (ger tips på alternativa ord, etc) idag så känns det nog smidigt för många att använda den istället för att lära sig hur det egentligen står till. Precis som många använder simulatorer/datorer av olika slag för att slippa räkna själva (kanske en dålig liknelse ). |
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 16:28:16
|
Jag tror att ungdomar av idag är mycket bättre och snabbare på att kommunicera jämfört med tidigare generationer pga den stora tillgängligheten, globala närvaron, sms, chatt, mobiltelefonin osv, osv. Ibland verkar det som dom kommunicerar mer på en dag än vad vi gjorde på ett år i vår ungdom. Att även språket kommer att förändras snabbt får vi nog acceptera vare sig vi vill eller ej. Det är på gott och ont. Ett snabbt och föränderligt samhälle kräver ett snabbt och föränderligt språk. Innan vi ens har hunnit slå upp ordet i SAOL har dom hunnit både SMS:a och chatta sig iväg till en bio. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 17:39:53
|
Ja se dagens ungdom, suck och stön!
Nej allvarligt talat är det väl ganska sällan som t.ex. en text blir helt obegriplig bara för att det är lite stavfel och särskrivningar och liknande, däremot blir den ju svårare att läsa och risken för missförstånd ökar helt klart. Det har det funnits flera exempel på på detta forum. Ett aktuellt exempel ur denna tråd: Jag antar att den (vem det nu var) som ondgjorde sig över bruket av uttrycket "över tid" syftade på att uttrycket är en anglicism (alltså en försvenskning av ett engelskt uttryck) inte att det skulle tolkas som en särskrivning av "övertid". Inte för att det kanske spelade någon roll i just det fallet, men missförstånd kan ju leda till mycket onödigt bråk och liknande.
Skulle det vara sant att svenskaundervisningen blivit sämre (vilket det nog är, även jag har svårt att tro att så många plötsligt blivit dyslektiska) är det givetvis olyckligt. Inte för att det kanske hindrar förmågan att kommunicera med andra så mycket, men många av dagens ungdomar har t.ex. svårt att förstå en vanlig tidningstext. Det kan ju helt klart ställa till med problem. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 20:13:03
|
patrikf, Kom från den rätta...Kolla lite i spegeln du.
dali, Snälla du. Det är en sak att skriva så otroligt mkt fel att man inte kan tyda det, då är det ju såklart okej att fråga vad som står. Men att som "VISSA" här påpeka småsaker som VARJE NORMAL människa kan räkna ut när man läser IGENOM tråden så handlar det om språkpolis fasoner och det är löjligt och nu har vi en regeln mot detta också.
Sedan får du allt skärpa dig lite. Komma här och påstå massa trams. Jag lärde mig iaf i lågstadiet att förstår man inte en ord eller dyl så ska man läsa hela meningen/stycket för att förstå hela sammanhanget. Ett tips till dig från mig. Så försök inte mästra mig på något sätt innan du själv lär dig ett och annat. |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 20:17:12
|
Nin, det är en skön utsikt det! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 20:34:16
|
patrikf, Tyvärr, är inte dragen åt det hållet! |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 21:43:46
|
Apropå "över tid".
jag menade inte att det var en särskrivning utan ett begrep psom används nuförtiden. Förr i tiden, när det nu var så skrev man som Flint för några sidor sedan:
Det är klart att språk förändras med tiden men den här har gått så fort
Så skrev man förr. Nu skriver man : - - -språk förändras över tid(en) - - -
Changes over time...
Bra med ny regelbok.
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 22:52:42
|
nin,
När jag vill ha tips från dig så lär jag fråga om det. Den dagen kanske kommer, håll utkik efter dessa säkra tecken:
- George Bush säger något sammanhängande. - Miljöpartiet föreslår en kraftig sänkning av bensinskatten. - Norge vinner melodifestivalen. - Zimbabwe utklassar Kanada i ishockey. - Bill Gates börjar köra Linux på sin arbetsdator. - Det snöar i helvetet.
Håll ut, det kan vara vilken dag som helst ...
|
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
Empress
Sodom & Gomora, the equality place
276 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 23:48:08
|
patrikf:
quote: En halv generation kan väl inte lida av Dyslexi? Är detta en försämring som har sett på senare år? Kan det bero på att "dagens ungdom" inte läser skönlitteratur?
Nej det är riiktigt det har inte gått inflation i dyslektiker i grund. Men nu när det är godkänt som handikapp (Blev godkännt 1990 här i Sverige och någon gång under 1970-talets första hälft i USA) så har det bara blivit mer som vågar erkänna.
Jag förstår din fråga på det stora hela. Vad jag har skrivit och vad jag vill nå fram till dess språkpoliser (med mina inlägg) är att de kan inte veta om det är en slarver eller en äkta dyslektiker som har skrivit. Men jag har fått reda på en skrämmande sak faktiskt helt internt. att de har slutat med rättstavning i skolan i högstadiet. Och det är skrämmande. För att rättstavning är ett utmärkt sätt att kunna fånga upp äkta dyslektiker på faktiskt. Bara utbilda lärana lite kring detta med dyslexi så skull det var et utmärkt första verktyg för att fånga upp eleverna med äkta dyslexi. Och de som är "friska" kan ju få ett snyggare text.
Men skönt att vi är överens om att det inte är språkpolisens sak att påpeka detta i alla fall till andra skribenter om stavning. *s* |
Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!) Writing is work of passion, not a work of grammar! |
Edited by - Empress on 2003/12/22 23:50:42 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 07:11:40
|
Har hållt mig undan debatten, men nu skriver jag ett inlägg likväl. Detta är ett FORUM. Precis som mycket annat på nätet så är det tanken att kommunicera som är det viktigaste. Vem klagar om det finns ett stavfel på en chat? Dessutom, så är det en IT-grej. Det ska gå fort. Hur ska vi då behandla de som skriver fel pga att de skriver snabbt och inte korr-läser? (undertecknad) Jag stöttar naturligtvis de som har svårigheter (känner flera) och som vill göra sitt bästa, men detta ställe är inte det rätta för att rätta om jag säger så. Det är HiFi-frågor, inte ett CV.
|
Huzzes musikanläggningar
Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept |
|
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 12:25:05
|
Jag tycker det är helt OK om man rättar ngn ibland, bara man gör det på ett hyfsat fint sätt ! Man bör inte vara nedsättande i sitt "rättande"....
Jag har aldrig rättat ngn på detta forum. Men ändock tycker jag att det är beklagligt att finns såpass många vuxna människor som inte kan stava, det är tråkigt. Att det sedan skall finnas så många dyselektiker just på många forum tycker jag är märkligt ! Jag tror nog att de flesta stavfel beror på rent slarv.. Jag skriver också fel ibland, men jag läser iaf igenom mina inlägg och rättar innan jag postar. Många verkar inte bry sig !
Mvh/Janne
GOD JUL ! |
Att mäta är att veta ! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 13:04:36
|
dali, Ja, du fortsätter och vara pinsam. Du har ju mkt att komma med...
Sådan tur är så finns det nu med i reglerna att man INTE ska hålla på med språkpolis takter och jag hoppas moderators tar hand om detta på ett bra sätt. |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 13:11:27
|
Mkt anglicismer och personangrepp här... urk!!!! Kanske borde Nin äta lite pepperkakor till jul? |
Edited by - patrikf on 2003/12/23 13:15:50 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 13:18:59
|
patrikf, Dom har slutat med kakor på jobbet. Besparingstider |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 14:14:27
|
Ajaj! |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 16:06:18
|
nin,
quote: dali, Ja, du fortsätter och vara pinsam. Du har ju mkt att komma med...
Sådan tur är så finns det nu med i reglerna att man INTE ska hålla på med språkpolis takter och jag hoppas moderators tar hand om detta på ett bra sätt.
Jag kunde inte ha skrivit det sämre själv ... ibland är verkligheten roligare än dikten!
EDIT: Och därmed lägger jag ned min medverkan i tråden. Ett sådant självmål av nin gör att jag inte har hjärta att fortsätta debattera, jag vill inte att stackar'n ska göra bort sig mer ...
|
Edited by - dali on 2003/12/23 16:16:28 |
|
|
HanssoN
Member
226 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 20:11:04
|
Detta är ett internetforum, och således skrivs tankar ner och vidareförmedlas snabbt och lätt vilket är själva poängen med alla internetfora. (Så heter det väl? Ett forum flera fora??)
Jag läser inläggen här för att bilda mig en uppfattning om de olika produkter som diskuteras, och då detta är mitt mål ser jag ingen anledning att lägga någon större vikt vid skribenternas språkbruk. Det är tanken som räknas, inte formuleringen.
Välformulerade inlägg är alltid trevligare att läsa, och man får som läsare ett större förtroende för den skribent som väljer sina ord väl, men så länge jag förstår innehållet i ett inlägg är jag nöjd. Jag är i många avseenden perfektionist, och jag retar mig ofta på särskrivningar och stavfel, men om jag skulle klaga på varje person som skriver "svenskalärare" istället för svensklärare skulle jag göra mig till ovän med många...
Överdrivet välformulerade inlägg uppfattar jag ofta som snobbiga, och det är en konst att formulera sig så att alla kan förstå och uppskatta det man skriver. Att använda en massa märkvärdiga ord i sina inlägg är bara onödigt, och ingen kan påstå att det höjer stämningen här på HiFi-forum... Det är god ton att acceptera att människor gör misstag, och att hacka på andra människors formuleringar är rent ut sagt löjligt. Jag förväntar mig att andra människor har överseende med mina fel och misstag på samma sätt som jag har överseende med deras.
God jul och gott nytt år! =)
/ Björn Hansson
Edit: skriebnternas --> skribenternas |
Edited by - HanssoN on 2003/12/23 20:24:06 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 20:43:05
|
Björn, mitt i träff!
|
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 20:56:53
|
Kan bara inte låta bli att upprapa mig från en språkpolistråd i höstas (eller i somras). Från en engels etikettbok: Att kunna äta fint betyder inte fin uppfostran i sig. Fin uppfostran är att inte hacka på de som inte kan. Dimitri
|
|
|
MosFet
Member
57 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 21:38:11
|
...men efter att ha sett "ballanserad" eller "högtalar kabel" hundra gånger blir man, kanske inte irriterad, men lite trött... |
Doh! Bara en ändring till... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 21:51:42
|
Jag får väl repetera min tråd från ovan Björn. Alltid retar det någon.
quote: I den just utkomna Svenska Akademiens grammatik (SAG) framgår tydligt hur väl svenskalärare överensstämmer med den modell för sammansättningar med substantiv på -a som i modern tid varit den mest produktiva. "De flesta ord på -a vilka börjat användas som förled under de senaste tvåhundra åren förefaller bibehålla det stamslutande -a vid sammansättning" slår SAG fast och ger exempel som fasaväckande, mammaklänning och kassaregister . "För ord som stabiliserats tidigare är huvudregeln att -a faller": flugsmuts, lampfot, flickskola. Svensk(a)lärare har alltså glidit över från mönstret flugsmuts till mönstret fasaväckande.
SvD 99-10-17. Språkspalten i Kulturdelen skriven av Bo Löfvendahl.
Dvs. här sker en försskjutning i språkbruk vilket innebär att under en tid kan minst två sätt att stava vara rätt, båda kanske accepteras efter ett tag, eller så blir den ena av varianterna den vanligaste. |
Bravo |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/24 : 19:06:04
|
dali, Såklart ud ger dig, du har ju inget att komma med! |
|
|
Topic |