Author |
Topic |
rocknrolf
Member
91 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 23:15:34
|
Finnns det inte trådar som behandlat det här ämnet? Jag kan inte hitta dem efter åtskilliga sökningar. NI får gärna härleda till trådar eller skriva egna erfarenheter på skillnader kablarna emellan. |
|
Bravo
Member
5320 Posts |
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/12/21 : 10:44:27
|
I HIFI&MUSIK 2001 nr.11 jämför man en hel drös Koaxiala kablar mot en drös Optiska. Sammanfattningsvis: "Vill du ha ett riktigt bra ljud måste du gå över till elektriska digitalkablar och även de billigaste varianterna låter bättre än Toslink". Speciellt vid längre dragningar märks skillnaderna ännu mer. Supra Trico var billigast 400:-/m och ansågs mest prisvärd.
/ Otto |
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2003/12/21 : 11:28:42
|
Jag tycker att Koaxial kablar ger bättre ljud. Började använda en optisk från börjar med efter att läst så mycket bra om koaxial så bytte jag på vinst eller förlust. Det sitter koaxial kvar än idag och jag skulle inte byta till optiskt igen.
Mvh |
Undersöker för tillfälle. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/12/21 : 16:16:51
|
Jag använder både optisk och coaxial överföring av digitala signaler. I dom fall där jag har AES/EBU så kör jag det och det händer också att jag gör om AES/EBU till Coaxial med hjälp av en adapter. Jag kan min själ inte säga att det ena låter bättre än det andra och ingen annan heller för den delen av dom som har varit med och lyssnat när vi testat. Vad man kan säga är att vid optisk och coaxial överföring har man bara 20 bitar att tillgå. Om man vill överföra 24 bitar så är det AES/EBU som gäller. Det finns en fördel med optisk överföring till skillnad mot coaxial, det är att man får garanterat knäpp och brumfritt. Jag har själv aldrig haft sådana problem men jag har hört andra som haft problem. Om man själv löder sina coaxialer se då till att använda bra skärmad kabel på 75 ohm/m.
gcs
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/12/21 : 21:37:52
|
Va!!! kan man inte överföra 24 bitar med coaxkabel????? Det trodde jag. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/12/21 : 22:00:38
|
Jag också. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 01:31:37
|
gcs: quote: Om man själv löder sina coaxialer se då till att använda bra skärmad kabel på 75 ohm/m.
Är det inte karakteristisk impedans (Z) (eng: characteristic impedance), som du menar. Inte per meter. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2003/12/22 01:32:49 |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 09:17:54
|
Den enda vettiga optiska överföringen som är ett allternativ till coaxial är AT/T glasfiberoptiska lösning, dock så är den ganska ovanlig på transporter och dacar i de lägre prisklasserna, men bra är den...
/Martin |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 14:21:05
|
Typexempel på där lyssnings tester inte är helt lyckat.
Så länge signalen är i den digitala domänen går det att mäta om det ena är bättre än den andra. Det är en fråga om att jämföra siffror med varandra och ingenting annat. Vilket inte är särskilt svårt.
Själv är jag skeptisk till skillnader med digitala kablar så länge man håller sig inom de längder som är ok osv. För övrigt så har koax-kabeln bättre bandbredds egenskaper enligt S/PDIF standard. Man kan med andra ord köra över signaler med högre samplingsfrekvens via denna än toslinken.
p.s inga som helst problem att tjonga ut 24 bits via S/PDIF
|
Edited by - qsecofr on 2003/12/22 14:22:09 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/12/24 : 02:25:01
|
Nej just det det ska vara 75 ohms impedans (Z) upp till 10 MHz i en oballad digitalkabel. Och 110 ohm när man kör ballat (AES/EBU) Den andra frågan...det är vanligt att tillverkare av professionella apparater med AD/DA´an anger max 20 bitar vid S/Pdif och 24 bitat vid AES/EBU. Det är något konstigt med det här eftersom konsument tillverkare brukar ange 24 bitar rakt av på sina S/Pdif utgångar. Man kan ju undra över vad som är sanningen.
gcs
|
|
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2003/12/24 : 15:17:52
|
Det skulle i praktiken betyda att min Yamaha AZ1:a inte klarar 24bit signaler i de coaxiala ingångarna trots att de uppger detta?
|
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
Posted - 2003/12/25 : 15:04:07
|
Vad är karakteristisk impedans? Varje fysisk ledning har alltid resistiva, induktiva och kapacitiva egenskaper.
För att förklara vad Karakteristisk impedans för en kabel är, så kan vi jämföra kabeln med en transmissionsledning (en transmissionsledning är en elektrisk ledning som överför antingen digitala eller analoga signaler. Ledningen kan vara en två-ledare, koaxialkabel eller en ledningsdragning på ett kretskort), som egentligen är den korrekta benämningen. I varje typ av ledning så finns det resistiva förluster som ofta kallas för kabelförluster och som uttrycks i dB/m. Resistansen i ledningen beror på frekvensen. Men i detta exempel börjar vi med en förenkling. Vi börjar med ett antagande att lasten är rent resistiv med samma impedans vid alla frekvenser. Då blir formeln enligt följande.
Z=\/¹ L/C L= Inductance C= Capacitance
¹ (roten ur) Induktansen L (H/m) Kapacitansen C (F/m) L är ledarens induktans per längdenhet (H/m) och C är dess kapacitans per längdenhet
Längsresistansen R (./m)
En överförning av elektriska signaler består av en signalkälla, överförningsmedia och mottagare. Och i denna kedja vill man uppnå så små förluster som möjligt. Vid höga frekvenser så finns det alltid en risk att signalen studsar fram och tillbaka, vilket skapar en förvrängd signal. Det här gäller både digitala och analoga signaler vid dålig anpassning (signalkällans inre impedans, ledningens impedans och belastningsimpedansen stämmer dåligt överens). For att få impedanstillpassning måste vi avsluta förbindelsen med dens karakteristiske impedans (terminering) för att få maksimal effekt på overförningen och undvika reflektioner (stående vågor). Om inte förbindelsen avslutas med en impedans som överensstämmer med signalkedjans karakteristiska impedans, får vi en reflektion och en del av vågen reflekteras. Om belastningsimpedansen är identisk med ledningens resistivimpedans sker ingen reflektion alls. All infallande effekt absorberas då i belastningsimpedansen, vilket ofta eftersträvas vid överföring av information i form av elektriska signaler.
Vad är Resistans? Resistansen beskrivs med formeln: R = k(L/A) där R är resistansen, k är en konstant som beror på materialet och kallas resistiviteten, L är längden och A är arean. En koaxialkabel har en karakteristisk impedans vilket gör den användbar för höga frekvenser. Skärmen skyddar mot elektromagnetiska högfrekvensfält. Vid lägre frekvenser ger den endast en elektrostatisk skärmning.
Kopparkabel med diam 1,00 mm har tex. Resistansen 21,9 Ohm/km vid 20 °C
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 18:35:29
|
Jaha...då undrar jag vad en femmeters optisk kabel kan ha för induktans och kapacitans. Sedan undrar jag varför proffs-apparater inte kan förmedla mer än 20 bitar via en S/pdif utgång medans en konsumentapparat förmår 24 bitar via S/pdif.
gcs |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 21:55:09
|
Alla apparater kan förmedla 24 bitar. Men reglerna för hur bitarna ska användas ser lite olika ut i AES/EBU och s/pdif. Om jag minns rätt så kör s/pdif med 20 bitar som standard, men det finns fyra bitar till som kan användas till audio-data om man vill. I AES/EBU finns inga regler alls om hur dessa fyra bitar ska användas, så olika apparater kan använda dom till olika saker. Eller nåt i den stilen...
Sen är det inte den optiska fibern som sätter begränsningarna på TOS-linken, utan själva sändar- och mottagarmodulerna har ganska förfärliga data. De är väldigt mycket sämre än moduler tänkta till höghastighetskommunikation, men billiga är dom!
EDIT: Stavar ju som en kratta... |
Edited by - Uniper on 2003/12/27 22:08:17 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 01:53:04
|
Jag förstår fortfarande inte varför proffsburkar som är utrustade med alla typer av utgångar ändå inte klarar mer än 20 bitar från S/pdif utgången. Varför har man då i så fall dessa utgångar.
gcs |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 11:26:13
|
quote: Sen är det inte den optiska fibern som sätter begränsningarna på TOS-linken, utan själva sändar- och mottagarmodulerna har ganska förfärliga data. De är väldigt mycket sämre än moduler tänkta till höghastighetskommunikation, men billiga är dom!
Vad menar du, det handlar knappast om höghastighets kommunikation i ljudsammanghang och modulerna är bra nog att utan problem överföra var o varje bit utan fel. |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 14:57:14
|
gcs: Det skulle kunna vara så att dom väljer att köra 20 bit via s/pdif för att garanterat fungera ihop med alla andra apparater.
A8: Visst bitarna kommer fram korrekt, men med en rejäl dos jitter pålagt. Jag hittade databladen en gång, och där stod hur mycket jitter man kan räkna med att dom lägger till. Jag kommer inte ihåg siffrorna längre men det var rejält mycket. Det beror antagligen på att dom använder billigaste möjliga lysdioder och fotodetektorer för att hålla priset nere. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 18:08:48
|
Uniper: Jag tror knappast att TC-electronic, dbx eller någon annan av dom mer namnkunniga konstruerar en produkt där man gjort avkall när det gäller kvaliteten på Toslink in/utgångarna. Om man jämför 24 bitar med 16 bitar så kan man om man maxar lyssningen, höra att bruset är ett unns lägre med 24 bitar. I praktisk musikavspelning med en CD-skiva kan man nog i alla fall inte höra någon skillnad. När helgerna är över ska jag min själ kolla bitantalet med en digitalprovare från dom olika utgångarna.
gcs |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 23:51:27
|
Jag menade så här. Eftersom TOSlink:en är 20 bit, 24 bit optional, så kan det väl vara idé att dra ner antalet bitar till 20 och lägga lite dithering på. En apparat som bara tar emot 20 bitar kommer annars bara att ignorera de sista fyra bitarna. Det borde bli klart sämre än 20 bit med dithering. Alla digitala överföringar skickar ju 24 bit hela tiden, men lägger bara nollor i de databitar som inte används för tillfället.
Det står lite om det hela här: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html
|
|
|
A8
Member
360 Posts |
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 15:29:47
|
Jag antog bara att "pulse width distorsion" var jitter, men precis som du säger, det är inte säkert att det stämmer. Någon som vet säkert? |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 18:10:31
|
Signalen som skickas är inte optisk. Det här ger i sin tur att den elektriska kabelvarianten inte behöver omvandla mellan optisk till elektrisk. Det är i främsta hand pga att det åtgår två extra omvandlingsteg som den optiska är sämre.
Men märk väl, om signalen skulle skickas över mycket stora avstånd så skulle fallet vara ett annat, men nu är det så korta avstånd som det gäller så därför är den elektriska bättre.
Om jag inte helt misstar mig. MvhKristofer |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 19:42:54
|
Om det skulle vara sämre med optisköverföring, varför säg mig varför kör man då optiskt i ADAT? Varför kör DBX och andra optiskt om det är sämre. Varför skickar man högkvalitativt ljud genom ett radio och TV-hus om det skulle vara sämre.Dom kanske borde ha snackat med LTS innan dom installerade fiberoptiskkabel.
gcs |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 21:26:54
|
Whiskyman: Du har "extra" omvandlingsteg vid elektrisk koppling också, det sitter en impedanstransformator på utgången.
Vad gäller 20 resp 24 bitar är det väl gissningsvis helt enkelt som någon redan påpekat att de helt enkelt inte använder de sista extra 4 bitarna för textinfo vilket man ju kan enligt standarden (S/PDIF har maixmal upplösning 20 bitar, där kan de extra bitarna användas för SCMS kopieringskyddet)
|
|
|
Frux
Member
183 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 02:23:33
|
En extra omvandling hit och dit spelar heller roll då det rör sig om ett digitalt gränssnitt.
Att folk börjar höra skillnader som "fastare bas" eller "klarare mellanregister" och liknande med en viss "digital kabel", får mig bara att misstänka placeboeffekt ännu mer, då en eventuell störning av en digital dataström helt enkelt inte ger en sådan förändring. En störning uppenbarar sig som ett poppande ljud eller helt enkelt som ett avbrott i ljudet. I övrigt ligger inte kablarna och hittar på egna kombinationer av nollor och ettor, eller att vissa kablar skulle ha en tendens att modifiera bas-nollor eller diskant-ettor.
Däremot finns det skillnader i störningstålighet vid långa avstånd osv. |
|
|
Topic |
|