HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 baskoner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/06/05 :  15:24:12  Show Profile Send knutte a Private Message
Hej, jag undrar om det är svårt att byta baskoner på "lite slitna" basar? jag har nämnligen fått tag på ett par 12" Cerwin-Vega basar väldigt billigt, eftersom dom böts ut mot nya då dom efter en fest hade en varsin kniv i sig

men jag vet ju inte om det är värt det, om det ska vara dyrt och svårt så vet jag ju inte om det är så klokt.

det ska tydligen kosta ca 400-500kr/st om man lämnar in dom, kan jag komma billigare undan själv tror ni???

MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/05 :  15:54:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Knutte,

Nej det är inte speciellt svårt ... bara man är nogrann. Kolla här för en beskrivning hur man går tillväga

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:22:09  Show Profile Send Parasite a Private Message
Knutte, med risk för att få ett mindre gäng stryk av de andra på forumet så skulle jag nästan föreslå att du först tänker över om det inte går att laga dem innan. Beror ju helt och fullt hur skadade de är, är det bara en 2 cm reva bör det väl vara lättare att laga, även om det kräver lite sig.
Lagade en 10" kon i ett par genexxa högtalare med smältlim och disktrasa en gång (just innan en fest) utan ljudförsämmring, nåja *asgarv* genexxa är det lägsta av det lägsta inom billiga party högtalare.....

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:09:40  Show Profile Send knutte a Private Message
jag förstår vad du menar, men jag tror inte det blir så härligt med ett par lagade koner. men det klart, ska ju bara användas till min "snikbio" och den kommer ju inte få direkt överdrivet med effekt, utan jag använder ju bara basen för att den blir så billig, inte för att jag tänker utnyttja allt vad C-V står för...
ja, jag ska kolla innan jag bestämmer mig, för om det bara är ett "knivhugg" så kanske det går att fixa. hmm, smältlim sa du, om man skulle ta och limma på ett lager tunn glasfiberduk över hela rasket?? jag kommer ju sänka Fz, men det går ju att mäta om, iofs så kostar det pengar...

jaja, får se hur det blir, tack för tippsen!!!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:12:24  Show Profile Send Parasite a Private Message
Knutte , min lagning ÄR IUNTE att rekomendera till finare basar (räknar de du snackar om till det) och är det bara 1-2 cm reva så går det nog med lämligt lim och nån mer förstärkning, provspela dem sen , de kanske funkar utmärkt v'ldigt nära dess ursprungliga glans

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/06 :  12:57:53  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag lagade en reva i en pappkon genom att helt enkelt limma fast en bit av en annan kasserad kon på baksidan. Lät det överlappa revan med nån cm, syndes nästan inte alls att den var reparerad.
Funkade utan problem, men detta var till en 15" pa-högtalare.
Nej, jag mätte inte upp och jämförde... var inte aktuellt i det fallet.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000