HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför tycker ni inte om Hifi&Musik & High Fidelit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:20:20  Show Profile Send FBK a Private Message
Precis som rubriken säger så undrar jag varför. Så fort dessa tidningar kommer på tal, så kommer det negativa komentarer. Det skulle vara intressant att få veta "vad som är fel". Jag själv tycker att deras tester är bra för det mesta, särskilt Hifi&Musik. Och jag litar betydligt mer på deras intryck på olika produkter än vad jag gör på utländska tidningar. Den enda kritik som jag har, är mot High Fidelitys oförmåga att belysa saker som är mindre bra på en produkt. Det verkar vara för mycket diplomati mot återförsäljaren,om man är en van läsare av tidningen så förstår man om en produkt är mindre bra om man läser mellan raderna, men det gör nog inte alla.

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/11/04 :  16:45:08  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Det enda klagomål jag har på HiFi & Musik är att de ger så många produkter så höga betyg. Att ge något 5+ på en skala från 1 till 5 känns lite löjligt, då är det kanske bättre att höja kraven på vad som krävs för att få en femma istället.

Annars är Hifi & Musik en bra tidning, men det hade inte varit fel med lite grundligare och utförligare tester. Istället för att t.ex. klämma in 8 produkter på 4 sidor text, hade de för min del gärna fått begränsa sig till hälften så många produkter och istället skriva dubbelt så mycket om varje.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:07:48  Show Profile Send MartinH a Private Message
Man borde ha en skala som gäller för alla produkter, tex en 100 gradig skala där alla ställs mot samma poäng..

Och i princip ska inte nån få 100 poäng.. En produkt för 5000:- ska jämföras mot en för tex 50000:- där den billigare kanske får 40-50 poäng för ljudkvalitet och den dyrare får tex 80-90 poäng.. Då kan man jämföra alla produktyer mot varandra på ett bättre sätt, idag så kan en ganska medioker förstärkare få samma betyg på skalan som en offantligt mycket bättre spelare..och det är inte speciellt bra för läsarna.

/Martin
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:18:20  Show Profile Send Skiier a Private Message
Blir väl ganska svårt med en 100-gradig skala också. Värdet blir mer
precist, och det är ganska många faktorer man får ta hänsyn till.
Men två produkter som får 3 stjärnor klassas väl inte som likvärdiga
eftersom betyget bl.a baseras på hur bra produkten är i sin prisklass?

Dock kan kan också skippa skalan helt och hållet och enbart
fokusera på lyssningsintrycken.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/04 :  17:36:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag gillar Stereophile, men läser med förtjusning nämnda tidningar också. Jag tar definitivt
recensionerna med en nypa salt. Slutsatsen blir: "Jaha, den recensenten tyckte på det viset
då produkten testades med den och den kombinationen av prylar". Just att redovisa vad man
använde i kombination med den testade produkten är en av Stereophiles styrkor. De lägger
ibland ner stort jobb på olika kombinationer för att ge testobjektet så bra förutsättningar
som möjligt. Det är något som fattas till stor del i deras svenska systrar.
Att gradera efter en skala är mycket missvisande. Tänk till exempel att testa en 5-watts
SE triodförstärkare med Apogee Grand Diva eller något... Då blev det nog ett på skalan,
testa samma förstärkare med horn så blev det något annat. Eller testa högtalaren med
Pass Labs X1000 till exempel, samma sak där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:07:00  Show Profile Send sker a Private Message
Jag håller med Bernt, att inte redovisa vad man har annvänt för kringutrustning är dåligt, dels för att jag tycker om att läsa vad den som testar produkten spelar på, det ger ju en liten inblick vad personen har för "ljudsmak" mm. Att inte redovisa kringutrustning gör att man inte kan ta testet på största allvar, jag vet ju inte om tidningen har testat tex ett par NordOst Valhalla för ca 100.000 med en kringutrustning för 10.000, det kanske skulle nog vara lite olustigt för de flesta.
Sedan tycker jag att High Fidelity, favoriserar dessa Bladelius produkter för mycket, ett tag runt 98-00 så blev det ju nästan sjukt. "Bladelius har gjort det igen" osv

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:31:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag tycker att det är bra tidningar. Naturligtvis finns det alltid mer att önska.
Man får inte glömma att det faktiskt bara om handlar tidningar och inte "biblar"....
Det är några timmars förströelse och man får en chans att värdera andras åsikter. Jag tycker oftast att bägge tidningarna är välskrivna och då är det alltid ett nöje att läsa.

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:44:49  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker bägge tidningarna brukar vara ganska noga med att skriva (någonstans i artikeln) vilken kringutrustning som användes och ganska ofta jämför de med "referensen".

Jag håller med om att bägge tidningarna är väldigt försiktiga med att dela ut dålig kritik. Två stjärnor förekommer knappast i aparattester, än mindre bara en stjärna.

Kanske är det så att tidningarna grovsållar bort vissa produkter som man (tror sig förstå/vet/antar) inte är intressanta och därmed besparar läsarna och rescencenterna massor med kalkoner?

Är kanske förklaringen att ge en produkt dålig kritik är nog direkt förödande vad gäller den importören/säljaren och dessutom kanske man riskerar en förtals-stämmning som kan bli svår att försvara sig emot då hifi ändå är ganska mycket "tyckande" och inte alltid helt objektivt. En STOR tillverkare/varuhuskedja har säkert råd med lite advokater, frågan är om någon av dessa tidskrifter skulle ha råd att driva en försvarsprocess?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/04 :  18:55:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Appropå betyg så köpte jag för första gången tyska "Stereoplay" denna månad vilket visade sig vara en riktigt trevlig tidning.
Deras betyg verkar inte vara relativa utan allt ordnas efter hur bra det låter, dock finns det ett betyg för prisvärdhet. Det högsta betyget hittils på högtalarsidan har Avalon Eidolon N fått, 64. Sonus Faber Grand Piano får nöja sig med 47 och B&W 303 28. Nu skiljer det dock €33700 mellan dessa högtalare. Naim CDS 3 får inte heller maxbetyg trots att de tycker det är ny referens.

Min poäng är att det GÅR att sätta vettiga betyg, man behöver inte sätta 10 på allt hela tiden vilket många tidningar gör.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/04 :  19:47:33  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Båda tidningarna fungerar för mig ... Jag kan definitivt inte säga att jag gillar allt som skrivs i dessa tidningar men jag gillar ändå att bläddra i dem

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:04:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det har dessvärre varit lite modernt att hacka på tidningarna. Det kan nog vara en del av ett svar på din fråga, FBK.

Jag förväntar mig inte få vägledning enligt ett kakrecept på vad jag skall köpa. Snarare är det kul läsning, trevliga bilder och ett trevligt sätt för mig att frossa i min hobby.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/11/04 :  20:35:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Intressanta svar! Det verkar vara betygssystemet som de flesta inte riktigt tycker om, men som sagt så tycker jag att båda tidningarna kompleterar varandra bra, med lite olika upplägg. De var dessa båda tidningar som fick mig att bli Hifi-intreserad för 13 år sedan och jag tycker att denna hobby är världens bästa.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:25:31  Show Profile Send matså a Private Message
FBK visst är det världens bästa hobby. Vare sig man har en 3000 kr anläggning eller en 500 000 kr anläggning. Hifi är livet.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:41:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad jag menade med Hifi&Musiks system idag med 5 stjänor är att det för mindre kunniga läsare kan se ut som att en förstärkare får 5 stjärnor i ett nummer och i nästa så kan en klart bättre förstärkare få samma betyg.. Detta ställs aldrig i relation till hur andra förstärkare i olika prisklasser presterar. Har man en annan skala så blir det lättare för läsarna att få ett begrepp på hur pass mycket bättre det blir om han/hon skulle gå upp en prisklass ( eller ner..)

Man är dålig på att förklara hur produkten står sig i relation till andra prisklasser, och ibland ens till den egna prisklassen...
Och mer reference till en referenceprodukt skulle visa den testade produktens verkliga prestanda.. Idag kan en Nad för 5000:- se ut som att den spelar ungefär lika bra som tex Naim Nait5..

/Martin
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:45:07  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag tycker nog att Stereoplays sätt att gradera bara är pseudo-objektivt. Väldigt skönt att luta sig mot om man har en dragning mot auktoritetstro, men egentligen finns det nog en felmarginal på +/- 10-20 pinnar om man skulle jämföra med sina egna öron i sin hemma-rigg, och då är vi tillbaka på en 5-gradig skala igen eller..
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/04 :  21:53:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo visst, det är inte så att jag litar blint på recensionera. Min poäng var bara att det är lite uppfriskande men en tidning som kallar något "referensklass" och sedan ändå inte ger det högsta betyg, det finns ju oftast NÅGOT att klaga på.

Att betygen inte heller är relativt pris är också bra. Det blir lite märkligt när en bra 5000 kr högtalare testas i samma nummer som en 50 000 kr högtalare och bägge får samma ljudbetyg, betyder det att de låter lika bra?
Eller omvänt, om en 5000 kr högtalare får fem stjärnor är den då bättre än en 20 000 kr högtalare som får två stjärnor? Det senare exemplet är i högsta grad relevant om man letar prisvärda produkter, som det är nu är det väldigt svårt att jämföra produkter som ligger i olika priskategorier.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:19:11  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag tolkar betygen som att dom bedömda efter vad produkten kostar, och jag tror det är så man ska utläsa resultaten.


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

abzinth
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/11/04 :  22:25:03  Show Profile Send abzinth a Private Message
Roligt att läsa så många åsikter om tidningar så jag slänger mig in med mitt första inlägg på detta forum. Vill till att börja med säga att jag ständigt (eller iallafall ofta) läser gamla och nya HiFi tidningar.

Tror att det är rätt lätt att förstå, även som nybörjare, att produkter ur helt olika prisklasser inte låter lika bra bara för att "ljudbetyget" är detsamma. Särskilt som jag upplever att detta diskuteras mkt på tidningarnas insändarsidor. Dessutom tror jag att steget till en "bättre" anläggning handlar mer om prioriteringar än om tidningarnas artiklar. WhatHiFi skriver att Cyrus cd är bäst, men har jag råd nu när jag måste köpa ny soffa?Problemet, som jag ser der, är att tyvärr verkar det som om många baserar sitt "tyckande" på just dessa tidningar - Inte på detta forum dock, därför gillar jag det så mkt.

Personligen tycker jag att det bästa betygen vore helt och hållet "skrivna" utan förutbestämda skalor. Då skulle det bli tydligare att testerna utförs av just "testare" och ingenting annat. Tyvärr är det väl så att dessa skalor krävs för att senare kunna sälja utdrag till vissa märken som fått toppbetyg. Det är en kritik som jag tycker känns rätt så angelägen. Mao vilka görs tidningarna för? Tycker vidare att det är synd att HiFi&Musik börjat betygsätta skivorna, men det är väl bara jag?

Slutligen - tack alla ni HiFi intresserade som gör detta härliga forum till verklighet

"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:08:31  Show Profile Send Amund a Private Message
Det jag saknar med H&M är att dom nästan aldrig testar lite dyrare produkter sida vid sida som dom gör med produkter i mer "normala" prisklasser.
Detta har jag vid några tillfällen lyckas läsa mig till via någon insändare att dom gör medvetet. Men jag kan nog inte riktigt förstå varför själv?
Annars håller jag nog med andra att det är kul å frossa i bilder, mm som rör min hobby.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/04 :  23:55:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet är väl att man egentligen inte kan bli riktigt klok på vad de menar då, enligt min mening, överbetygen ständigt ökar, t.ex. i det senaste nummret av den ena omnämnda tidningen då en produkt får 5+ på en femgradig skala. Fick någon produkt under 4 poäng, mao. ingen skillnad.
Det vore bättre som ovan anförts bl.a av "MartinH" och "sker" att noga redovisa kringutrustning och hur ev. byten av denna påverkar produkten och beskriva testproduktens karaktär.
Noggrannare hänvisningar till referensen och dess kringutrustning vad som skiljer skulle vara till stor hjälp.
Fler betygskriterier och steg om man nu skall ha betyg, man kan ju bedöma en produkt både absolut och relativt, dvs. i absolut ljudvärde oavsett pris och dels inom en viss prisklass. Det skulle nog vara klargörande i många fall. Möjligen skulle annonsörerna klaga och därför sker det kanske inte.
Jag tycker däremot att man kan läsa ut rätt väl hur apparaterna låter genom att de beskrivs till vilken musik de passar om de låter analytiskt eller musikaliskt osv., men det kan som sagt säkert bli bättre. Återigen kanske annonsörerna sätter p för detta, eller om rädslan hos tidnigarna ibland är lite för stor för att mista annonsintäkter så de är onödigt luddiga.

Tidningarna kan ge en viss fingervisning, de är inte helt under isen, men de skulle också med relativt enkla medel kunna bli för läsarna betydligt bättre.

Bravo
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2003/11/05 :  08:53:41  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Var det inte i den senaste H&M man testade en högtalare för 140 000:- med en Philips DVD spelare för 4 000:- som signalkälla?

I så fall undrar jag var begränsningen ligger??? I högtalaren eller i DVD spelaren??

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2003/11/05 :  09:12:13  Show Profile Send chrixter a Private Message
Det finns ytterst få hifi-tidningar på svenska, alltså läses alla dessa av alla hifi-intresserade (mer eller mindre). När nu tidningarna vänder sig mot en mycket bred läsarkrets (bästa set för <5000 och bästa komponent >100k) så uppstår givetvis gnissel - alla kan inte få det som de vill utan tidningarna försöker att göra så få som möjligt upprörda. Att dessa upprörda känslor kanaliseras här på forumet är väl inget underligt - motsatsen hade varit det!

Jag läser både High Fid och HF&M, men inte för att jag tycker att de är speciellt bra utan för att de finns i pressbyråns tidningsställ vid min pendelstation. Mest njutningsfullt läser jag HiFi+, det är precis som en hifitidning skall vara!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/05 :  09:31:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan hålla med dig chrixter, Hifi+ är nog den bästa tidningen idag !!!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/11/05 :  11:26:56  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag håller med om betygsskalan! Om man ska köpa högtalare för prick 5000kr så kan det förståss vara intressant att veta vilken som är bäst i just 5000kr-segmentet, men ibland vill man ju helt enkelt ha en högtalare som är så bra som möjligt till ett rimligt pris. Då kanske man kan slänga ut lite extra pengar om man får något mycket bättre - och det är ju svårt att se om alla jämförelser är relativt priset.
Alltså den 100-gradig skalan vore helt perfekt.

En annan sak jag saknar såhär i modellströmmens tidevarv är jämförelser mellan nya produkter och gamla. Att jämföra tre CD-spelare direkt från fabriken med varandra är ju klart intressant, men jag tycker också att det skulle vara oerhört intressant att jämföra tre årgångar av samma modell mot varandra. Allt blir så mycket plastigare nu tycker jag, mer och mer kretsar och elektronik på mindre yta, fler och fler funktioner... men blir det bättre eller sämre rent ljudmässigt? Det är ju inte fel om man hittar en två år gammal begagnad produkt som slår årets modell på fingrarna...

Jag saknar också lite mer teknik, jag tycker det skulle vara roligt att veta vilka DACar som sitter i en DVD-spelare osv.
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/11/05 :  11:49:29  Show Profile Send Klanters a Private Message
Jag tycker på sätt och vis att det är bra att betygsskalan är luddig, så tas inte recensionerna på så stort allvar.

En mer avancerad (typ hundragradig) betygsskala ger bara ett falskt intryck av exakthet, då det ändå inte finns någon som helst konsekvens i hur resencenter bedömer produkter.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/11/05 :  12:07:56  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Att vara en redaktör på en hifi-tidning kan inte vara särskilt roligt. De skriver samma sak artikel efter artikel. Skimrande diskant, reptilsnabb bas, varmt och behagligt mellanregister. Sen avrundar man med att xxx inte når ända upp till referensen när det gäller "stampa foten", eller något liknande.
Men det är alltid prisvärt. Testobjektet spöar alltid mångdubbelt dyrare konkurrenter. Vilka är dessa konkurrenter? Dessa måste ju också ha blivit testade. Varför får vi aldrig läsa något om dem?
Hifi&Musik har en jäkligt stor makt. Så stor att det borde införas åldergräns. Tänk på alla stackars kids som blir vilseledda av alla sanningar som denna tidning spottar ur sig =)
Nä, 50 buck får det aldrig mer av mig. Det räcker med att bläddra genom den och titta på alla glassiga bilder i matkön på ICA.

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000