HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1, mätningar, bilder ÄNTLIGEN!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/05/07 :  09:17:29  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Aha :)

Det är klart... Tänkte inte på det ju. Fast har man bestämmt sig för att högtalaren ska bli bra (och inte lämnar det förrens det är bra) så kan man ju kosta på att fanera o göra snyggt redan inför filterframtagningen :)

Är rätt sugen på att sätta mig ner och simulera filter... Men saknar smidiga program för det... Nagref? ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/05/07 :  10:54:08  Show Profile Send Belker a Private Message
Just det! Finns det något gratis filterprogram för dummies? Känns som mitt LoudspeakerLAB inte riktigt är bäst på filter. (eller så är det bara jag som är total el-dilettant)

Kul projekt förresten. Följer med spänning!

Mvh
/Mårten

Edited by - Belker on 2003/05/07 10:56:16
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/05/07 :  11:08:42  Show Profile Send d_kay a Private Message
Lite kommentarer från en amatör:

Är inte basen lite klen?. PAC's och ekpengs filter ger -3dB vid 100 hz, -6dB vid 75Hz.

Dippen vid 500Hz ser lite trist ut. Risk för onaturlig basboost vid 200Hz kanske?, röster och gitarrer kommer att låta rätt så laidback.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/07 :  11:20:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
d_kay: Mätningar med mls-pulser ger rätt tvivelaktiga resultat under 1kHz i ett normalt litet klangrikt mätrum (som det epkpeng använder) så bry dig inte om dem. För att veta hur det ser ut i området upp till ungefär 1kHz så behövs närfältsmätningar.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/07 :  11:50:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Helt rätt...fast så tvivelaktigt under 1000 hz är det inte. Men under 500 börjar jag bli skeptisk.

Jag har gjort närfältsmätningar och jag har ställt samman alla mätningar och klunsat ihop till en zipfil. Nått för lansering under kvällen kanske? Där är även 20 och 40 graders off axis mätningarna med.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/07 :  11:52:02  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hur nära ska man göra närfältsmätningar?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2003/05/07 :  12:13:21  Show Profile Send mangs a Private Message
Har följt detta projektet med spänning och nu när det tagit riktig fart är jag mer intresserad. Av en händelse så köpte jag för 2.5 år sedan 8 st Vifa PL18 och 4 st SS 9300. Idag har jag fyra stycken MTM lådor med dessa element men det är bara två som används. Därav kanske jag skall slakta de andra lådorna på basarna och bygga HFLS-1....

Idag sitter de två PL18 i samma basreflexlåda på 40 liter och jag delar aktivt vid 1750 Hz, 4e ordningen L/R. Jag delade tidigare högre upp vilket fick basarna att låta skränigare. Jag tror att ni skall hålla er runt 2000 Hz. Jag återkommer senare med mer info men jag har en tanke när det gäller akustisk fas som jag gärna får svar på.
Skapar man ett delningsfilter som bildar en perfekt akustisk fas i lyssningspositionen så blir ljudet helt utsläckt i denna punkt vid delningsfrkevensen om man "vänder" på diskanten. Flyttar man sedan huvudet en bit så är fasen en helt annan och då är alltså inte ljudet utsläckt? Alltså spelar det kanske inte så jättestor roll om man uppnår perfekt fas om man inte vid lyssning alltid kommer befinna sig vid exakt samma position?

mvh
Magnus

Edited by - mangs on 2003/05/07 13:29:20
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/07 :  12:56:46  Show Profile Send celef a Private Message
nagref: jo jag gillar dödsmetal!

dkay: det är inte högtalarens basnivå man ser på mätningarna utan endast avrullning för frekvenser utanför tidsfönstret, det är clio's sätt att presentera mätningar, man skulle lika väl kunna presentera dem *avhuggen* tonkurva. jag tippar att tidsfönstret medger frekvenser från 2-300hz och upp, därför är närfältsmätningar absolut nödvändiga för att få korrekt bild av högtalaren för att kunna balansera tonkurvan.

ta: så nära som möjligt, ca 1cm från dammkåpan. problemet är att veta vid vilken frekvens som man ska sammanfoga närfält med distans för rätt återgivning!

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:35:22  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
jag har en tanke när det gäller akustisk fas som jag gärna får svar på.
Skapar man ett delningsfilter som bildar en perfekt akustisk fas i lyssningspositionen så blir ljudet helt utsläckt i denna punkt vid delningsfrkevensen om man "vänder" på diskanten. Flyttar man sedan huvudet en bit så är fasen en helt annan och då är alltså inte ljudet utsläckt? Alltså spelar det kanske inte så jättestor roll om man uppnår perfekt fas om man inte vid lyssning alltid kommer befinna sig vid exakt samma position?


Varför det är viktigt (tycker jag att det är iaf) att ha lika akustisk fas mellan elementen i lyssningspositionen är att spridningsmönstret blir centrerat och optimerat kring den vinkeln. Dvs frekvensgången är rak i en stor sektor framför högtalaren i stället för att frekvensgången är rak i en vinkel ner mot golvet och krokig i lyssningsvinkeln eller att frekvensgången är helt ojämn överallt utom precis vid den vinkeln man mätt på.

Fasen från en högtalare med koherent fas blir inte "en helt annan" om man flyttar huvudet en bit, utan fasen är nästan lika bra inom en stor sektor framför högtalaren så att frekvenskurvan summerar i princip lika bra som "on axis" inom detta område och nästan lika bra utanför. Dessutom förändras kurvan off axis på ett likformigt och psykoakustiskt snällt sätt med en sådan högtalare.

Man får alltså en mera kontrollerad fas och med den en mera kontrollerad summerad frekvensrespons utifrån alla vinklar från högtalaren om man har gjort filtret så att fasresponsen är "rätt" on axis.

Det är just pga att sådana frågor som du ställer (vilket är helt ok) som jag inte tycker att en bild på en djup "reverse polarity null" säger så mycket. Det är mycket viktigare att den är bred och jämn samtidigt som man tar hänsyn till filtrets branthet och karaktäristik när man studerar den. Olika branthet ger olika ideal bredd på svackan och inte alla filtertyper ska ha en svacka heller. Därför tycker jag det säger mer att titta på hur fasresponsen från elementen överensstämmer genom delningsområdet.

Edited by - marens on 2003/05/07 20:48:52
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:43:34  Show Profile Send jonte0 a Private Message
epkpeng: sådan headbanging kan inte ha varit bra för im-disten?



du menar doppler .....

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/05/07 :  20:48:38  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
jonte0:

IM dist = InterModulations distorsion = Distorsion pga. doppler effekten.


Till övriga inblandade (och då speciellt epkpeng och PAC):

Ett mycket intressant projekt som jag följer med stort intresse!


/Mcz

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:06:26  Show Profile Send jonte0 a Private Message
mjaa, IM skapas pga olinjäriteter. doppler av att ljudkällan eller som i detta fall ljud motagaren flyttas med ändring av upplevd frekvens som resultat, eller är jag ute och åker bike

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/05/07 :  21:29:26  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Om jag inte minns fel så får man intermodulations distorsion när ett element försöker återge två (eller flera) olika frekvenser samtidigt. Dvs. en lägre ton får en högre ton att "svaja" med den lägre tonens frekvens, nästan lite som FM! Eller är jag oxå ute och cyklar?

/Mcz

EDIT: Lite luddigt uttryckt, men jag hoppas bli förstådd ändå.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2003/05/07 21:36:45
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:09:25  Show Profile Send celef a Private Message
ingen zip-fil?

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/08 :  14:58:57  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Celef:
Ops...får skylla det på ett stukat ringfinger efter innebandy...gör ONT att skriva.

Skall se om jag kan fixa upp detta ikväll.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:12:28  Show Profile Send celef a Private Message
innebandy?? den motion jag får är när jag sågar högtalarlådor med fogsvans!! :)

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/05/08 :  17:32:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ja jag bygger ju inte mina egna lådor...

Här kommer alla mätningarna. Jag hoppas att filnamnen är självförklarande!

http://www.engelholmaudio.com/tmp/hfls1/measures.zip


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/08 :  20:20:25  Show Profile Send marens a Private Message
Så, då har man ändrat lite i filtret. Vet inte om någon upptäcker vad jag har ändrat på men det är bara vissa komponentvärden.

Den gröna kurvan är 20grader off axis och den lila är 40grader off axis (horisontellt alltså). De är skalade med -5 resp -10dB. Här kan man se ett tydligt och ganska allvarligt problem hos diskanten(eller baffelplaceringen av den). Off axis så får man en puckel vid 3kHz, detta hörs nog inte så mycket om man sitter och lyssnar i en soffa eller fåtölj, men om man sitter mellan högtalarna längre fram så kan det upplevas som ett skarpare ljud. Någon som har förslag på vad man ska göra åt detta?



Edited by - marens on 2003/05/11 21:48:44
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/05/08 :  20:52:17  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det där lilla?
Lägg av Marens, det där är ju ett fantastiskt resultat.
Eftersom jag antar att inga filterkomponenter arbetar i bara 40 grader offaxis så blir det väl till att byta diskant för att få bort det. Det tycker inte jag det är värt. Som jag förstod det skulle det inte vara så dyrbara element i den här högtalaren.
Jag tror inte det har med baffeldiffraktion att göra iaf.

Och förresten, hur ser kurvan ut i 38 grader och 42? Då kanske puckeln är borta?

Desutom är väl det här simuleringar?
Jag tycker faktiskt det börjar bli dags att någon kopplar ihop ditt delningsfilter nu och testar lite i verkligheten.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2003/05/08 20:55:47
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:00:17  Show Profile Send marens a Private Message
hehe. Tack för att du tycker det, känns uppmuntrande.

Jag är nog lite pessimistisk men min erfarenhet säger att man inte ska strunta i såna här "småsaker", de hörs.
quote:
hur ser kurvan ut i 38 grader och 42? Då kanske puckeln är borta?
Tror trenden håller i sig, om man jämför on axis, 20 grader och 40 grader så går det läskigt mycket åt samma håll, men som sagt det hörs nog inte så mycket vid normal användning, typ i soffa på 2,5 meters avstånd och 10 graders invinkling av högtalarna.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/08 :  21:19:09  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmmm! Jag tror du överdriver problemet. Om man vinklar in högtalarna på så sätt som man bör för maximalt stor sweetspot så kommer nog dina 'problem' bara att se till att den stora sweetspoten upprätthålls.

Jag kommer med ett nytt filter f ö när sommmarvädret tar slut... Har grillat för säkert 15'de gången i år och t o m mekat lite med Saaben utan att det har gjort ont...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:03:10  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Ah, jag är inte den enda som mekar SAAB...

marens: Angående det där delningsfiltret... (så tänkte jag kinka mig tills jag läst enheterna...)
Får ursäkta mig, då jag först fick för mig att du dimensionerat ena spolen till 270mH, vilket är att ta i lite (åtminstone om man vill köpa den på ELFA). Sen såg jag ju att det stod 270uH, vilket kostar under femtilappen i vilken butik som helst, om man nu inte vill ha fiiiin-spolar.

Nåväl, my share of wasted time idag,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:30:18  Show Profile Send marens a Private Message
swede, det är programmet som är lite puckat
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:34:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ah,

precis samma sak som jag har jobbat med att få bort i mina högtalare. En dip mellan 1-2 kHz, relativt 2-4 kHz vid 45 graders vinkel. Får högtalaren att låta något aggressivt/vasst i mina öron. Själv har jag lagt på en "Q" på filtren på 0.8 för att få en liten puckel vid 2 kHz. Om man kompenserar kurvan så att området 1-2 kHz får ca 1 dB mer än området runt 2-4 onaxis så mildras problemet off-axis.

O ja, i mina öron hörs tydligt en off-axis dip runt 1-2 kHz. Även om man lyssnar on-axis...

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/05/08 :  22:38:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
OT-varning:

Swede: Saabar kräver lite omvårdnad ibland som du vet. Bilprovningen verkar dessutom inte gilla att bromsen inte tar på ena skivan bak (fixat nu) och att handbromsen inte tar på ena sidan fram. Kan man möjligen växla drivknutarna fram på hundkojevis och få de att gå 200 000km till så vore det förträffligt!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000