Author |
Topic |
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 00:04:25
|
Affär går tillbaks på avtal!
När man ämnar avyttra en eller flera delar av sin anläggning finns det, mig veterligen, två vägar att gå. Å ena sidan kan man sälja den, eller de delar man vill bli av med, på den privata begagnatmarknaden eller, å andra sidan kan man byta in varan hos en återförsäljare. Mitt val kom att falla på båda alternativen. Alla möjliga kanaler bör prövas i syfte att nå framgång, oavsett projekt. Jag annonserade följaktligen ut mina högtalare på såväl hifimagasinet.com som hififorum.nu. Samtidigt vände jag mig till alla handlare jag känner till i Stockholmstrakten, utan framgång. Slutligen fann jag en återförsäljare i Stockholm som var villig att byta in mina högtalare samt erbjuda mig de högtalare jag önskade köpa plus ett tillgodokvitto på 4000 kr. Affären var avgjord, trodde jag.
Säljaren som slutit avtalet med mig, låt oss kalla honom Adam, reste nu på semester. För mig innebar detta inget problem, tills jag skulle avsluta affären med någon anställd i hans ställe. Plötsligt, visade det sig, fanns inte längre något intresse för den avtalade affären. Adams chef hade tagit vid och avfärdade bestämt mina krav på ett fullföljande av det redan ingångna avtalet. Han hänvisade till de problem han skulle få att avyttra mina högtalare. När jag då påpekade att jag faktiskt har ett avtal med Adam, kontrade chefen genom att upplysa mig om att Adam hade slutat arbeta där. Jag blev naturligtvis förvånad, men hävdade alltjämt att det inte hade någon betydelse. Avtalet var ju mellan mig och näringsidkaren, inte mellan mig och en av de anställda. Det var ju ett rimligt avtal och Adam kunde inte antas ha agerat vårdslöst. Alltså har arbetsgivaren principalansvaret och måste enligt såväl konsumentköplagen som avtalslagen följa avtalet. När chefen, låt oss kalla honom Peter, insåg att jag faktiskt hade relativt starka argument för min sak, menade han att han, om jag insisterade, kunde leveransvägra. Vad kunde det vara som gjorde Peter så bestämd? Han var just nu i full färd att förlora en trogen kund och samtidigt skada sitt företags rykte. Nåväl, Peter erbjuder sig nu att ge mig ett mycket fördelaktigt pris på högtalarna jag vill ha, som någon sorts kompensation för det brutna avtalet. Det låter lockande, så jag väntar senare besked om vilket priset kommer att bli. Det blir 17% rabatt.
Eftersom jag också hade min förstärkare på reparation där, tittade jag, efter ytterligare någon vecka in i butiken och blev förvånad. Där stod ju Adam! Som hade slutat. Då jag påpekade att hans chef ansåg att han slutat arbeta där, blev även han förvånad. Han hade ju inte slutat. Dessutom gav nu Adam mig, för andra gången, samma anbud som tidigare. Då jag påpekade att Peter inte tyckte om affären, påstod Adam att han tidigare fått den godkänd av Peter. Vi stod nu båda förvirrade. Senare frågade jag Peter, per epost, vad han egentligen menat när han sa att Adam slutat, samtidigt som jag åter krävde att affären skulle genomföras som avtalat. Detta eftersom jag inte var nöjd med Peters erbjudande samt att han tidigare godkänt den. Hans svar löd: 1. Adam slutar till våren, då han börjar plugga, 2. Jag byter inte in dina högtalare 3. Det pris du fått av mig är mitt inköpspris. I punktform. Jag skickade ytterligare epost med samma fråga angående Adams uppsägning och en påminnelse om att han skadar sin relation till mig som kund genom att inte vara mer tillmötesgående. Efter det kom inga fler ebrev. Det sista anlände den 18/11 varefter jag vände mig till min kommuns konsumentrådgivare. Hennes råd var enkelt. Kort och kärnfullt. Sluta handla hos den återförsäljaren. Varför? Därför att de bryter mot svensk lag (konsumentköplagen) samtidigt som de inte värnar sina kunders intressen.
Jesper Näslund
Hej Jesper, det verkar som om du har råkat illa ut. Det är ingen rolig historia du berättar men vi kan tyvärr inte låta dig peka ut affären som du gjort här på HiFiforum.nu. Vi vill inte bli indragna i din konflikt.
Vänligen, Pac
Jag vill passa på att påpeka att "affären" och jag gjort ett flertal mycket bra affärer sedan 1999 och att ovanstående är en förändring av den kontakt jag varit van vid. Jag har alltså BARA handlat hos dem i 4 år med bra erfarenheter. Jag har då endast varit i kontakt med "Adam" Mvh Jesper |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2003/12/04 11:20:35 |
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 00:31:15
|
Oj oj oj, vilken historia.. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 00:34:14
|
Tråkig historia, det affären inte fattar är att de förlorar en kund, tröga som inte inser vad de förlorar på det och den badwill företaget får
HiFiforum.nu vill inte bli indragna i denna konflikten/Pac |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 00:47:19
|
Jag har också dåliga erfarenheter av en affär, två gånger dessutom. Så jag förstår dig, själv tänker jag inte ens köpa en skruv i den affär som lurat mig... |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 00:49:14
|
Ovanligt klantigt hanterat, dessutom upprepas hela affären till ett nytt nekande. Sluta handla där är nog ett bra råd helt klart. |
Bravo |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 00:49:40
|
oh shit.. Snacka om röra.
Kontaktade du "Adam" och kollade med honom att han verkligen slutade till våren? Så länge "Adam" jobbar i butiken och ni har ett avtal (som han måte kolla med sin chef) så gäller det avtalet. Mitt råd är att fortsätta att kämpa och hänvisa till lagen och hjälper inte det så är det bara att jaga på konsumentverket.
Tips är att du skriver ut DINA RÄTTIGHETER och strycker över dem med en sk. överstrykningspenna och besöker butiken med det. Vore väl satansdjävlar om de avfärdar din rätt som kund då.
MVH Samuel Rönnqwist |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 01:06:45
|
Ja, han slutar till våren, men hans chef sa att han hade slutat, det var det som var så märkligt.
Allmänna reklamationsnämnden (AR) kan verka lockande, men är tidskrävande och man bör kunna lägga fram tydliga skriftliga bevis.
Jag är heller inte särskilt intresserad av att ha 4000kr innestående hos någon som jag hamnat i konflikt med, om nu AR skulle döma till min fördel i en eventuell stämning. |
Retro låter fint. |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 02:14:21
|
Affären borde faktiskt läxas upp !!! Vände mig till dem för att jämföra 2 intressanta högtalarpar A eller B. Bägge 2 lät trevligt och jag bad om prisförslag. Föräljaren X pushade på för högtalare A och gav mig enligt honom en mycket förmånligt pris och naturligtvis fick jag pröva bägge paren hemma. Kom överens med honom om datum för hämtning av högtalarparet. När jag dyker upp där, tar emot mig försäljare Y och tycker att jag borde faktiskt börja lyssna på högtalarparet B och som en karamel reducerar priset med 10% plus kablage vid köp. Jag prövar dessa hemma och är ganska nöjd, prövar det andra paret för säkerhets skull och bedömer kvalitéskillnaden så liten att valet faller på högtalaren B som prisreducerades. Kommer till affären för att betala och där tar emot mig försäljare X som blir glad om mitt val men när han ser det "NYA" priset VÄGRAR han sälja med motiveringen att detta är fel. När jag påpekar för honom att allt står skriftligt på papper och i hans dator kommenterar han att detta är ett mistag och ändrar priset till det ursprungliga priset. När jag berättar för honom att det var en rabatt som jag fick från säljare Y ryter han till och ber mig att komma när denna säljare är i affären för han minsann tänker inte sälja denna högtalare till detta priset. Det enda som återstod att göra från min sida var att vända på klacken och sticka därifrån fortast möjligt HiFiforum.nu vill inte bli indragna i denna konflikt/Pac |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 05:19:09
|
Jesper
Tråkigt låter nästan ofattbart, som ett mardrömscase i projektledning typ. Man blir ju lite smånyfiken på vilken affär det gäller, PM mottages gärna.
Ha´t |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 05:21:52
|
XXXXXXXX, "henricsson"
Godmorgon på dig, tidigt eller sent eller hur man nu skall uttrycka det! Gääässssp....
HiFiforum.nu vill inte bli indragna i denna konflikt/Pac |
Bravo |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 05:39:09
|
Ah never heard of.
Det brukar juh bli lite sura miner när ett unikt företag pekas ut här på HF.nu
quote: Godmorgon på dig, tidigt eller sent eller hur man nu skall uttrycka det! Gääässssp....
Dryg efterfest. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/12/04 05:40:15 |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 07:21:30
|
Varför är jag inte förvånad. Jag var själv in där för ett antal år sedan, men vände snabbt då en säljarna i butiken visade sig ha en mycket nedlåtande och oengagerad inställning till mig. Har aldrig satt min fot där igen. |
eof Min anläggning |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 08:09:41
|
quote: Det brukar juh bli lite sura miner när ett unikt företag pekas ut här på HF.nu
Jaja men, vi vill inte heller denna gången bidra till att eskalera en konflikt.
I texten ovan, som Jesper skrev ihop när vi vanliga dödliga låg och sov..., så verkar det som om Jesper råkat illa ut. Det enda råd jag har att ge är att konflikter vanligtvis inte löses genom att man eskalera dem.
I fortsättningen används inte namn på butiker i denna tråden om den skall finnas kvar.
Vänligen, Pac |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 08:27:51
|
Ring Sverker olofsson på PLUS! Det hade kunnat bli intressant. /Mikaell. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 08:44:14
|
Jag blir så över butiker som behandlar kunder på det här sättet. De skall inte ha några kunder alls
Jeppe 72 mangew bibi50 Ni har fått mail av mig! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 11:01:50
|
Det var absolut inte min avsikt att "eskalera" den här konflikten, snarare offentliggöra den.
Syftet med min tråd, var, kanske något långsökt, att "affären" skulle se inlägget och reaktionerna och därav i framtiden bättra sig. Anledningen till att jag använder detta forum är att konsumentvägledningen endast är just konsumentvägledning. Denna har dessutom uttryckligen sagt att en anmälan till AR kan vara relativt svårvunnen eftersom det rör sig om ett speciellt och ovanligt avtal mellan konsument och näringsidkare. I vanliga fall behandlar AR mindre komplicerade fall som direkta reklamationer, som utebliven leverans, felaktig leverans och felaktiga varor m.m. Jag har, vidare, inte avsiktligt suttit och skrivit ihop en historia mitt i natten för att på detta sätt lyckas få den publicerad. Jag frågade först epkpeng och han svarade att jag skulle vara ytterst restriktiv med namn. Vidare har jag läst "spelregler för press, radio och tv, pressetik och internetpublicering" för att inte begå några misstag. Jag ber offentligt om ursäkt om jag på något sätt skapat problem för hififorum.nu. Pac ger rådet att konflikter vanligtvis inte löses genom att man eskalerar dem. Det håller jag med om, men mitt syfte är alltså att få "affären" att se fler individers förhållningssätt till det som inträffat. "Affären" vet att informationen i mitt inlägg stämmer. Självklart känner jag ett behov av upprättelse och prövade en modern väg (internet). Plus är ett exempel på hur man ibland faktiskt får upprättelse när man offentliggör konflikten. Det samma gäller uppdrag granskning och REA.
Jag har fullständig respekt för Pacs ställningstagande och kommer fortsättningsvis respektera hififorum.nus önskan.
mvh Jesper |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2003/12/04 11:29:12 |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 11:06:16
|
FBK. All den stund namnet inte får sättas ut på ett forum som når hifi intresserade i hela detta land ,så kommer tyvärr butiken att kunna fortsätta lura oss konsumenter.Dessutom har butiken ingen chans att försvara sitt agerande eftersom dom inte vet att det är just den butiken som agerat så.Ett forum är inget riktigt forum tycker jag när man inte kan ventilera sådana här saker.Vad hifi forum är rädda för här förstår jag inte riktigt,kan man göra reklam för företag så lär man väl även kunna klaga på dom som missköter sig.man har ju all rätt att klaga på produkter som inte verkar hålla måttet,med namn och allt. ////////////////////// Sven-Åke ///////////////////// |
Skeptiker |
|
|
JonasQ
Member
73 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 11:06:28
|
Hmmm, jag tycker att Forumets ansvarige (Pac) agerar märkligt i denna tråd: quote: Vi vill inte bli indragna i din konflikt.
Exakt på vilket sätt skulle Forumet kunna bli "indragna i konflikten"? Tänker sig Pac att denna tråd skulle kunna bli föremål för en eventuellt rättslig process? Det enda som kan hända är väl att forumets medlemmar, som är konsumenter på en marknad, får information om att en affär inte sköter sitt arbete ordentligt? Råder inte svensk yttrandefrihet på Forumet? Finns inte "Affären" på en marknad som styrs av tillgång och efterfrågan och schyssta spelregler?
Att påtala problem med en producent eller säljare är ett uttryck för att marknaden är fri och att konsumenten handlar med så mycket kunskap som möjligt. Som jag ser det kan ett nedtystande av denna affär endast gagna "Affären", inte konsumenterna. Varför ta parti för "Affären"
Jag har full förståelse för att man vill skydda identiteter genom att inte skriva ut namn på personer, men vad är andledningen till att man inte får skriva ut affärens namn?
|
"Vidskepelse för otur med sig" |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 11:18:29
|
Som alltid är det oantastligt så att någon måste ju agera tills det blir en bra lösning på cirkusen.
Sedan är det viktigt att båda parter kommer till tals så att det inte blir en partsinlaga. En möjlighet kan vara att man ger motparten möjlighet att svara på exakt det inlägg man tänker lägga in (kan vara tidsbegränsat)innan man startar en tråd. Fair play tycker jag, även om man kan ha väldigt kritiska synpunkter. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
JonasQ
Member
73 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 11:24:00
|
Hal: Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Varför skulle man låta "båda parter" få uttala sig på detta forum? Borde man i så fall också låta ansvariga för olika produkter få uttala sig så att det inte blir "partsinlagor" av våra diskussioner om hifi-prylar?
Finns det krav på "objektivitet" på detta forum? Får man inte bara skriva vad man tycker om allt möjligt relaterat till hifi? "Fair Play" tycker jag i detta fall handlar om att vi som konsumenter får uttala oss om producenters och säljares produkter och hantering. Räcker det inte med argument och motargument, måste vi ha en variant på statlig reglering på forumet?
|
"Vidskepelse för otur med sig" |
Edited by - JonasQ on 2003/12/04 11:24:45 |
|
|
dajo
Member
253 Posts |
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 11:26:32
|
En mkt känd handlare i en mkt känd HiFibutik försökte och lyckades delvis lura mig, man fick ruskigt stor lust att "hänga ut" den personen men vad hade det tjänat till i längden..?
Jag håller med att man inte ska smutskasta enskilda HiFihandlare då det är en väldigt "smal" försäljningskår. (kan man skriva så?) Dom som försöker och har det i system att ha låga försäljningsmetoder försvinner väl förr eller senare ändå tror jag.
/Mikaell. |
|
|
Fideljr
Member
263 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 11:27:32
|
Helt riktigt Jonas Tycker att man skall kunna yttra sin åsikt och det är den funktion som ett forum har.Djungeltrumman är den bästa reklamen brukar man säga. |
When you listen to the music, don't listen to the sound! |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 11:31:26
|
Har varit aktiv på både kund och försäljaresida och vet att i en konflikt finns det ofta två versioner. Finns möjlighet (obs finns mojlighet) så är det alltid bra om båda sidor kommer till tals. T. ex Plus ger ju alltid de kritiserade chansen att kommentera eller bli intervjuade. För egen del vill jag helst höra båda sidor innan jag tar ställning vilken dispyt det än kan gälla. Det ger liksom mer legitimitet. Men om det är realiserbart det är en annan sak. Det finns alltid en förklaring till att ngt sker om den sedan är acceptabel är ju en bedömningsfråga. Sedan har jag inga krav på objektivitet det inser jag är helt omöjligt då varje form av tyckande är färgat i en eller annan form. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 12:37:16
|
Fidljr. Djungeltrumman är ett sätt,då kan egentligen ingen hållas ansvarig.På nåt vis borde den här handlaren få till sig att han misskött sig.Han har dessutom farit med osanning vilket i sig skulle rendera i att han hängs ut till offentligheten.Dom som vill veta vilken det är kanske skulle få maila jeppe72 och fråga,men då skulle nog han bli dränkt i mail,så det går bort.Vi är ju trots allt rätt många på det här forumet.Vågar nog påstå att de flesta vill veta vilken det handlar om,för att slippa bli blåsta.Råkade faktiskt ut för nästan helt identiskt förfarande i en butik i Sthlm:s området för ett par år sedan.Efter många turer hit och dit med hot om att köpa kabeln nån annanstans till det utlovade priset gav dom till slut med sig.Måtte det inte vara samma butik för då har dom satt detta försäljnings sätt i system. ////////////////////// Sven-Åke //////////////////// |
Skeptiker |
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 13:01:21
|
JonasQ; Håller med till 100%, självklart ska butiken namnges precis som produkter namnges. Hur intressant blir forumet med censur av det här slaget, NÄ FY F-N. Vad kan hända? Folk får väl bilda sig en egen uppfattning precis som Jesper gjort. Namnges butiken kommer säkert positiva inlägg också och vi får en mkt intressantare tråd. / Otto
|
|
|
Topic |
|