Author |
Topic |
chrixter
Member
50 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 13:13:58
|
Idiotiskt att butiken i fråga inte får namnges, skall vi på samma sätt XXXXX:a alla namn på produkter som vi inte tycker om eller hittat problem med?
Ut med namnet så att de utpekade kan försvara sig och de andra butikerna i trakten inte behöver riskera misstanken att det är de som åsyftas.
/Christer |
|
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 13:18:36
|
Jag tycker nog att Jeppe72 blev hyfsat kompenserad med 17 % rabatt! Handlarn tjänar inte mycket eller ingenting på affären. Man kan mycket väl förstå att en handlare inte vill byta in högtalare, om han inte bedriver second handförsäljning. Avsättningsmarknaden är ju inte så stor för lite dyrare grejor. Kan man inte se affärsmässigt på det hela och se 17 % rabatt som kompensation för det uteblivna inbytet?
Sen kan ju handlarn ändå vara en idiot som ljuger om sakförhållanden - men huvudsaken är att Jeppe72 är kompenserad, vilket han blir med en enorm rabatt! Varför inte vara nöjd?
|
|
|
Sture99
Member
82 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 13:19:33
|
Hej, Jag arbetar med att utreda reklamationer, men i en helt annan bransch. För det mesta kan både den klagande och företaget i fråga komma överens genom att samtala. De flesta företag är måna om sina kunder och anlägger en "hellre fria än fälla" inställning till kundernas problem. Det ska inte förnekas att det ibland händer att kundens egen bild av vad som förevarit inte är helt korrekt. Det behöver inte betyda att kunden ljuger utan är ofta ett resultat av rent mänskligt beteende, okunskap om de villkor som gäller i en viss bransch etc. Det finns också företag som är mindre nogräknade och regelmässigt avvisar alla reklamationer som man tror sig kunna "komma undan".
Om ens klagomål avvisas kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), lämplig branschorganisation, den kommunala konsumentvägledningen, advokat eller till allmän domstol.
Muntliga avta är precis lika giltiga som skrivna. Skillnaden är att det är ofta är mycket svårt att bevisa ett muntligt ingånget avtal. Av vad som framkommit av denna tråd och de egenskaper som branschen kan uppvisa i form av leveranstider, reparationsåtaganden m.m. så kan konstateras att det oftast är bra att få ned en överenskommelse på papper. Den som blir offererad ett pris på en vara bör alltså begära en skriftlig offert.
Nu har inte jag sett vad Affären har att anföra i Jespers ärende, men av vad som redovisats i form av mailutbyte m.m. så rekommenderar jag Jesper att ta kontakt med ARN. De tar emot ärendet och begär in information från Affären. Det kan mycket väl räcka för att Jesper ska få en rättelse till stånd.
Som flera andra i tråden är jag av den åsikten att det inte tjänar något till att publicera namnet på Affären. Handläggandet hos ARN är offentligt och skriftligt. Efter nämndens beslut däremot, anser jag att Affärens namn kan släppas.
mvh AL |
If at first you don't succeed, try, try, and try again. Then give up. There's no use being a damned fool about it. W.C. Fields |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 13:21:19
|
FBK: Har ej fått nåt mail, vad gällde saken?
17% är väl inte en enorm rabatt, det är en hyffsad rabatt då det gäller Hifi. 17% kan man få rabatt vid många tillfällen så i detta fallet är det snarare i underkant.
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 14:51:25
|
mangew! Du har fått pm |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 15:20:00
|
17% känns inte så väldigt mycket i jämförelse med de 10% jag fick i en annan butik, bara som ett allmänt tillmötesgående då butiken inte ville byta in mina högtalare. De sa redan från början att de inte var intresserade och erbjöd istället rabatt (gissningsvis för att få mig som kund). Det anser jag vara mycket generöst. Vad gäller ARN så tycker jag att det, även om jag får rätt, skulle kännas mindre bekvämt att ha en fodran på "affären" som jag alltså då skulle ha en ännu större konflikt med. Avtalet med "affären" innefattade ju ingen kontant ersättning utan ett tillgodohavande. Att "affären" ljuger, har jag inte påstått, utan jag menar att de har brutit avtalet.
Med den diskussion som växt fram här tycker även jag att det var ett bra beslut att ta bort butikens namn. Om butiken läser denna tråd och känner att de vill bemöta eller på något sätt använda sig av min kritik lär de göra det ändå. De känner igen avtalet och efterspelet. Det skulle glädja mig mycket att få höra representanter för "affärens" åsikter och uppfattningar i ärendet.
mvh Jesper |
Retro låter fint. |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 15:28:48
|
jeppe72. Nu vet jag att både du och jag blev exakt lika behandlad i samma affär (djungeltrumman har gått).Mig hände det för ett par år sedan.Jag hotade med att köpa kabeln hos Esoterisk i stället till ett ännu lägre pris.Då gav dom med sig.Men tillvägagångs sättet var lika.Kan även meddela att ännu har den anställde inte börjat studera (skulle han gjort redan då enl. butiken).Slump eller? ///////////////////// Sven-Åke ////////////////////// |
Skeptiker |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 15:49:03
|
Fyfaan! hänghänghäng :) åsså kan Ni gärna skicka ett pm till mig med vem vi ska hänga ;) |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 16:20:47
|
quote: jeppe72. Nu vet jag att både du och jag blev exakt lika behandlad i samma affär (djungeltrumman har gått).Mig hände det för ett par år sedan.Jag hotade med att köpa kabeln hos Esoterisk i stället till ett ännu lägre pris.Då gav dom med sig.Men tillvägagångs sättet var lika.Kan även meddela att ännu har den anställde inte börjat studera (skulle han gjort redan då enl. butiken).Slump eller? ///////////////////// Sven-Åke //////////////////////
Tur att man fick reda på detta genom djungeltrumman, då slipper man råka illa ut. Vet sen tidigare att butikschefen där är mycket dryg,lite stöddig attityd. Det är ju uppenbart att de inte har förstått ordet kundvård |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 16:23:50
|
" Vet sen tidigare att butikschefen där är mycket dryg,lite stöddig attityd. Det är ju uppenbart att de inte har förstått ordet kundvård "
FBK, nu vet t.o.m. jag vilken butik ni pratar om... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 16:40:55
|
Det som jag börjar fundera på när jag läser sådana här trista saker är,är det högkonjuktur i Hifi-handeln eller Denna butik är ju inte den enda som behandlar kunder illa. Om det nu är dåliga tider som man hör överallt, så borde väll butikerna vara ännu mer måna om de kunder de har för att sälja bra. Nu får man intrycket att skit samma om några kunder blir missnöjda, det står hundra nya utanför som vill handla. Ja, min personliga svarta listapå butiker som jag inte tänker gynna har växt ifrån 1 till 2 nu i Stockholm. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
mwali
Member
171 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 16:45:47
|
Kundvård innebär att man beter sig proffesionellt, vilket inte denna handlare gjorde, men också affärsmässigt, dvs att man har marginaler kvar att driva sin rörelse.
Innebär kundvård att handlare ska förlora pengar för att kunden ska vara glad? Flytta till Kuba eller Nordkorea.
Hade det funnits mer vilja till att komma överens hade kunden och handlarn kommit fram till en högre rabatt(som vissa påpekar på forumet). Istället blir det bråk direkt, vilket jag tycker är märkligt.
|
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 16:59:48
|
Nu är man inte lite nyfiken över vilken affär det rör sig om...
Funderade just över hur många gånger HIFIklubben har fått enoannan känga här på forumet, men då har jag aldrig hört något om att man inte ska hänga ut någon. Hmm...
/Mikaell. |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 17:11:38
|
Hej Jag tycker nog mest synd om *Adam,säljaren* om ni förstår mig rätt.
Han har ju hamnat mitt emellan,tydligen haft Jespers fortroende...iom att Jesper handlat av just honom i 4år.Nu så kör ägaren över honom...och detta också vid TVÅ tillfällen i kundens (läs Jespers) ögon. Detta kallar jag ett sanslöst dåligt exempel på personalvård,förstår att han vill/ska börja studera.Inställning bör väl vara att man ska låta alla utveckla sitt uppdrag efter kompetens och förmåga.Hur många egna initiativ tror ni *Adam* (säljaren) tar efter kanske upprepade händelser av detta slaget.
Hur tror ni han känner sig inombords, när han får höra via kunder att ägaren sagt att han HAR slutat .
Det är ju en annan sida av denna tråkiga affär...mao många drabbade/trampade på tårna.
Bara en tanke... Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 17:20:42
|
Haller med om att det ar lite finurligt att det ar ok att sparka bra pa hifiklubben i allmanhet, men att det ar forbjudet att namna enskilda butiker som inte har med hifiklubben att gora. Hmm, om butiken ar i sthlm sa vill jag garna ha ett pm om vilken butik det ar, vill nog ha det anda om det gar. Vill verkligen inte stodja butiker som tror att kunderna finns dar for deras skull. |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 17:26:45
|
Edit: Inlägg raderat då jag numera vet vilken butik det gäller |
Edited by - Kevin Mitnick on 2003/12/04 17:50:10 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 17:43:39
|
Svar: Nej! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 17:44:57
|
Edit: Inlägg raderat då jag numera vet vilken butik det gäller |
Edited by - Kevin Mitnick on 2003/12/04 17:51:13 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 17:50:07
|
Självfallet bör inte forumet censurera liknande inlägg, personangrepp skall icke tillåtas, men missnöje(ibland välgrundat) med en viss butik skall väl få debateras om man sedan inte namnger enskilda personer ser jag det inte som något fel. Som det sas tidigare, firman har säkert nöjda kunder som kan vittna om andra erfarenheter. Men om samtliga har dåliga erfarenheter så bör ju inte firman få lura fler. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 17:55:43
|
Tack det räcker med PM
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2003/12/04 18:00:54 |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 18:06:44
|
Jag tycker Plus är ett utmärkt program! Så varför deras sätt att jobba på inte skulle fungera här förstår jag inte! The Freedom Of speach!!!!! För min egen del vill jag gärna läsa vad mina forumskamrater har för erfarenheter. Anders.s
|
|
|
VR-8
Member
420 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 18:07:25
|
PM tack! |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 18:39:10
|
Medlemmar har skrivit mkt om att de blivit dåligt bemötta på Hifi-klubben och vissa Malmö-butiker men då har inte butikers namn raderats etc. Var går gränsen? |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 18:40:27
|
Kanske skall man göra en lista på vilka som sköter sig istället ;-) |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/12/04 : 18:55:56
|
Terminator: Jag minns dessa trådar, men undrar om de var från före eller efter den 7/10 2003.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Topic |
|