Author |
Topic |
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 19:07:12
|
PAC, peranders och resten, Jag har läst en del om Sulzer regulatorn och andra kaskadkopplade regulatorkopplingar, bla med TL431 och jag kan inte låta bli att tycka att de är lite för komplicerade. Inte för att de är komplicerade att bygga utan jag ställer mig frågande till om det verkligen begövs en sådan super regulator. Sulzer regulatorn är säkert utmärkt, nån sa SNR på -120db, jättebra, men är det nödvändigt? Om man tittar på vad som behövs så är det lågt brus, låg impednas över hög bandbredd samt låg impednas till jord. Tittar man på TL317AT vilket är en förbättrad variant av LM317 så har den (om man implementerar den rätt) minst -80db brusundertryckning. Över 1k börjar detta dala vilket inte är så bra kanske. Frågan är vad det är för amplitud på bruset över 1k och var det kommer ifrån, och framför allt, är det mest optimalt att ha en superregulator som hanterar det? Bruset kommer från skräp från nätet, övertoner från likriktningen och RF skräp som plockats på bla kretskortbanorna. Jag anser att dessa bäst hanteras genom nätfilter för nätskräpet. Bra strömförsörjning fram till regulatorn, dvs snubber kondensatorer runt likbryggan eller schoktty dioder samt kvalitativa klättningskondensatorer med bra HF undertryckning, sist men inte minst krävs en bra avkoppling i omedelbart vid chippet, vilken undertrycker det sista HF bruset. RF-skräp minimeras genom kopakt layout, vilket försvåras av komplex lösning som ex sulzer. Tittar man på impedansen så låvordas bla TL341 för att ha låg impedans över en hög bandberdd. Visst, den är låg (0,2ohm) till 100k, men TL317AT ligger faktiskt under 0,1ohm upp till 1M och säkert även över det. Detta i kombination med en bra, låg ESR konding på utgången och en, åter igen, bra avkoppling så är impedansen låg, vid chippet, upp över 100MHz. Har inte hittat nån information om impedansen hos sulzer.. Vad gäller låg impedans till jord så faller det återigen på avkopplingen och givetvis kretslayouten. Som jag ser det just nu borde en bra strömförsörjning kunna utformas av: Nätfilter (dämpar ca -50db över 100khz), likbrygga med snubber kondingar (22nf har jag använt tidigare med bra resultat), likbrygga med låg ESR kondingar och någon bra filmkonding (100n kanske). TL317AT regulator enligt konstens alla regler följt av en 100uF oscon på utgången (urtymme för testning här) och sist en 10uf oscon och en ytmonterad 100nf polyester konding direkt på chippet. Eftersom det är en relativt enkel lösning kan allt monteras kompakt, speciellt om man har ett dubbelsidigt kretskort.
/Jesper |
Edited by - Jesper_Nilsson on 2003/06/06 11:17:01 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 22:56:22
|
Nödvändigt och nödvändigt, när har overkill någonsin varit för mycket???
Du gör en bra analys men det är en störkälla du inte räknat med, nämligen chippet självt. När det börjar dra ström högfrekvent behövs hög bandbredd samtidigt som du måste ha bra störundertryckning. Nu kommer iofs dina "låg ESR" kondingar att hjälpa till avsevärt och avkopplingen på dem gör inte paketet sämre. Jaq hade "gödslat" på med avkopplingskondingar också.
Jag kan inte den regulatorn du pratar om, men jag skall komma ihåg den till senare. Den kanske är så bra som du säger...
Om du nu skall göra en seriös satsning så bör du kanske fundera på hur du skall kunna hålla lådan så fri från störkällor som möjligt. Du har inte funderat på ett externt kraftaggregat med likspänning in i lådan och sekundär reglering a'lá det receptet du nämde ovan??
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 08:47:04
|
Ett tips är att isolera dela olika delarna med antingen L+C, Murata-filter eller R+C. Varje störande strömförbrukare matas via ett filter. Det är bra, används ofta inom digital teknik och i synnerhet blandade kretsar analogt/digitalt.
Sulzer och Jung är typiska ingejörsexpemel där de har upphöjts till någon nivå de inte förtjänar. Ofta ett präktigt overkill men jag sysslar också med et för det är kul också. Kolla on mitt superaggregat.
De få kretsar som bverkligen behöver tyst matningsspänning är mikrofonsteg och MC-steg med diskret uppbyggd. De har en PSSR som är låg till obefintlig. Opampar är betydligt mindre känsliga för brusig matningsspänning.
Det finns vissa kretslösningar inom DIY-världen som inte bör ifrågasättas. Mina har ännu ej kommit dit....kommer aldrig att komma det heller misstänker jag. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 08:55:00
|
quote: Jag anser att dessa bäst hanteras genom nätfilter för nätskrpet
Notera att nätfilters främsta uppgift är att stoppa bôs som APPARATEN genererar, inte tvärtom. Exempel när nätfilter är ett krav är switchade aggregat och då i synnerhet primärswitchade. Noterar också att skyddsjord måste finnas, annars blir det 115 V i chassit om chassit var jordat, om inte blir filterverkan mycket sämre.
Bôs utifrån plockas bäst med varistorer (spikar från tvättmaskiner etc.). Nätfilter gör ingen skada men inte så stor nytta heller för förstärkare däremot för digital apparater såsom CD-spelare. Där brukar det finns någon form av närfilter för utgående störningar.
Jesper, kolla in alla applikationsnoter du kan hitta och scheman för evaluation boards. Där finns mycket bra info har spänningsförsörjning ska gå till. Cirrus rekommenderas och kortet för CS43122. Du kan också kolla in min DAC. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2003/06/06 08:59:28 |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 11:11:50
|
Tack för alla svar, det har varit mycket värdefullt. Jag ska nu sätta ihop ett schema för hela DAC:en med strömförsörjning så får vi se vad det blir av det.
/Jesper
PS: Spänningsregulatorn jag refererade till heter LT317AT och inget annat.
|
|
|
Topic |
|
|
|