HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med affär...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/06 :  13:29:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
För n:te gången: Plus och SVT sysslart med journalistik och för dem gäller andra regler, även när de publicerar material på nätet. Dessutom har de tillgång till staber av jurister som är vana att hantera frågor av den här typen.
Och som jag skrev ovan så får man skilja på att kritisera en butik för dålig service/kunskap (vilket väl brukar vara kritken mot de stora kedjorna) och på att anklaga någon för avtalsbrott, skillnaden borde vara uppenbar(?) för de flesta.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/06 :  14:37:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det finns alltid ett gäng som blir upprörda när de inte får göra som de vill. Då är det "deras" forum....

Skiljelinjen verkar uppenbar. Inte använda forumet som murbräcka eller redskap i egna syften i en konflikt. Inte riskera ägarnas trovärdighet i något läger eller utsätta dem för risken att hamna inför skranket.

Å andra sidan kan man redovisa om dålig service i butiker (även namngivna) och på det sättet hjälpa till att allmänt höja nivån.

Forumet läses av många fler än de snart 4000 medlemmarna och slarviga ogenomtänkta inlägg - för att inte tala om de ganska vanligt förekommande spekulativa negativa inläggen mot flera märken/leverantörer - har genomslagskraft. Den genomslagskraften kan inte skänkas bort bara för att man anonymt "är någon" bakom ett nic på ett internetfora.

Det är en svår balansgång. Ge Epkpeng och PAC lite credit nu boys i stället för att lufta det gamla slitna "censur!!"...

I grundfrågan så är det så enkelt att det finns bra butiker och det finns dåliga butiker. Handla inte i de som du tycker är dåliga. Money talks, bullshit walks....

mvh

sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/12/06 :  18:06:42  Show Profile Send rowa a Private Message
Kan någon PM´a mig om vilken butik det rör sig om

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/12/06 :  18:26:05  Show Profile Send JonasQ a Private Message
PMa gärna mig med!

"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/06 :  19:01:39  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Och mej också.
Mvh
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/12/06 :  20:05:51  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag skulle också vilja veta vilken butik det gäller. Gärna PM, kunskap är konsumentmakt.
mvh

geldis
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/06 :  21:11:24  Show Profile Send brumel a Private Message
"För n:te gången: Plus och SVT sysslart med journalistik och för dem gäller andra regler, även när de publicerar material på nätet. Dessutom har de tillgång till staber av jurister som är vana att hantera frågor av den här typen.
Och som jag skrev ovan så får man skilja på att kritisera en butik för dålig service/kunskap (vilket väl brukar vara kritken mot de stora kedjorna) och på att anklaga någon för avtalsbrott, skillnaden borde vara uppenbar(?) för de flesta."

95:an

Vad är det för skillnad mellan att å ena sidan kritisera en juridisk person, butiken/företaget (obs ej enskilda personer på ett kränkande sätt eller genom att lämna ut personliga uppgifter om dom) för dålig service (produkten var ej åtgärdad då den återlämnades eller åtgärdad på fel sätt) och att kritisera samma juridiska person för att dom inte hållit vad dom lovat.

Om jag kritiserar ett elbolag eller min hyresvärd för att dom brutit avtalet på min hemsida eller i ett forum vad har det med YGL eller PUL att göra. YGL skyddar otryckta skrifter såsom Fanzines och andra hemtillverkade alster.
För internetforum gäller ju bara brottsbalken när det gäller förtal, uppvigling, hets mot folkgrupp, barnporr etc etc.


Jag kommer till slutsatsen att detta ej är en juridisk fråga. Det är väl ingen som tror att butiken stämmer dom som kritiserat den för att ej följa ingångna köpavtal. Det är fullständigt befängt.

Admin:

Det är en fråga om en butiks service och kundbemötande. Det har varit uppe flera gånger tidigare på detta forum om folk som varit sura på någon butik och velat dryfta det på detta forum.
Jag hoppas att det är OK även i förtsättningen.

Mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/06 :  21:35:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Brumel: Skillnaden är att det ena kan leda till kritik från kommunens konsumentvägledare och i sista hand göras upp i domstol, det andra är bara ett subjektivt omdöme om butikens service som inte kan ha några juridiska eller direkta ekonomiska konsekvenser (du kan inte stämma någon för dålig service).

Och varför skulle inte en butik kunna stämma någon som hävdar att de inte följer ingånga avtal och detta inte är sant? Det måste väl vara ett solklart fall av ärekränkning (vilket knappast kritik pga dålig service är)?
Låt vara att det är hypotetiskt, men omöjligt är det inte.
Observera nu att jag inte hävdar att jeppe72 ljuger, men rent allmänt är det ju moderatorerna har ju faktiskt ingen möjlighet att veta om en historia är sann eller inte.

Anledningen till att YGL kom in i det hela var att den tydligen (om jag nu fattat det rätt) indirekt även omfattar internet-publikationer, det är därför inte dagstidningarnas hemsidor omfattas av PUL.
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:24:20  Show Profile Send srv a Private Message
Denna fråga är en av Moderatorernas viktigaste uppgifter. Vid varje inlägg som handlar om kritik av Butiker etc. så borde, enligt min uppfattning, inlägget censureras. Där efter skickas inlägget till den berörda Butiken etc. Då har Butiken en chans att ge sin version av det hela. När svaret kommit från Butiken så publiceras de BÅDAS versioner på Forumet.
Jag har tidigare PM:at detta önskemål (som skickades 2003/10/15 : 12:05:48) till Forumets Ledning jag klistar in detta , PM här:
Hej Moderater! Passar på att tacka för ett mycket bra övertagande.
Har följande förslag:
Ge oss medlemmar större möjligheter till att komma med kritik till handlare etc. Man kan sätta ett krav på att den aktuella butiken etc. först får ta del av inlägget. Detta är mycket enkelt, via t.ex mail. Jag tror att detta Forum har en mycket stor potential till att påverka/förbättra situationen för oss Hifi-freak. Genom att komma med konstruktiv kritik och att det lyfts fram i ett sådant här forum, kommer kunna ge handlarna bra feedback. Det ger oss en bra möjlighet till att påverka m.m. Mig veterligen, var detta i stort sätt omöjligt förr. Ges den kritiserade en bra chans att ge sin version, så undviker man oseriösa påhopp, smutskastning o.dyl. Det var väl det som var argumentet förut? Känns som det är hög tid att flytta fram Forumets positioner nu. Hoppas Ni åtminstone överväger detta förslag. Faktum är att Forumet är en maktfaktor, (läs stor kundbasis) som man borde räkna med.
Mvh, SRV
------SLUT PM------
Jag väntar fortfarande på svar från ledningen.............
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:05:28  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
srv: Mycket vettiga synpunkter som du framförde. Utan butikens bild blir det ju lätt bara ena sidans version som är sanningen, får de komma till tals så undviker man ju det. Och jag är tveksam till att en butik bara struntar i att kommentera det. Intressant att höra hur ägarna till forumet ser på det, det är ju trots allt deras forum och val...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:30:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja, många olika kommentarer och åsikter har det varit till denna mycket tråkiga historia som jeppe72 har hamnat i. Men läs en gång till vad kommuns konsumentrådgivare sa.

quote:
Hennes råd var enkelt. Kort och kärnfullt. Sluta handla hos den återförsäljaren. Varför? Därför att de bryter mot svensk lag (konsumentköplagen) samtidigt som de inte värnar sina kunders intressen.


Jag tycker att hennes ord är solklara.Personligen är jag glad över att fått reda på vilken handlare det är, så att jag inte hamnar i kläm hos dem. Som sladd sa, money talks, bullshit walks...

Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:51:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
PUL är lite snårigare än vad vissa tycks tro.

Att företag skulle kunna bemöta kritik som kommer upp är däremot en utmärkt idé.

Bravo
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/12/07 :  00:01:34  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Förmodligen betydligt värre för företaget att det debatteras lag, etik och moral på ett så här utdraget sätt än att blivit omnämnt vid namn från första början och sedan glömd...

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/12/07 :  01:28:02  Show Profile Send drkim a Private Message
Om nu forumet är så accepterat och respekterat i hifi-kretsar som moderatorerna säger - så borde det väl rimligtvis innebära att alla segment inom hifi finns här för att kolla läget?

Om inte får dom väl skylla sig själva, eller?
Jag anser att det finns goda möjligheter för var och en som har intresse av att argumentera, kan komma med motargument här på forumet.

Om någon vill sälja något till mig och har "trampar i klaveret" så finns det väl möjlighet att både be om ursäkt och förklara sig här! - dessutom kan man här befästa sin ståndpunkt, om man nu vill det.

Jag tycker inte att något skall cencureras och vidarebefordras till butiken, vill dom påveka, sälja och förklara sig, så är det deras skyldighet att ha koll och delta på detta forum - lika mycket som de har koll på div hifi-magasin.

Det är väl bara att inse att vi blivit en maktfaktor som inte respekterar fulspel, om detta förekommer så bör detta redovisas för medlemmarna på forumet.

Brumel!
Tycker att du verkar ha en övertro på det svenska rättssamhället, kan man inte ens fälla 5 våldtäcksmän i Södertälje/Tumba så lär dom inte komma nån vart här!

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/07 :  03:26:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Brumel!
Tycker att du verkar ha en övertro på det svenska rättssamhället, kan man inte ens fälla 5 våldtäcksmän i Södertälje/Tumba så lär dom inte komma nån vart här!

Nej det är väl precis det jag menar. Detta är vare sig ett brottsmål eller ett tryckfrihetsmål.
Detta är en tvist som görs upp i godo får vi hoppas. Det är väl AR som får yttra sig och ge en rekommendation till företaget i sista hand om det inte går till civil domstol. I den stunden vore det helt fel att föra process här på forumet men dit har vi inte kommit som väl är.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/12/07 03:46:18
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  09:45:23  Show Profile Send thompa a Private Message
PM ?

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/07 :  10:53:43  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Fullständig begreppsförviring...

Detta fora är till för att diskutera och hjälpa varandra med hifi. Att medlemsnatalet är stort har ingenting med kvaliteten på forumet eller dess medlemmar att göra. Den "maktfaktor" som det pratas om är visserligen klart förefintlig men lika säkert är att stora delar av "branchen" - ni vet den där som jag nyss har börjat klättra in i - anser detta var jordens medelpunkt för meningslös verksamhet och det största mediat för de okunnigas röst. Ju okunnigare ju mer röst om ni fattar....(nej, jag håller inte med men utan styrning är det ett faktum på en vecka)

Forumet måste ha en ganska klar och tydlig styrning. Annars tar snart det lilla "hifimedborgargardet" över med krav a la ungdomsrevolt, offentliga rättegångar mot butiker, personal eller varför inte allt och alla som kan anses vara MOT det den okunniga högljudda skränhopens krav. Tänk något som kan tolkas som en FRAMGÅNG efter ett sådant rally, då kommer berusningen...

Detta forum är redan nu så fullt av slamkrypare, anhängare, förtalare (fast i dolda ordalag), medlemmar som i princip bara vill rasera och sätta fällben, lufta sin ilska, frustration och jag undrar ibland varför de överhuvudtaget befinner sig på ett hififorum.

Jag skall ge ett konkret exempel på hur det kan gå när det går för fort:

I exemplet ovan så tas detta för intäkt att allt är OK med att hänga ut butiken:


Ja, många olika kommentarer och åsikter har det varit till denna mycket tråkiga historia som jeppe72 har hamnat i. Men läs en gång till vad kommuns konsumentrådgivare sa.

quote:
-------------------------------------------------------
Hennes råd var enkelt. Kort och kärnfullt. Sluta handla hos den återförsäljaren. Varför? Därför att de bryter mot svensk lag (konsumentköplagen) samtidigt som de inte värnar sina kunders intressen.

----------------------------------------------------------------

Stopp och belägg!!

Hon sa alldeles alldeles garanterat inte så!
Hon sa: om det du säger är korrekt i alla avseenden - - så...

Hänger ni med det livsfarliga när Quoten hunnit passera genom ett antal inlägg? Konsumentrådgivaren har ju granskat hela fallet, hört butiken och fällt ett domslut. Bara att knalla till rätten och inkassera... Plötsligt blir det hela en sanning och efter 125 inlägg så orkar ingen ta i skiten längre.
Då blir det administratörernas ansvar att ta reda på fakta, tro, lögner, misstolkningar, felsägningar, felhörningar och sålla allt genom människor som är upprörda.... Lägg till tiden med att hitta rätt person på företaget, mailkonversation, telefonkonversation alldeles säkert....

Och det vill ingen admin eller moderator ta i med tång....

Så sluta kräv frihet att hänga, det kommer inte att fungera. Butiker, generalagenter, tidningar och seriösa administratörer kommer att fly forumet med en fnysning och sedan kan ni sitta här och tro att ni har någon "röst" kvar.

Det är just den seriösa formen och ansvarsfulla styrningen som är nyckeln till att ha en röst. Jämför med de arga anonyma här på forumet. Hur tungt väger deras röster? Hur är det på andra forum där några få får breda ut sig och komma med de mest befängda uppenbara lögner utan att administratörerna gör något åt det. Hur seriöst ser "allmänheten" på deras försök att skapa en gemensam plattform. Svag/dålig styrning. Svag/dålig trovärdighet.

Du har som konsument makt. Använd den, hävda din rätt och acceptera inte sådana saker som Jeppe fått utstå (om hans historia i alla delar ser ut som beskriven vilket jag inte tvivlar på).

Att en butik skulle bete sig som den nu beskrivna mer än någon enstaka gång säger ju bara att det finns för få butiker i Stockholm...

mvh

sladd

(edit, skrev första inlägget under företagsnamnet)

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2003/12/07 :  11:10:47  Show Profile Send krippe a Private Message
->Hi Fi Consult

Det finns ingenting som säger att medlemmarna i ett forum som detta, som ju faktiskt har en klar och tydlig styrning, inte skulle kunna "diskutera och hjälpa varandra med hifi" även genom att avråda varandra från att handla i vissa butiker. Att folk fortfarande ska hålla sig till forumets etiska regler och inom lagens råmärken är väl självklart, och har inte med VAD som diskuteras att göra. Varför skulle det bli full anarki, upplopp och medborgarrättsgarden bara för att man vill föra till diskussion att man anser att en butik har agerat illa. Bara för att EN person tycker det (den som startar diskussionen) så betyder inte det automatiskt att det helt plötsligt blivit forumets samlade gemensamma åsikt.

Och det som konsumentrådgivaren har sagt är ju inte specifikt för detta fall, utan en allmän vägledning för en konsument. D v s om man anser sig ha blivit illa behandlad, sluta handla i den butiken som du blev illa behandlad i. För min del behöver jag inte vänta på ett domslut för att avgöra om jag vill handla i en butik igen eller inte, och det är själva poängen; konsumentens makt.

Vad jag förstår av ditt inlägg, så vill inte du att konsumenter (det är ju trots allt vad detta forum består av) publikt ska få lufta sina erfarenheter av näringsidkare inom branschen HiFi. Jag hoppas att du inser hur befängt det låter. Om det skulle vara förbjudet att föra en sådan diskussion öppet så kommer den garanterat föras i det fördolda i stället, kanske med ryktesspridning som följd. Ofta är det då som fakta blandas med fantasier och tar helt oproportionerliga vändningar. Är det inte bättre då att de "fakta" som presenteras får granskas och diskuteras fritt av ett tusental kritiska ögon? Och som sagt; bara för att det skrivs i forum så betyder det inte att det är sant. Det tror jag att de flesta är medvetna om och tar hänsyn till. Alldeles oavsett alltså vad som diskuteras. Det går heller inte att kontrollera allt som sägs, huruvida det till 100% är sant, utan det är faktiskt upp till medlemmarna själva att väga presenterade fakta mot sitt egna sunda förnuft.

Om hififorum har blivit en maktfaktor, så beror det på att medlemmarna tillsammans besitter en sådan kunskap, ett sådant ansvar och ett sådant intresse att man kunnat bygga upp en sådan maktposition. Det är inte genom styrning och förbud som man bygger en sådan makt, och utan medlemmarnas medverkan kan inget diskussionsforum någonsin bli någonting. Det är alltså inte i första hand avhängigt huruvida handlarna/näringsidkarna "flyr forumet med en fnysning", utan huruvida medlemmarna själva tar ansvar för att förmedla sin kunskap med ett så gott syfte och uppsåt som möjligt.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/07 :  11:11:35  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Detta forum är redan nu så fullt av slamkrypare, anhängare, förtalare (fast i dolda ordalag), medlemmar som i princip bara vill rasera och sätta fällben, lufta sin ilska, frustration och jag undrar ibland varför de överhuvudtaget befinner sig på ett hififorum.


Nu har vi haft vapenvila länge nog Sladd .

Nej men allvarligt talat - gör du inte ett övertramp ovan? En idiotförklaring av de flesta som skriver här? Är det inte en generalisering att tillskriva hifibranschen all världens kunskap och hififorum.nu all okunskap? Är alla som inte sitter i knäna på branschen att betrakta som revolutionister?

Vänligen

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:44:24  Show Profile Send krippe a Private Message
Inlägget ovan är ett genmäle till ett inlägg författat av "Hi Fi Consult", men som nu återfinns under signaturen "Sladd".
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/07 :  14:40:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det verkar finnas två sätt att se på det hela.
1. Hifi Branschen finns till för kunderna.
2. Kunderna finns till för hifi branschen.

Jag röstar på 1.
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/12/07 :  14:41:05  Show Profile Send JonasQ a Private Message
oj, långa och krångliga inlägg! Saken är enkel. Marknaden regleras av tillgång och efterfrågan. Om tillräckligt många konsumenter dissar produkterna går affärerna omkull. Vi skall således diskutera, kritisera olika butiker, säljare osv så att vi får så bra pris, service, bemötande som möjligt. Alla andra idéer är bara propagande från butiks- och ägarhåll. Om vi på formumet kräver att Hifiklubben skall måla sina dörrar röda - annars handlar vi inte där - kommer de med all sannolikhet att få måla om sina dörrar! Så låt oss använda vår samlade konsumentmakt för att skapa bra priser, bemötande, service osv. Det är enkel kapitalistisk logik!


"Vidskepelse för otur med sig"

Edited by - JonasQ on 2003/12/07 14:42:53
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:00:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ett annat problem med forum är att folk inte läser alternativt inte förstår den text de svarar på...

Jag höll inte med om att forumet var centrum för meningslösa inlägg.

Jag tycker att man skall kunna diskutera öppet de butiker där man fått dålig service men inte inrätta en "fri domstol" eftersom hififorum är så stora att alla har plikt att läsa och försvara sig. Det är fjantdemokrati.

Att forumet har makt torde jag väl veta och det verkar inte så trovärdigt att undertecknad av alla personer skulle vilja forumet illa?

Ingenstans har jag använt uttrycket "idiotförklara de flesta som skriver här". Det är bara ett fullständigt synliggörande av hur man kan förstöra en diskussion genom att inte läsa/förstå eller av gamla okända anledningar vilja förstöra någons medverkan på forumet. Detta forum ÄR fullt av förstörare. Vad "fullt" är har vi kanske inte någon defintion på. 10 stycken kan nog kännas ganska fullt eftersom många av dem är aktiva... 15 månader bakom spakarna på forumet ger en mycket större inblick än ni kanske inser. Här är fullt med "pakter", skenrecensioner och lag.

Så Krippe:

Jag håller i princip med om allt du skriver utom där du citerar mig fel eller tolkar galet. Läs mitt inlägg igen så ser du att jag är för en fri debatt.

Ekan:

Det kan inte vara mitt inlägg du menar? Visst vorde det en generalisering att tillskriva hifibranchen all kunskap och hififorum all okunskap. Vad kallar vi det när någon ställer ovanstående korkade påstående i relation till det faktum att jag inte skrivit det du vill hävda är en generalisering?

Fullständig förvirring?


Fri debatt, ja.
Utpekande av avtalsbrytare (som har plikt att läsa här och försvara sig?) Fullständigt galet.

mvh
sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:10:01  Show Profile Send matså a Private Message
Pakter? Rena Robinsson alltså?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:11:57  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Det verkar ju finnas en och annan konspirationstanke också....

"Vidskepelse för otur med sig"
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000