HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 köp av sladdlös borrmasking
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/07 :  13:19:53  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag skall köpa en borrmaskin, och vill gärna ha en sladdlös.

använder den för att borra enstaka hål i taket , väggar et c och vid hobbybruk för högtalarbyggen , bilrep mm. Den kommer inte att användas ofta, men jag vill gärna ha något med kvalitet och kraft, då jag är typen som gärna misshandlar mina elektriska verktyg.
används för att borra enstaka hål då och då förutom vid hopsättning av högtalare då några hundratal hål kanske borras.

vad rekommenderar ni och vad skall man titta efter? priset är mindre viktigt, inom rimliga gränser(på jobbet har de borrmaskiner som kostar 10 kkr,det är för mycket :)

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/06/07 13:20:30

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/07 :  13:54:01  Show Profile Send celef a Private Message
makita, hilti och blåa bosch brukar man ju se på byggen, då lär de ju tåla "tuffa" tag! snickare brukar använda elu och festo. alla med höga volttal.

sound pollution
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:41:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ska du använda den lite ta en osladdlös! Sladdlös är bra om man använder den mycket och i synnerhet att dra skruvar med. En vanlig borrmaskin klarar nätt och jämt att dra skruvar, till exempel min Bosch 650 W, för 600-800 kr (minns inte riktigt). Bra skruvdragare kostar runt tusenlappen. Blå Bosch och Hilti är väl att överdriva lite...om man inte gillar proffsgrejor förstås. Satsa på ett känt fabrikat, bra om du skulle behöva reservdelar.

Om du använder maskinen sällan är batteridrift inget bra. Ackarna tar stryck av att användas lite. Maskinen blir dyr i drift på grund av ackbyten.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/07 14:47:41
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:46:02  Show Profile Send JM a Private Message
Metabo gör grymt bra maskiner ! Dessutom så kan jag berätta att vi hade en grön och en blå Bosch sladdlös på mitt jobb, bägge hade gått sönder så jag tog helt enkelt och mekade isär bägge för att se om det var enkelt att reparera. Dom var identiska inuti ! Det enda som skiljde var att den blåa hade nyckellös chuck och 9,6 Volts acc ist för 7,2 på den gröna ! Samma motor,mekanik och motorstyrning ...

Annars vill jag gärna hålla med Peranders om att det är bättre att köpa en bra vanlig kompakt borrmaskin om man skall anv den relativt sällan. Kolla bara i butiken att den går att "krypa" bra med om du skall anv den som skruvdragare ! Jag tycker bara man skall köpa en sladdlös om man måste ha en sladdlös.

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/06/07 :  16:01:21  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jag har själv en Metabo som jag starkt kan rekommendera, men kika även på AEG. Är en vanlig maskin med sladd inget alternativ för dig så lägg gärna en extra slant om du kan på en sladdlös, annars blir man bara irriterad på kraft/batteritid.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/07 :  17:44:51  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jula har en 12V för 199,- (Craft Tools) jag har samma fast 18V versionen, den fungerar bra till allt jag provat hitills.

Bästa sladdlösa borrmaskinen är överlägset Hitatchi´s varande del i maksinen går att köpa löst som reservdel pris mellan 3-5kkr.
Festool gör också en väldigt bra maskiner deras borrmaskin är väldigt kompakt.

Bosch avråder jag starkt ifrån då dom inte änns säljer batterier till sina gamla maskiner!

Här har dom bra priser på proffs maskiner:
http://www.bvc024.com/

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2003/06/07 :  22:42:08  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei rikkitikkitavi
Skal du ha en virkelig god oppladbar boremaskin vil jeg anbefale Panasonic.
Dette er den eneste maskinen jeg har testet som har full kraft på
selv lave turtall. Dette har STOR betydning hvis du skal hone sylindere til f.eks motorer.
Koster en del (ca 5000,-) men er verd hver øre.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/07 :  22:54:24  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag mekar gärna bil, men allt som innebär att lossa topplocket har jag svårt för...

många goda tips hittils, fortsätt med det, jag skall fundera litet..

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/06/07 :  23:18:08  Show Profile Send Niclas a Private Message
I mitt yrke har jag haft dom flesta fabrikat & alla har i princip hållt lika länge.
Men, då två nya ackor kostar i regel lika mycket som en ny maskin, förpackad i väska med 2 batteri, känns det fel att rekomendera en skruvdragare före en med sladd om Du inte tänker använda den ofta.

Om Du ändå vill ha en batterimaskin så köp ( som celef skrev ) en med hög spånning & viktigare, hög strömstyrka.
Satsa på 3Ah batteri, definitivt NiMh då dom gamla NiCd inte tycker om att kladdladdas ( villket Du kommer att göra om Du inte använder den ofta ).

Festo har bra maskiner som är något dyra men med bra garantier, Makita ( har jag på jobbet idag ) med aluminiumhus är en toppenmaskin men budgettipset blir nog Panasonic som kanske inte är lika robusta & inte heller har samma balans, men oftast strax över 2000:-

Kolla med Bohlin&Nilsson villka kampanjer dom har idag eller kom med nå´t kul bytesförslag (hifi) då jag råkar ha en Festo & en Panasonic i bra skick liggandes hemma
Mvh
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/07 :  23:55:09  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Någon sladdlös borrmaskin som kan slå Hitachi's max kraft på 60Nm?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/07 :  23:59:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Riki....

Som i alla branscher drivs även den sladdlösa emot färre tillverkare och stora serier.

Tex är Dewalt, Festo och Black&Decker inom samma koncern och de är mycket bra på just sladdlösa borrmaskiner.

Festo är deras "High End", DeWalt deras "High/Mid End" och B&D får serva alla andra. Så vill du ha en bra maskin men inte betala för de absolut senaste finesserna så köp en DeWalt. Hållbara industrimaskiner som det går att reparera och som har en säker reservdelstillgång.

Ett annat tips är att ta kontakt med en firma som servar just handmaskiner och fråga dem vilken du skall köpa. Ta svaret med en nypa salt, men efter att ha ringt ett par tre service ställen bör du ha några välrennomerade maskiner att välja på.

Lycka till och ha det så kul...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/08 :  00:23:51  Show Profile Send Xover a Private Message
Köp en Panasonic som gör jobbet i många år för ca 2500:- surt förvärvade eller köp en Bruksbo för en påse jordnötter hos RUSTA eller Honest Joe's Garage Sale släng skiten när den börjar jäklas.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/09 :  10:08:11  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Milwaki eller hur det stavas, Det är kvalite som liknas vid bärgväggar och hardoxplåt :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/06/12 :  20:55:56  Show Profile Send mag a Private Message
Jag rekomenderar Jula för den slanten, har en själv. 200:- är ju inget att fundera på.

Har förvisso även en Festool som är betydligt bättre men kostar å andra sidan som 25 st "Jula dragare" (när det var rea)....

Nån som har några länkar till tyska näthandlare för verktyg ?


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/06/12 20:59:14
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:18:02  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Nån som har några länkar till tyska näthandlare för verktyg ?



Bauhaus! De är handlare med ett butiksnät (eller det kanske heter keja), de har verktyg och de är tyskar. Men det kanske var något annat som du var ute efter.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:44:21  Show Profile Send orthanc a Private Message
Slår ett slag för Dewalt. Mycket nöjd med min dw926 12v maskin. Lika strak på höga som låga varvtal, bra batteritid, dubbla batterier med samt snabbladdare. Har en Dewalt dw 987k2 18v på jobbet, men den är på tok för tung om man skall jobba länge, men den är mycket robustare och strakare. Kostar betydligt mera än rustas 199:-, Gav 1.595:- för min inkl väska samt bitssats.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/13 :  15:06:04  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Slår även jag ett slag för DeWalt! Fina maskiner.

Har en slagborr av ovan nämnt märke som fungerar kanonbra, hade inga som helst problem med att borra igenom väggarna i huset med den... De består av 6" timmer från 1928 som är sålagom torra och hårda.. ;)

Iof så är ju knappast en sådan maskin lämplig som skruvdragare... Man drar rätt lätt av skruven.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/13 :  15:53:18  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag håller med dom som föreslår sladdmaskin. Har själv en halvdyr AEG, snäppet under proffsmaskinerna, men chucken är inte centrerad ordentligt på den. Grymt irriterande när man borrar hål, speciellt i metall. Borrarna går lätt av. Det här fenomenet går igen på de flesta batterimaskiner jag har kikat på. Bara så du vet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/13 :  16:56:01  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
man får alltså betydligt mer för en vanlig för säg 1500 spänn, jämfört med en sladdlös för samma summa?

i så fall så känns det som en vanlig borrmaskin är bättre, då jag inte kommer att använda den så mycket. man kan ju köpa en billig sladdlös till att dra i skruv med (och givetvis vill man borra och kommer då att svära över det billiga skräpet. Men lite pengar över till annat vill man ju ha)

Nästa fråga:
finns det bra stativ till vanliga borrmaskiner? gör inget om de kostar lite, billiga stativ har jag sett men alla glappar, även billiga pelarborrmaskiner, så man borrar ovala hål.

går det att få stabilt med en lös borrmaskin och ett separat stativ?



/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/06/13 16:57:20
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/13 :  21:51:31  Show Profile Send Xover a Private Message
Köp en begad Arboga pelarborrmaskin eller en IXION bordpelarborrmaskin så blir allt lugnt finns begade från 1500:- väger från 100Kg
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/06/13 :  23:07:04  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Från sladdlös till 100 kilos pelarborr på 20 inlägg.

//Magnus
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/13 :  23:08:47  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag har en Arboga i mitt sovrum och hitills ingen har klagat på den.. borrmaskinen alltså.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/14 :  00:34:10  Show Profile Send divander a Private Message
Jag köpte ett pelarstativ på Clas Ohlson. Det kostade ungefär 500:- och var det absolut stabilaste som jag hittade under tusen kronor. Inte perfekt, men fungerar okej till en hel del.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  00:47:15  Show Profile Send Xover a Private Message
Klart som korvspad!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/14 :  01:00:31  Show Profile Send divander a Private Message
Var iväg idag och skulle köpa en humleplanta till min rabatt. Och vad kom jag hem med? Jo en pigg humleplanta och en sladdlös borrmaskin för 200:-. Hur hände det? Nu säljer även trädgårdsbutikerna billiga leksaker för klåfingriga män. Snart kan man inte gå någonstans utan att komma hem med en ny apparat som man måste gömma undan för den andra hälften. Garderoberna och skåpen börjar bli fulla.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  09:58:10  Show Profile Send Xover a Private Message
Kul att du tar upp detta jag har börjat snegla på en jäklig snygg espressomaskin en KRUPP Orchestra helautomat som gör mycket gott kaffe lättservad och mycket snygg.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000