HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Absorbent
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:49:44  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag har tänkt bygga en absorbent för placering på väggen bakom högtalarna. Jag har tänkt att använda en spånskiva med gullfiber framför som sedan får kläs i något trevligt tyg.

Det jag undrar är hur stor absorbenten bör vara, är större = bättre? Väggen är 220 cm bred och 270 hög. Vad jag förstått så skall det vara ett mellanrum mellan absorbenten och väggen, hur stort bör detta vara?

Tack på förhand

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/12 :  22:20:49  Show Profile Send celef a Private Message
"Det jag undrar är hur stor absorbenten bör vara, är större = bättre?"

ju större ju bättre lågfrekvensdämpning.

"Väggen är 220 cm bred och 270 hög. Vad jag förstått så skall det vara ett mellanrum mellan absorbenten och väggen, hur stort bör detta vara?"

samma sak där, ju djupare dessto mer lågfrekvensdämpning. man kan nog säga att djupet minst ska vara 1/8 av våglängden. men då gäller det att infallande våg inte smiter ut på baksidan, efter "studs" i väggen ska enda vägen ut vara genom mineralullen.

sound pollution
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:26:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
JohnB>Kolla min sida på medlemmarnas anläggningar, där finns en bra beskrivning av hur man bygger absorbenter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/06/13 :  17:42:07  Show Profile Send JohnB a Private Message
Tack för hjälpen, jag är mest intresserad av att göra rummet en aningens mer "varmt". Är jag på rätt spår med en absorbent? Och i sådana fall kan jag hänga den direkt mot väggen då det mest är högfrekvent energi jag vill dämpa?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:23:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du är helt rätt ute.
Mineralullsskivor är billigt så köp hem en bal och lyssna dig fram till hur många skivor du behöver.
Placera dom på vägg där reflexer i förhållande till din lyssningsposition uppkommer.

Se även:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=13966

Edited by - Björn-Ola on 2003/06/13 20:31:23
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/14 :  15:09:24  Show Profile Send Pabo a Private Message
Björn-Ola nämnde något som är riktigt viktigt, att släcka ut reflexerna som kommer ifrån sidoväggarna till lyssningspositionen. Man behöver dock inte absorbera dem utan det räcker oftast att sprida ut dem med sk. diffusorer. Om du ställer dig mitt i rummet och klappar med händerna så får du en känsla för om du verkligen behöver absorbera. Om handklappningen hörs flera gånger så är det för mycket eko men det får heller inte vara för lite eko.

Diffusorer bygger du enkelt med en bokhylla på varje sida i rummet som du fyller med diverse oregelbundna föremål. Du kan ställa in en massa böcker i olika storlekar och på olika avstånd in i bokhyllan. Äver prydnadsföremål och CD-skivor fungerar fint. Se också till att ha en tjock matta på golvet framför högtalarna så att det inte blir för mycket energi i den reflexen heller. Akta dig för stora soffbord med blanka ytor.

En tumregel är att alla reflexer som kommer inom 3ms stör ljudupplevelsen. Spräck dem därför så att energin i den direkta reflektionen minskar.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/06/15 :  18:31:48  Show Profile Send JohnB a Private Message
Efter att ha läst länkarna till tidigare trådar så tänkte jag ta och snickra ihop en absorbent imorgon, jag har dock en sista fundering.

Jag tänker endast använda gullfiber och rund denna bygga en ram, framsidag tänker jag klä med något tyg, men frågan är om det spelar någon roll om jag anväder spånskiva i botten dvs mot väggen eller om det skall vara tyg även där? Spelar det någon roll ur dämpningssynpunkt?

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/15 :  19:27:54  Show Profile Send celef a Private Message
om ramen sitter dikt mot vägg spelar bakstycke ingen roll.

sound pollution
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:04:53  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Hmmm... Om man vill att dämpskivorna skall se snygga ut; Vad kan man då sätta på "framsidan"? Vad jag förstår skall det helst vara något material som inte "reflekterar" ljudet. Helst skulle jag vilja att absorbenterna ser ut som en tavla eller liknande.

Hur har andra gjort?

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:43:12  Show Profile Send JohnB a Private Message
Ämnet diskuteras i länken se nedan:


http://www.hififorum.nu/topic.asp
TOPIC_ID=14701&SearchTerms=tyg,absorbent
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/16 :  00:02:05  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nu måste jag lägga mig i... Om man bygger en absorbent som jag tror du menar kommer det innebära att du kommer att dämpa ett mycket smalt område i diskanten, vet du vilket område du vill åt och vilket du kommer att dämpa? I sämsta fall kommer du få ett rum med diverse fel i basområdet, typiskt i ett bostadsrum är ca 200hz, som kommer att ge övertonsresonanser och utsläckningproblem ända upp i diskantområdet. Om du har otur genom att bara chansa kan du förutom dessa problem ytterligare försämra genom att dämpa ett smalt frekvensområde. Börja rätt om du skall dämpa, börja i basen gärna från 60hz=stora absorbenter/hörnmoduler minst 600mm djupa. Området 150-400hz är också lämpligt då krävs inte samma storlek/djup.
Yttermatrialet måste fånga in rätt frekvenser/våglängder och hindra dom att komma ut därför måste ytterväggen mot rummet vara ett solit matrial typ MDF med hål eller spalter in till dämpmatrialet, godstjocklek, spaltens/hålets diameter är det som avgör vilka våglängder som "sugs"in. Det är tjocka gods vi talar om 18mm-25mm. Luftspalterna 7mm och MDF-plankornas bredd 180mm, djup till vägg, i hörnen variabelt men minst 600mm djupt på djupaste stället. 150-400hz räcker med 150mm till vägg, dessa rum mellan panelerna och väggen fylles med rockwool eller motsv.
Kolla på biderna så förstår du.
http://www.hififorum.nu/forum.asp?FORUM_ID=26
Lite tips
http://www.diffusor.com/index.htm

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/16 :  08:53:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
JohnB:
Det är ingen fördel som jag ser det att ha en spånskiva i botten.
Tvärtom, du får större effekt nedåt frekvensbandet om absorbenten placeras en liten bit ut från väggen.

Lite fler kommentarer till ovanstående inlägg:
Absorbenter är intressant om man tycker man har ett lite för ljust och skrikigt ljud.
Det är svårt att få en jämn dämpning i hela frekvensområdet. För att dämpa i basområdet krävs speciella basdämpare typ tubetraps.
Alla högtalare är byggda för rum och rum har ingen jämn dämpning över frekvensbandet. Det dämpas alltid mer i diskanten.
Men rum kan dämpa mer eller mindre beroende på möblering, och jag ser absorbenter som en sista justering av ljudet.
Reflexer är ett annat problem och om man sätter in absorbenter, så är det smart att placera dom där reflexerna uppkommer. Vill man inte dämpa ljudet, så är diffussorer ett bra alternativ. Reflexer bidrar till ett aggressivt ljud.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000