HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hembioförsteg passande Rotel`s steg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pronnier
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/11/17 :  10:34:25  Show Profile Send Pronnier a Private Message
Hej på er,
är det någon som har några bra förslag på hembio försteg/processor
som går i hop med mitt rotel slutsteg rmb-1075,vill gärna ha prologic II/neo 6,vill inte lägga så mycket pengar som rotels rsp-1066 kostar,har provat diverse recivrar (Marantz,Yamaha,Pioneer)som försteg men får det inte att låta bra,tappar basen och/eller får ett högt grund brus i hela systemet,kan det vara så att rotel steget är lite känslig på ingångs singnalen (volten)???,även tacksam om någon har länkar till sidor som har begangnade hi-fi/flerkanals utrustning

ekenberg
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/11/17 :  11:08:31  Show Profile Send ekenberg a Private Message
Om du vill ha ha ett försteg som inte tappar basen så ska du satsa på H/K AVR 4550 och uppåt, men du behöver inte mer än AVR4550, inte den i heller, men tyvärr är det först på dessa modellerna som det är finnt utgångar till slutsteg. Personligen tycker jag att Harman Kardon är betydligt bättre än Marantz, Yamaha m.fl. Prova!

Mathias Ekenberg - En snus? Ja tack
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/17 :  11:15:00  Show Profile Send Margaux a Private Message
En begagnad Lexicon eller TAG kan nog vara vad du söker. TAG är billiga i Sverige (< 15 000). Lexicon är billiga i England. De ger väldigt mycket för pengarna. Lexicon är nog vassast på multikanal och TAG:en på två kanal - båda är dock mkt bra på allt. Det är de två jag skulle valt mellan om jag skulle köpt begagnat.

Annars kan nog en begagnad Meridian, Thule och Primare fås för en billig penning. Kan dock för lite om dessa.

En begagagnad Krellprocessor kan fås billigt men vad jag vet är den oflexibel och inte speciellt bra.

Neo 6 undrar jag om man har så mycket nytta av. Är det verkligen ett krav?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Pronnier
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/11/17 :  11:59:46  Show Profile Send Pronnier a Private Message
Tackar för det snabba svaret,och nej det inte ett krav med neo6,det är inget krav med prologic II heller men önskvärt,då jag idag kör en yamaha med bara prologic och tycker att det duger bra till vhs och tv men jag har tyvärr ett konstant grund brus i prologic läge,Hoppas på att bli kvitt detta brus/susljud genom att byta till ett riktigt försteg.

Men jag vet inte om prologic läget är tystare på ett riktigt försteg???

Någon erfarenhet av detta?

Har fått korn på ett Rotel RSP-966 försteg till mkt. bra pengar men det steget har bara prologic/DD/Dts men vet inte om det är tystare i prologic
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/11/17 :  12:17:33  Show Profile Send Terminator a Private Message
Har du kollat in NADs nya försteg (T163)? Det finns inte på Hifiklubbens hemsida ännu men kommer att kosta 9998:-. Samma som den här men utan slutsteg: http://www.nadelectronics.com/av_receivers/T773_frameset.htm
Go to Top of Page

Pronnier
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/11/17 :  12:32:09  Show Profile Send Pronnier a Private Message
OK det kan vara värt att prova.

Har du någon erfarenhet av prologic på ett rent försteg? och då tänker jag på om det har funnits brus/sus ljud i det.

Det finns ju lite mer att välja på om man nöjer sig med bara prologic/DD/Dts.
Go to Top of Page

Pronnier
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/11/17 :  12:56:10  Show Profile Send Pronnier a Private Message
Har kollat på just NAD`s försteg men det var någon som påstog att Nad inte passar bra i hop med rotel???
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/17 :  12:57:46  Show Profile Send Margaux a Private Message
Min TAG har både PL och PLII. Sedan det fick PLII har jag aldrig använt PL. Det är som natt och dag. Dock så har jag aldrig hört att PL brusat.

Det finns alternativ till PLII. Jag tror alla tillverkare har ett eget alternativ. Lexicons egna är det mest berömda (Logic 7?). Tag har ett som heter TM Surround. Meridians heter Trifield.

Det senaste inom PLII är att man kan processa om 5.1 till 7.1.
Detta gör bl.a. PLIIx och THX Ultra II. Men det finns bara i de senaste maksinerna eftersom det kräver ganska mycket processor kraft.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/11/17 :  15:32:41  Show Profile
Ta en titt på Sherwoods nya P-965 som kommer snart. Har allt och är uppgraderingsbar.
Har beställt en själv.
http://www.sherwoodusa.com/NC_Room2_Advanced_brochure.pdf
Vet dock inte hur den kommer vara med rotel, själv kommer jag köra den med 5 st Vincent 996, samt ett Vincent 331 till frontarna.

----------------------------------------------------------------------

Powerful capability The P-965 offer impressive decoding. Abilities include:
DTS-ES Discrete and Matrix;
DTS-96/24 ;
DTS NEO-6 Movie and Music;
Dolby Digital EX;
Dolby Pro Logic IIx;
Dolby Pro Logic II fully adjustable for Movie, Mu-sic, Matrix, Emulated + Parameter Control;
Dolby Headphone Layers 1, 2, 3;
Dolby Virtual Speaker. T
his is virtually every format available today. They even ReMaster PCM material such as CD’s to 192 kHz and 24-bit word depth.
Field Upgradeable: All three of the ADVANCED ROOM2 models from Sherwood Newcastle can be upgraded in the field to take advantages of new technologies as they become available. The P-965 and the R-965 feature both USB and RS-232 ports for the purpose. (The R-865 has only the RS-232 port). And all three can use these advanced connections for 3rd party control via touchpads, touchscreens or the like. Universal Video: To ease system operation and video selection, our ADVANCED ROOM2 models offer on-screen display and operational control from all three video outputs: composite, S-Video and Component Video. In addition, the P-965 and the R-965 can convert all video inputs to a single component video output. With only one video connection necessary be-tween the pre/pro (or receiver) and the TV, system installation and operation are significantly simplified

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2003/11/17 15:35:29
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/17 :  16:43:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad är det för skillnad på PL I och PL II. Det finns väl bara en typ av Pro Logic på filmerna. Hur vet man när man ska välja PL II?

gcs

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:43:47  Show Profile Send Smackman a Private Message
Bend Over ;D har du testat sherwooden ? jag ska själv satsa på ett hemmabioförsteg när ekonomin tilllåter..
då blir det fler Vincent prylar för mig med hehe :D


Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:57:19  Show Profile Send Margaux a Private Message
gcs

Jag kör alltid PLII när det inte är DD5.1. PLII fungerar även på DD2.0 material och genererar en då 5.1.

Dessutom innehåller PLII en mode som heter "music". Denna gör om en två kanal stereo PCM till 5.1 kanal PCM. Denna använder jag aldrig.

Istället för PLII music använder jag TAG:s TMSURROUND som gör om stereo till 5.1 (de båda fronthögtalarna är dock opåverkade) Detta är helt ok för viss typ av musik ex - Jean Michel Jarre och annan elektronisk musik. Faktiskt inte dumt alls.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:04:31  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Jag använder själv en Denon 3801 som försteg till mitt Cayinslutsteg och den kombinationen är mycket bra.

En 3801:a torde ju gå att få begagnad för en ganska ringa peng i dag.
Du har inte DPL II, men har i stället DTS NEO 6 som gör samma sak.
3802:an däremot har DPL II också.

//Gonzo//
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:57:28  Show Profile Send srv a Private Message
Det har diskuterats en del om brus i Rotels prylar. Se t.ex denna länk:
http://www.htguide.com/CFBoards/index.cfm?fuseaction=Threads.viewthread&Tid=86839&Forum=25&StartRow=1&CFB=1
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/11/17 :  20:47:27  Show Profile
Smackman: Den har tyvär inte kommit ut på marknaden ännu, men jag har beställt en iaf =). Ska väl ta hem o testa, och är den kass så lämnar jag tillbaka den!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Pronnier
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/11/18 :  08:28:34  Show Profile Send Pronnier a Private Message
Kanon forum det här,ville bara säja tack till alla er som gett mig hjälp/råd och förslag,nu har jag fått lite nya uppslag att testa/kolla.

Kenneth.
Go to Top of Page

Pronnier
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/11/18 :  08:42:55  Show Profile Send Pronnier a Private Message
gcs

Skilnaden på PL och PL II är att i PL läge går surrond högtalarna i mono och inte i full register PL II har alltså stereo och full register i surronden.
Prologic skapar 5:1 ljud från en stereo singnal,prologic ligger alltså inte som ett eget ljudformat på film eller musik.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/11/18 :  11:02:24  Show Profile
Glöm inte heller Prologic IIx som är ännu nyare än prologic 2. Verkar vara mkt användbart, särskilt om man kör 7.1 anläggningar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/18 :  15:03:54  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
japp, prologic är inte att blanda ihop med dolby digital och DTS, oavsett hur bra prologic processorn kommer att arbeta så blir det inte lika bra som att köra med dolbydigital eller dts.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/23 :  11:21:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Pro logic i det ursprungliga utförandet, dvs Prologic, är som sagts tidigare ett system med mono i surrounkanalerna. Prologic II är ej att förväxla med Prologic. Det är ett system som ligger mycket nära Dolby Digital. Dvs det har stereo i surroundläget vilket Prologic inte har.Pro logic har ingen baskanal, dvs .1 utan det finns på Prologic II. MvhKristofer
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/23 :  17:29:11  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Men prologic II eller IIx som jag har är fortfarande inte i närheten av DTS eller DolbyDigital tycker jag, största anledningen är väl för att prologic är till för att simulera ljud i de olika kanalerna beroende på ljud i 2 kanalsversion medan DTS har egna signaler på de olika kanalerna redan från början så förstärkaren behöver inte ens tänka.

Jag såg Basic igår, den filmen är kanske inte den bästa jag sätt men jävlar vilka ljudeffekter det ligger på den filmen.
Jag säger bara håll i hatten
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/12/07 :  11:28:36  Show Profile
Kan inflika att jag avbokade mitt Sherwoodsteg, det skulle inte komma förens nån gång efter nyår.
Det blev ett Thule 350 istället. Men det verkar ganska okej det med.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000