HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Testen av Bybee
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:08:52  Show Profile Send thompa a Private Message
Hej!

För ett tag sedan fanns det en tråd "Sinnen eller sunt förnuft??" (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22296) där några Bybee-förespråkare bjöd in till en test för de som inte trodde på underverken. Jag var en av de som blev tillfrågade att vara med och nappade på erbjudandet

Efter ett par PM till förespråkaren "peder47" har jag inte fått någon respons alls. Jag antar att jag missat tillfället att vara med på lyssningen trots att jag anmälde mitt intresse Det kan väl knappast vara så att när det "hettade till" och ett test var förestående att folk "fegade ur"?

Hur som helst, om det blev något test, vad var utfallet Om det inte blev något test, är det någon som är sugen att anordna ett sådant

/Thompa

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:16:08  Show Profile Send matså a Private Message
PM:a Jorma och hör.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:25:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det har inte varit något ännu och det kanske inte hinns med i år pga. att jag har för mycket att gföra med kabelleveranser till bla. Holland där jag har fått min största order hitills.
I januari är jag bortrest till USA där jag ska stalla ut på CESmässan och kommer dessutom att resa runt en del. Det kan inte bli något förrän kanske i februari om jag hinner med. Jag har bla. fått gått ned i arbetstid till 3dagarsvecka för att hinna sova lite emellan så vi får ta det när det blir lugnare (om det blir?)
Jag måste prioritera mina kunder i första hand innan jag roar mig med sådant. Det är ingen som har fegat ur vad jag vet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:37:34  Show Profile Send thompa a Private Message
Kanon!

Då återkommer jag lite senare då

/Thompa

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/05 :  23:26:10  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag måste tillägga att det var inte Peder 47 som var initiativtagare till Bybeetesten. Det var jag.
Såvitt jag vet har Peder 47 inte haft tillgång till Bybee,s eller hört dom i någon anläggning. Så han är inte förespråkare för Bybee,s. Han kom in i tråden där motståndarna till Bybee,s som inte heller har hört dom i någon anläggning inte låtsades om att dom hade sett mitt initiativ till Bybeetestet. Dom var så blinda i sin argumentation mot Bybee,s att när jag föreslog ett blindtest, så blev det inte någon reaktion av detta. Dom missade helt mitt förslag eller ville inte se det.
Det var då Peder 47 blandade sig i detta käbbel och talade om att jag hade faktiskt föreslagit ett blindtest.
Det var anledningen till att Peder 47 kom in i tråden.
Han är nog lite nyfiken själv, men det var definitivt inte motståndarna som redan har bestämt sig för att det är lurendrejeri.
Dom som hitills har testat Bybees i sina anläggningar vill definitivt inte vara utan dom. Och det kommer förmodligen en del om detta i High Fidelity där en av redaktionsmedlemmarna använder dom i sin anläggning efter att ha fått låna dom av mig.
Han ville inte skicka tillbaka dom, utan köpte dom av mig.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/12/05 23:27:42
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/06 :  00:02:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
thompa: Jag var en av de som blev tillfrågade att vara med och nappade på erbjudandet

Var finns den inbjudan att vara med som du hänvisar till.
Det enda som jag hittar av dig i den tråden är diverse spydigheter och här har du mage att påstå att du är inbjuden till något.
Glöm det. Du får läsa om resultatet så småningom som en i mängden.
Det kan väl inte vara så att du är inne med dubbla medlemskap och blandar ihop dom. Detta är vad jag hittar bland dina givande inlägg i tråden:


"Det finns de som med största övertygelse kan prata med djur också "

Och det här övertygande argumentet:

"Tomten har slagit till. Nu skall jag ta en kopp choklad "

Jag kan medela dig att du inte är välkommen hem till mig och jag har aldrig tidigare någonstans bjudit hem dig heller. Jag tar aldrig hem någon som har sin uppfattning klar innan han har lyssnat. Varför skulle jag det. Jag vet ju att den enklaste sak som finns är att säga att jag hör ingen skillnad när man har bestämt sig i förväg.
Så adjö med dig thompa

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/06 :  00:14:25  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har du fått nått stärkande i kroppen Jorma

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/06 :  00:19:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Ja. thompas självinbjudan till att vara med på det roliga

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/12/06 00:19:56
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/06 :  01:28:04  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Nu fattar jag ingenting... Om han är possetivt instäld till produkten får han lyssna, men om han är negativt instäld får han inte?
-tycker att båda fallen handlar om att ha en förutfattad mening om produkten.

-men vad vet ja!

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/06 :  01:35:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu var det väl inte det som stod, utan att man inte skall ha sin uppfattning klar innan "Siffernisse".

Det finns ju två bra sätt att sabotera en test, det ena är att bestämma sig för att det fungerar oavsett vad man hör eller inte, och det andra kan du säkert räkna ut själv.

Båda dessa ovanstående sätt är ju väsensskild mot kritiskt men öppet sinne.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/06 :  01:52:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
f95toli som jag bjöd hem i första hand är kritisk, men verkar inte att ha en förutfattad mening och han är ansolut inte vare sig positiv eller negativ i sitt synsätt.
Han är väl också vad man kan kalla vetenskaplig som forskare och doktorand. Och vi känner inte varandra mer än lite genom detta forum och har aldrig träffats. Han ska forska lite på Bybee,s och jag bjöd hem honom av den anledningen att det kanske kan bli lättare att försöka mäta om man har hört vilken påverkan dom har.
Det finns ytterligare en forskare som har hört vad Bybee,sarna tillför och han litar på sina öron. Han är med i Mårten Designs lyssningspanel och har hört vad Bybee,sarna ger i ljudkvalitet.
Han tvekade inte att rekomendera att Bybee,sarna skulle vara standardmonterade i Coltrane. Och han har av ren nyfikenhet också börjat forska på dom, om dom kan vara något som är tillämpligt på andra områden. 2 forskare och vetenskapsmän som är nyfikna och kommer med öppna sinnen är välkomna.
Andra med förutfattade meningar åt det ena eller andra hållet är inte välkomna i en sådan test av det skälet att utslaget är givet innan testet. Utanför detta test har jag öppna dörrar för vem som helst, men inte i samband med detta. Då resultatet skulle kunna räknas ut i förväg.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/12/06 01:54:11
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/12/06 :  02:09:25  Show Profile Send Cyber a Private Message
Det ska bli intressant att få läsa/höra resultatet..
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/06 :  10:31:20  Show Profile Send jos a Private Message
Jag kommer gärna och lyssnar, vart bor du?
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/06 :  11:20:30  Show Profile Send thompa a Private Message
Ojojoj, nu blev det mycket personlig smutskastning här!

Jag har aldrig pratat med dig Jorma, eller ens diskuterat att få komma hem till dig. Jag skiter fullständigt i vem du är eller vad du förespråkar. Det som var intressant för mig var att lyssna på din produkt. Det betyder inte att jag redan har bestämt mig för om den är bra eller inte. Tanken med att få lyssna på dem var att jag (och flera) med mig skulle kunna bedömma om den var köpvärd eller inte för mig (oss).

Jag poängterar och citerar mig själv, "Efter ett par PM till förespråkaren "peder47" har jag inte fått någon respons alls."

Om du inte begriper svenska så kommer jag ha svårt att diskutera med dig. Men som det står har jag fått PM av denne "peder47" om det inte framgått tidigare. "peder47" tog på sig rollen som en typ av samordnare, vilket för den skull inte betyder att du Jorma nödvändigtvis personligen behöver vara inblandad!

Jag svarade "peder47" att jag var mycket intresserad av att deltaga i ett lyssningstest och hoppades att ett sådant skulle kunna anordnas. Jag har dock som jag också skrev INTE fått någon som helst respons på mitt PM-svar samt min PM-påminnelse.

De citat som är tagna från mig och uppkörda i ansiktet på folk i denna tråd är helt tagna ur sitt sammanhang. Om man mot förmodan har ork och lust och läsa igenom hela tråden "Sinnen eller sunt förnuft??" kommer man att märka vad de syftar på.

Jag hade verkligen, verkligen hoppats på att vi efter fem inlägg i denna tråden inte skulle kraschlanda i den berömda sandlåden med de gigantiska skygglapparna för ögonen. Jag anser inte att jag har varit provokativ i min förfrågan kring Bybees, snarare öppensinnad och nyfiken. Dock har jag nu fått svar på tal att även om jag skulle ha en normal skeptiskt inställning till allt som tämligen lätt gör mindre mirakel, att jag inte ens är välkommen att överhuvudtaget få göra mig hörd i debatten.

Tydligen är detta med Bybess så infekterat att det inte går att närma sig dem om man inte är förespråkare. Hur som helst är väl "debatten" nu slut. Jag har tyvärr fått se hur du, Jorma, bemöter potentiella kunder, varför vi aldrig kommer att göra affärer...

/Thomas

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/06 :  12:03:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag vet inget mer om dig thompa än vad som står i tråden och om du har läst tråden så är det jag som kommer att hålla i testen.
Peder47 vet jag inte vem det är mer än vad han skriver här på forumet. Och att han skulle vara någon samordnare vet jag inget om heller
Jag släpper inte in någon som inte presenterar sig med via ett Pm eller ett mejl och talar om sitt namn och telefonnummer och vart han kommer ifrån. Alltså inga okända här tack. Så hade du brytt dig så hade du läst på första sidan i tråden vad Peder47,s inlägg handlade om.

Din inlägg i tråden ser jag inte som varande en potentiell kund utan som en som redan bestämt sig för det ena hållet i debatten.
Och vad det gäller potentiella kunder, så är det inte det som Bybeetestet handlar om i första hand. Det handlar om att det finns alltför mycket folk som redan har bestämt sig och som även går in som någon slags auktoritet på området med självsäkra omdömen om skojeri och med hänvisningar till diverse "vetenskapsmän" eller det ännu luddigare "fysiker" i framförallt USA och hänvisar till något amerikanskt forum där "sanningen" står att läsa. Och det är inte bara Bybee,s det handlar om. Det handlar om allt som dom anser är "vetenskapligt" belagt att det är hokuspokus eller voodo.
Att då säga :
"Det finns de som med största övertygelse kan prata med djur också"
gör åtminstone mig övertygad om vilken sida du står på thompa och om du är potentiell kund eller inte ger jag blanka tusan i.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/12/06 :  12:17:13  Show Profile Send JM a Private Message
Jag fick också en inbjudan av "Peder47" ! Jag har också tackat ja, men jag har inte heller fått ngt svar....


Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/12/06 :  13:17:22  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

Hoppsan,där ser man vad som händer om man prioriterar annat ngr dagar .

Följande föreligger:
Precis som Jorma beskriver så gick jag in i tråden och påminde om den inbjudan som gavs redan på sida 1 i tråden "Sinnen eller sunt förnuft??"

Jag PM:ade Jorma om att jag tog initiativet till detta,samt avsåg att följa upp det.
Jorma svarade med lite förklaringar ang Bybee´s plus lite annat trevligt som bara berör mig och Jorma .

Kommer inte ihåg i exakta ordalag vad jag skrev till berörda,men det handlade om dom var intresserade att ställa upp på en sk *blindtest*

Frågan ställdes till de som hade mkt förutfattade meningar om Bybee´s, utan att ens ha lyssnat på produkten.

De tillfrågade var: f95toli, Kevin Mitnick, henricsson, thompa samt JM.

Glädjande nog var alla positiva och utan förutfattade meningar, till en test.Alla utom Kevin Mitnick,KM kunde tänkas ställa upp om det, (läs testet)hölls i hans hemstad.Annars så tyckte han inte detta var så viktigt.....detta trots sin starka motargumentation ang Bybees .

Thompa har skickat två trevliga mail om önskan att vara med, den 1:a 24/11,den 2:a 30/11.

Så summa summarum, fyra av de fem mest *hårdförda* debattörerna (utan att ha lyssnat på Bybees), var mkt positiva till att bli inbjudna till ett test.
Ett test som det var Jorma som inbjöd till på sida 1 i tråden,inte jag.

Passar samtidigt på att be om ursäkt att jag inte prioriterade uppföljningen mer,då hade kanske missförståndet att Thompa bjudit in sig själv kunnat undvikas.

Återigen bekräftas tesen *starta inte något du inte har tid att ro iland *

Nu är de 4 som är intresserade av en test öppet redovisade,därmed överlämnar jag frågan till dig Jorma .
Förresten,Tack för trevliga mail.

Peder



Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/06 :  14:25:57  Show Profile Send matså a Private Message
Tycker det är tråkigt att det skall bli bråk.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/06 :  18:05:54  Show Profile Send patrikf a Private Message
Bråket i denna tråd beror helt och hållet på att en part väljer ut delar av argumentation och tar dessa som ursäkt för att få utlopp för sin personliga agression gentemot de som ifrågasätter hans produkter. Denna tråd var en utsträckt hand som hade kunnat bidra till att reda ut missförstånd mellan "lägren", men en paranoid reaktion gör att det inte kommer framåt nu heller.

Edited by - patrikf on 2003/12/06 18:07:01
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/06 :  19:56:22  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag fick en inbjudan, via PM, som jag i all hast sa nej till
Jag vill gärna delta i testen om det är ok
Bor ju på Sveriges framsida så det är näst gårds.....
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/06 :  20:37:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har aldrig tänkt och har inte tid med en test med en massa deltagare och om det har blivit lite missförstånd pga. komunikationssvårigheter så ber jag om ursäkt för detta.
Men jag står ändå fast vid att thompa som hade alltför förutfattade meningar inte är en lämplig deltagare.
Jag vill inte ha varken positiva eller negativa deltagare med förutfattade meningar i denna test då det kan slå tillbaka på testet. Och jag är också medveten om att hur testet än utförs och vad resultatet än blir så kommer det alltid att finnas enb del som kan ifrågasätta detta. Det är bekymmer vi får ta senare och dom kommer det är helt klart. Att lägga upp ett blindtest efter alla regler som finns är nästan helt omöjligt och jag har inte tid att ens försöka få till det på det viset. Ni får ta det för vad det blir, men det är vad jag kan bjuda på.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/07 :  00:21:40  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Glädjande nog var alla positiva och utan förutfattade meningar, till en test.Alla utom Kevin Mitnick,KM kunde tänkas ställa upp om det, (läs testet)hölls i hans hemstad.Annars så tyckte han inte detta var så viktigt.....detta trots sin starka motargumentation ang Bybees .

Det här är ett diskussionsforum, och det är därför jag är här. Inte för att åka land och rike runt(?) för att testa Bybee´s. Jag skulle gärna testa om det gick att genomföra på ett enkelt sätt, men nu så går det inte att ordna det.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/07 :  03:26:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har inte denna tråd blivit ett levande bevis på att ju fler kockar ju sämre soppa!

Olika personer gör olika saker ovetandes om varandra och så är förväxlingskomedin igång där flera led saknas. Flera inblandade pratar om olika saker och dessutom grundat på ett stort informationsbortfall.

Nya tag kanske?

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/07 :  10:11:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jo, nog är det missförstånd mellan personer som har gjort att detta spårar ur.

Bravo's idé om omtag är riktigt bra, imho.

Vänligen, Pac


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/08 :  00:50:45  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag förklarade för Peder47 att jag inte är negativt inställd till dessa filter utan endast till förklaringen på hur de ska operera, likt f95toli.
Jorma välkomnade mig om jag hade vägarna förbi.. nått daterat test är jag mindre intresserad av. Har bättre saker för mig dessutom har jag ingen vidare bra hörsel så jag vore ingen bra tester.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/08 :  00:52:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Men om jag här skillnad till det "bättre" så är dom nog helt ok!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000