HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1, mätningar, bilder ÄNTLIGEN!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 14

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:50:09  Show Profile Send celef a Private Message
roligt med fler filter, nu vill man oxå höra lyssningsintryck - vem vinner, vem försvinner...

sound pollution
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:52:38  Show Profile Send Simba a Private Message
Jeg har enda et filter forslag ;) ;) ;) Men jeg klarer fortsatt ikke legge det ut på nettet!! :(

Edited by - Simba on 2003/06/15 23:54:48
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:59:46  Show Profile Send celef a Private Message
för kortare tid kan jag oxå lägga upp bilder, om du är intresserad så kan du skicka över bilderna till celef2000@hotmail.com så ska jag försöka få upp dem i morron.

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/16 :  01:52:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Simba ditt filter påminner om Nagrefs. Måste det va så stora värden på allt. Borde kunna gå med 1 mH och 5 uF. Ska testa själv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/16 :  08:04:34  Show Profile Send Simba a Private Message
Ingen problem med mindre verdier, men da blir det ingen bass i høyttaleren! Hva er problemet med disse verdiene forresten??! Kikker man inni f.eks PSB, Jamo, Avance, Proac, osv, er ikke verdiene noen mindre i disse. Man kan selvfølgelig bruke f.eks flere mindre kondensatorer i parallel osv. Skal man bruke høyttaleren uten sub, må man nok leve med såpass store verdier.

Jeg tror det er viktigere å fokusere på at filteret gjør det det skal, fremfor hvordan verdiene ser ut. Hadde f.eks seriespolen vært på over 3mH så hadde jeg sett problemet.

Edited by - Simba on 2003/06/16 08:20:46
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/16 :  09:56:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Än så länge så kommer jag nöja mig med ett fint "fulfilter" tills grabbarna-grus har filat in sina filter ordentligt. Jag tänkte köra på epkpeng's filter tills vidare.

Va faan! ;-) Mitt filter = fulfilter?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/06/16 :  10:49:48  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
lol...

Vete tusan hur man skall slingra sig ur det här... ;=) Men om du läser
quote:
find "fulfilter"
rätt... (efterhandskonstruktionsvarning här), så kommer sig ju termen "fulfilter" från att man använder "inte fullt så bra komponenter som man skulle vilja" och inte "dålig konstruktör" (vanligtvis). Om man definerar fulfilter så, så kommer ju ordet "fint" från konstruktionen. ;=)

Hehehe...

Får se om man får en fin hög med komponenter över efter allt testande, likt den T-Rex fick... Se bild:

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:11:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Swede: Som jag nämnde i direktmailing till dig så blir mitt filter normalt sätt dyrare eftersom jag kommer köra fult finfilter istället för ditt fina fulfilter. ;o)

Men som också sagt kommer jag nog att avsluta låda och det innan jag bygger filter så att filtret får mogna lite...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/16 :  18:30:49  Show Profile Send celef a Private Message
ujuj, det var en fin samling från-golden-age-filter-komponenter! bortskänkes?

sound pollution

Edited by - celef on 2003/06/16 19:07:19
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/16 :  18:44:08  Show Profile Send celef a Private Message
nytt filter från simba:

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/16 :  19:43:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Ok jag ska manuellt skriva ut mitt filter on the cheap som elektriskt är 3 ordningens: Bas seriespole 1,2mH, parallell konding på 5,6uF, seriespole 0,75mH.

Diskant: Seriekonding på 6,8uF, parallell spole på 0,2mH, seriekonding på 8,2uF. Dämpkrets bestående av effektmotstånd på 5,6 ohm och parallellt motstånd på 6,8 ohm.

Om det ser konstigt ut så beror det på mitt gratisprogram speakerworkshop. Jag får inte till någon summerad frekvensgång. Jag ser ingen effekt på basen med låga värden iaf.

Om någon stoppar in dessa värden i något annat program så är det möjligt att det syns. Jag litar inte helt på dess beräkningar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/17 :  19:19:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Hur var det förresten med tweeter offseten. Hur långt fram är diskanten i det horisontella planet jämfört med basen? Fasen ändras ju ganska markant om man räknar med 5 cm offset.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/17 :  19:47:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om du använder epkpengs mätningar så är hänsyn tagen till offseten! Offseten ska alltså vara noll i z-led.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:15:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,
Nagref - rätt.
Bummel:
Micken flyttades inte alls mellan mätningarna. Det är viktigt tycker jag, för att det inte skall bli för mkt "skrivbordsmätningar". Alltså är mätdatat redan klart för att direkt börja simulera på. Bra va? ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:39:40  Show Profile Send kung a Private Message
jag skulle vilja se en farfieldmätning i ett normalt rum oxå
bara för att se
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:49:25  Show Profile Send celef a Private Message
jag me, även en rta.

sound pollution
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:46:21  Show Profile Send luminous a Private Message
Jag skulle annars tycka att det vore intressant med en mätning på skillnaden mellan vänster/höger högtalare, bara för att se...

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/06/24 :  00:52:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Är det någon som har ett färdigt, välfungerande, välljudande filter som bevisligen fungerar bra til denna högtalare? Kan ni ge en beskrivning av detta.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/06/24 :  23:03:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
EPKPENG's filter låter riktigt bra imho.

Om inte annat är det en MYCKET värdig referens. Filtret får det att släppa ordentligt från högtalaren och spelar med en bred och djup ljudbild med en tonalbalans som i mina öron är mycket väl-ljudande.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/06/25 :  08:09:34  Show Profile Send ayayay a Private Message
Instämmer helt med PAC

Jag har haft det stora nöjet att lyssna till dessa vackra små skapelser, de gillar o spela musik kan jag säga
En högtalare som ni verkligen har lyckats med.

Upplevde ett väldigt djup i ljudbilden samt en mycket hög detaljnivå, utan att den va påträngande. Det kändes rätt helt enkelt, "så låter nog allt på skivan" va känslan man fick.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill

Edited by - ayayay on 2003/06/25 08:10:50
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/26 :  11:53:12  Show Profile Send mac a Private Message
Har lite funderingar kring hur detta kommer sammanfattas. Kommer det komma mer utförlig byggbeskrivning av lådan t.ex? Hur långt basreflexrör, vad för dämpning, vart köpa rör, dämpning mm. Om det är tänkt att så många som möjligt ska kunna bygga denna högtalare kanske en noggrann men enkel byggbeskrivning kan vara nödvändig.

Detta projekt är för mig en start in i DIY träsket. Har bara varit och nosat i kanten tidigare. Tror många med mig är intresserade, men inte riktigt vet hur man ska komma igång. Kanske rädd att prova på grund av osäkerhet osv.

Jag har t.ex. aldrig använt islagsmutter, vet inte vad Bitumen är och har ingen aning om hur mycket dämpning det ska vara och hur den lämpligen fästs i högtalaren.

För övrigt tycker jag att artikeln om HFLS-1 är jättefin. Jag har följt det här projektet en längre tid. Har tyvärr inte kunnat göra några smarta inlägg. Har dock lärt mig mycket. Jag har för avsikt att bygga ett par. Gärna så snart som möjligt. Har byggt stativ nu som dessa skapelser ska få vila på.

Mycket pladder
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/26 :  13:06:03  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag skall lägga upp mitt filter. Det är bara lite mkt att göra nu...men det kommer!

Till Mac kan jag tillägga att jag kommer inte göra nån superdetaljerad byggbeskrivning. Vad jag kommer göra är:
* artikel II med mitt + andras filterförslag
* verkliga mätningar inkl mitt filter
* enklare "recept" på hur man får ihop ett par HFLS-1 högtalare

Om nån av er bygger en HFLS-1, tar er tid att dokumentera, skriva och göra till HTML, ställer vi säkert lite utrymme till förfogande från HifiForum.nu.

DIY tycker jag handlar om att välja sina egna vägar. Att hitta sina egna lösningar. Att lära sig mer och mer om konstruktion av viss typ, exempelvis högtalare eller rörslutsteg.
Att få allt färdigtuggat och bara behöva säga Aaaaa och svälja ger inte så mkt, eller hur! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:00:07  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Ekpeng,

jag har full respekt och förståelse för att diy delvis går ut på att hitta egna vägar och lösningar men det kan vara förbannat svårt ibland.

För att använda mig själv som exempel så har jag aldrig byggt något, förutom i den förbannade träslöjden i skolan, men tack vare forumet och forumburkarna har jag blivit ruskigt sugen på att göra det. Problemet är att jag är inkompetent vad gäller snickerier, fanering och relaterade saker som har med bygget att göra. Jag kan alltså inte hitta egna vägar för att jag saknar kunskap om vilka alternativa vägar som finns att gå.

Därmed ansluter jag mig till skaran som är i behov av ganska detaljerade beskrivningar för att verkligen våga sig på ett hemmabygge. Det är liksom en mur att ta sig över innan man är igång.

Sedan kan man ju såklart, inte utan fog, ställa sig frågan om jag då inte ska hålla mig till att köpa högtalare även i fortsättningen Dock känner jag att det verkligen vore roligt att testa att göra något själv.

Det blir säkert bra i sista ändan men jag tror säkert att det finns några till som jag som känner tveksamhet med att dra igång ett sådant här, i mina ögon, stort projekt utan att ha på fötterna.

Häpp, my two pennies

/Jonas
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:06:38  Show Profile Send mac a Private Message
epkpeng: Jag håller med. Det är ju inte tänkt att det ska bli byggsats av det hela. För min del är det bara så många frågetecken som måste rätas ut innan jag har hamnat på mållinjen. Det är väl bara att börja bygga och ta problemen allt efter som de dyker upp. Tur att man inte är skapt som en bekant. Han hävdade att han hade 5 tummar på varje näve, och att de satt i armhålan.

Tack för energin ni lägger ner på detta. Det inspirerar.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/26 :  16:11:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej Jonas,

Väl formulerat!

Fanering är nog inget man ens klarar med en hjälpsida på nätet. Det är ett hantverk. Man måste testa, göra fel, lära sig och göra om, och om, och om igen!

Vad gäller sätta ihop en låda så är det samma recept där. Köp billig spånskiva, 19mm, och sätt ihop lådan. Hur blir det? Vad blev fel och vad kan man göra för att förenkla nästa gång!??

Resultatet blir bäst när man själv sätter sig in i problematiken och själv försöker att lösa problemet. Å andra sidan finns därmed behovet av att förstå problematiken.

Vi är nog, trots allt, inne på lite samma spår, du och jag.

Jag känner att sätta ihop en fullödig byggbeskrivning kräver tid jag inte har. Jag kommer göra ett par första steg och riktlinjer. Utifrån det hoppas jag att DYI-delen på hififorum.nu kan agera bollplank för byggare.

Muren du pratar om gäller att bryta ner i mindre delar. Du vet vad du skall ha för slutmål; ett par färdiga HFLS-1 lådor. Detta par består av en låda, element, filter, ytbehandling osv. Är dessa stora hinder, kan man bryta ner även dom. Lådan består av MDF'n, ytbehandlingen, ihopsättandet, fräsningen, fårull osv.

Eller har jag missuppfattat dig?

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page
Page: of 14 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000