HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Varför har man samma effekt runt om?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:29:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför har man samma effekt från alla slutstegen i ett 5.1 eller 7.1 system? Ja det kan man fråga sig, jag kan förstå att man vill ha mycket effekt till fronthögtalarna men till centern eller bak-högtalarna. Det som går ut genom bakhögtalarna kan inte vara så effektkrävande och då speciellt när man inte just har något under 80Hz. De stora effekterna börjar att krävas under 200Hz i musik och när man spelar DVD-A eller SACD i surround ja då finns det knappast någon bas i bakkanalerna knappast änns när man tittar på film.
Man skulle kunna bygga AVförstärkare med högre effekt till frontarna och lägre till bakkanalerna och därmed ha ett utrymme för att höja kvaliteten på slutstegen till frontarna. Det här är kanske en skitsak
men ändå en tanke som jag har.

gcs

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:38:48  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag har funderat på samma sak... Kan förstå det gällande billigare recivrar men inte på dessa större slutsteg som Grendel, Vincent 5-kanaliga, mfl.
Ska bli kul att få höra varför.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:59:53  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Kan ju vara br om man tex tänkt att driva en högtalare aktivt med steget?

lazyboy
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  15:37:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Menar du att man ska ta bort byglingen och koppla ihop utgångarna till ett elektroniskt filter och sedan tillbaka till (biamp.)slutstegen. Fyra slutsteg skall alltså driva frontarna. Då måste man ha ett separat slutsteg till bakkanalerna med samma känslighet som dom integrerade.

gcs
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/11/29 :  16:31:57  Show Profile
Håller med om att det är lite "fel". Personligen föredrar jag att lägga krutet på vänster+höger fram (+center om man använder det) och sub/bass shakers (butt kickers) - surround skall bara vara "ett stöd" till dessa. Alltså bör man klara sig på markant lägre effekt...

Fast det kan ju också vara därför som många kör med receivers för hemmabion, och tar ut signalen till just vänster+höger och driver detta med separata slutsteg ;)
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/29 :  16:35:46  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Varför har man samma effekt från alla slutstegen i ett 5.1 eller 7.1 system?


Ursprungligen gjordes biohögtalare för THX som innebar att man hade 5 exakt likadana högtalare runt om (kommer ihåg att Canton hade ett sånt system redan för många år sedan).

Vidare finns det en sk ITU standard för multikanalljud som beskriver hur en perfekt miljö byggs upp med 5 likadana kanaler.

Antar att detta är anledningen. Sedan att i stort sett inte en enda installation i verkligheten ser ut så är väl en annan sak.

Många tillverkare med separata processorer och slutsteg rekommenderar olika effekt. Tex TAG har ett 3X250W slutsteg för frontar och center och ett 4X100W slutsteg för surround. Dessutom presenterade man idagarna ett slutsteg som levererar 7X100W men som kan bryggas 2X200+3X100W.

Fullrange högtalare kräver ju mer effekt så det är väl egentligen ganska självklart att alla kanaler inte skall ha samma effekt tycker jag. Själv kör jag med 250 W till frontarna och 100 till center och de fyra surroundhögtalarna (som i och för sig är fullregister)

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/29 :  17:23:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag använder en separat stereoeffektförstärkare till frontkanalerna på 2 gånger 100 watt och en separat tre-kanalig effektförstärkare till center och surround på 3 gånger 100 watt.

De riktigt stora lyften uppnår man framförallt vid SACD och DVD Audio, enligt min smak på ljud.

Och det finns mer i surrounkanalerna att hämta än man uppnår från system med lägre effekt i surroundkanalerna.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/29 :  17:33:06  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Om man ser det som rent filmmässigt då de flesta flerkanalsförstärkarna används just till film så är ju THX standarden att
fronthögtalare, center och sorround ska spela ner till 80Hz där en eller flera subwoofers ska ta vid, att sen en helikopter eller Trombon eller vad det nu må vara ska låta lika mycket bakifrån (ifall det filmas så att ljudet kommer bakifrån) som det ska låta framifrån när man filmar det som att det kommer framifrån är ju ganska självklart.

Stänger man av alla slutsteg utom det till bakhögtalarna och bara lyssnar på en helikopterscen eller något så hör man att det är rejäl krydda som kommer ut ur bakhögtalarna också.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/29 :  18:36:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Är det inte så att de flesta som har en AV-förstärkare också använder en subwoofer. Har man då en stativare så behöver man alltid komplettera med en sub eftersom det inte finns någon stativare som klarar att reproducera så låga frekvenser som det handlar om. I alla fall inte med någon högre nivå. Jag har själv golvare fram, Audio Pro´s Avantec med två 6½":s basar. Kopplar jag bort subben ja då blir det ett ganska så tunnt ljud kvar. Det är ju möjligt att någon annan skulle tycka att det är bra bas utan subb. Man kan ju ha olika ljudideal och för mig är det viktigt att även kunna höra 20Hz eller rentutav ännu lägre. Har man hört hur musik som innehåller frekvenser under 20Hz så kan man inte vara utan dom hertzen.

gcs
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/29 :  20:34:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
I den ideala världen är alla högtalare lika och då skall effekten vara lika som "Margaux" skrev, men verkligheten för de flesta av oss ser annorlunda ut och då kan man ha andra lösningar.

Bravo
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/11/30 :  16:00:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo gcs, så är det oftast. Det är ett ytterst litet antal mig själv inräknad, som anser att en subwoofer inte tillför något. Men det gäller hela tiden att kompromissa och utifrån det som de flesta satsar på i hemmabioväg så tillför så klart en subwoofer mycket, om inte rent ut så kräver dessa anläggningar det.MvhKristofer
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/30 :  16:23:46  Show Profile Send Gonzo a Private Message
gcs: Man byggde ju de gamla Prologicstärkarna precis som du beskriver med största effekten till frontarna och centern och rätt låg effekt till surroundburkarna.

Dolby prologic är ju ett matrisavkodat system för center och surround och man har en ordentlig frekvensskärning både i centern och i surroundburkarna.
Med detta system låter det inte så mycket bättre av att ha stora högtalare bak och mycket effekt.
THX kom ju till som kvalitetsstämpel för bra prologicljud.

I ett DD eller DTS system har man ju 5 exakt likadana kanaler som inte är frekvensskurna och för att få fram effekten av någonting som rör sig runt i rummet, bör man ha både samma effekt och helst likadana högtalare för att det skall låta riktigt bra.
Med för låg effekt på surroundburkarna, får man inte till ljudet som det borde låta.

//Gonzo//
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/30 :  18:19:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Gonzo: Det är som du säger att THX var ett slags kvalitets stämpel men egentligen bara för biograferna. Det var bara det att folk i allmänhet trodde att THX var ett slags bra ljudsystem som sedan hifi
industrin nappade på och började att tillverka kraftiga slutsteg som THX normen föreskrev för biograferna. THX hade åtminstonne till en början folk som reste jorden runt för att inspektera alla THX biograferna så ingen fuskade med den föreskrivna normen.
Jag kan inte tänka mig att någon i hemmiljö skulle behöva dom stora effekterna som man har i bakkanalerna. Den största effekten går ju åt för att driva subbasen och kanske frontarna. Det är ju också så att med samma känslighet på slutstegen så bör alla slutstegen kunna spela med samma nivå oavsett om man har 250watt fram och 100watt bak.
I alla fall hos dom flesta konsumenterna. Till sist, THX innebär inte bara att slutstegen ska ha en viss minsta effet, dessutom ska man ha en viss standard på biograffåtöljerna och en viss lutning i lokalen plus lite annat.

gcs
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/11/30 :  19:35:36  Show Profile Send Gonzo a Private Message
gcs: Ja, THX loggan står ju för betydligt mera än enbart effekt , utan det är många fler parametrar involverande och det var ju tänkt som en slags certifiering bland biografer, som sedan också hjälpte till att sälja prylar för hemmet med "THX Home cinema" loggan osv.

Jag förstår dig inte riktigt varför man inte skulle behöva den stora effekten till bakkanalerna?
Eftersom det handlar om 5 diskreta kanaler, undrar jag varför jag skulle mata 2 av dom med mindre effekt?









//Gonzo//
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/30 :  19:51:13  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag håller med Gonzo, man bör inte mata bakhögtalarna med mindre effekt i en seriös flerkanalsanläggning, det kommer komma
precis lika starka signaler ur bakhögtalarna vid vissa tillfällen när man ser på film och tanken med dessa signaler är att dom ska sändas ut lika starkt som när denna nivå skickas till framhögtalare.
Av dessa själ så tycker jag också att man ska ha bakhögtalare som klarar en hel del effekt vid 80Hz.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/30 :  20:38:09  Show Profile Send gcs a Private Message
"Jag förstår dig inte riktigt varför man inte skulle behöva den stora effekten till bakkanalerna?"

Nu lyssnar jag mest på musikskivor och där min själ så behövs det inga högre effekter för att kunna återge ambienser. Och när man tittar på fil...nu kan jag inte direkt påstå att jag är en stor cineast men jag har ändå tittat på en del filmer och då märker man att det inte är några större energinivåer som kommer från bakhögtalarna. När jag har kopplat in min FFT analysator för 5.1 så ska jag nog exakt kunna redogöra för frekvensomfånget i bak-kanalerna. Vi får se jag kanske har fel men just nu känns det inte som att det handlar om några tyngre ljudeffekter.
http://www.dk-audio.dk/ kolla MSD600M++

gcs
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/11/30 :  23:17:02  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
gcs! vid musiklyssning behövs det såklart inte några större effekter i bakkanalerna men tillverkarna skulle ju vara galna ifall dom byggde flerkanalsförstärkare som inte var anpassade till att fungera som hemmabioförstärkare också och du kommer märka att det kommer komma stora effekter ur bakhögtalarna. Se till att dela fram och bak vid 80Hz och se sen hur stora skillnaderna är i actionscener mellan bak och framhögtalare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/30 :  23:47:01  Show Profile Send gcs a Private Message
Yes jag ska kolla allt det där så snart jag är färdig med min nya växel. Jag brukar inte göra någon skillnad på när jag tittar på film eller lyssnar på musik. Jag delar subben vid 60Hz eftersom det låter bäst med minst distorsion vid musiklyssning. Jag tror att Dolby föreskriver 80 eller 100Hz bara för att man ska kunna spela högre på biograferna. Det är ju så att högtalarna bakom duken är stora nog att klara nivåerna som behövs för att fylla en biograf med mycket människor, men sidohögtalarna brukar vara ganska små för att kunna tåla dom höga nivåerna (under 100Hz)som krävs. Något som jag fundera över är vad som händer med frekvenskurvan vid övergången till subbasen om man delar lägre än 100 eller 80Hz. Blir det ett hål i frekvenskurvan? Det ska jag också ta reda på.


gcs

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/01 :  07:01:20  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Det ska bli spännande att se vad du kommer fram till.
Angående delning så tänkte jag dela mitt system vid 40Hz men jag märker redan nu när jag delar det vid 80 att framhögtalarna får jobba riktigt mycket vid filmlyssning på hög nivå. Kommmer inte min sub att spela 40-80Hz lika bra som mina framhögtalare så kommer jag låta framhögtalarna gå ner till 40Hz, men jag hoppas att subben klarar detta området bättre.
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/12/01 :  07:38:15  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jag använder ett Rotel RB-1090 för frontkanalerna och ett effektsvagare Rotel RMB-1095 för center/surround.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/12/01 07:38:55
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/01 :  23:42:10  Show Profile Send lasselite a Private Message
Kan hålla med om att bakkanalerna känns lite omotiverat effektstarka. Men centern skulle jag aldrig vilja tumma på, snarare skulle jag prioritera den.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/12/02 :  07:19:19  Show Profile Send huzze a Private Message
Enda anledningen som motiverar en lägre effekt bak är om man skulle ha små stativare bak och man ställer in processorn i Rear speakers = SMALL.
Annars har jag själv noterat att det kommer bra med flås ur bakhögtalarna och att centern är den absolut viktigaste högtalaren.
(Kör med Sonus Faber Electa Amator fram, ett par som center och Minuetto bak, utan sub och alla högtalare ställda som LARGE)

OBS! Ovanstående synpunkt gäller endast Dolby Digital/dts, dvs film/konserter ej SACD/DVD-Audio då jag inte har en sådan spelare... ännu

Huzze

edit: snavfel

Edited by - huzze on 2003/12/02 07:21:08
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/12/06 :  09:49:43  Show Profile Send A8 a Private Message
Oavsett THX o andra orsaker är det nog så att de flesta massproducerade (ala pioneer, yamha etc)multikanals steg använder en o samma nätdel till alla kanaler.
Att alla kanaler har samma effekt blir nog i många fall bara resultatet av kostnads, design, produktions kompromisser och slutligen marknads sätt att framhålla slutresultatet.

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/06 :  11:00:26  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag tror på fullt allvar att det kan finnas toppar i bakkanalerna som ligger lika högt som topparna från framkanalerna i vissa filmer... Spelar man då på gränsen till vad slutstegen till framhögtalarna klarar och vill kunna spela med samma
volym ur bakhögtalarna under de få tillfällen i filmen då det ligger kraftiga toppar kommer förstärkaren att dista, detta ifall man t.ex bara har 50% effekt på slutstegen till bakhögtalarna.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/12/06 :  18:26:26  Show Profile
MAn behöver inte ha samma effekt, bara man har tillräckligt, det som är det viktigaste.
Själv kör jag Vincent 996 monoblock till alla surroundkanaler, sen ett 331 driver frontarna.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000