HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hifi eller Hemmabio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/16 :  00:57:51  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Jag tycker att det verkar smyga in mer och mer hemmabio i diskusisonerna som enligt min mening skall ligga på ett annat forum (minhembio eller dvdforum)Hififorum har tappat sin röda tråd.
Jag tycker att det är roligt med film och hemmabio men då på andra forum. Har jag fel att Hififorum skall handla om Hifi och inte Hemmabio

When you listen to the music, don't listen to the sound!

Edited by - Fideljr on 2003/11/16 01:10:24

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/11/16 :  01:08:14  Show Profile Send pesa a Private Message
Fideljr: Varmt tack för Dina synpunkter! Admin och moderatorer håller för närvarande på att diskutera några ideer beträffande just detta. Håll ögonen öppna...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/16 :  01:12:27  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Du har inte fel. Du har rätt! Men sen finns det ju de som kombinerar hifi med hemmabio, jag själv inräknad!
Fast jag jag håller med dig att om man har rena hemmabiofrågar kan man ställa de frågorna på de forum som är inriktade på just det. Här handlar det om det mumsigaste, dvs HiFi!!!

mvh,
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/16 :  01:12:58  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
NJa hifi ska väll handla om välljud, välljud kan man få via flera kanaler än 2 utan att för den delen handla om bio, ex. sacd Dvd-Audio...

Tycker det bara är bra och logiskt att ett forum hänger med i trenderna.

Annars kan "vi" bytanamn till 2-kanalsforum.nu

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/16 :  01:25:46  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Innebär betydelsen hifi=välljud ?????
Det tror jag inte. Snackar man hifi så gäller det hemmabio/2 kanal
Jag tycker du är lite snett på det. Hifi för mig är endast 2 kanal och inget annat
Jag har inte varit i kontakt med någon som tänker du gör Dazzin. Man skall väl var öppen för andra åsikter också så.........

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/16 :  01:31:30  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
NJa hifi ska väll handla om välljud, välljud kan man få via flera kanaler än 2 utan att för den delen handla om bio, ex. sacd Dvd-Audio...

Tycker det bara är bra och logiskt att ett forum hänger med i trenderna.

Annars kan "vi" bytanamn till 2-kanalsforum.nu


Jag håller med dig Dazzin!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/16 :  01:48:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför inte lägga till en ny huvuddel som kan kallas "Flerkanal", där skulle det kunna behandlas hembioprodukter och även flerkanalsämnen såsom SACD/DVD-A...
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2003/11/16 :  01:51:44  Show Profile Send olof a Private Message
HiFi=High Fidelity=förmåga att reproducera ljud utan distrotion alt. systems förmåga att återge ljud vid hög voloym utan distrotion.

Så länge vi pratar hifi tror jag nog att vi kan ge hemmabi(flekanals audio) killarna/tjejerna en del av kakan då de per definition har till viss del större möjligheter att reproducera ljudet precis som det låter live(tänk på alla gamla tankar om en högtalare för varje instrument osv.). Tänk att på en konsert kunna höra pubklikens vrål bakifrån samtidigt som den stora scenen kan breda ut sig framifrån de tre högtalalarna istället för bara två. Dessutom brukar hemmabiosystem kunna spela högt vilket i mitt tycke är en av de viktigaste parametrarna för att uppnå en realistisk känsla
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/16 :  02:13:28  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Fjeldr: Först och främst så sa jag "hifi ska väll handla om välljud".

Eftersom jag antagligen var otydlig får jag väl förklara min syn på det hela.

Hifi för mig handlar om att återskapa ljud och försöka få det låta så naturtroget som möjligt.

Detta är precis det jag syftade på när jag använde ordet välljud.
När det låter så nära orginalet som möjligt så är det väll välljud? Eller? (Om vi utgår från att det är Sophie Zelmani som sjunger )

Sen hur man återskapar det har ingenting med termen hifi att göra, behövs det 6 kanaler för att få det att låta som det gjorde från början så måste man väll använda 6 kanaler för att lyckas, eller?
Säg att det är en livespelning på en jazzklubb eller nått i den stilen, det återskapar man nog mkt bättre med fler än 2 kanaler.

Är jag fortfarande ensam om min syn?

quote:
Snackar man hifi så gäller det hemmabio/2 kanal


Är det menat som en slutsats du drog från det jag skrev?

Då missade du nog poöngen i min mening;
"välljud kan man få via flera kanaler än 2 utan att för den delen handla om bio, ex. sacd Dvd-Audio..."

FBK: Kul att man inte är ensam


Edit: Olof verkar ha förstått fördelen med flera kanaler.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/11/16 02:15:18
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/16 :  02:27:37  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Hur upplever man en live konsert multichannel
Har säkert missat något.

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/16 :  02:31:07  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Var på min första konsert på Gröna Lund 74 (ABBA Live)
och sedan dess varit på konsert en tiotal gånger per år och ställen
Har du upplevt en bra anläggning (vinyl)? Det slår att med sacd, dvd-a mm

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  03:12:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu lever vi i en brytningstid och allt kommer inte att förbli vid det gamla, då borde vi nog ha en monokanal också.

De nya formaten kan spelas upp i 5.1 eller ännu fler kanaler, det måste man acceptera. Dessa format kan nog i framtiden, när man börjat lära sig använda dem på ett vettigt sätt, bli ett bra komplinment för att spela upp till exempelvis, som nämnts, livekonserter mm.
(Frågan är väl snarare hur många högtalare det kommer att bli, själv tror jag att den fysiska verkligheten sätter stopp vid 5 st. och det kan vara bökigt nog för de flesta att få plats med om man inte har ett speciellt musikrum.)

Självklart måste en hifikanal hänga med inom detta område, liksom hur man får möjliga bästa välljud från multikanal som från början varit dedicerat för hemmabio.
Här har "Dazzin" rätt om vi inte vill frysa utvecklingen och verkligheten.
Samtidigt har "Fideljr" rätt i att det smyger sig in en massa rena hemmabiofrågor om projektorer och liknande.
Lika självklart där så bör dessa frågor hänvisas till rätt fora för detta, då det inte har något med ljud att göra.
Inte heller ljuduppställningar för hemmabio tillhör vårt område.
Enligt min mening innebär inte detta att tvåkanal nödvändigtvis kommer i andra hand, då många frågor handlar om hur man skall få bästa möjliga tvåkanalsljud ur sin multianläggning.
Här kan vi verkligen gå i bräschen för en bättre ljudåtergivning, dvs. HIFI.

Jag tror som sagt att frågans hifi/musikaliska karaktär får avgöra om den passar här eller inte, samtidigt som frågeställaren kanske får tänka efter om inte något annat fora, som bättre kan svara på en fråga som är närrelaterat till hemmabio.


Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/16 :  07:34:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Vi på admin/moderatorsidan har diskuterat detta en stund för vi upplever också att det blir mer och mer flerkanal. Jag läste en ledare i en av våra mest framstående hembiotidningar som behandlade just hur hembio kan delas in i två delar. En som är fokuserad på ljudet och en som är fokuserad på bilden.
De som fokuserar på ljudet tycker jag har en plats här på HiFiforum.nu.

Det som gjort att iaf jag tvekat till om vi kan skapa en separat flerkanalsHiFi-del är hur mottagandet skulle bli. Jag tolkar Era kommentarer ovan som att vi tänker ungefär samma och därmed


Välkommen till vår nya FlerkanalsHiFi-del!!!



En ny flerkanalsHiFi-del har öppnats och jag tog mig friheten att flytta denna tråd...

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/11/16 :  09:02:36  Show Profile Send Aton a Private Message
Bra med denna nya avdelning!
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/11/16 :  09:51:17  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
FlerkanalsHiFi, underbart ord
Bra initiativ Admin/moderatorer.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/16 :  11:09:23  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Har rätt många sacd med 5.1 spår... har dock aldrig testat dem. Har ju ingen möjlighet eftersom jag inte har någon 5.1 processor/högtalare etc så det räcker. Kanske kommer i framtiden?


Någon som har testat mycket 5.1 sacd/dvd-a skivor här? Några tankar runt detta?

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/16 :  12:41:11  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Pac: Bra initiativ tycker jag. Som en gammal Hi-Fi etusiast så började jag också intressera mig för hemmbio för 4 år sedan, och byggde då en separat anläggning för detta. Men har numera planer på att integrera det hela med en gemensam förförstärkare/ processor, gemensam DVD/CD spelare och eventuellt ha någon form av aktiva högtalare. Men jag har bara precis börjat min spännande resa till målet, att få en flerkanals musikanläggning som är bra på att återge vanliga stereoinspelningar.
Hoppas att jag kan hämta kunskap från denna tråden.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  13:32:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vi kommer nog inte undan, flerkanal kommer, bra idé med denna rubrik.

Bravo
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:42:09  Show Profile Send Björn N a Private Message
Varför skan man behöva växla mellan flera forum??
Jag tycker det är jättebra att det äntligen finns en hembiotråd här!

Dessutom, eftersom vi unga ofta pysslar med hembio är väl den här avdelningen bra eftersom man då kanske fattar intresse även för hifi?

PÅ prisjakt.nu snackas det ju nästan bara om projjar o sånt=)


Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/16 :  15:43:48  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Fideljr: Jag har upplevt många bra anläggningar både på vinyl och cd, jag har inte sagt att det är dåligt med 2 högtalare, jag lyssnar nästan uteslutande (seriöst) med 2 kanaler.
Det enda jag har gjort är att försöka belysa flera kanaler på ett litet annat sätt än att se det endast som 'hemmabio'.

Tycker också det vart en bra rubrik för denna forumsdel!

Mvh: Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:14:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Meningen med detta Forum är väl att det skall vara ett ljudforum inte ett bildforum, så gärna flerkanalsljud ur musikperspektiv, men låt oss slippa ältandet om bildbehandling, projektorer osv., då finns det andra och bättre fora.

Bravo
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/16 :  16:51:42  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Exakt!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:15:01  Show Profile Send Amund a Private Message
Suveränt jobbat Moderatorer/admin!!!

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:25:00  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Jatakk, begge deler! (Både lyd og bilde)...

Shit happenz...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:26:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Bild och ljud hör i hop... alltså tycker jag att det är okey med rubriken eller ändra till flerkanalsljud om det stör med hifi.
För övrigt så tycker jag att flerkanalsljud är minst lika mycket HiFi
som något annat och då allra helst om det är DVD-A eller SACD.
En sak till...vi talar ju om MD och till och med MP3 på forumet. Jag säger bara fyyyfxn! språkvård/pesa

gcs

Edited by - pesa on 2003/11/16 19:32:11
Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2003/11/16 :  20:10:51  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
ska vi inte prata midi också

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000