HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att strömma eller icke strömma.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/01 :  16:37:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag satt och tittade på detta från Paul på PSAudio där han får en fråga om varför ljudkvaliteten på streamingtjänster är sämre än det borde vara.

https://youtu.be/zeHxHaqtKOg
Paul håller med om den sämre ljudkvaliteten men har inget svar på varför.

Jag har själv ingen erfarenhet av Tidal och Qobuz, använder bara Spotify för att provlyssna på album.
När vi testade streaming från hårddisk första gången för över 15 år sedan, så upplevde vi en bättre ljudkvalitet än från CD. Det fick mig att rippa mina CD skivor och jag har sedan dess aldrig spelat upp CD skivor i min anläggning och jämfört. Jag har hört andra säga att CD spelare låter bättre än streamers. Jag kan tänka mig att det kan handla om att skiftande kvalitet på olika spelare leder till vad man föredrar och varför vi tycker olika.
Vad har ni för erfarenhet?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2023/01/01 :  17:40:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag har rippat mina cd skivor till Aiff,det är samma som wav + att man får metadata.
det blir lit större filer än flac om det är bättre det ska jag inte svära på. Men det är billigt med större hårdiskar nu....
Jag gjorde en jämförelse med logitech Duet och pioneer N70 och N70 vann stort.Så nog är det skillnad på streamers.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2023/01/01 :  19:08:40  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Har en del del LP av klassiska vinyl album som ex special edt Rock in Rio med Maiden. Men lyssnar hellre på CD och streaming pga vinylljudet i övre frekvensbandet.

Hoppas CD kommer tillbaka istället för vinyl och att man mastrar CD för att utnyttja dynamiken i silverdisken. Dessutom tar en CD mindre plats. Streaming som komplement men när man vill lyssna på den där speciella låten så kanske den inte finns tillgänglig som streaming. HDD kan krascha och album tas ned från tjänster. Nej. Satsa på hårdvara på de album du inte vill vara utan!


Lite kul rants av:

OCD HI-Fi Guy - THE "AUDIOPHILE" TURNTABLE HUSTLE EXPOSED !!
https://www.youtube.com/watch?v=BZCTr8bTh6M

quote:
This video will put things into place for you. Vinyl is for fun and music exploration. As it should be. You want to argue your static prone plastic biscuit with a breakage prone needle dragging through its plastic groove is somehow "Superior" to digital or tape ? (The ACTUAL Recording formats)



OCD HI-Fi Guy - 100% TRUTH !! ANALOG vs DIGITAL.. PROOF !! THERE IS NO ARGUMENT !!
https://www.youtube.com/watch?v=GPFdYaaR9Ek

quote:
Dang if people did not want to make my last 2 vids about Analog vs Digital. Not at all what I was saying as my main point. I guess I have to spell it out for people stuck in the fight and not understanding there is no battle for me whatsoever. Some people just love to hate another and will absolutely not listen nor hear the message because they cant see past their own righteousness.
There is absolutely NO WAY to compare the difference between Analog and digital from a sonic standpoint, there are FAR too many variables...
There is absolutely ZERO argument, that Digital is a FAR more efficient and convenient method for audio playback. This is an absolute.
There is NO absolute in terms of which "sounds better" and that was NEVER my point. Im not that far retarded.. (Only slightly) to make such a ridiculous assertion. Problem is some of you dont like my style yet I speak TRUTH so you must find a way to make me "wrong" .... So you push your narrative as if this were Politics which is so clear and evident... Grown men brought to mice bickering in Social Media.
And you wonder why Im cynical and jaded ?? LOL.... Why I make fun of how people act on public forums ?? This is why....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2023/01/02 :  10:16:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Varför måste det vara det ena eller det andra? Kan man inte ha flera format och spela det som faller på läppen för stunden?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2023/01/02 :  10:40:53  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag kan spela de flesta formaten som finns och optimerar varje avspelningskedja efter bästa förmåga. Om det generellt låter bättre om det ena eller andra formatet bryr jag mig inte så mycket om. Jag spelar den musik jag gillar och vill lyssna på i stunden och den finns på olika format. Många gånger låter återutgivna skivor i digitalformat (även HiRes) hopplöst illa jämfört med mina gamla vinyler som absolut inte låter perfekt. Då är det förstås inte formatens förmåga att återge som jämförs utan sättet som den ursprungliga inspelningen hanterats på.

Jag kan inte leva utan vinylspelare, CD-spelare, SACD-spelare, Bluray-spelare eller streamer. Jag behöver alla för att få tillgång till den musiken jag gillar i bästa möjliga form.

Jag tycker att det är roligt att spela vinyl och även att greja med skivspelarna. De övriga formaten kräver inte så mycket handpåläggning vilket kan vara både bra eller lite tråkigt när jag känner för att trixa lite med anläggningen. Streaming är många gånger roligt eftersom det finns så mycket att välja på men samtidigt kan det bli lite stressande och splittrande just för att det finns så mycket att välja på.

Jag är måttligt förtjust i de ständiga "påhoppen" på olika format som en del ska försöka förklara med vetenskapliga metoder och även om jag gillar vetenskapliga metoder så spelar jag inte musik av någon annan orsak än att den ska ge mig njutning. Valet av format brukar ge sig naturligt och då sitter jag i regel nöjd oavsett vilket format det är. Byter jag format brukar det vara för att jag vill spela annan musik som ligger på ett annat format.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/01/02 :  11:26:42  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Streamingfiler doftar inte lika gott som gammla LP-skivor..

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2023/01/03 :  08:52:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Varför måste det vara det ena eller det andra? Kan man inte ha flera format och spela det som faller på läppen för stunden?

+1

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2023/01/03 :  09:02:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Streamingfiler doftar inte lika gott som gammla LP-skivor..

Har du aldrig öppnat locket på en hårddisk och luktat på skivorna...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/01/03 :  13:57:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Trist med sånt där "click bait" och polariserat trams som den där OCD Hifiguy ägnar sig åt.
Jag är ledsen att jag ens klickade på länken och slösade bort 5 minuter som jag kunnat ägna åt roligare saker, som att lyssna till lite trevlig musik kanske?

Jag köper inte CD-skivor i annat än undantagsfall, men gärna vinyl och downloads. Jag gillar musik, inte mediat. Att jag har störst behållning av mina vinylriggar är inte diskvalificerande för de digitala varianterna, jag gillar ju proceduren med vinylspelning också.

För mig är streaming från Qobuz (låter tydligt bäst i min setup) väldigt likt uppspelning från disk eller CD. Många YouTubers hävdar enorma skillnader och dramatiska skillnader, gärna mellan olika DAC'ar. Jag påstår att det är ytterst svårt att skilja mellan två fundamentalt olika DAC'ar, t.ex. en R2R och en FPGA-baserad sådan eller en "off the shelf"-grundad version. Med noggrant kalibrerad volym kommer likheterna vara betydligt större än skillnaderna. Och så SKA det ju vara? Den digitala råvaran är ju densamma, och tillagningen strävar ju mot samma mål, att återskapa det som fråntogs sin tids-komponent och lades i matematisk form på en disk nånstans.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/01/06 :  14:53:23  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag föredrar min Cd-spelare.
Finns ingen streaming som slår den.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/06 :  18:22:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Fördelen med streaming är att jag slipper råka trampa sönder någon av cd skivorna som brukade ligga på golvet. Dessutom krävs det oerhört tunga arbetet att lyfta på rumpan för att byta cd skiva i spelaren.
Detta är väl kanske inget problem om man har ordningssinne och ett överflöd av energi, något som tyvärr saknas hos mig själv.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2023/01/08 :  20:43:57  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Strömmar en del men köper ofta den musik jag gillar, Finns inte vinyl blir det CD.

Blir också en del strömmat på jobbet och i köket vid matlagningen. Anläggningen står på övervåningen utan räckhåll för barnen och jag vågar inte ha grejerna nere obevakade :)
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2023/02/22 :  18:15:03  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Lyssnar enbart via Qobuz numera. Enbart "klassisk musik".
Har gjort några försök att jämföra med samma inspelning på CD. Jag förnimmer ingen skillnad.
Som klassiskt-nörd så har jag ju enorma mängder inspelningar av samma verk att tillgå om jag väljer streamat. Att krånga sig fram till favoriterna genom att prova sig fram via CD är både ogörligt och omöjligt. Hur skulle det gå till?
Butiker finns det ju nästan inga. Om det finns någon butik (kanske beg. butik i så fall) så har de på sin höjd EN av alla inspelningar av Mahlers fyra, Stravinskys Eldfågeln eller Beethovens stråktrios. Det funkar inte om man vill hitta de riktigt bra inspelningarna.
Sammanfattningsvis:
Ingen skillnad eller bättre ljud via Qobuz (finns ju en hel del i hög upplösning).
Enkelt att provlyssna sig fram till goda inspelningar.
Lågt pris för ett enormt utbud.

En del hävdar att de låga abonnemangspriserna på streaming missgynnar upphovsmännen och att det därför är en god sak att istället betala för en CD.
Det kan man kanske fundera lite över:
Dels är ju kostnaden lägre då varken kostnader för CD-tillverkning, frakter, lagring, butiksdrift med vidhängande förtjänst i varje led föreligger. Dels utgår ju en ersättning varje gång jag spelar ett spår. CDn genererar en ersättning EN gång.
Dessutom skulle väl alltsammans ha kollapsat för länge sedan om upphovsmännen, orkestern, dirigenten inte kunde överleva.


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2023/02/22 18:41:32
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2023/06/08 :  01:14:44  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Har hittat en enkel och stabil lösning för att streama Apple Music lossless:
iPad med USB out till USB-DAC.
Kan det bli enklare?
Dessutom med optimalt användargränssnitt.
Har även kopplat iPad:en till Ethernet via en USB-Ethernet-hub.
Inget tjafs med fjärrstyrning av dedikerad streamer från telefonen.
Raka puckar och kanonljud!
P.S. Det enda sättet att få ut lossless från Apple Music är USB out från iPhone/iPad/Mac/PC (Apple Music finns numera för Windows 11). Att streama lossless via AirPlay går tyvärr inte då Apple Music endast skickar AAC. AirPlay stöder ändå bara max CD-kvalitet. Apple Music via USB out stöder högre upplösning än CD.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2023/06/10 :  13:55:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag gillar att äga den musiken jag gillar. Jovisst det ger ett begränsat urval, men man kan ju göra "både och" istället för "antingen eller". Dvs köpa den musiken man verkligen gillar och sedan använda strömningstjänster(eller radio?) för slö-lyssningen och musikjakten.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2023/06/11 :  13:35:00  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Jag köper också den musik jag verkligen gillar. Både för att ha fysiskt medium och för att stödja artisten. Tjusningen med streaming är framförallt enkelheten att utforska och upptäcka nytt samt att provlyssna.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/06/13 :  21:41:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Samma här, musik har på något konstigt sätt inte samma värde för mig om jag inte äger den. Jag köper både musik på cd och för nedladdning. Skivorna rippar jag med en gång och stoppar undan dem i det blå skåpet.
Jag har ju också en del bärbara spelare som jag använder mycket nu under sommaren och jag strömmar inte med dem.
En kompis till mig har helt övergått till strömningstjänster och han matas nu med en massa ny musik utifrån algoritmer som gör att han hittar mycket ny musik han gillar. Men jag har upptäckt att han inte längre har koll på vad han lyssnar på. Evter ett tag försvinner låtar från spellistan och han kommer aldrig att hitta tillbaka till dem.
Jag är inte sådan och jag vill inte bli sådan.
För mig är artisterna jag lyssnar på mina vänner.
Det händer dock att jag använder Spotify och Idagio för att kolla in nya artister och musik. Faller jag för musiken köper jag den sedan.
Då blir den en del av mitt liv., en del av mig själv.
Utan musiken hade jag varit ett tomt skal som vandrat omkring.
Kanske, eller inte.
Jag hade nog utan musiken fyllt tomrummet med något annat. Frimärksamling kanske? Golf? Nej, fy, tur att musik finns.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/06/15 :  07:06:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Björn-Ola

Jag är precis likadan och tänker precis som du

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/06/17 :  09:42:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Skönt att veta att det finns fler. Man kanske är rätt normal i alla fall.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000