HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vi borde ha en ny forum rubrik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:04:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Vi har HiFi vi Har DIY och nu har vi FlerkanalsHifi. Varför inte starta en som heter MonoHiFi. Jag har förstått att det finns mono förespråkare occkså på forumet. Back to mono!

gcs

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:10:22  Show Profile Send Saro a Private Message
Mono :)
När du säger det så är det nog inte ett inlägg jag läst som förespråkats av monoanhängare :)

Men något som kanske skulle vara bra är ett övrigtforum för att få bort all skit från hifidelen.
Kanske denna tråd är nyttig? Medlemmarna får ge sina förslag på förbättringar och förändringar.
MVH Samuel Rönnqwist
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:17:12  Show Profile Send gcs a Private Message
"När du säger det så är det nog inte ett inlägg jag läst som förespråkats av monoanhängare."

Hur vet du det?Nää men faktum är att jag har nog läst något liknande på forumet och då gällde det vinyler. Stig Carlsson på sin tid tyckte ju själv det. Man kan ju undra om han tyckte det också vid tiden före sin död eller om han resignerat.

gcs

Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/11/16 :  18:59:11  Show Profile Send har-man a Private Message
Nått mono forum behöver vi nog inte men jag tycker vi skulle ha fler forum för musik. typ skivtips, o dyl.

/aLEX

Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:22:04  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
En "Vinyl" kategori hade varit trevligt!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/11/16 :  19:47:27  Show Profile Send Orpheus a Private Message
ett forum för våra anpassningar i rummen för ökad hifikänsla.

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/16 :  21:19:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ett forum med enbart musik som inriktning vore bra, även om det är cd eller vinyl som recenseras så bör välljudet vara i fokus. Där borde man också ta upp nya som gamla inspelningar detta för att man skall kunna gå på skivmässor och i butiker för att fynda.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/11/16 :  21:53:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj!

Gcs, resolution och Bubbel: Det finns en Musikavdelning med hur mycket bra skivtips som helst...

Har Ni missat den?

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/11/16 :  22:08:03  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
gcs:

quote:
Man kan ju undra om han tyckte det också vid tiden före sin död eller om han resignerat.


Han ändrade uppfattning i början av 70-talet då han tyckte att stereosystemet och inspelningarna blivit så bra att det då var värt att ta fram högtalare anpassade för stereosystemet. 1973 kom hans första höger-/vänsterbyggda stereohögtalare, OA12 och OA14.

På den vägen är det...

Stigs propagerande för mono i slutet av 60-talet berodde på de stora bristerna hos det dåtida stereosystemet.

/Erik
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/16 :  22:29:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu skall vi väl inte ha en inflation i rubriker, det räcker väl ganska bra som det är.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/16 :  22:48:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Vi har väl kommit fram till på forumet att man gjorde alldeles utmärkta stereo inspelningar på 60-talet och tidigare.(enligt mig) Åtminstone på den klassiska sidan ja också t.o.m inom annan genre. Det var väl i så fall i pop och rockvärlden som det kunde vara lite si och så.

gcs

Edited by - gcs on 2003/11/16 22:48:39
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:44:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jo jag såg att det fanns en musikavdelning EFTER att jag hade skickat inlägget, får väl putsa glasögonen lite bättre .

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/17 :  01:41:36  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Nej Pac, det har jag inte :-) Men jag menade en tråd som enbart fokuserade på vinylspelare, phonoförstärkare, skivtvättar och allt annat som rör vinylavspelning. Som det är nu får man lite dålig översikt över vad som redan diskuterats, även om man kan söka...

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/11/17 :  01:45:53  Show Profile Send nin a Private Message
Såklart ska vi tillbaka till mono
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/11/17 :  02:32:21  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
gcs:

Jo det är det ju inget snack om. Men det är ju helheten man får försöka utgå ifrån som högtalarkonstruktör. Sedan kommer det ju alltid finnas olika åsikter vad gäller inspelningsteknik, osv. Mitt inlägg var bara ett klargörande om läget vad gällde just Carlsson och detta med mono/stereo. Inga personliga värderingar.

/Erik
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/17 :  17:47:46  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Nackdelen med att ha förmånga forumsrubriker är att inläggen kommer att läsas av färre och därmed riskerar de som postar att inte få lika intressanta och givande svar på frågorna.

Jag tycker att det är lagom mängd på forumen just nu.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/11/17 :  18:08:19  Show Profile Send Margaux a Private Message
Det finns både argument för och emot fler rubriker. Det stämmer nog att fler rubriker skulle ge färre svar och det är inte bra.

Dock skulle man kunna göra någon slags sorterat arkiv där bra trådar överförs (eller kopieras) efter någon månad. Dessa skulle kunna vara vinlyl, rör, kablar, DAC,högtalare, akustik m.m. Det är alldeles för många guldtrådar som fallit i glömska redan.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000