HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med affär...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:12:36  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Håller med srv.
Vi har inte fått höra butikens version av det hela. Antagligen så skiljer det en del
Ska vi lita på en anonym forumsmedlem till 100% var går gränsen
Kan jag hänga ut en affär genom att säga:
-Han sa att jag skulle få 50% rabatt, men när jag kom tillbaka och skulle handla fick jag det inte!!
När handlarn kanske sa:
-Du får mitt inköpspris. %
-Jag ska ge dig bra rabatt osv osv.
Menar att man kan tolka saker på olika sätt.
När jag var butikschef på Hi-Fi klubben i Gbg (-92-94), så hade vi en policy att aldrig ge någon rabatt (hela kedjan jobbade så). Ändå träffade jag folk "på stan" som envist hävdade att dom hade fått "bra pris", rabatter, gratis kablar osv. Vilket ställde oss som jobbade i butiken i en dj*vla situation, när folk kom in och krävde rabatter osv, för det fick minsann hans polare när han var där sist.
Jag menar inte att jeppe72 har fel, men jag dömer ingen innan jag hört båda sidorna av problemet. Precis som ett fungerande rättssystem, båda sidorna skall höras
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:41:45  Show Profile Send Terratec a Private Message
Tror man måste ställa sig frågan i vems intresse detta forum bedrivs. Om det har branschanknytning, då kan det vara till skada för branshen om enstaka hifi-affärer hängs ut. Nästa gång kan det gälla ens egen butik, agentur o s v.
Om det däremot är en gäng glada hifi-entusiaster utan koppling till branschen, då finns det i allmänhet större möjligheter att fritt diskutera det man vill.
Jag har inga problem med att ägarna av ett forum vill ha vissa spelregler. Jag är till fullo beredd att följa dessa regler. Admin/Moderator har klart och tydligt deklarerat vilka spelregler som gäller på detta forumet. Det är enligt min mening bara att rätta sig efter det. Däremot är en diskussion alltid bra för att eventuellt modifiera reglerna,
Är det så att man inte tycker det är tillräckligt högt i tak här, så finns det numera alternativ till Hifi-forum. Svårare än så är det inte.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:10:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Grattis Sladd! Det var trevligt att du använde mitt inlägg, förstår vad du tyckte om det. Men jag är glad över att få reda på vilken butik som beter sig så här. Så jag kan undvika dem när jag skall handla nästa gång

quote:
Detta forum är redan nu så fullt av slamkrypare, anhängare, förtalare (fast i dolda ordalag), medlemmar som i princip bara vill rasera och sätta fällben, lufta sin ilska, frustration och jag undrar ibland varför de överhuvudtaget befinner sig på ett hififorum.

Du skrev tidigare att det kommer in ogenomtänkta inlägg, vad kallar du detta för
Ja du får tycka vad du vill, men jag håller med i Claes Irelands inlägg.
quote:
Det verkar finnas två sätt att se på det hela.
1. Hifi Branschen finns till för kunderna.
2. Kunderna finns till för hifi branschen.

Jag röstar på 1.

Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:14:54  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Claes Ireland:

Jag röstar också på 1, dvs hifibrancen är till för konsumenterna. Allt annat är en synnerligen underlig utgångspunkt

Men att skapa ett "vi"(konsumenter) och "dom"(hifibranchen) där eventuella tvister skall skipas här på "våra" villkor skulle göra att botten gick ur forumet. Risken för det är dock 0%.

JonasQ kan vi ju misstänka byter sida 100% den dagen han slutar Handels och själv blir företagare med det sortiment, prisbild och dörrfärg som ett nätkollektiv i sann kooperativ vill bestämma åt honom...

Med det backar jag ur denna gång, nu blir det annat jobb igen. Glöm inte att hifi skall vara kul!

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:24:40  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
När en tråd startas i syfte att informera om 'orättvisor och felaktigt bemötande' tycker jag att det finns anledning att dra öronen åt sig. Det känns lite fel att det är så lätt att hänga ut någon person eller butik pga någon tycker eller känner sig felaktigt bemött. Samtidigt så kan det inte uteslutas - nu säger jag inte att det är så i detta fall - att någon illasinnad person sitter och diktar ihop en snyfthistoria som från början till slut är falsk för att orsaka den utpekade personen/butiken problem och att han därmed utnyttjar forumet för sina egna egoistiska skäl.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:26:04  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Som vanligt Sladd, tänd en eld och gå därifrån. Har du svarat på FBK:s första fråga? Och förresten, är det inte så att alla utom du själv är mer eller mindre korkade i din värld? Jag menar, alla misstolkar ju jämt och ständigt det du vill säga, vad det nu är .

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:31:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

FBK:

Jag tycker verkligen att det är OK att du vet vilken butik som Jeppe inte är nöjd med. Det är just utpekandet av avtalsbrott som min invändning gäller.

När det gäller ogenomtänkta inlägg så gäller min beskrivning utifrån en erfarenhet bakom kulisserna som vida överstiger alla debattörer i denna tråd. (detta säger nu inte något om någon överlägsenhet gentemot någon annan, bara en massa tid på en bestämd plats)

Kul att vi är så överens i sakfrågan!

nu drar jag, hej!

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:46:33  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Edit: FBK:s andra fråga ska det vara.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:56:48  Show Profile Send thompa a Private Message
Ingen som kan PM:a mig vilken butik det rör sig om?

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2003/12/07 :  17:41:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Sladd

quote:
FBK:

Jag tycker verkligen att det är OK att du vet vilken butik som Jeppe inte är nöjd med. Det är just utpekandet av avtalsbrott som min invändning gäller.

Okej, jag förstår.
quote:
När det gäller ogenomtänkta inlägg så gäller min beskrivning utifrån en erfarenhet bakom kulisserna som vida överstiger alla debattörer i denna tråd. (detta säger nu inte något om någon överlägsenhet gentemot någon annan, bara en massa tid på en bestämd plats)

Jag förstår vad du menar, du har ju sett oss ur en annan vinkel så att säga en längre tid. Man får hoppas att man inte tillhör denna skara bara för Hifi skall vara kul.

Mvh fbk

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/07 :  19:23:40  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
PAC

Jag vet inte hur man citerar i det här forumet, men det faktum att jag vill att affären skall se den här tråden betyder inte att jag använder forumet som slagträ. Det handlar om att få en handlare att se reaktionerna av sådant och liknande handlande som det ovan beskrivna. Jag vill inte, och förväntar mig inte upprättelse i ärendet. "Affären" har förlorat mig som kund och slipper alla vidare mellanhavanden. Mitt syfte är fortfarande och var då att få den berörda personen att se vidden av dennes agerande inte att få personlig upprättelse eller på något sätt hämnas (iofs var jag rätt upprörd, och vill väl inte handlaren något gott). Om det har uppfattats så, har jag varit otydlig. Att tala om partsinlaga i ovanstående fall är att göra juridik av problemet, vilket kan vara intressant ur en allmänjuridisk synvinkel. Det är också intressant ur journalistisk synvinkel, men detta är ingen objektiv artikel. Den viktigaste diskussionen berör dock Hifihandlares, och kanske handlares i allmänhet, bemötande och agerande gentemot kund. Mitt fall är ett exempel, om än ett konkret och aktuellt sådant, på en konflikt som , enligt mig uppkommit genom bristande kundvård. Alltså återigen, om nu handlaren i fråga kan se reaktionerna från formuets medlemmar, kanske handlaren tänker till, vilket borde leda till ett eventuellt, något bättre förhållningssätt till sina kunder. Butikens namn behöver naturligtvis inte nämnas. Jag anser det också befogat att pressentera mitt och liknande fall då det helt enkelt kan vara mycket svårt att, rent juridiskt (ARN), få upprättelse. Vidare är detta fall, i mina ögon, anmärkningsvärt, då handlaren i våra samtal (enl. mig) har presenterat vilka åtgärder han kan ta till för att försvåra för mig om jag går till ARN.

mvh Jesper

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2003/12/07 21:13:38
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2003/12/07 :  21:58:18  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vidare är detta fall, i mina ögon, anmärkningsvärt, då handlaren i våra samtal (enl. mig) har presenterat vilka åtgärder han kan ta till för att försvåra för mig om jag går till ARN.

Denna butik är inte seriös,inte det minsta seriös alls. Utpressning Det här får en att bli riktigt arg, hade jag själv råkat ut för detta som du har gjort jeppe, så hade jag exploderat av ilska. Ursäkta moderatorer ,men jag hoppas att denna butiks namn sprids genom djungeltelegrafen ordentligt.

Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/07 :  22:26:46  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
IT-butiken Inet Data gjorde på det sättet en gång i tiden (inte samma företag som heter Inet idag !!!!).

Det gick ett tag men sedan kom det upp en hemsida kallad "Inet Suger" med en omodererad gästbok som var tämligen välbesökt.

Ett år senare gick Inet Data AB i konkurs....

En egen domän kostar 95kr/år och ett webhotell ca 230kr...
www.resurser.net är ett exempel.
www.******suger.com är till exempel ledigt...

Då kan man sköta sånt själv om man anser att det behövs och inte påtvinga en forumsägare ett ställningstagande han inte vill ta.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/07 :  22:32:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
det faktum att jag vill att affären skall se den här tråden betyder inte att jag använder forumet som slagträ.

(...)

quote:
om nu handlaren i fråga kan se reaktionerna från formuets medlemmar, kanske handlaren tänker till

Nu har jag ingen uttalad åsikt varken för eller emot i den här frågan, men på vilket sätt blir forumet inte ett slagträ om det tydligen handlar om att du använder forumet för att skapa en 'offentlig' reaktion som du vill rikta mot handlaren?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/07 :  22:42:54  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jag är inte så ofta för att diskutera allt för mycket sånt här som denna tråden består av då många tolkar situationer, varandra etc väldigt olika och i slutet så har inte tråden tjänat nåt speciellt syfte mer än att blivit en stor soppa av allt.

Jag har besökt affären flertalet gånger och provlyssnat grejer och varit lagom jobbig kund utan några speciella problem. Även med det jag har läst här så ändrar det inte min uppfattning om affären nåt vidare utan jag blir bara mer nyfiken på att höra den andra sidan av hela historian och se vad den säger. Får se om det blir av imorgon att ta reda på det eller inte.

Det finns andra affärer också som blivit nersågade totalt som jag själv inte förstår varför utan som jag själv uppfattar som bra butiker där jag själv handlar/handlat i och tänkt att fortsätta med.

Det är också helt fantastiskt hur man kan dömma en butik/person utan att ha hört båda sidor. Jag menar inte att Jeppe nu ljuger men seriöst ska man dömma nån i stilen med "misstänkta anna lindh mördaren" för att sen om det inte stämmer helt bara säga "jaha där ser man". Vem backar då bandet och vem sköter då djungeltrumman för att se till att allt ställs till rätta även om det aldrig blir som innan?

Att bara ösa på som nåt lynchtåg löser ju absolut ingenting och därför dessa trådar inte så oftast löser nåt på ett korrekt sätt. Också så märks det en stor skillnad mellan hur mycket olika personer tänker igenom dom skriver på forum och helst i fall som det här då där det är väldigt viktigt att tänka på vad man verkligen skriver.
Man jar ju faktiskt ett personligt ansvar inte minst moraliskt för alla inlägg man gör och även att tänka på dom som sköter forumet som står som ansvariga för det som skrivs på forumet.

Tycker man det är värdelöst och skit så ta kontakt med företaget i fråga först och säg det där. Då tänker jag inte på Jeppe utan på andra som vill visa sitt misstycke och mejla inte utan ring eller liknande för att slippa ytterliggare missuppfattningar. Jag tror det gör väldigt mycket mer nytta än att bara skriva på ett forum för att hoppas att det kanske skulle läsa och kanske skulle ge nån effekt.

Sen gäller det inte bara fallet som i den här tråden utan alla andra där nån har lovat nåt och sen hålls det inte. Personen i fråga blir självklart förbannad och missnöjd med hur hand behandlas eftersom det var bestämt nåt annat och då blir det oftast att nån "hotar" med att handla den i en annan butik för samma pengar eller billigare tom. Efter diskussion med säljaren så går han med på det och den missnöjda kunden köper produkten för utlovat pris. Hur f-n kan man göra det? Du har precis blivit dålig behandlad i butiken och du finner dig i det för att sen bidra till butiken genom att köpa en produkt av dom. Det är ju bara på att säga vad man tycker och gå därifrån för att köpa den på nåt annat ställe då.

Jag tycker absolut att det finns mycket att tänka på vad det gäller forumet och alla inlägg man gör och att det är inte bara "lek" även om forumet är till för en hobby som vi alla gillar.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/12/07 :  22:54:28  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Är inte detta ett HiFiForum? Ska man inte diskuttera hifi prylar och ge varandra råd o tips inom detta område o dela med sig av sina erfarenheter och lägga ut trevliga bilder som angår hifi?

Visst kan man vara upprörd över en butik och tycka si o så men vi på HiFiForum kan ju knappas hjälpa den som blivit illa behandlad av en butik!?

Nu kanske ni tycker jag gör ett dumt inlägg o då får ni så göra man jag tycker det ska diskuteras HiFi o inget annat...

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/12/07 :  23:06:22  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Your Damn Right Tober!

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/12/07 :  23:08:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmmm. Mycket skumt... Jag delar rätt mycket av det Sladd skriver på sida 5. Frågan jag ställer mig är om det är bra eller dåligt. Svaret jag ger mig själv är - vet ej! Dock kan jag konstatera att hur avlägsna ideer man har så har man alltid något gemensamt med sina antagonist.

Fast jag kan ju inte beteckna Sladd som antagonist eftersom jag egentligen inte är det, även om vi har olika angreppspunkter för hifi. Men ändå så tror jag att vi delar synpunker om ljud från olika saker. Det gör det än mer skummare. Jag tror egentligen många här är mer överens än vad de egentligen vet.

För de som undrar så skrev Hal på första sidan i denna topic någorlunda kryptiskt namnet på butiken som fick stå kvar ett tag innan jag påpekade det för epkpeng... Personligen så kan jag ha synpunkter på hur olika saker synliggörs men det är Admin som bestämmer det och då är det inte mer än rättvist att deras vilja sker. Vill man inte dela den så finns de kanske andra kanaler.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion

Edited by - Nagref on 2003/12/07 23:13:17
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/12/07 :  23:38:42  Show Profile Send srv a Private Message
Ja du, Sladd. Dina inlägg överstiger det mesta måste jag säga.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/08 :  00:15:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Nu har jag ingen uttalad åsikt varken för eller emot i den här frågan, men på vilket sätt blir forumet inte ett slagträ om det tydligen handlar om att du använder forumet för att skapa en 'offentlig' reaktion som du vill rikta mot handlaren?

Det blir inte ett slagträ, eftersom jag inte vill använda forumet i butikens och min konflikt. Alltså, jag försöker inte få upprättelse med hjälp av forumet. Möjligen någon sorts filosofisk eller psykologisk sådan, men jag är väldigt osäker på om det är bra eller lämpligt att publicera den här typen av historia. Jag känner mig ganska säker på att det är/var dumt och meningslöst att publicera namnet på butiken (efter att ha läst hela tråden) men mindre säker på om hela tråden är dum eller meningslös, eller om den faktiskt är viktig!?

De lynchmobreaktioner tråden fått (gentemot butiken) finner jag ogrundade på samma grund som fler redan argumenterat gällande butikens frånvaro i diskussionen. De har inte sagt sitt här, varför inga slutsatser om dem (i stort) skall dras. Jag har skrivit att jag under 4 års tid handlat med dem och att mina erfarenheter är goda. Alltså kan vi kategorisera denna händelse som unik (i mitt förhållande med dem). Men alltjämt väldigt märkligt och överraskande. Varför det blev så som det blev, vet inte jag, utan endast butiken. Jag blev självklart arg över deras beslut och JAG har beslutat mig för att inte handla med dem mer, eftersom de inte vill bemöta min kritik. Det betyder inte att NI ska utgå ifrån att de (överlag/överhuvudtaget) är oseriösa eller att de alltid behandlar kunder tveksamt.

Det är förstås upp till er alla att skaffa er egna uppfattningar om butiken (vilket jag inte tvivlar på att ni gör/har) och att försöka göra det med öppet sinne. Den här historien bör ifrågasättas, vilket flera har gjort, på grundval av det bristande källmaterialet, och några långtgående konsekvenser kan i princip inte dras av ovan nämnda fall. Den offentliga reaktion jag var ute efter, var fler individers åsikt om händelsen, vilket också blev fallet. Dessa reaktioner, tänkte jag, borde visa handlaren att min hållning i frågan faktiskt var realistisk. Inte för att han ska gå på min linje, utan för att han ska inse sitt misstag, inte göra så igen (mot någon) och lära sig förstå vikten av kundorienterat handlande. Jag inser att jag utger mig för att vara någon "hjälpare" som bara vill hjälpa butiken att bli bättre. Så är det inte. Jag vill endast att butiker ska behandla konsumenterna sjysst och lagligt. För min skull och för andra konsumenters skull. Men jag skrev inte detta primärt för andra konsumenters skull, utan för min egen skull.

mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/08 :  00:18:06  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Bra skrivet Jesper
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000