HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kriget i Ukraina
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/03/14 :  16:06:46  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Vanliga troll använder youtube som källa. Seriöst ?

Det avgör du själv med lite efterforskning.
Edit: Gör det inte lätt för dig med att ifrågasätta källan men inte innehållet. Ett traditionellt sätt att slippa argumentera.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.

Edited by - Rolf-san on 2022/03/14 16:18:03
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/03/14 :  16:14:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
2017 var det tänkt att USA skulle slå till men så kom valet och Trump vann. Ukraina är USA lilla valp som man styr med makt och pengar.


En rak fråga: Kriget mot Ukraina - Rätt eller orätt?
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/14 :  16:15:20  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
soundbrigade: Min ståndpunkt är ointressant.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7360 Posts

Posted - 2022/03/14 :  16:41:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag upprepar mitt sista inlägg:
quote:
Om vi går med, så kommer inte Ryssen. Aldrig att Ryssland attackerar ett land som är medlem i Nato. Inte ens Putin är så korkad. Men om vi inte går med, vad händer då i långa loppet med en galning i Moskva ?
Ja värt att tänka väldigt noga på.

Jag skickar nu ett PM till Pac så han kan låsa den här tråden då jag känner ett sådant hat emot Putin och hans patrask i Moskva så jag lär inte kunna hålla tillbaka med åsikter i längden emot det han nu gör emot Ukrainska folket. Och Pac vill hålla tillbaka krigshetsen med diverse frustrerade inlägg, och det lär jag inte kunna göra i längden då jag verkligen känner med det Ukrainska folket.

Och jag avslutar även mitt medlemskap på Hififorum.nu då jag känner att finns det inte utrymme för en tråd om det 4:e stora kriget som sker i Europa där man kan få vädra sina åsikter om svinet Putin så är detta inte rätt plats för min del heller, så be en bön för Ukrania eller skänk en slant för det de gör nu är en kamp för att inte fler länder ska hamna under förtryck av Ryssland.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/03/14 :  17:24:18  Show Profile Send peterh a Private Message
Vi kanske skall Coola ner lite grand och posta vad vi själva tycker och står för. Om
man tycker att ens ståndpunkt är ointressant kan man hålla tyst. Inte heller gynnar det
någon sida att hemfalla åt personangrepp eller att återge megafoner.

Det kan däremot vara intressant att diskutera de två grupperna som finns på bägge sidor;
ryssar och ukrainare. De har ju levt sida vid sida på bägge sidor under lång tid. Hur
kan de gå att samexistera efter kriget ? Är "ukrainska" ryssar på ukrainas sida och
hur resonerar ukrainare som bor i ryssland? Tycker de som ryssarna ? Någon som vet ?
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/14 :  18:38:11  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Peterh: "Om
man tycker att ens ståndpunkt är ointressant kan man hålla tyst. Inte heller gynnar det
någon sida att hemfalla åt personangrepp eller att återge megafoner."

Ett intellektuellt samtal kan inte hållas om ståndpunkterna redan är klarlagda. Det blir kackel, åsiktsonani, handhjärtan, ryggdunk och helt utan värde.

Så om man är intresserad av att lära sig någonting om världen och samtiden gör man bäst i att lägga sina ståndpunkter åt sidan.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/03/14 :  18:54:23  Show Profile Send abbot a Private Message
Om den här tråden ska fortgå tror jag att man ska undvika att posta länkar. Det blir ohanterligt för en moderator att övervaka och värdera innehållet i dessa länkar och de implikationer detta kan ha för vart tråden tar vägen.
En synpunkt, Helge...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/03/14 :  19:06:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Hur
kan de gå att samexistera efter kriget ? Är "ukrainska" ryssar på ukrainas sida och
hur resonerar ukrainare som bor i ryssland? Tycker de som ryssarna ? Någon som vet ?

Utgå från att ukrainare värnar sitt land oavsett nationalitet, även det finns putinister. Jag såg nyss en karta över flyktingströmmar med en liten ström norrut mot Ryssland. Det kan vara sådana anhängare till Mad Dog Putin.
En av Navalnys medarbetare hade uttalat sig och sagt att det kommer att ta decennier innan Rysslands skuld till folkmordet är borta. Många ryssar, som är motståndare till Putin känner en kollektiv skuld.
Sedan är det nog blandat. Hustrun har gamla skolkamrater, ukrainare, med släkt i Ukraina och som är styvnackade putinister, men betänk att Putin har under två decennier hjärntvättat ryska folket med stenhård ultranationalistisk propaganda.
Redan långt före kriget började fria och oberoende medier motarbetas och tom stängas ner.

Detta är i sanning ett krig mot mänskligheten. Det är intressant men väldigt obehagligt hur mycket av Kremls retorik, propaganda och metoder lämnar samma ruttna stank som härskare i ett annat land för drygt 70 år sedan:



LAVROV: Tragedin i Mariopol hade kunnat undvikas om Kiev accepterat Putins krav.

RIBBENTROP: Om bara Moskva hade accepterat Hitlers krav hade tragedin i Östeuropa kunnat undvikas.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2022/03/15 :  06:33:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja det här var tungt, men det verkar inte funka trots att jag bett om mer sansad ton så tyvärr få jag göra det jag gillar allra minst med HiFiForum.nu

@FBK,
quote:
Jag upprepar mitt sista inlägg:
quote:
Om vi går med, så kommer inte Ryssen. Aldrig att Ryssland attackerar ett land som är medlem i Nato. Inte ens Putin är så korkad. Men om vi inte går med, vad händer då i långa loppet med en galning i Moskva ?
Ja värt att tänka väldigt noga på.

Jag skickar nu ett PM till Pac så han kan låsa den här tråden då jag känner ett sådant hat emot Putin och hans patrask i Moskva så jag lär inte kunna hålla tillbaka med åsikter i längden emot det han nu gör emot Ukrainska folket. Och Pac vill hålla tillbaka krigshetsen med diverse frustrerade inlägg, och det lär jag inte kunna göra i längden då jag verkligen känner med det Ukrainska folket.

Och jag avslutar även mitt medlemskap på Hififorum.nu då jag känner att finns det inte utrymme för en tråd om det 4:e stora kriget som sker i Europa där man kan få vädra sina åsikter om svinet Putin så är detta inte rätt plats för min del heller, så be en bön för Ukrania eller skänk en slant för det de gör nu är en kamp för att inte fler länder ska hamna under förtryck av Ryssland.



Jag hade hoppats att vi skulle hitta en lösning gemensamt och att du skulle hitta nån annastans att ta ut din frustration än på HiFiForum, men det verkar inte funka så jag får tyvärr följa ditt förslag.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/03/15 :  08:44:42  Show Profile Send peterh a Private Message
Hur är det med ryssar i ukraina ? Ställer de upp på ukrainas sida ? ( nu avser jag inte
sepratisterna) Eller kan man vänta sig starka spänningar även efter kriget ?

Frågan kan expanderas till ryssar i andra länder t.ex. lettland. Har de sina sympatier hos
putin eller är de assimilerade med värdlandet ?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/03/15 :  10:49:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message

Ukraina är, har det poängterats ett land med stor tolerans mot människor, varför man hittar många mixade äktenskap. Det man hör från folk på gatan är att ukrainare (med ukrainskt pass) är ukrainare och ser mad dog Putins krig som ett krig mot den ukrainska befolkningen.
Det lär väl viss finnas etniska ryssar och kanske en och annan ukrainare som stöder despoten i Kreml, på samma sätt det fanns nazistsympatisörer i Sverige under kriget.
Vi ser också människor i Ryssland som definitivt inte stöder kriget. Och min fundering är att många människor i Baltikum också oroas för ett anfall från Ryssland. Levnadsstandarden förbättrades avsevärt efter att länderna blev fria.
Dock ska man vara medveten om att människor, inte bara i Ryssland utan även i Sverige och annorstädes, som bara lyssnar på nyheter från Putivisionen (mad dog Putins propaganda-TV) är så hjärntvättade att de givetvis ger sitt stöd till kriget och folkmordet i Ukraina.

Här var en intressant artikel från DN:
https://www.dn.se/varlden/zelenskyjs-tidigare-radgivare-vi-slass-for-er-ocksa/

Och människorna på YT-kanalen TimeGhost har gjort denna video om slagen om Kiyv:

https://youtu.be/UG3Oe2-Qpps

(Tokigt att man inte kan klistra in videon direkt)
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/15 :  12:17:22  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Soundbrigade: Tack för dina inlägg.

"men betänk att Putin har under två decennier hjärntvättat ryska folket med stenhård ultranationalistisk propaganda."

Det påminner starkt om vårt debattklimat i Sverige där oliktänkade ska tystas, bli av med arbetet om man inte är vaccinerad och liknande. Regeringen som träffar Big Tech och får sedan får bort "besvärliga kanaler" från Youtube. Speciellt under pandemin såg man hur illa folk beter sig och visar tydliga tecken på en fäbless för diktatur. Så kanske har även SVT lyckats hjärntvätta sin befolkning?

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2578 Posts

Posted - 2022/03/15 :  12:52:21  Show Profile Send Imperial a Private Message
Vi färgas ju av vår omgivning.
Men vi har yttrande frihet här å de har inte Ryssland.

De e svårt å kolla många källor å i krig så sprids mycket desinformation.

Så man gör klokast i å kolla fler kanaler än bara youtube.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/15 :  14:39:05  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Vi har bara yttrandefrihet i Sverige så länge du tycker som alla andra. Man ska nog inte hänga upp sig på Youtube, det är bara en plattform inget annat. Det är det som förmedlas som är det intressanta.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/03/15 :  16:21:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu far du med dina egna åsikter och sådana ville du inte vädra.

Vi har yttrandefrihet i landet men att använda uttryck och tecken från Nazityskland funkar inte så bra.

Sedan är det givetvis så att ska du arbeta inom vissa områden är det opassande att ge uttryck för vissa åsikter eller ha beteenden som kan vara harmfulla i vissa miljöer; pedofiler har inte i skolor att göra och ovaccinerade ska inte arbeta på äldreboenden. Sådant är ju synnerligen självklart.

Att jämföra oss med en totalitär stat funkar sådär ... (inte alls). Man får visst hylla Putin, men man får ju räkna med att få onda ögat, men ingen låser in en för att man demonstrerar med parollen TVÅ ORD, eller står med ett blankt plakat, och inte hotas man av 15 års fängelse för förräderi.

Så kort, jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, Håkan.
Du har inga åsikter, men lämnar ett koppel av sådana bakom dig. Du tar inte avstånd för kriget, men hyllar inte Mad Dog Putin.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2022/03/16 :  09:16:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Svårt ämne, många och starka känslor, fullt förståeligt att det kanske blir lite mer hårt och dynamiskt och det är säkerligen inte lätt för vår kära modrator som jag anser gör ett aldeles lysande jobb.

Vad jag tror vi alla behöver förstå att detta är svårt och att känslorna inte sällan tar överhanden över den rationalitet och det sunda förnuft man under andra, mer normala omständigheter uppvisar, och på mottagarsidan ser man säkerligen lite högre känslighet än vanligt, vi får försöka tänka på det, vi är mäniskor helt enkelt, därtill formaade av olika erfareheter i olika omfattning, inget konstigt alls.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/16 :  11:15:14  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Martinsson: Så det säkert. För min del behöver inte moderatorn oroa sig. Jag har lämnat känslosåsen bakom mig. Det lärde jag mig efter en långdragen skilsmässa.

Lugn och saklig diskussion med Bo Theutenberg https://swebbtv.se/w/6kfvcT2MFvyN3WzYYJBHy3


Cnn igår. Spännade att se om Putin lyckas få upp Bidens skumskraskaffärer med Ukraina.
https://edition.cnn.com/2022/03/15/politics/biden-us-officials-russia-sanctions/index.html

En annan intressant notering är ju att folket i Ukraina ligger runt 35% när det gäller fullvaccinerade. Hur ska man ställa sig till det? Kommer covid spridas igen. Ny lockdown?

Jag får koka en kanna kaffe till.

Edited by - Håkan64 on 2022/03/16 11:15:27
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/03/16 :  11:36:16  Show Profile Send peterh a Private Message
Vad har ryssarnas skitsnack om biden att göra här ? För mig förefaller det helt klart
att ryssarna sprider desinformation i snart sagt varje ämne de uttalar sig om.

Hur putin har tänkt sig att pacificera ukraina samtidigt som han
skjuter granater på civilbefolkningen är en gåta. Allt han gör
stärker motståndsviljan och hatet.

Mer intressant är att ukrainska armen börjar pressa tillbaka ryssarna och att landstigningsförsöket
vid odessa misslyckades.

https://www.theguardian.com/world/live/2022/mar/16/ukraine-russia-war-latest-zelenskiy-says-peace-talks-are-more-realistic-three-eu-leaders-vow-support-on-kyiv-visit-live

samt :
https://cornucopia.se/2022/03/uppdateras-ukrainsk-motoffensiv-runt-mykolajiv-rysk-flykt-fran-chersons-flygplats-ryska-marinen-beskjuter-odesa-ukraina-besvarar-elden-och-kan-ha-sankt-fartyg/

Edited by - peterh on 2022/03/16 12:11:12
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2578 Posts

Posted - 2022/03/16 :  14:48:50  Show Profile Send Imperial a Private Message
Nu har FSB läck ut upgifter att Putin inte tänker ge sej.

Citat från Cornucopia bloggen;

12:50 Det finns ett nytt påstått läckt så kallat FSB-brev, som går igenom de handlingsalternativ och utfall som Putin kan tänka sig. Samtliga handlar om att Putin får som han vill och eskalerar konflikten till ett världskrig i olika former, men inte med kärnvapen.

Putin kommer kalla till förhandlingar med Väst, men sedan inte dyka upp själv för att förnedra motparterna. Utfallet blir antingen omedelbart godtagande av Kremls krav eller något av följande alternativ.

Putin pekar ut militära mål som Polen och Baltstaterna och uppmanar civilbefolkning att inte befinna sig nära dessa mål och en flygförbudszon införs över länderna (av Ryssland) samtidigt som man aktiverar sina kärnvapenstyrkor. Om inte Väst då går med på Putins krav kommer man anfalla med kryssningsrobotar mot mål i länderna.
Om Väst avfärdar Putins krav och mot förmodan visar sig villiga att ta till vapen kommer cyberangrepp startas mot Västs infrastruktur i det dolda för att orsaka Västs totala ekonomiska kollaps.
En kollaps av Nato som kommer göra att Ryssland tar över utvalda länder politiskt, särskilt de som ingått i Sovjetunionen, dvs Baltikum.
Motsvarande förra punkten men Polen och Baltikum håller ihop. I så fall kommer Kreml utmåla dessa länder som krigshetsande och skaffa godkännande att anfalla dem på distans, men sannolikt inte på marken.

Man ska aktivera sina rörelser (fredsrörelsen, miljörörelsen, olika politiska partier, media mm) och inflytelseagenter i Väst för att sälja in att Ryssland är den som försvarar sig här. Man räknar med att Italien, Ungern, Serbien och Frankrike inte vill se ett militärt motstånd mot Ryssland.

De e mycket allvarligt att denna info läckt ut.
De visar att (som ja befarat) att Putin har en djupare plan än å bara besegra Ukraina.

Ja e djupt oroad om detta stämmer.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8261 Posts

Posted - 2022/03/16 :  16:49:08  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Usch skrämmande läsning...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/03/16 :  17:25:54  Show Profile Send peterh a Private Message
putin lever isolerad i sin egen inbillade verklighet, läs
åke ortmasks bok "jasägarna" så förstår man hur det går till.

Det otäcka med detta är att han inte riktigt förstår implikationerna
av sitt handlande och han har genom åren rensat ut alla
medarbetare som har andra åsikter än putin själv.
Sittande på sitt elfenbenstorn förkastar han åsikter och
medarbetare som inte kommer med det han vill höra, med tiden
har alla medarbetare med curage försvunnit endast jasägarna
finns kvar.

Om refererad skrift verkligen finns är den i linje med
putins sätt att resonera, f.ö. väldigt likt hur hitler
fungerade de sista 5 åren och helt i linje med sovjetiska
traditionen av envåldshärskare.

Vi kan bara hoppas, under tiden beväpna oss till tänderna.

Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2022/03/16 :  17:48:13  Show Profile Send coldcut a Private Message
Ja, eller så är det en medveten läcka för att sprida oro och skapa panik. Vi får väl se.

-
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/03/16 :  18:43:00  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Om refererad skrift verkligen finns är den i linje med
putins sätt att resonera,

Va tusan menar du???
Referera till något som eventuellt inte finns? (Min tolkning.) Eller vad?
Någon nivå får det väl vara på inläggen!

För övrigt verkar ju det som det du skriver även tycks stämma in på allas vår vän f.d. republikanske presidenten Trump.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/03/16 :  18:55:32  Show Profile Send peterh a Private Message
Jag avsåg imperials inlägg från 14:48
från https://cornucopia.se/2022/03/uppdateras-ukrainsk-motoffensiv-runt-mykolajiv-rysk-flykt-fran-chersons-flygplats-ryska-marinen-beskjuter-odesa-ukraina-besvarar-elden-och-kan-ha-sankt-fartyg/
kl 12:50 Men även wilderäng är osäker på om detta är rätt eller
"felinformation"

Men som den isolerade kejsaren han är så skulle det kunna vara något
i detta. Kontentan är att putin är ute och cyklar.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/03/16 :  19:02:59  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
Kontentan är att putin är ute och cyklar.

Knappast, han är i bunkern och hotar. Troligtvis även att han tjurar.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000