HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det där med högtalarplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/06 :  15:54:50  Show Profile Send matså a Private Message
I förra veckan så testade min pappa och jag med där att gå från frontväggen och gå framåt samtidigt man talar. När rösten ändrades så skulle man sätta ett tejp osv. Men varken min pappa eller jag kunde höra när våra röster ändrades. Kan det ha att göra med att jag har snedtak?

Jag tänkte på denna test

http://www.hificonsult.se/justera.html

Min fotosida på flickr

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/06 :  21:33:00  Show Profile Send matså a Private Message
Oj 80 har läst men ingen kommentar. Antagligen har jag gjort något pinsamt fel och ni är så snälla att inte kommentera det.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:16:05  Show Profile Send geldis a Private Message
Förstår vad du menar matså. Är det slott (inte koja) man skall använda för denna metod? Fungerar inte i mitt lyssningsrum på 24m2. Meningslöst att stega ut i ett rum och prata samtidigt som det handlar om fyra steg från vägg till vägg. Samtidigt kan metoden naturligtvis fungera i större rum.
mvh

geldis
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:23:49  Show Profile Send abzinth a Private Message
Jag har med en kompis försökt att göra samma test utan något bra resultat. Förutsättningen för att det skall lyckas är ju dessutom att eventuell övrigt möblemang får anpassas efter högtalarplaceringen. Något som iallafall jag inte i dagsläget har ngn möjlighet till.

Jag läste nyligen lite om högtalarplacering på följande sida http://www.decware.com/paper14.htm och blev lite fundersam. Så kanske är det bara att placera högtalarna assymetriskt i rummet så blir det lite bättre?

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/07 :  03:29:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej hemmamiljön kan vara svår att påverka, framförallt i små svenska vardagsrum som inte ens är dedicerade lyssningsrum.

Har någon ett tips på något enkelt recept skulle ingen vara mer intresserad än jag.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/07 :  10:36:22  Show Profile Send matså a Private Message
Då är det inte jag som är knäpp i bollen då. Men när man läser hificonsults tips så känns det som om de menar vanliga svenska hem.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/07 :  10:52:29  Show Profile Send goldfish a Private Message
Har läst deras artikel och tycker den har mycket bra tips.
Tror dock stegmetoden är svår att genomföra i ett vanligt V-rum där man vistas och bor samtidigt som en anläggning skall vara en del i vardagen.

Även frugan har läst artikeln och kom med förslaget att vi skulle prova det när vi ändå gör nya HiFi möbler under julledigheten.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:02:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Wilson-metoden funkar i alla hem och används för att "höra" hur långt högtalarna ska stå från väggen/väggar. Sen kan man naturligtvis justera läget lite efteråt för att kompensera för ev. möbler.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:03:23  Show Profile Send Sanoj a Private Message
I mitt hem ställer jag upp anläggningen som jag vill ha den i v-rummet, sen möblerar tjejen färdigt...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/07 :  21:45:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
I mitt rum funkar metoden utmärkt dvs jag hör den skillnad man ska för att hitta platsen för högtalarna. Tyvärr blir slutresultatet (ljudet) inte bra i mitt rum.
I det förra rummet funkade metoden och jag fick bra ljud.

Det är små skillnader på din röst du letar efter så du måste vara skärpt och det måste vara ganska tyst runt omkring.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/07 :  21:56:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag frågar som Kurt Olsson frågade Patrik Sjöberg - "Hur brett har du hoppat?"

Hur brett skall/bör man ha mellan högtalarna ? Regel? Tips?
(Fattar att man inte skall ha bredare än högtalarkabeln är lång)

Själv har jag ett ganska stor vardagsrum (5 meter brett, varav 4m är möblerbara för högtalarna, och 8 meter långt)
Det dedikerade rummet blir dock bara 4.2 brett

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/07 :  23:30:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Zalve

Det är nästan omöjligt att svara på för det är individuellt för varje kombination av högtalare och rum. Man kan ge lite svepande kommentarer såsom att det är ofta bra med en en liksidig triangel mellan högtalare och lyssningsposition men både Wilson och Audio Physics placerar ganska respektive väldigt brett. Cardas förespråkar lite smalare placering och återigen så måste man prova sig fram.

Skulle jag vara hemma hos dig så skulle jag kunna göra en kvalificerad gissning men inget mer, sen är det bara att släpa runt dom.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/08 :  00:02:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Orkar inte släpa runt dem (inte pga tyngden). Tänkte så sakta börja med det dedikerade rummet, och då får v-rummet vara som det är nu...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000