HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Optiska vs Koaxiala digitalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rocknrolf
Member

91 Posts

Posted - 2003/12/20 :  23:15:34  Show Profile Send rocknrolf a Private Message
Finnns det inte trådar som behandlat det här ämnet? Jag kan inte hitta dem efter åtskilliga sökningar. NI får gärna härleda till trådar eller skriva egna erfarenheter på skillnader kablarna emellan.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/21 :  02:35:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Något finns att läsa här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20600&SearchTerms=,optisk,koaxial

Glöm Toslink!

Bravo
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/21 :  10:44:27  Show Profile Send Otto a Private Message
I HIFI&MUSIK 2001 nr.11 jämför man en hel drös Koaxiala kablar
mot en drös Optiska.
Sammanfattningsvis: "Vill du ha ett riktigt bra ljud måste du gå
över till elektriska digitalkablar och även de billigaste varianterna
låter bättre än Toslink".
Speciellt vid längre dragningar märks skillnaderna ännu mer.
Supra Trico var billigast 400:-/m och ansågs mest prisvärd.

/ Otto
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/12/21 :  11:28:42  Show Profile Send orthanc a Private Message
Jag tycker att Koaxial kablar ger bättre ljud. Började använda en optisk från börjar med efter att läst så mycket bra om koaxial så bytte jag på vinst eller förlust. Det sitter koaxial kvar än idag och jag skulle inte byta till optiskt igen.

Mvh

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/21 :  16:16:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag använder både optisk och coaxial överföring av digitala signaler. I dom fall där jag har AES/EBU så kör jag det och det händer också att jag gör om AES/EBU till Coaxial med hjälp av en adapter. Jag kan min själ inte säga att det ena låter bättre än det andra och ingen annan heller för den delen av dom som har varit med och lyssnat när vi testat. Vad man kan säga är att vid optisk och coaxial överföring har man bara 20 bitar att tillgå. Om man vill överföra 24 bitar så är det AES/EBU som gäller. Det finns en fördel med optisk överföring till skillnad mot coaxial, det är att man får garanterat knäpp och brumfritt. Jag har själv aldrig haft sådana problem men jag har hört andra som haft problem. Om man själv löder sina coaxialer se då till att använda bra skärmad kabel på 75 ohm/m.

gcs

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/12/21 :  21:37:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Va!!! kan man inte överföra 24 bitar med coaxkabel?????
Det trodde jag.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/21 :  22:00:38  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag också.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/22 :  01:31:37  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
gcs:
quote:
Om man själv löder sina coaxialer se då till att använda bra skärmad kabel på 75 ohm/m.


Är det inte karakteristisk impedans (Z) (eng: characteristic impedance), som du menar. Inte per meter.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/12/22 01:32:49
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/22 :  09:17:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Den enda vettiga optiska överföringen som är ett allternativ till coaxial är AT/T glasfiberoptiska lösning, dock så är den ganska ovanlig på transporter och dacar i de lägre prisklasserna, men bra är den...

/Martin
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/12/22 :  14:21:05  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Typexempel på där lyssnings tester inte är helt lyckat.

Så länge signalen är i den digitala domänen går det att mäta om det ena är bättre än den andra.
Det är en fråga om att jämföra siffror med varandra och ingenting annat.
Vilket inte är särskilt svårt.

Själv är jag skeptisk till skillnader med digitala kablar så länge man håller sig inom de längder som är ok osv. För övrigt så har koax-kabeln bättre bandbredds egenskaper enligt S/PDIF standard. Man kan med andra ord köra över signaler med högre samplingsfrekvens via denna än toslinken.

p.s inga som helst problem att tjonga ut 24 bits via S/PDIF






Edited by - qsecofr on 2003/12/22 14:22:09
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/24 :  02:25:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej just det det ska vara 75 ohms impedans (Z) upp till 10 MHz i en oballad digitalkabel. Och 110 ohm när man kör ballat (AES/EBU)
Den andra frågan...det är vanligt att tillverkare av professionella apparater med AD/DA´an anger max 20 bitar vid S/Pdif och 24 bitat vid AES/EBU. Det är något konstigt med det här eftersom konsument tillverkare brukar ange 24 bitar rakt av på sina S/Pdif utgångar. Man kan ju undra över vad som är sanningen.

gcs

Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/12/24 :  15:17:52  Show Profile Send snare2 a Private Message
Det skulle i praktiken betyda att min Yamaha AZ1:a inte klarar 24bit signaler i de coaxiala ingångarna trots att de uppger detta?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/25 :  15:04:07  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Vad är karakteristisk impedans?
Varje fysisk ledning har alltid resistiva, induktiva och kapacitiva egenskaper.

För att förklara vad Karakteristisk impedans för en kabel är, så kan vi jämföra kabeln med en transmissionsledning (en transmissionsledning är en elektrisk ledning som överför antingen digitala eller analoga signaler. Ledningen kan vara en två-ledare, koaxialkabel eller en ledningsdragning på ett kretskort), som egentligen är den korrekta benämningen.
I varje typ av ledning så finns det resistiva förluster som ofta kallas för kabelförluster och som uttrycks i dB/m. Resistansen i ledningen beror på frekvensen. Men i detta exempel börjar vi med en förenkling.
Vi börjar med ett antagande att lasten är rent resistiv med samma impedans vid alla frekvenser.
Då blir formeln enligt följande.

Z=\/¹ L/C L= Inductance C= Capacitance

¹ (roten ur)
Induktansen L (H/m)
Kapacitansen C (F/m)
L är ledarens induktans per längdenhet (H/m) och C är dess kapacitans per längdenhet

Längsresistansen R (./m)

En överförning av elektriska signaler består av en signalkälla, överförningsmedia och mottagare. Och i denna kedja vill man uppnå så små förluster som möjligt.
Vid höga frekvenser så finns det alltid en risk att signalen studsar fram och
tillbaka, vilket skapar en förvrängd signal. Det här gäller både digitala och analoga signaler vid dålig anpassning (signalkällans inre impedans, ledningens impedans och belastningsimpedansen stämmer dåligt överens).
For att få impedanstillpassning måste vi avsluta förbindelsen med dens karakteristiske impedans (terminering) för att få maksimal effekt på overförningen och undvika reflektioner (stående vågor). Om inte förbindelsen avslutas med en impedans som överensstämmer med signalkedjans karakteristiska impedans, får vi en reflektion och en del av vågen reflekteras.
Om belastningsimpedansen är identisk med ledningens resistivimpedans sker ingen reflektion
alls. All infallande effekt absorberas då i belastningsimpedansen, vilket ofta eftersträvas vid
överföring av information i form av elektriska signaler.

Vad är Resistans?
Resistansen beskrivs med formeln:
R = k(L/A)
där R är resistansen, k är en konstant som beror på materialet och kallas resistiviteten, L är längden och A är arean.
En koaxialkabel har en karakteristisk impedans vilket gör den
användbar för höga frekvenser. Skärmen skyddar mot elektromagnetiska
högfrekvensfält. Vid lägre frekvenser ger den endast en elektrostatisk skärmning.

Kopparkabel med diam 1,00 mm har tex. Resistansen 21,9 Ohm/km vid 20 °C



Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/27 :  18:35:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Jaha...då undrar jag vad en femmeters optisk kabel kan ha för induktans och kapacitans. Sedan undrar jag varför proffs-apparater inte kan förmedla mer än 20 bitar via en S/pdif utgång medans en konsumentapparat förmår 24 bitar via S/pdif.

gcs
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/27 :  21:55:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
Alla apparater kan förmedla 24 bitar. Men reglerna för hur bitarna ska användas ser lite olika ut i AES/EBU och s/pdif. Om jag minns rätt så kör s/pdif med 20 bitar som standard, men det finns fyra bitar till som kan användas till audio-data om man vill. I AES/EBU finns inga regler alls om hur dessa fyra bitar ska användas, så olika apparater kan använda dom till olika saker. Eller nåt i den stilen...

Sen är det inte den optiska fibern som sätter begränsningarna på TOS-linken, utan själva sändar- och mottagarmodulerna har ganska förfärliga data. De är väldigt mycket sämre än moduler tänkta till höghastighetskommunikation, men billiga är dom!

EDIT: Stavar ju som en kratta...

Edited by - Uniper on 2003/12/27 22:08:17
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/28 :  01:53:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag förstår fortfarande inte varför proffsburkar som är utrustade med alla typer av utgångar ändå inte klarar mer än 20 bitar från S/pdif utgången. Varför har man då i så fall dessa utgångar.

gcs
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/12/28 :  11:26:13  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
Sen är det inte den optiska fibern som sätter begränsningarna på TOS-linken, utan själva sändar- och mottagarmodulerna har ganska förfärliga data. De är väldigt mycket sämre än moduler tänkta till höghastighetskommunikation, men billiga är dom!


Vad menar du, det handlar knappast om höghastighets kommunikation i ljudsammanghang och modulerna är bra nog att utan problem överföra var o varje bit utan fel.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/28 :  14:57:14  Show Profile Send Uniper a Private Message
gcs: Det skulle kunna vara så att dom väljer att köra 20 bit via s/pdif för att garanterat fungera ihop med alla andra apparater.

A8: Visst bitarna kommer fram korrekt, men med en rejäl dos jitter pålagt. Jag hittade databladen en gång, och där stod hur mycket jitter man kan räkna med att dom lägger till. Jag kommer inte ihåg siffrorna längre men det var rejält mycket. Det beror antagligen på att dom använder billigaste möjliga lysdioder och fotodetektorer för att hålla priset nere.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/28 :  18:08:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Uniper: Jag tror knappast att TC-electronic, dbx eller någon annan av dom mer namnkunniga konstruerar en produkt där man gjort avkall när det gäller kvaliteten på Toslink in/utgångarna. Om man jämför 24 bitar med 16 bitar så kan man om man maxar lyssningen, höra att bruset är ett unns lägre med 24 bitar. I praktisk musikavspelning med en CD-skiva kan man nog i alla fall inte höra någon skillnad.
När helgerna är över ska jag min själ kolla bitantalet med en digitalprovare från dom olika utgångarna.

gcs
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/28 :  23:51:27  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag menade så här. Eftersom TOSlink:en är 20 bit, 24 bit optional, så kan det väl vara idé att dra ner antalet bitar till 20 och lägga lite dithering på. En apparat som bara tar emot 20 bitar kommer annars bara att ignorera de sista fyra bitarna. Det borde bli klart sämre än 20 bit med dithering. Alla digitala överföringar skickar ju 24 bit hela tiden, men lägger bara nollor i de databitar som inte används för tillfället.

Det står lite om det hela här: http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html



Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/12/29 :  10:18:49  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag är inte helt säker på att tisdfelen som är specade på toslink går att direkt översätta till jitter.

Det står pulse width distorsion typiskt mellan -20 till +20 nS, det finns inget som exakt förklarar vad det betyder men personligen har jag har svårt att se hur det skulle variera mellan var o varje bit utan tror snarare att det varierer mellan mellan toslink enheterna.
På så vis har var o varje system har ett givet fel som dock är lika mellan var o varje bit.

Då är det inte längre ett jitter problem.

Nu är det bara en gissning från min sida, kanske kan någon med bättre kunskaper hjälpa till att förklara exakt vad "pulse width distorsion" står för i toslink sammanhang?

Här är en länk till toshiba o toslink
http://www.toshiba.com/taec/cgi-bin/display.cgi?table=Category&CategoryID=7071&ProdColName=Pulse%20Width%20Distortion%20%28ns%29%20%20%2F-&hddDescription=&hddData%20Rate%20%28Mb%2Fs%2CNRZ%29=&hddWavelength%20%28nm%29=&hddTransmission%20Distance%20%28m%29=DESC&hddPulse%20Width%20Distortion%20%28ns%29%20%20%2F-=&hddApplication=
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:29:47  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag antog bara att "pulse width distorsion" var jitter, men precis som du säger, det är inte säkert att det stämmer. Någon som vet säkert?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/01/02 :  18:10:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Signalen som skickas är inte optisk. Det här ger i sin tur att den elektriska kabelvarianten inte behöver omvandla mellan optisk till elektrisk. Det är i främsta hand pga att det åtgår två extra omvandlingsteg som den optiska är sämre.

Men märk väl, om signalen skulle skickas över mycket stora avstånd så skulle fallet vara ett annat, men nu är det så korta avstånd som det gäller så därför är den elektriska bättre.

Om jag inte helt misstar mig. MvhKristofer
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/01/02 :  19:42:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Om det skulle vara sämre med optisköverföring, varför säg mig varför kör man då optiskt i ADAT? Varför kör DBX och andra optiskt om det är sämre. Varför skickar man högkvalitativt ljud genom ett radio och TV-hus om det skulle vara sämre.Dom kanske borde ha snackat med LTS innan dom installerade fiberoptiskkabel.

gcs
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/01/02 :  21:26:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Whiskyman: Du har "extra" omvandlingsteg vid elektrisk koppling också, det sitter en impedanstransformator på utgången.

Vad gäller 20 resp 24 bitar är det väl gissningsvis helt enkelt som någon redan påpekat att de helt enkelt inte använder de sista extra 4 bitarna för textinfo vilket man ju kan enligt standarden (S/PDIF har maixmal upplösning 20 bitar, där kan de extra bitarna användas för SCMS kopieringskyddet)

Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2004/01/03 :  02:23:33  Show Profile Send Frux a Private Message
En extra omvandling hit och dit spelar heller roll då det rör sig om ett digitalt gränssnitt.

Att folk börjar höra skillnader som "fastare bas" eller "klarare mellanregister" och liknande med en viss "digital kabel", får mig bara att misstänka placeboeffekt ännu mer, då en eventuell störning av en digital dataström helt enkelt inte ger en sådan förändring. En störning uppenbarar sig som ett poppande ljud eller helt enkelt som ett avbrott i ljudet. I övrigt ligger inte kablarna och hittar på egna kombinationer av nollor och ettor, eller att vissa kablar skulle ha en tendens att modifiera bas-nollor eller diskant-ettor.

Däremot finns det skillnader i störningstålighet vid långa avstånd osv.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000