HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare med trasig bas stoppa i något annat ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2023/06/21 :  22:18:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ska inte dra det för stort, men om man har ett par gamla högtalare med trasiga basar och de övre registren låter okej så är det värt att stoppa i något annat i basväg som ger lite rolig återgivning, dvs lite mer drag i basen. Jag skrev om det på det andra forat och det blev använd EQ.
Ska jag lägga ner det här tänket för gott ?, eller finns det hopp för sådant projekt ?
Jag är nog ute och cyklar...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/06/22 :  06:59:13  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det beror säkert på vilka krav man har. Jag hade nog köpt en/flera 2x4 MiniDSP, valt några roliga element och byggt något. Men det går säkert att hitta ett element som nästan passar om man bara vill ha lite roligt ljud. Beror på hur kritiskt man kommer lyssna tror jag. Mecka i garaget eller finlyssna?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Perfector
Member

480 Posts

Posted - 2023/06/22 :  10:16:10  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Kan du lägga upp en bild på högtalarna så kanske man kan föreslå nå't element.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2023/06/22 :  16:04:21  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Det finns nog en hel del basar där ute som skulle passa utmärkt om man bara vill ha lite ljud i dem.

Det man kan tänka på är lite delningsfrekvenser, db och ohm på elementet man stoppar i så kan man få riktigt bra ljud i dem.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2023/06/22 :  16:14:33  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Är det Snell C IV som du har fått tag på.
Det är Vifa element i dem.
Jag har ett par Vifa 10" som man skulle kunna testa med.

//Niklas
Go to Top of Page

Perfector
Member

480 Posts

Posted - 2023/06/22 :  17:38:05  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Om du inte skyr färgen kan nog dessa vara ett bra val.
www.monacor.se/MENY/Hogtalarteknologi/Hogtalare/Bashogtalare/SPH-250KE?id=102380
Jag har använt dom många gånger och aldrig blivit besviken.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8250 Posts

Posted - 2023/06/22 :  18:03:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Itressant sida ,men varför står det inget pris?
Den gula färgen är väl snygg ser ut som Scan speak med glasfiber kon.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8250 Posts

Posted - 2023/06/22 :  19:22:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
ser ut som man måste ha firma för att handla...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Perfector
Member

480 Posts

Posted - 2023/06/22 :  20:40:19  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Hmm, det ska man inte behöva.
Ska kolla, men mitt pris är 934,50 plus moms.
Återkommer under morgondagen med svar om man måste ha firma för att handla.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2023/06/22 :  21:23:59  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det jag skrev är bara "en tanke", jag har inga högtalare utan ibland har jag sett gamla vrak på beg. marknaden med trasiga basar och därifrån kom tanken att när man har lite pengar att röra sig med som "jag har" så kan det kanske vara en ide att väcka ett par gamla burkar till liv. Några av de jag sett ibland har jag lyssnat på för länge sedan och vet att de låter okej men idag skulle jag vilja ha lite tyngre bas än det var en gång i tiden i de modeller som jag sett. Sedan ska det dyka upp något som kan vara värt att försöka få liv i. Återkommer när jag köper något någon gång..

Angående Snell C IV så är det inte jag som köpt dem, men jag kunde om jag haft pengar nu. Men en annan person på det andra forat köpte dem. Och jag hade inte bytt basen som satt i nu till en mer originalbas för de skulle visst låta lite "mer med drag i basen" med den ScanSpeak som satt i nu och det hade tilltalat mig. Jag bryr mig inte om original utan jag vill ha lite mer drag i botten. Sedan om det är färgat ljud gör inget, bara öronen gillar det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Perfector
Member

480 Posts

Posted - 2023/06/23 :  10:09:28  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Kommunikation med Monacor gav detta.

Nja, du måste vara registrerad för att se priser.
Vi har inge rek till slutkund men det kommer
Ha en skön midsommar #128522;

Anders


"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8250 Posts

Posted - 2023/06/23 :  11:06:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm för att kunna bli kund måste man fylla i Org.nr*
och det har inte jag ialla fall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Perfector
Member

480 Posts

Posted - 2023/06/23 :  11:11:25  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag skulle kunna vara mellanhand.
Får fundera lite på hur det ska gå till.
Monacor förlorar stora pengar på att inte sälja till privatkunder.
Men å andra sidan har dom inte dragit fördel av mina år som byggare, inte ens ett ljudrum har dom skapat för att visa hur enkelt det är att bygga väldigt bra högtalare.
Jag byggde till deras mässor under 10 års tid och hade hoppats nå't skulle komma ut av det.
Kan kolla om jag kan beställa och få skickat till annan mottagare med lösen vid avhämtning.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2023/06/23 :  17:24:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
En del "vrak" har ju främst trasiga kanter. Om talspolarna och annat klarat sig kan det eventuell vara en bättre idé att kanta om elementen istället för att kasta i något annat. Element med skumkanter blir oundvikligen skrot till slut, då kanterna förr eller senare helt enkelt torkar och ramlar i bitar när man tittar på dem.

Om någon "lagat" med silvertejp och sedan fortsatt att spela 2 Unlimited - No Limit tillträckligt länge så kan man nog dock räkna med att det är skrot på riktigt. Ja, det är förstås ett riktigt observerat exempel från 20+ år sedan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000