HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Moderator någon?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/11 :  15:23:06  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Hej, jag bad om att bli borttagen från detta "krigsforum", eller är det fritt fram att prata om politik, religion, porr och annat som inte har ett skit med hifi att göra numera? Jag har haft mycket roligt här genom åren men det får räcka nu.

Var vänlig ta bort mitt konto.

/Håkan

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/03/11 :  15:39:11  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Håkan,
det fixar du själv genom att inte logga in !
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2022/03/11 :  15:39:19  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det finns en knapp högst upp till höger som heter "Logout" , ibland kan det vara nyttigt och jätteskönt att ta en paus ifrån forum, jag gör det själv då och då...
Ge det någon månad eller två och testa att komma tillbaka igen!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/03/11 :  16:44:49  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Håkan64 är ute efter att få våran Krigstråd låst, finns ingen annan anledning till detta beteende annars.... Jag har "uppmanat" alla att ta bort sina inlägg i glada tråden så Håkan64 skulle bli glad igen, vet ej om alla gjort det ? Om krigstråden blir låst så kommer Håkan64 vara kvar på forumetannars inte.
Krigstråden borde få vara kvar då detta är en mycket tragisk historisk händelse som borde undantas ifrån "vanlig tjafsig politik" och som i längden kan påverka våra liv och framförallt livet i Europa.
Sedan att det finns en medlem som inte tål att den tråden finns får helt enkelt låta bli att läsa den eller logga in. Allmänt så blir det svårt att värja sig ifrån det som händer i Ukraina då alla tidningar, TV,Radio pratar om det, så Håkan64 få låsa in sig i sitt lyssningsrum.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/11 :  16:51:56  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Jag vet om att jag kan logga ut men jag vill inte vara med längre.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/03/11 :  17:31:59  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag hoppas verkligen att detta forum INTE börjar med censur som vissa andra har gjort, för då blir det snabbt folktomt.
Man kan välja själv om man måste läsa allting eller om man ska hoppa över vissa trådar.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/03/11 :  18:53:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag håller helt med Håkan, HiFiForum är inget krigs-fora så allt skitsnack slutar nu.

Håkan PM'a mig så löser vi om du vill få din användare låst.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/03/11 :  20:26:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Håkan, om du, som skrivit vill ägna dig åt HiFi-prat, håller du dig borta från FRITT FORUM. Fast jag kan inte låta bli att notera att du har varit aktiv i griniga tråden och i glada tråden och i Värdelöst Vetande, en tråd som du skapade.

Att kalla forumet för KRIGSFORUM, efter att några av oss ondgjort oss över tingens (o)ordning, och att vi lyft över diskussionen om kriget i en egen tråd, är ett typexempel på ett argumentationsfel som kallas, på engelska - Appeal to Ridicule, alltså att du i princip hånar oss som skriver. Notera också hur många inlägg som gjorts totalt, och hur många som handlat om det pågående kriget.

Det är vidare inte riktigt OK att börja bestämma vad andra ska och inte ska tillåtas att snacka om. Jag som har universitetsstudier i matematik med inriktning på elektronik bakom mig kan tycka att allt prat om kablar, kontakter, kabellyftare och slikt är störande, men uthärdar och ger emellanåt min syn på sådant, men följer hellre andras byggtrådar (DIY) och försöker trots att forumets kod är ganska föråldrad att göra det bästa av att presentera mina projekt närhelst de nu tickar framåt.

Vi kan alla hitta saker som känns viktigt just här, just nu och ett krig mot kvinnor barn, gamla bara ett par timmars flygresa bort, har ganska hög prioritet i de flestas tankar. Vi känner empati för dem som drabbas och att kunna prata ut, fastän forumet är ett känt för "fikastämning" kan vara ett sätt att kanalisera oro och dystra tankar.

Jag kan bara inte förstå att detta kan uppröra någon.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/03/11 :  21:03:11  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Håkan, om du, som skrivit vill ägna dig åt HiFi-prat, håller du dig borta från FRITT FORUM. Fast jag kan inte låta bli att notera att du har varit aktiv i griniga tråden och i glada tråden och i Värdelöst Vetande, en tråd som du skapade.

Att kalla forumet för KRIGSFORUM, efter att några av oss ondgjort oss över tingens (o)ordning, och att vi lyft över diskussionen om kriget i en egen tråd, är ett typexempel på ett argumentationsfel som kallas, på engelska - Appeal to Ridicule, alltså att du i princip hånar oss som skriver. Notera också hur många inlägg som gjorts totalt, och hur många som handlat om det pågående kriget.

Det är vidare inte riktigt OK att börja bestämma vad andra ska och inte ska tillåtas att snacka om. Jag som har universitetsstudier i matematik med inriktning på elektronik bakom mig kan tycka att allt prat om kablar, kontakter, kabellyftare och slikt är störande, men uthärdar och ger emellanåt min syn på sådant, men följer hellre andras byggtrådar (DIY) och försöker trots att forumets kod är ganska föråldrad att göra det bästa av att presentera mina projekt närhelst de nu tickar framåt.

Vi kan alla hitta saker som känns viktigt just här, just nu och ett krig mot kvinnor barn, gamla bara ett par timmars flygresa bort, har ganska hög prioritet i de flestas tankar. Vi känner empati för dem som drabbas och att kunna prata ut, fastän forumet är ett känt för "fikastämning" kan vara ett sätt att kanalisera oro och dystra tankar.

Jag kan bara inte förstå att detta kan uppröra någon.

+1
Jag tycker också att det är helt fel att kalla Hififorum.nu för något "krigs-fora", när blev forumet det ? Jag har gjort vad jag kan för att ta bort inläggen i glada tråden så det inte stör Håkan64. Sedan har jag startat "en" tråd i "ämnet kriget i Ukrania" och kan inte vi som engagerar oss i denna hemska världshändelse få prata med varandra i den om det som sker nere i Ukraina så lär du få fler konto att stänga Pac. Det här är inte vanligt "politiker snack" utan en av de 4 värsta händelserna som hänt Europa, dvs det sker ett skoningslöst bombande av civila inte långt ifrån oss och om det inte får diskuteras i EN tråd så är det tack och adjö för min del för då har Hififorum.nu uppvisat likgiltighet för andra lidande.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2022/03/11 :  22:54:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Håkan64:
Det finns inget slags godkännande av politik, som det till synes påstods i ett inlägg som verkar vara ändrat nu (jag var inte inloggad när jag såg det). Däremot är det lite mycket begärt att vi ska sitta och ständigt jaga varenda bokstav som har med politik att göra. Själva grundsyftet med regeln är inte heller att skydda allmänheten från politik, utan att undvika de hopplöst infekterade "diskussioner" det nästan ofelbart leder till förr eller senare.

FBK:
Problemet (ur ett regelperspektiv) är inte katastrofen som det innebär som sådan, om det t ex hade varit tsunamin endera 2004 eller 2011, utan att det som pågår är intimt kopplat till politik och ideologi. Det som händer är en stor katastrof, men det är väldigt svårt att diskutera utan att hamna i diket. SweClockers som är ett (vinstdrivande) forum och datorrelaterad sida, i en helt annan skala, försökte ha en Ukraina-tråd och den kantrade till slut, varpå stora hänglåset kom fram. Detta trots att de stängde den på kvällen och öppnade den igen på morgonen när det fanns någon som kunde övervaka den. De har för övrigt skänkt outnyttjat annonsutrymme till, om jag minns rätt, Röda Korset, UNHCR och UNICEF. Det finns fler än så som kan vara aktuella som inte råkar vara med just där, t ex Rädda Barnen och Läkare utan gränser.

Sedan kan jag förstå Håkan64:s synpunkt på ett annat plan, eftersom det ibland helt enkelt kan bli för mycket. Begreppet "doomscrolla" fick väl spridning under pandemin och den som försöker sluta möts av samma sak om den går in i ett forum med Ukraina-tråd(ar)... Det betyder inte att de flesta inte känner en stor frustration, ibland snarast gränsande till desperation, över vad det är som händer inte särskilt långt bort.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/03/12 :  01:02:59  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
"Allt skitsnack slutar nu" ; är det tillåtet i ett fritt forum att diskutera vad som kan definieras som skitsnack? Det kan tänkas att det finns olika åsikter i den frågan. Eller måste man först diskutera vad begreppet fritt forum innebär?

Jag är varken glad eller gnällig men ibland blir jag väldigt förundrad.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/12 :  10:48:54  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
§.15 Politik och religion - Detta är ett HiFiForum
Politik och/eller religion berör oss alla men det kan knappast klassas som tillhörande tillhörande HiFi-området.
Därför är det bättre att dessa ämnen hanteras på forum som är ämnade för dessa frågor och inte här hos oss.


Svårare än så är det inte.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/03/12 :  11:00:32  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Bättre att ta bort "fritt forum" i så fall, så slipper man missta sig.
Empati är en sjukdom som botas med en flaska whiskey, då skiter man i allting.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/03/12 11:00:58
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/12 :  12:48:24  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Fritt forum menas allt sådant som inte rör hifi men §15 gäller även här. Innan man blir medlem är det ens skyldighet att läsa vad som gäller. Gillar man inte det finns det andra forum eller varför inte starta en blogg?

Edited by - Håkan64 on 2022/03/12 12:48:55
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/03/12 :  13:37:45  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
§.15 Politik och religion - Detta är ett HiFiForum
Politik och/eller religion berör oss alla men det kan knappast klassas som tillhörande tillhörande HiFi-området.
Därför är det bättre att dessa ämnen hanteras på forum som är ämnade för dessa frågor och inte här hos oss.

Svårare än så är det inte.

Och du postar mest i delen Fritt Forum och startat tråden Värdelöst Vetande så du är måttligt road av Hifi delarna,utan mer av sådant som inte handlar om Hifi och med det i tanke så blir detta lite komiskt.... Men eftersom du protesterar så högljutt så får du säkert Ukraina tråden låst, nöjd då!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2022/03/12 :  13:47:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Soundbrigade, FBK & Perfector, läs gärna det Ztenlund skrev igen.

@Abbot, synd att du känner dig förundrad över hur jag hanterar vårt gemensamma vattenhål i etern. Men precis som Håkan64 skrev så vill jag inte upplåta HiFiForum till varesig Politiska och/eller religiösa dueller eller propaganda. Jag vill även slippa bli sammakopplad med drogromantik.
Detta är inte nytt och forumreglerna har stått sig sedan vi publicerade dem för dryga 20 år sedan.


Om vi skall tillbaks till verkligheten så hoppas jag att alla sett hur framsidan stuvats om? Om inte ta en titt här!.

Det som sker i Ukraina är en tragedi. I ljuset av det hoppas jag alla bidrar på sitt sätt för att minska den istället för att ägna sin tid åt vad som är ok eller inte på HiFiForum.nu

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/12 :  13:55:25  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
FBK, vad du och andra tycker om mig och min "känslighet" eller vad jag skriver i för trådar rör mig inte ryggen. Vad jag däremot bryr mig om är att regelverket följs. Det är det enda intressanta. Därmed är diskussionen över för mig.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/03/12 :  17:42:47  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag noterade ingen politisk duell, enbart en moralisk sådan.
Har inte läst allt, brukar ej heller läsa fritt forum.
Ingenting har gjort mig glad idag.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/03/12 :  20:38:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jösses!
För er som irriterar er på saker som skrivs här på forumet; ta en paus och reflektera över vad det egentligen är som skapar er frustration och lägg er energi på det istället för att skapa en dålig stämning här.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/03/12 :  21:06:19  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
@Pac; Jag känner mig förundrad över ditt ordval för att upprätthålla en trivsam stämning på forumet ("Jag håller helt med Håkan, HiFiForum är inget krigs-fora så allt skitsnack slutar nu".) Jag känner mig också förundrad över att forumet kan uppfattas som hotat av den företeelse på marginalen som en enskild tråd utgjorde.

Jag tycker att ztenlund nalkades det hela på ett betydligt mera balanserat sätt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000