Author |
Topic |
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/05/30 : 19:09:27
|
Eftersom jag vill ha mina kloner ganska nära bakväggen, så kan det bli lite väl mycket av det goda, dvs basen, så jag testade med att skära till lite skumplastbitar och stoppade in i rören. Jag använder en bit som bara ligger mitt i röret, men inte täpper till det helt. Det är fyrkantig bit på ca 7x7x2 cm, (röret 69 mm inv). Biten kan skjutas in mer eller mindre, efter behag. Mitt intryck är att djupbasen dämpas , men oxå att portavstämningen har sänkts. Kan det stämma? Sista delen av röret får ju två mindre portar med skumbiten som avdelare. (Den skjuts allltså in på längden). En ganska behändig lösning på för fet bas. Jag har sett att en del högtalare har proppar med som standard, men de verkar täppa till hålet helt. |
Det låter bättre med helrör på bänken
|
Edited by - bassman on 2003/05/30 19:29:38 |
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 14:14:11
|
Det stämmer nog det du säger.
Du har skapat en trängre port och då blir effekterna som du säger. Eftersom man inte får nåt gratis här i världen så blir priset i ditt fall ökade olinjäriteter i porten: basen kommer att dämpas mer och mer relativt resten av signalen ju starkare du spelar och i starka transienter. Oönskade blåsljud från porten blir det såklart mer av också.
Ett bättre alternativ kan vara att förlänga den port du har utan att göra den trängre, vilket ger en " underavstämd " karaktär och som innebär en del arbete eller att helt plugga porten så att det blir en sluten låda och istället föra in en eq före slutsteget, eller i en tapeloop, för att skräddarsy basens avrullning så som du vill ha den/som den passar i ditt rum.
http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm
http://www.marchandelec.com/wm8.htm |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/05/31 : 22:15:47
|
Jag har flera rör med olika längder, och har även använt längre än det som sitter i nu, men även då blir den djupaste basen lite för stark, om högtalarna ska stå nära bakvägg. Faktum är att jag är nöjd med den här lösningen. |
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 17:13:32
|
Får du inte blåsljud med igenproppad port? Man sabbar ju helt själva resonansen som var avsikten med röret. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 14:18:56
|
Nej, det blir inga blåsljud. Själva skumplasten är ju inte helt tät heller, så den läcker nog igenom en del luft, och sen så går den inte in helt i röret heller, utan det är bara den yttersta biten som stängs av/delas. Det hela blir alltså en ganska "mjuk" igenproppning. Vid tillfälle ska jag försöka mäta frekvensgången. |
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 23:06:24
|
Testa att köra med ett frekvenssvep. Även helt raka rör orsakar blåsljud. Har du kollat in alla intrikata strömlinjeformade rör som vissa högtalare har, allt för att unvika turbulens (blåsljud)? |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
bassman
Member
402 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 18:07:05
|
Ja, men hallå! (för att uttrycka sig modernt) Hur högt spelar du? Konen måste väl röra sig ganska mycket för att några blåsljud ska uppstå? Jag har aldrig lagt märke till detta fenomen, utom när jag en gång körde signalgenerator genom min basanläggning (gitarr). När tonen var så låg att den inte hördes, så blev det blåsljud. Men då rörde sig konen så mycket att jag blev lite orolig.. |
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 10:29:13
|
Har du inte läst skrönan om när jag kopplade in en vridtrafo direkt till högtalaren? Man kan förvissa sig om detta (att det inte är något problem) med att testa när det uppstår, vid vilken volym. Smala rör är av naturliga skäl känsligare för detta. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
|
Topic |
|